Historia rzemiosła artystycznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-HS-HRAć |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Historia rzemiosła artystycznego |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HS1_W02 HS1_U01 HS1_U04 HS1_U05 HS1_K01 HS1_K02 |
Wymagania wstępne: | udział w wykładzie "Historia rzemiosła artystycznego" |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy studentów z zakresu historii europejskiego rzemiosła artystycznego omawianej na wykładach, poprzez omawianie szczegółowych zagadnień i prezentowanie ich w formie referatów i prezentacji multimedialnych przygotowywanych przez studentów oraz wspólnych dyskusji. |
Pełny opis: |
I SEMESTR 1. Wybór tematów referatów, omówienie, dobór lektur 2-7. Meblarstwo 8. Kolokwium 9-14. Złotnictwo 15. Kolokwium II SEMESTR 15-21. Ceramika i porcelana, szkło 22 - Kolokwium 23-29. Tkaniny 30. Kolokwium |
Literatura: |
I SEMESTR Lektury uzupełniające. Zagadnienia szczegółowe (do wyboru przez studentów w celu opracowania referatów): Betlejewska C., Meble gdańskie od XVI do XIX wieku, Warszawa 2001. Chrzanowski T., Kornecki M., Złotnictwo toruńskie. Studium o wyrobach cechu toruńskiego od wieku XIV do 1832 r., Warszawa 1988. Frąckowska A., Srebrne kufle gdańskie XVII i XVIII wieku. Typologia, stylistyka, ikonografia, Warszawa 2013. Gradowski M., Zinkiewicz-Ryndziewicz A., Srebra kultowe i obrzędowe. Katalog zbiorów Muzeum Sztuki Złotniczej w Kazimierzu Dolnym, t. I, Kazimierz Dolny 2008. Letkiewicz E., Klejnoty w Polsce. Czasy ostatnich Jagiellonów i Wazów, Lublin 2006. Letkiewicz E., Klejnoty w osiemnastowiecznej Polsce, Lublin 2011. 7. Rządzić i olśniewać Klejnoty i jubilerstwo w Polsce w XVI i XVII wieku, red. nauk. Dariusz Nowacki, Magdalena Piwocka, Danuta Szewczyk-Prokurat, Warszawa 2019. Ślesiński W., Konserwacja zabytków sztuki, t. 3, Rzemiosło artystyczne, Warszawa 1995. Woch J., Biedermeier. Przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2006. Vasa Sacra. Typy naczyń liturgicznych, ich funkcja i przemiany form na przestrzeni dziejów [ katalog wystawy], red. A. Zinkiewicz-Ryndziewicz, Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym, Kazimierz Dolny 2008. Kostrzyńska-Miłosz A., Polskie meble 1918-1939. Forma – funkcja – technika. Warszawa 200. II SEMESTR Lektury uzupełniające. Zagadnienia szczegółowe (do wyboru przez studentów w celu opracowania referatów): Bender A., Kołtryny i tapety - papierowe obicia ścienne w XVI-XIX wieku, „Biuletyn Lubelskiego Towarzystwa Naukowego" 1988[1992], vol. 30, s. 25-36. Bender A., Złocone kurdybany w Polsce. Z problematyki importu wyrobów artystycznych, Lublin 1992. Biedrońska-Słotowa B., Kobierce z polskich manufaktur, ( Próba podsumowania) [w:] Tkaniny artystyczne z wieków XVIII i XIX. Materiały sesji naukowej w Zamku Królewskim na Wawelu, Kraków 21 marca 1991, red. M. Piwocka, Kraków 1997, s. 131-163. Chruszczyńska J., Pasy kontuszowe z polskich manufaktur i pracowni w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Warszawa 1995. Hennel-Bernasikowa M., Arrasy Zygmunta Augusta, Kraków 1998. Kasprzak A. J., Szkła z hut radziwiłłowskich, t. I-II, Warszawa 1998. Polskie szkło do połowy XIX wieku, red. Z. Kamieńska, Wrocław 1987. Szkurłat A., Manufakturze porcelany i fajansu w Korcu, Warszawa 2011. Ślesiński W., Konserwacja zabytków sztuki, t. 3, Rzemiosło artystyczne, Warszawa 1995. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju europejskiego i polskiego rzemiosła artystyczny od starożytności po czasy współczesne, zna terminologię oraz podstawowe metody badawcze Umiejętności: Student potrafi rozwiązywać problemy w zakresie rzemiosła artystyczne poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę. student potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię z zakresu rzemiosła artystycznego. Student posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki. Kompetencje: Student jest gotowy do współpracy i podejmowania działań na rzecz środowiska społecznego. Jest również przygotowany do samodzielnego zdobywania wiedzy z zakresu rzemiosła artystycznego poprzez korzystanie m.in. z konsultacji specjalistycznych. Student jest gotowy do brania odpowiedzialności za ochronę dziedzictwa kulturowego Polski i Europy, w zakresie dzieł rzemiosła artystycznego Opis punktów ECTS (4 punkty ECTS - 1 i 2 semestr): Uczestnictwo w zajęciach - 60 h (30 h - 1 semestr; 30h - 2 semestr) Przygotowanie referatu i prezentacji - 30 h (15h - 1 semestr; 15h - 2 semestr) Przygotowanie do kolokwium - 30 h Łącznie: 120 h = 4 punkty ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa z ćwiczeń składa się z ocen za: 1.Referat z prezentacją multimedialną przygotowywany przez studentów (1 referat na 1 semestr, w sumie 2 referat w ciągu kursu) 2. Kolokwia (2 na semestr) Zajęcia są obowiązkowe Studentka/student ma prawo do 3 nieusprawiedliwionych nieobecności KRYTERIA Na ocenę 2: Student nie posiada podstawowej wiedzy na temat: rozwoju rzemiosł artystycznych na przestrzeni dziejów; europejskich, w tym polskich, ośrodków i twórców. Student nie potrafi posługiwać się terminologią odnoszącą się do obiektu rzemiosła artystycznego i jego elementów, nie umie rozpoznać materiałów, technik i technologii zastosowanych przy tworzeniu obiektu rzemiosła artystycznego. Student nie wywiązuje się z obowiązku uczestnictwa w zajęciach, nie wykazuje zainteresowania przedmiotem, nie rozumie konieczności samodzielnej pracy i ustawicznego kształcenia. Student nie potrafi zaprezentować swojej wiedzy podczas wygłaszania referatu, nie tworzy prezencji multimedialnej, nie zalicza kolokwiów. Na ocenę 3: Student posiada podstawową wiedzę na temat: rozwoju rzemiosł artystycznych na przestrzeni dziejów; europejskich, w tym polskich, ośrodków i twórców. Student z trudem posługuje się terminologią odnoszącą się do obiektu rzemiosła artystycznego i jego elementów, umie rozpoznać materiały oraz podstawowe technik i technologie zastosowane przy tworzeniu obiektu rzemiosła artystycznego. Student wywiązuje się z obowiązku uczestnictwa w zajęciach. Student nie dobiera samodzielnie lektur do tematu referatu, tworzy prezencję na niskim poziomie, zalicza kolokwia na ocenę dostateczną. Na ocenę 4: Student posiada dobrą wiedzę na temat: rozwoju rzemiosł artystycznych na przestrzeni dziejów; europejskich, w tym polskich, ośrodków i twórców. Student posługuje się terminologią odnoszącą się do obiektu rzemiosła artystycznego i jego elementów, umie rozpoznać materiały oraz podstawowe technik i technologie zastosowane przy tworzeniu i zdobieniu obiektu rzemiosła artystycznego. Student umie rozpoznać podstawowe znaki na obiekcie rzemiosła artystycznego. Student wywiązuje się z obowiązku uczestnictwa w zajęciach, rozumie potrzebę samodzielnej pracy i ustawicznego samokształcenia, wykazuje zainteresowanie przedmiotem. Student potrafi zaprezentować swoją wiedzę podczas wygłaszania referatu, dobiera samodzielnie lektury do tematu, tworzy prezencję multimedialną, zalicza kolokwia na ocenę dobrą. Na ocenę 5: (W) Student posiada rozszerzoną i usystematyzowaną wiedzę na temat: rozwoju rzemiosł artystycznych na przestrzeni dziejów; europejskich, w tym polskich, ośrodków i twórców. (U)Student płynnie posługuje się terminologią odnoszącą się do obiektu rzemiosła artystycznego i jego elementów, umie rozpoznać materiały oraz podstawowe i specjalne technik i technologie zastosowane przy tworzeniu i zdobieniu obiektu rzemiosła artystycznego. Student umie rozpoznać i interpretować podstawowe znaki na obiekcie rzemiosła artystycznego. (K) Student wywiązuje się z obowiązku uczestnictwa w zajęciach, doskonale rozumie potrzebę samodzielnej pracy i ustawicznego samokształcenia, wykazuje pogłębione zainteresowanie przedmiotem. Student potrafi zaprezentować swoją wiedzę podczas wygłaszania referatu, dobiera samodzielnie lektury do tematu, tworzy atrakcyjną prezencję multimedialną, zalicza kolokwia na ocenę bardzo dobrą |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Białonowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Białonowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy studentów z zakresu historii europejskiego rzemiosła artystycznego omawianej na wykładach, poprzez omawianie szczegółowych zagadnień i prezentowanie ich w formie referatów i prezentacji multimedialnych przygotowywanych przez studentów oraz wspólnych dyskusji. |
|
Pełny opis: |
I SEMESTR 1. Wybór tematów referatów, omówienie, dobór lektur 2-7. Meblarstwo 8. Kolokwium 9-14. Złotnictwo 15. Kolokwium |
|
Literatura: |
I SEMESTR Lektury uzupełniające. Zagadnienia szczegółowe (do wyboru przez studentów w celu opracowania referatów): Betlejewska C., Meble gdańskie od XVI do XIX wieku, Warszawa 2001. Chippendale T., The gentleman and cabinet-maker's director, London 1754 dostęp on-line: https://library.si.edu/digital-library/book/gentlemancabine00chip Frąckowska A., Srebrne kufle gdańskie XVII i XVIII wieku. Typologia, stylistyka, ikonografia, Warszawa 2013. Gradowski M., Zinkiewicz-Ryndziewicz A., Srebra kultowe i obrzędowe. Katalog zbiorów Muzeum Sztuki Złotniczej w Kazimierzu Dolnym, t. I, Kazimierz Dolny 2008. Kostrzyńska-Miłosz A., Polskie meble 1918-1939. Forma – funkcja – technika. Warszawa 200. Letkiewicz E., Klejnoty w Polsce. Czasy ostatnich Jagiellonów i Wazów, Lublin 2006. Letkiewicz E., Klejnoty w osiemnastowiecznej Polsce, Lublin 2011. Rządzić i olśniewać Klejnoty i jubilerstwo w Polsce w XVI i XVII wieku, red. nauk. Dariusz Nowacki, Magdalena Piwocka, Danuta Szewczyk-Prokurat, Warszawa 2019. Woch J., Biedermeier. Przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2006. Wojciechowska-Kucięba J., Polskie meble gięte, Lublin 2011. Woźniak M., O naturaliach w sztuce złotniczej. [w:] Sztuka a natura. Materiały XXXVIII Sesji Naukowej Stowarzyszenia Historyków Sztuki, 23-25 listopada 1989 roku w Katowicach. Katowice: Oddział Górnośląski SHS 1991, s. 191-206. Vasa Sacra. Typy naczyń liturgicznych, ich funkcja i przemiany form na przestrzeni dziejów [ katalog wystawy], red. A. Zinkiewicz-Ryndziewicz, Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym, Kazimierz Dolny 2008. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Białonowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Białonowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy studentów z zakresu historii europejskiego rzemiosła artystycznego omawianej na wykładach, poprzez omawianie szczegółowych zagadnień i prezentowanie ich w formie referatów i prezentacji multimedialnych przygotowywanych przez studentów oraz wspólnych dyskusji. |
|
Pełny opis: |
II SEMESTR 15-21. Ceramika i porcelana, szkło 22 - Kolokwium 23-29. Tkaniny 30. Kolokwium |
|
Literatura: |
II SEMESTR Lektury uzupełniające. Zagadnienia szczegółowe (do wyboru przez studentów w celu opracowania referatów): • Bender A., Kołtryny i tapety - papierowe obicia ścienne w XVI-XIX wieku, „Biuletyn Lubelskiego Towarzystwa Naukowego" 1988[1992], vol. 30, s. 25-36. • Bender A., Złocone kurdybany w Polsce. Z problematyki importu wyrobów artystycznych, Lublin 1992. • Biedrońska-Słotowa B., Kobierce z polskich manufaktur, ( Próba podsumowania) [w:] Tkaniny artystyczne z wieków XVIII i XIX. Materiały sesji naukowej w Zamku Królewskim na Wawelu, Kraków 21 marca 1991, red. M. Piwocka, Kraków 1997, s. 131-163. • Ceramika Rafaela: majolika istoriato ze zbiorów polskich [katalog wystawy MNW], red. E. Świetlicka, Warszawa 2010. • Chmielewska D., Nachyła O., Majolika wczoraj i dziś, "Szkło i Ceramika" nr 3/2018. • Chrościcki L., Porcelana - znaki wytwórni europejskich, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 2007. • Chruszczyńska J., Orlińska-Mianowska E., Tkaniny dekoracyjne. Przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2009. • Hennel-Bernasikowa M., Arrasy Zygmunta Augusta, Kraków 1998. • Melegati L., Ceramika: dzieje terakoty, majoliki, kamionki, porcelany, fajansu od starożytności po czasy współczesne, Warszawa, 1997 • Michałowska M., Słownik terminologiczny włókiennictwa, Warszawa 1995. • Rychlewska M., Hafciarstwo, w: Zarys historii włókiennictwa na ziemiach polskich do końca XVIII wieku, red. J. Kamińska, I. Turnau, Wrocław 1966, s. 548-563. • Szkurłat A., Manufakturze porcelany i fajansu w Korcu, Warszawa 2011. • Szkurłat A., Serwis sułtański. Niezwykłe dzieło Królewskiej Manufaktury Fajansu w Belwederze, Warszawa 2021. • Taszycka M., Hafciarstwo, w: Zarys historii włókiennictwa na ziemiach polskich do końca XVIII wieku, red. J. Kamińska, I. Turnau, Wrocław 1966, s. 247-277. • Wedgwood. Ceramika XVIII - XIX wieku z kolekcji Wedgwood Museum Trust w Barlaston, red. W. Załęska W., Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2002 |
|
Wymagania wstępne: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Białonowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Białonowska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aaIdWKAuKG_Me5pJXn8PCJdwC2jmPwduQdfayzvl9T_c1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=40af38af-baf5-415d-8422-d17a1a15a1ee&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis punktów ECTS (2 punkty ECTS - 1 semestr): Uczestnictwo w zajęciach - 30 h Przygotowanie referatu i prezentacji, w tym ewentualne konsultacje z prowadzącym zajęcia - 15 h Przygotowanie do kolokwium - 15 h Łącznie: 60 h = 2 punkty ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy studentów z zakresu historii europejskiego rzemiosła artystycznego omawianej na wykładach, poprzez omawianie szczegółowych zagadnień i prezentowanie ich w formie referatów i prezentacji multimedialnych przygotowywanych przez studentów oraz wspólnych dyskusji. |
|
Pełny opis: |
I SEMESTR 1. Wybór tematów referatów, omówienie, dobór lektur 2-7. Meblarstwo 8. Kolokwium 9-14. Złotnictwo 15. Kolokwium |
|
Literatura: |
I SEMESTR Lektury uzupełniające. Zagadnienia szczegółowe (do wyboru przez studentów w celu opracowania referatów): Betlejewska C., Meble gdańskie od XVI do XIX wieku, Warszawa 2001. Chippendale T., The gentleman and cabinet-maker's director, London 1754 dostęp on-line: https://library.si.edu/digital-library/book/gentlemancabine00chip Frąckowska A., Srebrne kufle gdańskie XVII i XVIII wieku. Typologia, stylistyka, ikonografia, Warszawa 2013. Gradowski M., Zinkiewicz-Ryndziewicz A., Srebra kultowe i obrzędowe. Katalog zbiorów Muzeum Sztuki Złotniczej w Kazimierzu Dolnym, t. I, Kazimierz Dolny 2008. Kostrzyńska-Miłosz A., Polskie meble 1918-1939. Forma – funkcja – technika. Warszawa 200. Letkiewicz E., Klejnoty w Polsce. Czasy ostatnich Jagiellonów i Wazów, Lublin 2006. Letkiewicz E., Klejnoty w osiemnastowiecznej Polsce, Lublin 2011. Rządzić i olśniewać Klejnoty i jubilerstwo w Polsce w XVI i XVII wieku, red. nauk. Dariusz Nowacki, Magdalena Piwocka, Danuta Szewczyk-Prokurat, Warszawa 2019. Woch J., Biedermeier. Przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2006. Wojciechowska-Kucięba J., Polskie meble gięte, Lublin 2011. Woźniak M., O naturaliach w sztuce złotniczej. [w:] Sztuka a natura. Materiały XXXVIII Sesji Naukowej Stowarzyszenia Historyków Sztuki, 23-25 listopada 1989 roku w Katowicach. Katowice: Oddział Górnośląski SHS 1991, s. 191-206. Vasa Sacra. Typy naczyń liturgicznych, ich funkcja i przemiany form na przestrzeni dziejów [ katalog wystawy], red. A. Zinkiewicz-Ryndziewicz, Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym, Kazimierz Dolny 2008. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Białonowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Białonowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis punktów ECTS (2 punkty ECTS - 1 semestr): Uczestnictwo w zajęciach - 30 h Przygotowanie referatu i prezentacji, w tym ewentualne konsultacje z prowadzącym zajęcia - 15 h Przygotowanie do kolokwium - 15 h Łącznie: 60 h = 2 punkty ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy studentów z zakresu historii europejskiego rzemiosła artystycznego omawianej na wykładach, poprzez omawianie szczegółowych zagadnień i prezentowanie ich w formie referatów i prezentacji multimedialnych przygotowywanych przez studentów oraz wspólnych dyskusji. |
|
Literatura: |
II SEMESTR Lektury uzupełniające. Zagadnienia szczegółowe (do wyboru przez studentów w celu opracowania referatów): • Bender A., Kołtryny i tapety - papierowe obicia ścienne w XVI-XIX wieku, „Biuletyn Lubelskiego Towarzystwa Naukowego" 1988[1992], vol. 30, s. 25-36. • Bender A., Złocone kurdybany w Polsce. Z problematyki importu wyrobów artystycznych, Lublin 1992. • Biedrońska-Słotowa B., Kobierce z polskich manufaktur, ( Próba podsumowania) [w:] Tkaniny artystyczne z wieków XVIII i XIX. Materiały sesji naukowej w Zamku Królewskim na Wawelu, Kraków 21 marca 1991, red. M. Piwocka, Kraków 1997, s. 131-163. • Ceramika Rafaela: majolika istoriato ze zbiorów polskich [katalog wystawy MNW], red. E. Świetlicka, Warszawa 2010. • Chmielewska D., Nachyła O., Majolika wczoraj i dziś, "Szkło i Ceramika" nr 3/2018. • Chrościcki L., Porcelana - znaki wytwórni europejskich, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 2007. • Chruszczyńska J., Orlińska-Mianowska E., Tkaniny dekoracyjne. Przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2009. *Chrzanowska Paulina, Szkła artystyczne z polskich manufaktur XVIII w., Warszawa 1987. • Hennel-Bernasikowa M., Arrasy Zygmunta Augusta, Kraków 1998. * Kasprzak A. J., Szkła z hut radziwiłłowskich, t. I-II, Warszawa 1998. • Melegati L., Ceramika: dzieje terakoty, majoliki, kamionki, porcelany, fajansu od starożytności po czasy współczesne, Warszawa, 1997 • Michałowska M., Słownik terminologiczny włókiennictwa, Warszawa 1995. * Polskie szkło do połowy XIX wieku, red. Z. Kamieńska, Wrocław 1987. • Rychlewska M., Hafciarstwo, w: Zarys historii włókiennictwa na ziemiach polskich do końca XVIII wieku, red. J. Kamińska, I. Turnau, Wrocław 1966, s. 548-563. • Szkurłat A., Manufakturze porcelany i fajansu w Korcu, Warszawa 2011. • Szkurłat A., Serwis sułtański. Niezwykłe dzieło Królewskiej Manufaktury Fajansu w Belwederze, Warszawa 2021. • Taszycka M., Hafciarstwo, w: Zarys historii włókiennictwa na ziemiach polskich do końca XVIII wieku, red. J. Kamińska, I. Turnau, Wrocław 1966, s. 247-277. • Wedgwood. Ceramika XVIII - XIX wieku z kolekcji Wedgwood Museum Trust w Barlaston, red. W. Załęska W., Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2002. *Wszystkie arrasy króla. Powroty 2021-1961-1921, [katalog wystawy], red. Jerzy Holc, Magdalena Ozga, Magdalena Piwocka, Zamek Królewski na Wawelu 8 marca – 31 października 2021, Kraków 2021. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Białonowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Białonowska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aL-SrxTQ5U4rzP29PkI9358wxU5MNG4LNXNdwBoOHaa41%40thread.tacv2/conversations?groupId=7340e32d-13a1-469d-984e-60e8dcbe9adb&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis punktów ECTS (2 punkty ECTS - 1 semestr): Uczestnictwo w zajęciach - 30 h Przygotowanie referatu i prezentacji, w tym ewentualne konsultacje z prowadzącym zajęcia - 15 h Przygotowanie do kolokwium - 15 h Łącznie: 60 h = 2 punkty ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy studentów z zakresu historii europejskiego rzemiosła artystycznego omawianej na wykładach, poprzez omawianie szczegółowych zagadnień i prezentowanie ich w formie referatów i prezentacji multimedialnych przygotowywanych przez studentów oraz wspólnych dyskusji. |
|
Pełny opis: |
I SEMESTR 1. Wybór tematów referatów, omówienie, dobór lektur 2-7. Meblarstwo 8. Kolokwium 9-14. Złotnictwo 15. Kolokwium |
|
Literatura: |
I SEMESTR Lektury uzupełniające. Zagadnienia szczegółowe (do wyboru przez studentów w celu opracowania referatów): Betlejewska C., Meble gdańskie od XVI do XIX wieku, Warszawa 2001. Chippendale T., The gentleman and cabinet-maker's director, London 1754 dostęp on-line: https://library.si.edu/digital-library/book/gentlemancabine00chip Frąckowska A., Srebrne kufle gdańskie XVII i XVIII wieku. Typologia, stylistyka, ikonografia, Warszawa 2013. Gradowski M., Zinkiewicz-Ryndziewicz A., Srebra kultowe i obrzędowe. Katalog zbiorów Muzeum Sztuki Złotniczej w Kazimierzu Dolnym, t. I, Kazimierz Dolny 2008. Kostrzyńska-Miłosz A., Polskie meble 1918-1939. Forma – funkcja – technika. Warszawa 200. Letkiewicz E., Klejnoty w Polsce. Czasy ostatnich Jagiellonów i Wazów, Lublin 2006. Letkiewicz E., Klejnoty w osiemnastowiecznej Polsce, Lublin 2011. Rządzić i olśniewać Klejnoty i jubilerstwo w Polsce w XVI i XVII wieku, red. nauk. Dariusz Nowacki, Magdalena Piwocka, Danuta Szewczyk-Prokurat, Warszawa 2019. Woch J., Biedermeier. Przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2006. Wojciechowska-Kucięba J., Polskie meble gięte, Lublin 2011. Woźniak M., O naturaliach w sztuce złotniczej. [w:] Sztuka a natura. Materiały XXXVIII Sesji Naukowej Stowarzyszenia Historyków Sztuki, 23-25 listopada 1989 roku w Katowicach. Katowice: Oddział Górnośląski SHS 1991, s. 191-206. Vasa Sacra. Typy naczyń liturgicznych, ich funkcja i przemiany form na przestrzeni dziejów [ katalog wystawy], red. A. Zinkiewicz-Ryndziewicz, Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym, Kazimierz Dolny 2008. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Białonowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Białonowska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aL-SrxTQ5U4rzP29PkI9358wxU5MNG4LNXNdwBoOHaa41%40thread.tacv2/conversations?groupId=7340e32d-13a1-469d-984e-60e8dcbe9adb&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis punktów ECTS (2 punkty ECTS - 1 semestr): Uczestnictwo w zajęciach - 30 h Przygotowanie referatu i prezentacji, w tym ewentualne konsultacje z prowadzącym zajęcia - 15 h Przygotowanie do kolokwium - 15 h Łącznie: 60 h = 2 punkty ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy studentów z zakresu historii europejskiego rzemiosła artystycznego omawianej na wykładach, poprzez omawianie szczegółowych zagadnień i prezentowanie ich w formie referatów i prezentacji multimedialnych przygotowywanych przez studentów oraz wspólnych dyskusji. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy studentów z zakresu historii europejskiego rzemiosła artystycznego omawianej na wykładach, poprzez poruszanie szczegółowych zagadnień i prezentowanie ich w formie referatów i prezentacji multimedialnych przygotowywanych przez studentów oraz wspólnych dyskusji. W ramach II semestru omawiane są zagadnienia z dziedziny ceramiki, w tym porcelany zachodnioeuropejski i polskiej oraz tkaniny artystyczne, w tym tkaniny jedwabne (historia, rodzaje i rozwój wzornictwa), tapiserie, kobierce. |
|
Literatura: |
II SEMESTR Lektury uzupełniające. Zagadnienia szczegółowe (do wyboru przez studentów w celu opracowania referatów): • Bender A., Kołtryny i tapety - papierowe obicia ścienne w XVI-XIX wieku, „Biuletyn Lubelskiego Towarzystwa Naukowego" 1988[1992], vol. 30, s. 25-36. • Bender A., Złocone kurdybany w Polsce. Z problematyki importu wyrobów artystycznych, Lublin 1992. • Biedrońska-Słotowa B., Kobierce z polskich manufaktur, ( Próba podsumowania) [w:] Tkaniny artystyczne z wieków XVIII i XIX. Materiały sesji naukowej w Zamku Królewskim na Wawelu, Kraków 21 marca 1991, red. M. Piwocka, Kraków 1997, s. 131-163. • Ceramika Rafaela: majolika istoriato ze zbiorów polskich [katalog wystawy MNW], red. E. Świetlicka, Warszawa 2010. • Chmielewska D., Nachyła O., Majolika wczoraj i dziś, "Szkło i Ceramika" nr 3/2018. • Chrościcki L., Porcelana - znaki wytwórni europejskich, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 2007. • Chruszczyńska J., Orlińska-Mianowska E., Tkaniny dekoracyjne. Przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2009. *Chrzanowska Paulina, Szkła artystyczne z polskich manufaktur XVIII w., Warszawa 1987. • Hennel-Bernasikowa M., Arrasy Zygmunta Augusta, Kraków 1998. * Kasprzak A. J., Szkła z hut radziwiłłowskich, t. I-II, Warszawa 1998. • Melegati L., Ceramika: dzieje terakoty, majoliki, kamionki, porcelany, fajansu od starożytności po czasy współczesne, Warszawa, 1997 • Michałowska M., Słownik terminologiczny włókiennictwa, Warszawa 1995. * Polskie szkło do połowy XIX wieku, red. Z. Kamieńska, Wrocław 1987. • Rychlewska M., Hafciarstwo, w: Zarys historii włókiennictwa na ziemiach polskich do końca XVIII wieku, red. J. Kamińska, I. Turnau, Wrocław 1966, s. 548-563. • Szkurłat A., Manufakturze porcelany i fajansu w Korcu, Warszawa 2011. • Szkurłat A., Serwis sułtański. Niezwykłe dzieło Królewskiej Manufaktury Fajansu w Belwederze, Warszawa 2021. • Taszycka M., Hafciarstwo, w: Zarys historii włókiennictwa na ziemiach polskich do końca XVIII wieku, red. J. Kamińska, I. Turnau, Wrocław 1966, s. 247-277. • Wedgwood. Ceramika XVIII - XIX wieku z kolekcji Wedgwood Museum Trust w Barlaston, red. W. Załęska W., Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2002. *Wszystkie arrasy króla. Powroty 2021-1961-1921, [katalog wystawy], red. Jerzy Holc, Magdalena Ozga, Magdalena Piwocka, Zamek Królewski na Wawelu 8 marca – 31 października 2021, Kraków 2021. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.