Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia muzeów i kolekcji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNHS-HS-HMiK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia muzeów i kolekcji
Jednostka: Wydział Nauk Historycznych
Grupy: Moduły do wyboru dla 1 roku studiów 2 stopnia
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki o sztuce

Poziom przedmiotu:

zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

HS2_W02

HS2_W10

HS2_K04

Skrócony opis:

Wykład ma na celu zapoznanie studentów z historią i mechanizmami tworzenia zbiorów i kolekcji, zarówno prywatnych jak i muzealnych, od starożytności po początek wieku XXI

Pełny opis:

Wykład ma na celu zapoznanie studentów z dziejami i mechanizmami tworzenia zbiorów i kolekcji, zarówno prywatnych jak i muzealnych. Zakres chronologiczny obejmuje okres od starożytności po początek wieku XXI.

Zajęcia wstępne obejmują wprowadzenie do metodologii badań nad kolekcjonerstwem, przegląd podstawowych pojęć oraz omówienie typologii muzeów.

Kolejne zajęcia to omówienie chronologiczne z analizą przypadków. I część zatytułowana "Od grobowców po pinakoteki czyli od protozbiorów po narodziny prywatnego kolekcjonerstwa" to omówienie mechanizmów tworzenia zbiorów i kolekcji w starożytności: Egipcie, Grecji, Rzymie. II część zatytułowana "Kościół i dwór" obejmuje omówienie skarbców kościelnych i dworskich oraz kolekcji prywatnych w średniowieczu. III cześć pt. "Wielcy kolekcjonerzy i mecenasi nowożytności" obejmuje omówienie działalności kolekcjonerskiej wybranych królów (w tym polskich), kolejnych papieży, przedstawicieli rodu Medyceuszów i Habsburgów. IV część "Wiek ciekawości i osobliwe kolekcje" obejmuje omówienie gabinetów osobliwości od XVI do XVIII wieku, w krajach niemiecko-języcznych, Anglii, Francji i Italii. W ostatniej cześć zostaną przedstawione kolekcje i ich twórcy, które to zbiory dały podwaliny najważniejszym muzeom europejskim (XVII–pocz. XIX).

Literatura:

Lektury podstawowe:

1. Pomian Krzysztof, Zbieracze i osobliwości. Paryż-Wenecja XVI-XVIII wiek, Lublin 2001.

2. Ryszkiewicz Andrzej, Kolekcjonerzy i miłośnicy, Warszawa 1981.

3. Żygulski Zdzisław, Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982.

Lektury uzupełniające:

1. Białonowska Magdalena, Andrzej Ciechanowiecki. Kolekcjoner, marszand, mecenas, Lublin 2013, s. 33-45.

2. Białonowska Magdalena, Alexandre Lenoir i jego Musée des Antiquités et Monuments Français, „Archiwa Biblioteki i Muzea Kościelne” 2007, t. LXXXVIII, s. 5-19.

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiNjpXi5LXzAhVDxosKHfnrCFYQFnoECA4QAQ&url=https%3A%2F%2Fczasopisma.kul.pl%2Fabmk%2Farticle%2Fdownload%2F10112%2F8512%2F&usg=AOvVaw2JuJzOD_K_Dw-TuFo73-4h

3. Białonowska Magdalena, Musée National du Moyen Âge w Paryżu w kontekście zainteresowań kulturą średniowiecza w drugiej połowie XVIII i w XIX wieku we Francji, „Muzealnictwo” 2007, nr 48, s. 235-250.

https://nimoz.pl/files/articles/191/muz_48-calosc.pdf

4. Darczyńcy polskich muzeów, red. M. Białonowska, K. Mączewska, Warszawa 2021.

5. Folga-Januszewska Dorota , Muzeologia, Muzeografia, Muzealnictwo, „Muzealnictwo” 2006, nr 47, s. 9-14.

https://nimoz.pl/files/articles/191/muz_47-calosc.pdf

6. Mencfel Michał, Skarbce natury i sztuki. Prywatne gabinety osobliwości, kolekcje sztuki i naturaliów na Śląsku w wiekach XVII i XVIII, Warszawa 2010.

7. Ryszkiewicz Andrzej, Kolekcjonerstwo, [w:] Słownik terminologiczny sztuk pięknych, wyd. IV, red. K. Kubalska-Sulkiewicz, M. Bielska-Łach, A. Manteuffel-Szarota, Warszawa 1996, s. 192.

8. Salerno L., Museum and Collecting, [w:] Encyclopedia of World Art, red. M. Salmi, t. X, London 1965, szp. 377–399.

9. Skarby Rzeczypospolitej: z dziejów kolekcjonerstwa sztuki w Polsce od XIII do końca XVIII wieku, red. Folga-Januszewska D., Rottermund A., Olszanica 2003.

10. Waźbiński Zygmunt, Muzeum i zbiory artystyczne epoki nowożytnej, t. 1, Wiek XV i XVI, Toruń 2006.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

WIEDZA

Student zna podstawową terminologię nauk humanistycznych oraz terminologię z zakresu historii sztuki na poziomie rozszerzonym i umie stosować ją praktycznie.

Student ma pogłębioną znajomość instytucji kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym

KOMPETENCJE

Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu

Opis ECTS

30 godzin - udział w zajęciach = 1 punkt ECTS

30 godzin - lektura własną, przygotowanie do egzaminu = 1 punkt ECTS

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Białonowska
Prowadzący grup: Magdalena Białonowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Wykład ma na celu zapoznanie studentów z historią i mechanizmami tworzenia zbiorów i kolekcji, zarówno prywatnych jak i muzealnych, od starożytności po początek wieku XXI. Zajęcia kończą się egzaminem ustnym

Pełny opis:

Zajęcia odbywają się w czasie rzeczywistym poprzez aplikację MS Teams

nazwa zespołu:

2021/22_Z | WNHS-HS-HMiK | WYK

kod zespołu:

link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aMSREZTnP861ayf7GhooT4deZ_jqMlfoZAnj4YBpP_7s1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=57d725cf-8d82-4ea9-9ab6-1166120e05d7&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Białonowska
Prowadzący grup: Magdalena Białonowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Opis ECTS

30 godzin - udział w zajęciach = 1 punkt ECTS

30 godzin - lektura własną, przygotowanie do egzaminu = 1 punkt ECTS

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Wykład ma na celu zapoznanie studentów z historią i mechanizmami tworzenia zbiorów i kolekcji, zarówno prywatnych jak i muzealnych, od starożytności po początek wieku XXI

Pełny opis:

Wykład ma na celu zapoznanie studentów z dziejami i mechanizmami tworzenia zbiorów i kolekcji, zarówno prywatnych jak i muzealnych. Zakres chronologiczny obejmuje okres od starożytności po początek wieku XXI.

Zajęcia wstępne obejmują wprowadzenie do metodologii badań nad kolekcjonerstwem, przegląd podstawowych pojęć oraz omówienie typologii muzeów.

Kolejne zajęcia to omówienie chronologiczne z analizą przypadków. I część zatytułowana "Od grobowców po pinakoteki czyli od protozbiorów po narodziny prywatnego kolekcjonerstwa" to omówienie mechanizmów tworzenia zbiorów i kolekcji w starożytności: Egipcie, Grecji, Rzymie. II część zatytułowana "Kościół i dwór" obejmuje omówienie skarbców kościelnych i dworskich oraz kolekcji prywatnych w średniowieczu. III cześć pt. "Wielcy kolekcjonerzy i mecenasi nowożytności" obejmuje omówienie działalności kolekcjonerskiej wybranych królów (w tym polskich), kolejnych papieży, przedstawicieli rodu Medyceuszów i Habsburgów. IV część "Wiek ciekawości i osobliwe kolekcje" obejmuje omówienie gabinetów osobliwości od XVI do XVIII wieku, w krajach niemiecko-języcznych, Anglii, Francji i Italii. W ostatniej cześć zostaną przedstawione kolekcje i ich twórcy, które to zbiory dały podwaliny najważniejszym muzeom europejskim (XVII–pocz. XIX).

Literatura:

Lektury podstawowe:

1. Pomian Krzysztof, Zbieracze i osobliwości. Paryż-Wenecja XVI-XVIII wiek, Lublin 2001.

2. Ryszkiewicz Andrzej, Kolekcjonerzy i miłośnicy, Warszawa 1981.

3. Żygulski Zdzisław, Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982.

Lektury uzupełniające:

1. Białonowska Magdalena, Andrzej Ciechanowiecki. Kolekcjoner, marszand, mecenas, Lublin 2013, s. 33-45.

2. Białonowska Magdalena, Alexandre Lenoir i jego Musée des Antiquités et Monuments Français, „Archiwa Biblioteki i Muzea Kościelne” 2007, t. LXXXVIII, s. 5-19.

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiNjpXi5LXzAhVDxosKHfnrCFYQFnoECA4QAQ&url=https%3A%2F%2Fczasopisma.kul.pl%2Fabmk%2Farticle%2Fdownload%2F10112%2F8512%2F&usg=AOvVaw2JuJzOD_K_Dw-TuFo73-4h

3. Białonowska Magdalena, Musée National du Moyen Âge w Paryżu w kontekście zainteresowań kulturą średniowiecza w drugiej połowie XVIII i w XIX wieku we Francji, „Muzealnictwo” 2007, nr 48, s. 235-250.

https://nimoz.pl/files/articles/191/muz_48-calosc.pdf

4. Darczyńcy polskich muzeów, red. M. Białonowska, K. Mączewska, Warszawa 2021.

5. Folga-Januszewska Dorota , Muzeologia, Muzeografia, Muzealnictwo, „Muzealnictwo” 2006, nr 47, s. 9-14.

https://nimoz.pl/files/articles/191/muz_47-calosc.pdf

6. Mencfel Michał, Skarbce natury i sztuki. Prywatne gabinety osobliwości, kolekcje sztuki i naturaliów na Śląsku w wiekach XVII i XVIII, Warszawa 2010.

7. Ryszkiewicz Andrzej, Kolekcjonerstwo, [w:] Słownik terminologiczny sztuk pięknych, wyd. IV, red. K. Kubalska-Sulkiewicz, M. Bielska-Łach, A. Manteuffel-Szarota, Warszawa 1996, s. 192.

8. Salerno L., Museum and Collecting, [w:] Encyclopedia of World Art, red. M. Salmi, t. X, London 1965, szp. 377–399.

9. Skarby Rzeczypospolitej: z dziejów kolekcjonerstwa sztuki w Polsce od XIII do końca XVIII wieku, red. Folga-Januszewska D., Rottermund A., Olszanica 2003.

10. Waźbiński Zygmunt, Muzeum i zbiory artystyczne epoki nowożytnej, t. 1, Wiek XV i XVI, Toruń 2006.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Białonowska
Prowadzący grup: Magdalena Białonowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Opis ECTS

30 godzin - udział w zajęciach = 1 punkt ECTS

30 godzin - lektura własna, przygotowanie do egzaminu = 1 punkt ECTS

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Wykład ma na celu zapoznanie studentów z historią i mechanizmami tworzenia zbiorów i kolekcji, zarówno prywatnych jak i muzealnych, od starożytności po początek wieku XXI

Pełny opis:

Wykład ma na celu zapoznanie studentów z dziejami i mechanizmami tworzenia zbiorów i kolekcji, zarówno prywatnych jak i muzealnych. Zakres chronologiczny obejmuje okres od starożytności po początek wieku XXI.

Zajęcia wstępne obejmują wprowadzenie do metodologii badań nad kolekcjonerstwem, przegląd podstawowych pojęć oraz omówienie typologii muzeów.

Kolejne zajęcia to omówienie chronologiczne z analizą przypadków. I część zatytułowana "Od grobowców po pinakoteki czyli od protozbiorów po narodziny prywatnego kolekcjonerstwa" to omówienie mechanizmów tworzenia zbiorów i kolekcji w starożytności: Egipcie, Grecji, Rzymie. II część zatytułowana "Kościół i dwór" obejmuje omówienie skarbców kościelnych i dworskich oraz kolekcji prywatnych w średniowieczu. III cześć pt. "Wielcy kolekcjonerzy i mecenasi nowożytności" obejmuje omówienie działalności kolekcjonerskiej wybranych królów (w tym polskich), kolejnych papieży, przedstawicieli rodu Medyceuszów i Habsburgów. IV część "Wiek ciekawości i osobliwe kolekcje" obejmuje omówienie gabinetów osobliwości od XVI do XVIII wieku, w krajach niemiecko-języcznych, Anglii, Francji i Italii. W ostatniej cześć zostaną przedstawione kolekcje i ich twórcy, które to zbiory dały podwaliny najważniejszym muzeom europejskim (XVII–pocz. XIX).

Literatura:

Lektury podstawowe:

1. Pomian Krzysztof, Zbieracze i osobliwości. Paryż-Wenecja XVI-XVIII wiek, Lublin 2001.

2. Ryszkiewicz Andrzej, Kolekcjonerzy i miłośnicy, Warszawa 1981.

3. Żygulski Zdzisław, Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982.

Lektury uzupełniające:

1. Białonowska Magdalena, Andrzej Ciechanowiecki. Kolekcjoner, marszand, mecenas, Lublin 2013, s. 33-45.

2. Białonowska Magdalena, Alexandre Lenoir i jego Musée des Antiquités et Monuments Français, „Archiwa Biblioteki i Muzea Kościelne” 2007, t. LXXXVIII, s. 5-19.

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiNjpXi5LXzAhVDxosKHfnrCFYQFnoECA4QAQ&url=https%3A%2F%2Fczasopisma.kul.pl%2Fabmk%2Farticle%2Fdownload%2F10112%2F8512%2F&usg=AOvVaw2JuJzOD_K_Dw-TuFo73-4h

3. Białonowska Magdalena, Musée National du Moyen Âge w Paryżu w kontekście zainteresowań kulturą średniowiecza w drugiej połowie XVIII i w XIX wieku we Francji, „Muzealnictwo” 2007, nr 48, s. 235-250.

https://nimoz.pl/files/articles/191/muz_48-calosc.pdf

4. Darczyńcy polskich muzeów, red. M. Białonowska, K. Mączewska, Warszawa 2021.

5. Folga-Januszewska Dorota , Muzeologia, Muzeografia, Muzealnictwo, „Muzealnictwo” 2006, nr 47, s. 9-14.

https://nimoz.pl/files/articles/191/muz_47-calosc.pdf

6. Mencfel Michał, Skarbce natury i sztuki. Prywatne gabinety osobliwości, kolekcje sztuki i naturaliów na Śląsku w wiekach XVII i XVIII, Warszawa 2010.

7. Ryszkiewicz Andrzej, Kolekcjonerstwo, [w:] Słownik terminologiczny sztuk pięknych, wyd. IV, red. K. Kubalska-Sulkiewicz, M. Bielska-Łach, A. Manteuffel-Szarota, Warszawa 1996, s. 192.

8. Salerno L., Museum and Collecting, [w:] Encyclopedia of World Art, red. M. Salmi, t. X, London 1965, szp. 377–399.

9. Skarby Rzeczypospolitej: z dziejów kolekcjonerstwa sztuki w Polsce od XIII do końca XVIII wieku, red. Folga-Januszewska D., Rottermund A., Olszanica 2003.

10. Waźbiński Zygmunt, Muzeum i zbiory artystyczne epoki nowożytnej, t. 1, Wiek XV i XVI, Toruń 2006.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)