The Aesthetics of 20th and 21st century
General data
Course ID: | WNHS-HS-ESTETć |
Erasmus code / ISCED: |
03.6
|
Course title: | The Aesthetics of 20th and 21st century |
Name in Polish: | Estetyka XX-XXI w. |
Organizational unit: | Faculty of Historical Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | advanced |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot składa się z wykładu i ćwiczeń. Ćwiczenia towarzyszą wykładowi o tej samej tematyce. Zajęcia pogłębiają problematykę obu tradycji: artystycznej sztuki XX i XXI wieku oraz intelektualnej historii historii sztuki z tego samego okresu. |
Full description: |
(in Polish) Na zajęciach prześledzimy proces namysłu nad dwudziestowieczną i obecną historią sztuki jako dyscypliną naukową oraz położymy nacisk na omówienie rozwoju metod badań historyczno-artystycznych. Podczas ćwiczeń studenci prowadzą dyskusję z grupą na temat wybranego tekstu, co stanowi okazję przepracowania i pełniejszego zrozumienia zawartej w nim problematyki. Przebieg dyskusji kontroluje prowadzący przedmiot, sprawdzając jej przebieg i rozwój. |
Bibliography: |
(in Polish) - Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, wyd. Officyna, Łodź 2013 - Belting H., Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, przeł. M. Bryl, Kraków 2007 - Berger J., Sposoby widzenia, tłum. M. Bryl, Poznań 1997 - Białostocki J., Płeć śmierci, w: tenże, Płeć śmierci, Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2007, s. 5-40. - Brötje M., Obraz jako parabola. O malarstwie pejzażowym Gustawa Courbeta, "Artium Quaestiones" VI, Poznań 1993 - Bryl M., Obraz i widz. O nowej książce Wolfganga Kempa, "Artium Quaestiones" IV, 1990, s. 141-152. - Czekalski S., Intertekstualność i malarstwo, "Artium Quaestiones" XVI, Poznań 2005. - Czekalski S., Moc i niemoc fotografii: przypadek Końcowego przystanku Alfreda Stieglitza, w: Obrazy mocne-obrazy słabe: studia z teorii i historii badań nad sztuką, red. Ł. Kiepuszewski, S. Czekalski, M. Bryl, Poznań 2018, s. 139-154 + ilustracje. - Domańska E., Obrazy PRL w perspektywie postkolonialnej, w: Obrazy PRL-u, red. K. Brzechczyn, Poznań 2008, s. 167-186. - Franus E., Widzące, widziane, "Artium Quaestiones" VI, Poznań 1993 - Haake M., O dwóch głosach w sprawie egzystencjalno-hermeneutycznej nauki o sztuce Michaela Brötjego, "FHA" Seria Nowa, t. 11: 2007, [wyd.] 2008, s. 109-120. - Łagodzka D., Podmiotowość zwierząt w sztuce, "Wielogłos" nr 1 (35), Kraków 2018 - Łuczak D., Nowe widzenie – astrologiczny i astronomiczny wymiar wizji fotograficznej, "Artium Quaestiones" XXVIII, Poznań 2017, s. 33-64. - Zgórniak M., „Dziełocentryzm” wobec faktów. O kilku interpretacjach obrazów Rodakowskiego i Mehoffera, "FHA" Seria Nowa, t. 10: 2005, [wyd.] 2006, s. 161-171. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) WIEDZA: Student: - Ma pogłębioną wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi, w tym filozofią i literaturą. - posiada uporządkowaną wiedzę o sztuce XX i XXI wieku - posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie tradycji intelektualnej historii sztuki XX i XXI wieku - orientuje się w przebiegu rozwoju namysłu nad warsztatem naukowo- badawczym historii sztuki - posiada wiedzę o metodach badawczych XX i XXI-wiecznej historii sztuki - zna fachowe słownictwo, specjalistyczną terminologią z zakresu tradycji intelektualnej najnowszej historii sztuki UMIEJĘTNOŚCI Student: - Potrafi formułować i rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę. Potrafi w stopniu zaawansowanym posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną do opisu i analizy dzieł sztuki. - Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem samodzielnie wybranych lub opracowanych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. - Posiada zaawansowaną umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki. - Potrafi pracować samodzielnie i w grupie, także interdyscyplinarnej, przyjmując w niej rolę wiodącą. Potrafi komunikować się z otoczeniem uzasadniając merytorycznie swoje stanowisko - potrafi wykorzystać w praktyce naukowej wiedzę o metodach badawczych XX i XXI-wiecznej historii sztuki - potrafi zastosować odpowiednie narzędzia metodologiczne do wybranych przedmiotów badań - operuje fachowym słownictwem, specjalistyczną terminologią z zakresu tradycji intelektualnej XX-wiecznej i najnowszej historii sztuki - potrafi przeprowadzić krytyczną analizę metod badawczych historii sztuki od początku XX wieku po czasy współczesne KOMPETENCJE Student: - rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów oraz wartość wiedzy specjalistów w przypadku napotkanych trudności - jest świadom skutków własnych działań i związanej z nimi odpowiedzialności. - posiada kompetencje pozwalające na popularyzację wzorów etycznego postępowania w środowisku pracy i poza nim. OPIS ECTS (3 pkt.) Nakład pracy studenta: 30 godzin - udział w ćwiczeniach 30 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, konsultacje z prowadzącym zajęcia, przygotowanie się do zajęć i przygotowanie zadań |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Student otrzymuje zaliczenie na podstawie: 1. obecności na zajęciach, możliwa jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność; nieobecność w dniu przeprowadzenia grupowej dyskusji na temat wybranego tekstu nie może być nieusprawiedliwiona, konieczne jest wówczas dostarczenie zwolnienia lekarskiego 2. pozytywnej oceny z moderowania grupowej dyskusji na temat wybranego tekstu oraz streszczenia tego tekst, które powinno liczyć od 6 000 do 8 000 znaków ze spacjami. Streszczenie należy dostarczyć prowadzącemu zajęcia tydzień po przeprowadzonej dyskusji. Brak udzielenia poprawnej odpowiedzi na zadane podczas ćwiczeń pytanie dotyczące zadanego do przeczytania tekstu jest równoznaczny z nieprzygotowaniem do zajęć. Za każde trzy nieprzygotowania do zajęć ocena semestralna jest obniżana o 0.5 stopnia. |
Practical placement: |
(in Polish) Nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2020/21" (past)
Time span: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 50 places
|
|
Coordinators: | Marek Maksymczak | |
Group instructors: | Marek Maksymczak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Przedmiot składa się z wykładu i ćwiczeń. Ćwiczenia towarzyszą wykładowi o tej samej tematyce. Zajęcia pogłębiają problematykę obu tradycji: artystycznej sztuki XX i XXI wieku oraz intelektualnej historii historii sztuki z tego samego okresu. |
|
Full description: |
(in Polish) Na zajęciach prześledzimy proces namysłu nad dwudziestowieczną i obecną historią sztuki jako dyscypliną naukową oraz położymy nacisk na omówienie rozwoju metod badań historyczno-artystycznych. Podczas ćwiczeń studenci prowadzą dyskusję z grupą na temat wybranego tekstu, co stanowi okazję przepracowania i pełniejszego zrozumienia zawartej w nim problematyki. Przebieg dyskusji kontroluje prowadzący przedmiot, sprawdzając jej przebieg i rozwój. |
|
Bibliography: |
(in Polish) - Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, wyd. Officyna, Łodź 2013 - Belting H., Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, przeł. M. Bryl, Kraków 2007 - Berger J., Sposoby widzenia, tłum. M. Bryl, Poznań 1997 - Białostocki J., Płeć śmierci, w: tenże, Płeć śmierci, Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2007, s. 5-40. - Brötje M., Obraz jako parabola. O malarstwie pejzażowym Gustawa Courbeta, "Artium Quaestiones" VI, Poznań 1993 - Bryl M., Obraz i widz. O nowej książce Wolfganga Kempa, "Artium Quaestiones" IV, 1990, s. 141-152. - Czekalski S., Intertekstualność i malarstwo, "Artium Quaestiones" XVI, Poznań 2005. - Czekalski S., Moc i niemoc fotografii: przypadek Końcowego przystanku Alfreda Stieglitza, w: Obrazy mocne-obrazy słabe: studia z teorii i historii badań nad sztuką, red. Ł. Kiepuszewski, S. Czekalski, M. Bryl, Poznań 2018, s. 139-154 + ilustracje. - Domańska E., Obrazy PRL w perspektywie postkolonialnej, w: Obrazy PRL-u, red. K. Brzechczyn, Poznań 2008, s. 167-186. - Franus E., Widzące, widziane, "Artium Quaestiones" VI, Poznań 1993 - Haake M., O dwóch głosach w sprawie egzystencjalno-hermeneutycznej nauki o sztuce Michaela Brötjego, "FHA" Seria Nowa, t. 11: 2007, [wyd.] 2008, s. 109-120. - Łagodzka D., Podmiotowość zwierząt w sztuce, "Wielogłos" nr 1 (35), Kraków 2018 - Łuczak D., Nowe widzenie – astrologiczny i astronomiczny wymiar wizji fotograficznej, "Artium Quaestiones" XXVIII, Poznań 2017, s. 33-64. - Zgórniak M., „Dziełocentryzm” wobec faktów. O kilku interpretacjach obrazów Rodakowskiego i Mehoffera, "FHA" Seria Nowa, t. 10: 2005, [wyd.] 2006, s. 161-171. |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 50 places
|
|
Coordinators: | Marek Maksymczak | |
Group instructors: | Marek Maksymczak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Przedmiot składa się z wykładu i ćwiczeń. Ćwiczenia towarzyszą wykładowi o tej samej tematyce. Zajęcia pogłębiają problematykę obu tradycji: artystycznej sztuki XX i XXI wieku oraz intelektualnej historii historii sztuki z tego samego okresu. |
|
Full description: |
(in Polish) Na zajęciach prześledzimy proces namysłu nad dwudziestowieczną i obecną historią sztuki jako dyscypliną naukową oraz położymy nacisk na omówienie rozwoju metod badań historyczno-artystycznych. Podczas ćwiczeń studenci prowadzą dyskusję z grupą na temat wybranego tekstu, co stanowi okazję przepracowania i pełniejszego zrozumienia zawartej w nim problematyki. Przebieg dyskusji kontroluje prowadzący przedmiot, sprawdzając jej przebieg i rozwój. |
|
Bibliography: |
(in Polish) - Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, wyd. Officyna, Łodź 2013 - Belting H., Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, przeł. M. Bryl, Kraków 2007 - Berger J., Sposoby widzenia, tłum. M. Bryl, Poznań 1997 - Białostocki J., Płeć śmierci, w: tenże, Płeć śmierci, Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2007, s. 5-40. - Brötje M., Obraz jako parabola. O malarstwie pejzażowym Gustawa Courbeta, "Artium Quaestiones" VI, Poznań 1993 - Bryl M., Obraz i widz. O nowej książce Wolfganga Kempa, "Artium Quaestiones" IV, 1990, s. 141-152. - Czekalski S., Intertekstualność i malarstwo, "Artium Quaestiones" XVI, Poznań 2005. - Czekalski S., Moc i niemoc fotografii: przypadek Końcowego przystanku Alfreda Stieglitza, w: Obrazy mocne-obrazy słabe: studia z teorii i historii badań nad sztuką, red. Ł. Kiepuszewski, S. Czekalski, M. Bryl, Poznań 2018, s. 139-154 + ilustracje. - Domańska E., Obrazy PRL w perspektywie postkolonialnej, w: Obrazy PRL-u, red. K. Brzechczyn, Poznań 2008, s. 167-186. - Franus E., Widzące, widziane, "Artium Quaestiones" VI, Poznań 1993 - Haake M., O dwóch głosach w sprawie egzystencjalno-hermeneutycznej nauki o sztuce Michaela Brötjego, "FHA" Seria Nowa, t. 11: 2007, [wyd.] 2008, s. 109-120. - Łagodzka D., Podmiotowość zwierząt w sztuce, "Wielogłos" nr 1 (35), Kraków 2018 - Łuczak D., Nowe widzenie – astrologiczny i astronomiczny wymiar wizji fotograficznej, "Artium Quaestiones" XXVIII, Poznań 2017, s. 33-64. - Zgórniak M., „Dziełocentryzm” wobec faktów. O kilku interpretacjach obrazów Rodakowskiego i Mehoffera, "FHA" Seria Nowa, t. 10: 2005, [wyd.] 2006, s. 161-171. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Wymagana znajomość historii sztuki z epok wcześniejszych |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (in progress)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 30 places
|
|
Coordinators: | Marek Maksymczak | |
Group instructors: | Marek Maksymczak | |
Course homepage: | http://Moodle | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Przedmiot składa się z wykładu i ćwiczeń. Ćwiczenia towarzyszą wykładowi o tej samej tematyce. Zajęcia pogłębiają problematykę obu tradycji: artystycznej sztuki XX i XXI wieku oraz intelektualnej historii historii sztuki z tego samego okresu. |
|
Full description: |
(in Polish) Na zajęciach prześledzimy proces namysłu nad dwudziestowieczną i obecną historią sztuki jako dyscypliną naukową oraz położymy nacisk na omówienie rozwoju metod badań historyczno-artystycznych. Podczas ćwiczeń studenci prowadzą dyskusję z grupą na temat wybranego tekstu, co stanowi okazję przepracowania i pełniejszego zrozumienia zawartej w nim problematyki. Przebieg dyskusji kontroluje prowadzący przedmiot, sprawdzając jej przebieg i rozwój. |
|
Bibliography: |
(in Polish) - Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, wyd. Officyna, Łodź 2013 - Belting H., Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, przeł. M. Bryl, Kraków 2007 - Berger J., Sposoby widzenia, tłum. M. Bryl, Poznań 1997 - Białostocki J., Płeć śmierci, w: tenże, Płeć śmierci, Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2007, s. 5-40. - Brötje M., Obraz jako parabola. O malarstwie pejzażowym Gustawa Courbeta, "Artium Quaestiones" VI, Poznań 1993 - Bryl M., Obraz i widz. O nowej książce Wolfganga Kempa, "Artium Quaestiones" IV, 1990, s. 141-152. - Czekalski S., Intertekstualność i malarstwo, "Artium Quaestiones" XVI, Poznań 2005. - Czekalski S., Moc i niemoc fotografii: przypadek Końcowego przystanku Alfreda Stieglitza, w: Obrazy mocne-obrazy słabe: studia z teorii i historii badań nad sztuką, red. Ł. Kiepuszewski, S. Czekalski, M. Bryl, Poznań 2018, s. 139-154 + ilustracje. - Domańska E., Obrazy PRL w perspektywie postkolonialnej, w: Obrazy PRL-u, red. K. Brzechczyn, Poznań 2008, s. 167-186. - Franus E., Widzące, widziane, "Artium Quaestiones" VI, Poznań 1993 - Haake M., O dwóch głosach w sprawie egzystencjalno-hermeneutycznej nauki o sztuce Michaela Brötjego, "FHA" Seria Nowa, t. 11: 2007, [wyd.] 2008, s. 109-120. - Łagodzka D., Podmiotowość zwierząt w sztuce, "Wielogłos" nr 1 (35), Kraków 2018 - Łuczak D., Nowe widzenie – astrologiczny i astronomiczny wymiar wizji fotograficznej, "Artium Quaestiones" XXVIII, Poznań 2017, s. 33-64. - Zgórniak M., „Dziełocentryzm” wobec faktów. O kilku interpretacjach obrazów Rodakowskiego i Mehoffera, "FHA" Seria Nowa, t. 10: 2005, [wyd.] 2006, s. 161-171. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Wymagana znajomość historii sztuki z epok wcześniejszych |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.