Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

The Aesthetics of 20th and 21st century

General data

Course ID: WNHS-HS-ESTETć
Erasmus code / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: The Aesthetics of 20th and 21st century
Name in Polish: Estetyka XX-XXI w.
Organizational unit: Faculty of Historical Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

advanced

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Przedmiot składa się z wykładu i ćwiczeń. Ćwiczenia towarzyszą wykładowi o tej samej tematyce. Zajęcia pogłębiają problematykę obu tradycji: artystycznej sztuki XX i XXI wieku oraz intelektualnej historii historii sztuki z tego samego okresu. Wybrane zajęcia (maksymalnie dwa) odbędą się na terenie Warszawy w muzeach i galeriach. Terminy tych zajęć zostaną podane w trakcie semestru.

Full description: (in Polish)

Na zajęciach prześledzimy proces namysłu nad dwudziestowieczną i obecną historią sztuki jako dyscypliną naukową oraz położymy nacisk na omówienie rozwoju metod badań historyczno-artystycznych. Podczas ćwiczeń studenci prowadzą dyskusję z grupą na temat wybranego tekstu, co stanowi okazję przepracowania i pełniejszego zrozumienia zawartej w nim problematyki. Przebieg dyskusji kontroluje prowadzący przedmiot, sprawdzając jej przebieg i rozwój.

Bibliography: (in Polish)

LITERATURA PODSTAWOWA

- Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, wyd. Officyna, Łodź 2013

- Belting H., Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, przeł. M. Bryl, Kraków 2007

- Berger J., Sposoby widzenia, tłum. M. Bryl, Poznań 1997

- Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów „Artium Quaestiones”, red. M. Bryl, P. Juszkiewicz, P. Piotrowski, W. Suchocki, Poznań 2009.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

- Białostocki J., Płeć śmierci, w: tenże, Płeć śmierci, Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2007, s. 5-40.

- Brötje M., Obraz jako parabola. O malarstwie pejzażowym Gustawa Courbeta, "Artium Quaestiones" VI, Poznań 1993

- Bryl M., Obraz i widz. O nowej książce Wolfganga Kempa, "Artium Quaestiones" IV, 1990, s. 141-152.

- Czekalski S., Intertekstualność i malarstwo, "Artium Quaestiones" XVI, Poznań 2005.

- Czekalski S., Moc i niemoc fotografii: przypadek Końcowego przystanku Alfreda Stieglitza, w: Obrazy mocne-obrazy słabe: studia z teorii i historii badań nad sztuką, red. Ł. Kiepuszewski, S. Czekalski, M. Bryl, Poznań 2018, s. 139-154 + ilustracje.

- Domańska E., Obrazy PRL w perspektywie postkolonialnej, w: Obrazy PRL-u, red. K. Brzechczyn, Poznań 2008, s. 167-186.

- Franus E., Widzące, widziane, "Artium Quaestiones" VI, Poznań 1993

- Haake M., O dwóch głosach w sprawie egzystencjalno-hermeneutycznej nauki o sztuce Michaela Brötjego, "FHA" Seria Nowa, t. 11: 2007, [wyd.] 2008, s. 109-120.

- Łagodzka D., Podmiotowość zwierząt w sztuce, "Wielogłos" nr 1 (35), Kraków 2018

- Łuczak D., Nowe widzenie – astrologiczny i astronomiczny wymiar wizji fotograficznej, "Artium Quaestiones" XXVIII, Poznań 2017, s. 33-64.

- Zgórniak M., „Dziełocentryzm” wobec faktów. O kilku interpretacjach obrazów Rodakowskiego i Mehoffera, "FHA" Seria Nowa, t. 10: 2005, [wyd.] 2006, s. 161-171.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

WIEDZA:

Student:

- Ma pogłębioną wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk

humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz

wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi,

w tym filozofią i literaturą.

- posiada uporządkowaną wiedzę o sztuce XX i XXI wieku

- posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie tradycji intelektualnej historii

sztuki XX i XXI wieku

- orientuje się w przebiegu rozwoju namysłu nad warsztatem naukowo-

badawczym historii sztuki

- posiada wiedzę o metodach badawczych XX i XXI-wiecznej historii sztuki

- zna fachowe słownictwo, specjalistyczną terminologią z zakresu

tradycji intelektualnej najnowszej historii sztuki

UMIEJĘTNOŚCI

Student:

- Potrafi formułować i rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki

poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w

zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę. Potrafi

w stopniu zaawansowanym posługiwać się językiem specjalistycznym i

stosować właściwą terminologię używaną do opisu i analizy dzieł sztuki.

- Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury

wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z

zastosowaniem samodzielnie wybranych lub opracowanych metod, w

celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w

procesie historyczno-kulturowym.

- Posiada zaawansowaną umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi

w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst

naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi

fotografiami dzieł sztuki.

- Potrafi pracować samodzielnie i w grupie, także interdyscyplinarnej,

przyjmując w niej rolę wiodącą. Potrafi komunikować się z otoczeniem

uzasadniając merytorycznie swoje stanowisko

- potrafi wykorzystać w praktyce naukowej wiedzę o metodach badawczych XX

i XXI-wiecznej historii sztuki

- potrafi zastosować odpowiednie narzędzia metodologiczne do wybranych

przedmiotów badań

- operuje fachowym słownictwem, specjalistyczną terminologią z zakresu

tradycji intelektualnej XX-wiecznej i najnowszej historii sztuki

- potrafi przeprowadzić krytyczną analizę metod badawczych historii sztuki od

początku XX wieku po czasy współczesne

KOMPETENCJE

Student:

- rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów oraz wartość wiedzy

specjalistów w przypadku napotkanych trudności

- jest świadom skutków własnych działań i związanej z nimi odpowiedzialności.

- posiada kompetencje pozwalające na popularyzację wzorów etycznego

postępowania w środowisku pracy i poza nim.

OPIS ECTS (3 pkt.)

Nakład pracy studenta:

30 godzin - udział w ćwiczeniach

30 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, konsultacje z prowadzącym

zajęcia, przygotowanie się do zajęć i przygotowanie zadań

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Student otrzymuje zaliczenie na podstawie:

1. obecności na zajęciach, możliwa jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność; nieobecność w dniu przeprowadzenia grupowej dyskusji na temat wybranego tekstu nie może być nieusprawiedliwiona, konieczne jest wówczas dostarczenie zwolnienia lekarskiego

2. uzyskania zaliczenia za moderowanie grupowej dyskusji na temat wybranego tekstu oraz streszczenia tego tekst, które powinno liczyć od 6 000 do 8 000 znaków ze spacjami. Streszczenie należy dostarczyć prowadzącemu zajęcia tydzień po przeprowadzonej dyskusji.

Brak udzielenia poprawnej odpowiedzi na zadane podczas ćwiczeń pytanie dotyczące zadanego do przeczytania tekstu jest równoznaczny z nieprzygotowaniem do zajęć. Za każde trzy nieprzygotowania do zajęć ocena semestralna jest obniżana o 0.5 stopnia.

Practical placement: (in Polish)

Nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 50 places more information
Coordinators: Marek Maksymczak
Group instructors: Marek Maksymczak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Short description: (in Polish)

Przedmiot składa się z wykładu i ćwiczeń. Ćwiczenia towarzyszą wykładowi o tej samej tematyce. Zajęcia pogłębiają problematykę obu tradycji: artystycznej sztuki XX i XXI wieku oraz intelektualnej historii historii sztuki z tego samego okresu.

Full description: (in Polish)

Na zajęciach prześledzimy proces namysłu nad dwudziestowieczną i obecną historią sztuki jako dyscypliną naukową oraz położymy nacisk na omówienie rozwoju metod badań historyczno-artystycznych. Podczas ćwiczeń studenci prowadzą dyskusję z grupą na temat wybranego tekstu, co stanowi okazję przepracowania i pełniejszego zrozumienia zawartej w nim problematyki. Przebieg dyskusji kontroluje prowadzący przedmiot, sprawdzając jej przebieg i rozwój.

Bibliography: (in Polish)

- Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, wyd. Officyna, Łodź 2013

- Belting H., Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, przeł. M. Bryl, Kraków 2007

- Berger J., Sposoby widzenia, tłum. M. Bryl, Poznań 1997

- Białostocki J., Płeć śmierci, w: tenże, Płeć śmierci, Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2007, s. 5-40.

- Brötje M., Obraz jako parabola. O malarstwie pejzażowym Gustawa Courbeta, "Artium Quaestiones" VI, Poznań 1993

- Bryl M., Obraz i widz. O nowej książce Wolfganga Kempa, "Artium Quaestiones" IV, 1990, s. 141-152.

- Czekalski S., Intertekstualność i malarstwo, "Artium Quaestiones" XVI, Poznań 2005.

- Czekalski S., Moc i niemoc fotografii: przypadek Końcowego przystanku Alfreda Stieglitza, w: Obrazy mocne-obrazy słabe: studia z teorii i historii badań nad sztuką, red. Ł. Kiepuszewski, S. Czekalski, M. Bryl, Poznań 2018, s. 139-154 + ilustracje.

- Domańska E., Obrazy PRL w perspektywie postkolonialnej, w: Obrazy PRL-u, red. K. Brzechczyn, Poznań 2008, s. 167-186.

- Franus E., Widzące, widziane, "Artium Quaestiones" VI, Poznań 1993

- Haake M., O dwóch głosach w sprawie egzystencjalno-hermeneutycznej nauki o sztuce Michaela Brötjego, "FHA" Seria Nowa, t. 11: 2007, [wyd.] 2008, s. 109-120.

- Łagodzka D., Podmiotowość zwierząt w sztuce, "Wielogłos" nr 1 (35), Kraków 2018

- Łuczak D., Nowe widzenie – astrologiczny i astronomiczny wymiar wizji fotograficznej, "Artium Quaestiones" XXVIII, Poznań 2017, s. 33-64.

- Zgórniak M., „Dziełocentryzm” wobec faktów. O kilku interpretacjach obrazów Rodakowskiego i Mehoffera, "FHA" Seria Nowa, t. 10: 2005, [wyd.] 2006, s. 161-171.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Wymagana znajomość historii sztuki z epok wcześniejszych

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 30 places more information
Coordinators: Marek Maksymczak
Group instructors: Marek Maksymczak
Course homepage: http://Moodle
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Short description: (in Polish)

Przedmiot składa się z wykładu i ćwiczeń. Ćwiczenia towarzyszą wykładowi o tej samej tematyce. Zajęcia pogłębiają problematykę obu tradycji: artystycznej sztuki XX i XXI wieku oraz intelektualnej historii historii sztuki z tego samego okresu.

Zajęcia dn. 2.06.2023 r. odbędą się w Muzeum Narodowym w Warszawie.

Full description: (in Polish)

Na zajęciach prześledzimy proces namysłu nad dwudziestowieczną i obecną historią sztuki jako dyscypliną naukową oraz położymy nacisk na omówienie rozwoju metod badań historyczno-artystycznych. Podczas ćwiczeń studenci prowadzą dyskusję z grupą na temat wybranego tekstu, co stanowi okazję przepracowania i pełniejszego zrozumienia zawartej w nim problematyki. Przebieg dyskusji kontroluje prowadzący przedmiot, sprawdzając jej przebieg i rozwój.

Bibliography: (in Polish)

- Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, wyd. Officyna, Łodź 2013

- Belting H., Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, przeł. M. Bryl, Kraków 2007

- Berger J., Sposoby widzenia, tłum. M. Bryl, Poznań 1997

- Białostocki J., Płeć śmierci, w: tenże, Płeć śmierci, Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2007, s. 5-40.

- Brötje M., Obraz jako parabola. O malarstwie pejzażowym Gustawa Courbeta, "Artium Quaestiones" VI, Poznań 1993

- Bryl M., Obraz i widz. O nowej książce Wolfganga Kempa, "Artium Quaestiones" IV, 1990, s. 141-152.

- Czekalski S., Intertekstualność i malarstwo, "Artium Quaestiones" XVI, Poznań 2005.

- Czekalski S., Moc i niemoc fotografii: przypadek Końcowego przystanku Alfreda Stieglitza, w: Obrazy mocne-obrazy słabe: studia z teorii i historii badań nad sztuką, red. Ł. Kiepuszewski, S. Czekalski, M. Bryl, Poznań 2018, s. 139-154 + ilustracje.

- Domańska E., Obrazy PRL w perspektywie postkolonialnej, w: Obrazy PRL-u, red. K. Brzechczyn, Poznań 2008, s. 167-186.

- Franus E., Widzące, widziane, "Artium Quaestiones" VI, Poznań 1993

- Haake M., O dwóch głosach w sprawie egzystencjalno-hermeneutycznej nauki o sztuce Michaela Brötjego, "FHA" Seria Nowa, t. 11: 2007, [wyd.] 2008, s. 109-120.

- Łagodzka D., Podmiotowość zwierząt w sztuce, "Wielogłos" nr 1 (35), Kraków 2018

- Łuczak D., Nowe widzenie – astrologiczny i astronomiczny wymiar wizji fotograficznej, "Artium Quaestiones" XXVIII, Poznań 2017, s. 33-64.

- Zgórniak M., „Dziełocentryzm” wobec faktów. O kilku interpretacjach obrazów Rodakowskiego i Mehoffera, "FHA" Seria Nowa, t. 10: 2005, [wyd.] 2006, s. 161-171.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Wymagana znajomość historii sztuki z epok wcześniejszych

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 30 places more information
Coordinators: Marek Maksymczak
Group instructors: Marek Maksymczak
Course homepage: http://Moodle
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) OPIS ECTS (3 pkt.)

Nakład pracy studenta:

30 godzin - udział w ćwiczeniach

60 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, konsultacje z prowadzącym

zajęcia, przygotowanie się do zajęć i przygotowanie zadań

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Przedmiot składa się z wykładu i ćwiczeń. Ćwiczenia towarzyszą wykładowi o tej samej tematyce. Zajęcia pogłębiają problematykę obu tradycji: artystycznej sztuki XX i XXI wieku oraz intelektualnej historii historii sztuki z tego samego okresu. Wybrane zajęcia (maksymalnie dwa) odbędą się na terenie Warszawy w muzeach i galeriach. Terminy tych zajęć zostaną podane w trakcie semestru.

Full description: (in Polish)

Na zajęciach prześledzimy proces namysłu nad dwudziestowieczną i obecną historią sztuki jako dyscypliną naukową oraz położymy nacisk na omówienie rozwoju metod badań historyczno-artystycznych. Podczas ćwiczeń studenci prowadzą dyskusję z grupą na temat wybranego tekstu, co stanowi okazję przepracowania i pełniejszego zrozumienia zawartej w nim problematyki. Przebieg dyskusji kontroluje prowadzący przedmiot, sprawdzając jej przebieg i rozwój.

Bibliography: (in Polish)

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

1. M. Bryl, Suwerenność dyscypliny, Poznań 2008

2. S. Czekalski, Jak wyjaśnić obraz?, Poznań 2022

3. Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów „Artium Quaestiones”, red. M. Bryl, P. Juszkiewicz, P. Piotrowski, W. Suchocki, Poznań 2009.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

• M. Bryl, Cykle Artura Grottgera. Poetyka i recepcja, Poznań 1994, [Rozdział III, fragment] s. 154-182.

• R. Arnheim, Ruch stroboskopowy – podrozdział w rozdziale VIII, w: tenże, Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, wyd. Officyna, Łodź 2013, s. 411-416.

• M. Bryl, „Chrystus przy kolumnie” Francisca de Zurbarana, w: „Arteon. Magazyn o sztuce” nr 4, 2006, s. 32-35.

• S. Czekalski, Moc i niemoc fotografii: przypadek Końcowego przystanku Alfreda Stieglitza, w: Obrazy mocne-obrazy słabe: studia z teorii i historii badań nad sztuką, red. Ł. Kiepuszewski, S. Czekalski, M. Bryl, Poznań 2018, s. 139-154 + ilustracje.

• M. Haake, Nawrócenie św. Pawła Caravaggia, Między „realizmem przedstawienia a „realnością” obrazu, w: Rzeczywistość – realizm – reprezentacja, pod red. M. Poprzęckiej, Warszawa 2001, s. 57-71.

• M. Bryl, Płaszczyzna, ogląd, absolut. Inspiracje hermeneutyczne we współczesnej historii sztuki, „AQ”

• M. Brötje, Obraz – spotkanie, w: „Quart. Kwartalnik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego”, nr 3(09), 2008, s. 64-81.

• Fabianowski, Intertekstualność i hermeneutyka – fragment książki: tenże, Konwicki, Odojewski i romantycy. Projekt interpretacji intertekstualnych, Kraków 1999, s. 16-26.

• H. Belting, Obraz i jego media. Próba antropologiczna, „AQ” XI, Poznań 2000, s. 295-322. Tekst online; [przedruk – Perspektywy współczesnej historii sztuki...]

• J. Berger, Sposoby widzenia, tłum. M. Bryl, Poznań, 1997. Rozdział 7

• A. Jakubowska, Feminizm i współczesna historia sztuki, „AQ” XX 2009, s. 103-114.

• E. Domańska, Obraz PRL w perspektywie postkolonialnej. Studium przypadku, w: Obrazy PRL. Konceptualizacja realnego socjalizmu w Polsce, pod red. K. Brzechczyna, wyd. IPN, Poznań 2008, 167-186.

• D. Łagodzka, Podmiotowość zwierząt w sztuce, „Wielogłos” nr 1 (35), Kraków 2018, s. 63-82. Wersja online dostępna na: academia.edu

• Barcz, Wojenne pomniki zwierząt i ich rola w antropocenie, w: Pomniki w epoce antropocenu, pod red. M. Praczyk, Poznań 2017, s. 53-67.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Wymagana znajomość historii sztuki z epok wcześniejszych

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)