Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia rzemiosła artystycznego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNHS-HS-HRA
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia rzemiosła artystycznego
Jednostka: Wydział Nauk Historycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

HS1_W02

HS1_U01

HS1_U04

HS1_U05

HS1_K01

HS1_K02

Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z historią europejskiego rzemiosła artystycznego. W ujęciu chronologicznym prezentowane będą następujące działy rzemiosła artystycznego: meblarstwo, złotnictwo, ceramika i szkło, tkaniny, w tym wiodące ośrodki, twórcy oraz dzieła. Ponadto omawiane będą: techniki i technologie stosowane przy wytwarzaniu obiektów poszczególnych działów rzemiosła oraz ich znakowanie.

Pełny opis:

Poruszane zagadnienia

I SEMESTR

1. Wprowadzenie – terminologia i klasyfikacja, literatura

2. Meblarstwo – wstęp: terminologia, materiały, techniki zdobienia mebli

3. Meblarstwo europejskie – zarys historyczny: ośrodki, ebeniści. Część I: Starożytność-Średniowiecze.

4. Meblarstwo europejskie – zarys historyczny: ośrodki, ebeniści. Część II: Renesans – Barok – Rokoko.

5. Meblarstwo europejskie – zarys historyczny: ośrodki, ebeniści. Część III: Klasycyzm – XX wiek

6. Meblarstwo polskie – zarys historyczny: ośrodki

7. Złotnictwo – wstęp: terminologia, materiały, znakowanie; techniki podstawowe stosowane w złotnictwie; techniki specjalne stosowane w złotnictwie. Część I-II.

8. Złotnictwo europejskie – zarys historyczny: ośrodki, złotnicy. Część I-II

9. Złotnictwo polskie - zarys historyczny: ośrodki, złotnicy.

10. Platernictwo

11. Zastawa stołowa

12. Jubilerstwo.

II SEMESTR

1. Ceramika - terminologia, materiały, etapy wytwarzania, techniki zdobienia

2. Ceramika - zarys historyczny: ośrodki, ceramicy.

3. Porcelana dalekowschodnia – zarys historyczny

4. Porcelana europejska - zarys historyczny: manufaktury i znakowanie

5. Ceramika i porcelana polska - zarys historyczny: manufaktury i znakowanie

6. Tkaniny – wstęp: terminologia, typy tkanin; tkaniny jedwabne: typologia

7. Tkaniny jedwabne: typy, zarys dziejów jedwabnictwa: ośrodki, wzornictwo. Część I-II

8. Tapiserie – wstęp: terminologia, techniki wytwarzania; zarys dziejów wytwarzania tapiserii: ośrodki. Część I-II.

9. Pozostałe typy tkanin i wyrobów włókienniczych.

10. Kurdybany - terminologia, zarys dziejów

Literatura:

I SEMESTR

Lektury podstawowe:

Bibliografie, słowniki, encyklopedia:

1. Gradowski M., Dawne złotnictwo. Technika i terminologia, Warszawa 1980.

2. Grzeluk I., Słownik terminologiczny mebli, Warszawa 1998.

3. Janneau G., Encyklopedia sztuki dekoracyjnej, Warszawa 1978.

4. Szczepkowska-Naliwajek K., Bibliografia historii rzemiosł artystycznych w Polsce w czasach średniowiecza i w epoce nowożytnej do połowy XIX wieku, Toruń 2003.

Opracowania:

Bania Z., Bender A., Gryglewski P., J. Talbierska, Sztuka polska, t. 4,Warszawa 2012 (rozdział: Rzemiosło artystyczne)

Kaesz G., Meble stylowe, Wrocław 1990

Lileyko H., Srebra warszawskie, Warszawa 1979.

Morant H. de, Historia sztuki zdobniczej od pradziejów do współczesności, Warszawa 1981.

Paprocka-Gajek, J., Platery warszawskie w latach 1822-1914. Asortyment, odbiorca i obyczaj, Warszawa 2010.

Samek J., Polskie rzemiosło artystyczne. Czasy nowożytne, Warszawa 1984.

Szczepkowska-Naliwajek K., Dzieje badań nad dawnym rzemiosłem artystycznym w Polsce 1800-1939, Toruń 2005, s. 9-21 (rozdział I: Terminologia i klasyfikacja)

Żygulski Z. jun.., Dzieje polskiego rzemiosła artystycznego, Warszawa 1987.

II SEMESTR

Lektury podstawowe:

Bibliografie, słowniki, encyklopedia:

1. Biedrońska-Słota B., Leksykon sztuki kobierniczej, Kraków 1999.

2. Janneau G., Encyklopedia sztuki dekoracyjnej, Warszawa 1978.

3. Michałowska M., Słownik terminologiczny włókiennictwa, Warszawa 1995.

4. Szczepkowska-Naliwajek K., Bibliografia historii rzemiosł artystycznych w Polsce w czasach średniowiecza i w epoce nowożytnej do połowy XIX wieku, Toruń 2003.

Opracowania:

Bender A., Tapiserie w dawnej Rzeczypospolitej, Lublin 2004.

Chrościcki L, Porcelana - znaki wytwórni europejskich, Warszawa 1974.

Chruszczyńska J., Orlińska-Mianowska E.,Tkaniny dekoracyjne : przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2009.

Kowecka E., Łosiowie M. i J., Winogradow L., Polska porcelana, wyd. II, Wrocław 1983.

Morant H. de, Historia sztuki zdobniczej od pradziejów do współczesności, Warszawa 1981.

Polak A., Szkło i jego historia, Warszawa 1981.

Savage G., Porcelana i jej historia, Warszawa 1977.

Zarys historii włókiennictwa na ziemiach polskich do końca XVIII w., red. J. Kamińska, I. Turnau, Wrocław 1966.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

EFEKTY KSZTAŁCENIA

WIEDZA:

Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju europejskiego i polskiego rzemiosła artystyczny od starożytności po czasy współczesne, zna terminologię oraz podstawowe metody badawcze

UMIEJĘTNOŚCI:

Student potrafi rozwiązywać problemy w zakresie rzemiosła artystyczne poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę.

Student potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię z zakresu rzemiosła artystycznego.

Student posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki.

KOMPETENCJE:

Student jest gotowy do współpracy i podejmowania działań na rzecz środowiska społecznego. Jest również przygotowany do samodzielnego zdobywania wiedzy z zakresu rzemiosła artystycznego poprzez korzystanie m.in. z konsultacji specjalistycznych.

Student jest gotowy do brania odpowiedzialności za ochronę dziedzictwa kulturowego Polski i Europy, w zakresie dzieł rzemiosła artystycznego

OPIS PUNKTÓW ECTS (4 punkty ECTS - 1 i 2 semestr):

Uczestnictwo w wykładzie na - 60 h (30 h - 1 semestr; 30h - 2 semestr)

Samodzielna lektura - 30 h (15h - 1 semestr; 15h - 2 semestr)

Przygotowanie do egzaminu - 30 h

Łącznie: 120 h = 4 punkty ECTS

Metody i kryteria oceniania:

METODA

Egzamin ustny po I i po II semestrze (2 egzaminy), dopuszczenie do egzaminu po zaliczeniu ćwiczeń danego semestru

KRYTERIA

Na ocenę 2: Student nie posiada podstawowej wiedzy na temat: rozwoju rzemiosł artystycznych na przestrzeni dziejów; europejskich, w tym polskich, ośrodków i twórców. Student nie potrafi posługiwać się terminologią odnoszącą się do obiektu rzemiosła artystycznego i jego elementów, nie umie rozpoznać materiałów, technik i technologii zastosowanych przy tworzeniu obiektu rzemiosła artystycznego. Student nie wywiązuje się z obowiązku uczestnictwa w zajęciach, nie wykazuje zainteresowania przedmiotem, nie rozumie konieczności samodzielnej pracy i ustawicznego kształcenia, nie potrafi zaprezentować swojej wiedzy.

Na ocenę 3: Student posiada podstawową wiedzę na temat: rozwoju rzemiosł artystycznych na przestrzeni dziejów; europejskich, w tym polskich, ośrodków i twórców. Student z trudem posługuje się terminologią odnoszącą się do obiektu rzemiosła artystycznego i jego elementów, umie rozpoznać materiały oraz podstawowe technik i technologie zastosowane przy tworzeniu obiektu rzemiosła artystycznego. Student wywiązuje się z obowiązku uczestnictwa w zajęciach, w podstawowy sposób potrafi zaprezentować swoją wiedzę

Na ocenę 4: Student posiada dobrą wiedzę na temat: rozwoju rzemiosł artystycznych na przestrzeni dziejów; europejskich, w tym polskich, ośrodków i twórców. Student posługuje się terminologią odnoszącą się do obiektu rzemiosła artystycznego i jego elementów, umie rozpoznać materiały oraz podstawowe technik i technologie zastosowane przy tworzeniu i zdobieniu obiektu rzemiosła artystycznego. Student umie rozpoznać podstawowe znaki na obiekcie rzemiosła artystycznego. Student wywiązuje się z obowiązku uczestnictwa w zajęciach, rozumie potrzebę samodzielnej pracy i ustawicznego samokształcenia, wykazuje zainteresowanie przedmiotem, potrafi zaprezentować swoja wiedzę

Na ocenę 5: (W) Student posiada rozszerzoną i usystematyzowaną wiedzę na temat: rozwoju rzemiosł artystycznych na przestrzeni dziejów; europejskich, w tym polskich, ośrodków i twórców. (U)Student płynnie posługuje się terminologią odnoszącą się do obiektu rzemiosła artystycznego i jego elementów, umie rozpoznać materiały oraz podstawowe i specjalne technik i technologie zastosowane przy tworzeniu i zdobieniu obiektu rzemiosła artystycznego. Student umie rozpoznać i interpretować podstawowe znaki na obiekcie rzemiosła artystycznego. (K) Student wywiązuje się z obowiązku uczestnictwa w zajęciach, doskonale rozumie potrzebę samodzielnej pracy i ustawicznego samokształcenia, wykazuje pogłębione zainteresowanie przedmiotem, potrafi efektywnie zaprezentować swoja wiedzę.

Praktyki zawodowe:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Białonowska
Prowadzący grup: Magdalena Białonowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z historią europejskiego rzemiosła artystycznego. W ujęciu chronologicznym prezentowane będą następujące działy rzemiosła artystycznego: meblarstwo, złotnictwo, ceramika i szkło, tkaniny, w tym wiodące ośrodki, twórcy oraz dzieła. Ponadto omawiane będą: techniki i technologie stosowane przy wytwarzaniu obiektów poszczególnych działów rzemiosła oraz ich znakowanie.

Pełny opis:

Poruszane zagadnienia

I SEMESTR

1. Wprowadzenie – terminologia i klasyfikacja, literatura

2. Meblarstwo – wstęp: terminologia, materiały, techniki zdobienia mebli

3. Meblarstwo europejskie – zarys historyczny: ośrodki, ebeniści. Część I: Starożytność-Średniowiecze.

4. Meblarstwo europejskie – zarys historyczny: ośrodki, ebeniści. Część II: Renesans – Barok – Rokoko.

5. Meblarstwo europejskie – zarys historyczny: ośrodki, ebeniści. Część III: Klasycyzm – XX wiek

6. Meblarstwo polskie – zarys historyczny: ośrodki

7. Złotnictwo – wstęp: terminologia, materiały, znakowanie; techniki podstawowe stosowane w złotnictwie; techniki specjalne stosowane w złotnictwie. Część I-II.

8. Złotnictwo europejskie – zarys historyczny: ośrodki, złotnicy. Część I-II

9. Złotnictwo polskie - zarys historyczny: ośrodki, złotnicy.

10. Platernictwo

11. Zastawa stołowa

12. Jubilerstwo.

Literatura:

I SEMESTR

Lektury podstawowe:

Bibliografie, słowniki, encyklopedia:

1. Gradowski M., Dawne złotnictwo. Technika i terminologia, Warszawa 1980.

2. Grzeluk I., Słownik terminologiczny mebli, Warszawa 1998.

3. Janneau G., Encyklopedia sztuki dekoracyjnej, Warszawa 1978.

4. Szczepkowska-Naliwajek K., Bibliografia historii rzemiosł artystycznych w Polsce w czasach średniowiecza i w epoce nowożytnej do połowy XIX wieku, Toruń 2003.

Opracowania:

Bania Z., Bender A., Gryglewski P., J. Talbierska, Sztuka polska, t. 4,Warszawa 2012 (rozdział: Rzemiosło artystyczne)

Kaesz G., Meble stylowe, Wrocław 1990

Lileyko H., Srebra warszawskie, Warszawa 1979.

Morant H. de, Historia sztuki zdobniczej od pradziejów do współczesności, Warszawa 1981.

Paprocka-Gajek, J., Platery warszawskie w latach 1822-1914. Asortyment, odbiorca i obyczaj, Warszawa 2010.

Samek J., Polskie rzemiosło artystyczne. Czasy nowożytne, Warszawa 1984.

Szczepkowska-Naliwajek K., Dzieje badań nad dawnym rzemiosłem artystycznym w Polsce 1800-1939, Toruń 2005, s. 9-21 (rozdział I: Terminologia i klasyfikacja)

Żygulski Z. jun.., Dzieje polskiego rzemiosła artystycznego, Warszawa 1987.

Wymagania wstępne:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Białonowska
Prowadzący grup: Magdalena Białonowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z historią europejskiego rzemiosła artystycznego. W ujęciu chronologicznym prezentowane będą następujące działy rzemiosła artystycznego: meblarstwo, złotnictwo, ceramika i szkło, tkaniny, w tym wiodące ośrodki, twórcy oraz dzieła. Ponadto omawiane będą: techniki i technologie stosowane przy wytwarzaniu obiektów poszczególnych działów rzemiosła oraz ich znakowanie.

Pełny opis:

II SEMESTR

1. Ceramika - terminologia, materiały, etapy wytwarzania, techniki zdobienia

2. Ceramika - zarys historyczny: ośrodki, ceramicy.

3. Porcelana dalekowschodnia – zarys historyczny

4. Porcelana europejska - zarys historyczny: manufaktury i znakowanie

5. Ceramika i porcelana polska - zarys historyczny: manufaktury i znakowanie

6. Tkaniny – wstęp: terminologia, typy tkanin; tkaniny jedwabne: typologia

7. Tkaniny jedwabne: typy, zarys dziejów jedwabnictwa: ośrodki, wzornictwo. Część I-II

8. Tapiserie – wstęp: terminologia, techniki wytwarzania; zarys dziejów wytwarzania tapiserii: ośrodki. Część I-II.

9. Pozostałe typy tkanin i wyrobów włókienniczych.

10. Kurdybany - terminologia, zarys dziejów

Literatura:

II SEMESTR

Lektury podstawowe:

Bibliografie, słowniki, encyklopedia:

1. Biedrońska-Słota B., Leksykon sztuki kobierniczej, Kraków 1999.

2. Janneau G., Encyklopedia sztuki dekoracyjnej, Warszawa 1978.

3. Michałowska M., Słownik terminologiczny włókiennictwa, Warszawa 1995.

4. Szczepkowska-Naliwajek K., Bibliografia historii rzemiosł artystycznych w Polsce w czasach średniowiecza i w epoce nowożytnej do połowy XIX wieku, Toruń 2003.

Opracowania:

Bender A., Tapiserie w dawnej Rzeczypospolitej, Lublin 2004.

Chrościcki L, Porcelana - znaki wytwórni europejskich, Warszawa 1974.

Chruszczyńska J., Orlińska-Mianowska E.,Tkaniny dekoracyjne : przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2009.

Kowecka E., Łosiowie M. i J., Winogradow L., Polska porcelana, wyd. II, Wrocław 1983.

Morant H. de, Historia sztuki zdobniczej od pradziejów do współczesności, Warszawa 1981.

Polak A., Szkło i jego historia, Warszawa 1981.

Savage G., Porcelana i jej historia, Warszawa 1977.

Zarys historii włókiennictwa na ziemiach polskich do końca XVIII w., red. J. Kamińska, I. Turnau, Wrocław 1966.

Wymagania wstępne:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Białonowska
Prowadzący grup: Magdalena Białonowska
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aaIdWKAuKG_Me5pJXn8PCJdwC2jmPwduQdfayzvl9T_c1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=40af38af-baf5-415d-8422-d17a1a15a1ee&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

OPIS PUNKTÓW ECTS (2 punkty ECTS - 1 semestr):

Uczestnictwo w wykładzie - 30 h - 1 semestr

Samodzielna lektura - 15h - 1 semestr

Przygotowanie do egzaminu - 15 h

Łącznie: 60 h = 2 punkty ECTS

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z historią europejskiego rzemiosła artystycznego. W ujęciu chronologicznym prezentowane będą następujące działy rzemiosła artystycznego: meblarstwo, złotnictwo, ceramika i szkło, tkaniny, w tym wiodące ośrodki, twórcy oraz dzieła. Ponadto omawiane będą: techniki i technologie stosowane przy wytwarzaniu obiektów poszczególnych działów rzemiosła oraz ich znakowanie.

Pełny opis:

Poruszane zagadnienia

I SEMESTR

1. Wprowadzenie – terminologia i klasyfikacja, literatura

2. Meblarstwo – wstęp: terminologia, materiały, techniki zdobienia mebli

3. Meblarstwo europejskie – zarys historyczny: ośrodki, ebeniści. Część I: Starożytność-Średniowiecze.

4. Meblarstwo europejskie – zarys historyczny: ośrodki, ebeniści. Część II: Renesans – Barok – Rokoko.

5. Meblarstwo europejskie – zarys historyczny: ośrodki, ebeniści. Część III: Klasycyzm – XX wiek

6. Meblarstwo polskie – zarys historyczny: ośrodki

7. Złotnictwo – wstęp: terminologia, materiały, znakowanie; techniki podstawowe stosowane w złotnictwie; techniki specjalne stosowane w złotnictwie. Część I-II.

8. Złotnictwo europejskie – zarys historyczny: ośrodki, złotnicy. Część I-II

9. Złotnictwo polskie - zarys historyczny: ośrodki, złotnicy.

10. Platernictwo

11. Zastawa stołowa

12. Jubilerstwo.

Ewentualne wizyty w muzeach w zależności od oferty wystawienniczej muzeów w Warszawie

Literatura:

I SEMESTR

Lektury podstawowe:

Bibliografie, słowniki, encyklopedia:

1. Gradowski M., Dawne złotnictwo. Technika i terminologia, Warszawa 1980.

2. Grzeluk I., Słownik terminologiczny mebli, Warszawa 1998.

3. Janneau G., Encyklopedia sztuki dekoracyjnej, Warszawa 1978.

4. Szczepkowska-Naliwajek K., Bibliografia historii rzemiosł artystycznych w Polsce w czasach średniowiecza i w epoce nowożytnej do połowy XIX wieku, Toruń 2003.

Opracowania:

Bania Z., Bender A., Gryglewski P., J. Talbierska, Sztuka polska, t. 4,Warszawa 2012 (rozdział: Rzemiosło artystyczne)

Kaesz G., Meble stylowe, Wrocław 1990

Lileyko H., Srebra warszawskie, Warszawa 1979.

Morant H. de, Historia sztuki zdobniczej od pradziejów do współczesności, Warszawa 1981.

Paprocka-Gajek, J., Platery warszawskie w latach 1822-1914. Asortyment, odbiorca i obyczaj, Warszawa 2010.

Samek J., Polskie rzemiosło artystyczne. Czasy nowożytne, Warszawa 1984.

Szczepkowska-Naliwajek K., Dzieje badań nad dawnym rzemiosłem artystycznym w Polsce 1800-1939, Toruń 2005, s. 9-21 (rozdział I: Terminologia i klasyfikacja)

Żygulski Z. jun.., Dzieje polskiego rzemiosła artystycznego, Warszawa 1987.

Wymagania wstępne:

Ewentualne wizyty w muzeach w zależności od oferty wystawienniczej muzeów w Warszawie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Białonowska
Prowadzący grup: Magdalena Białonowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

OPIS PUNKTÓW ECTS (2 punkty ECTS - 1 semestr):

Uczestnictwo w wykładzie - 30 h - 1 semestr

Samodzielna lektura - 15h - 1 semestr

Przygotowanie do egzaminu - 15 h

Łącznie: 60 h = 2 punkty ECTS

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z historią europejskiego rzemiosła artystycznego. W ujęciu chronologicznym prezentowane będą następujące działy rzemiosła artystycznego: meblarstwo, złotnictwo, ceramika i szkło, tkaniny, w tym wiodące ośrodki, twórcy oraz dzieła. Ponadto omawiane będą: techniki i technologie stosowane przy wytwarzaniu obiektów poszczególnych działów rzemiosła oraz ich znakowanie.

Literatura:

II SEMESTR

Lektury podstawowe:

Bibliografie, słowniki, encyklopedia:

1. Biedrońska-Słota B., Leksykon sztuki kobierniczej, Kraków 1999.

2. Janneau G., Encyklopedia sztuki dekoracyjnej, Warszawa 1978.

3. Michałowska M., Słownik terminologiczny włókiennictwa, Warszawa 1995.

4. Szczepkowska-Naliwajek K., Bibliografia historii rzemiosł artystycznych w Polsce w czasach średniowiecza i w epoce nowożytnej do połowy XIX wieku, Toruń 2003.

Opracowania:

Bender A., Tapiserie w dawnej Rzeczypospolitej, Lublin 2004.

Chrościcki L, Porcelana - znaki wytwórni europejskich, Warszawa 1974.

Chruszczyńska J., Orlińska-Mianowska E.,Tkaniny dekoracyjne : przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2009.

Kowecka E., Łosiowie M. i J., Winogradow L., Polska porcelana, wyd. II, Wrocław 1983.

Morant H. de, Historia sztuki zdobniczej od pradziejów do współczesności, Warszawa 1981.

Polak A., Szkło i jego historia, Warszawa 1981.

Savage G., Porcelana i jej historia, Warszawa 1977.

Zarys historii włókiennictwa na ziemiach polskich do końca XVIII w., red. J. Kamińska, I. Turnau, Wrocław 1966.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Białonowska
Prowadzący grup: Magdalena Białonowska
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aaIdWKAuKG_Me5pJXn8PCJdwC2jmPwduQdfayzvl9T_c1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=40af38af-baf5-415d-8422-d17a1a15a1ee&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

OPIS PUNKTÓW ECTS (2 punkty ECTS - 1 semestr):

Uczestnictwo w wykładzie - 30 h - 1 semestr

Samodzielna lektura - 15h - 1 semestr

Przygotowanie do egzaminu - 15 h

Łącznie: 60 h = 2 punkty ECTS

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z historią europejskiego rzemiosła artystycznego. W ujęciu chronologicznym prezentowane będą następujące działy rzemiosła artystycznego: meblarstwo, złotnictwo, ceramika i szkło, tkaniny, w tym wiodące ośrodki, twórcy oraz dzieła. Ponadto omawiane będą: techniki i technologie stosowane przy wytwarzaniu obiektów poszczególnych działów rzemiosła oraz ich znakowanie.

Pełny opis:

Poruszane zagadnienia

I SEMESTR

1. Wprowadzenie – terminologia i klasyfikacja, literatura

2. Meblarstwo – wstęp: terminologia, materiały, techniki zdobienia mebli

3. Meblarstwo europejskie – zarys historyczny: ośrodki, ebeniści. Część I: Starożytność-Średniowiecze.

4. Meblarstwo europejskie – zarys historyczny: ośrodki, ebeniści. Część II: Renesans – Barok – Rokoko.

5. Meblarstwo europejskie – zarys historyczny: ośrodki, ebeniści. Część III: Klasycyzm – XX wiek

6. Meblarstwo polskie – zarys historyczny: ośrodki

7. Złotnictwo – wstęp: terminologia, materiały, znakowanie; techniki podstawowe stosowane w złotnictwie; techniki specjalne stosowane w złotnictwie. Część I-II.

8. Złotnictwo europejskie – zarys historyczny: ośrodki, złotnicy. Część I-II

9. Złotnictwo polskie - zarys historyczny: ośrodki, złotnicy.

10. Platernictwo

11. Zastawa stołowa

12. Jubilerstwo.

Ewentualne wizyty w muzeach w zależności od oferty wystawienniczej muzeów w Warszawie

Literatura:

I SEMESTR

Lektury podstawowe:

Bibliografie, słowniki, encyklopedia:

1. Gradowski M., Dawne złotnictwo. Technika i terminologia, Warszawa 1980.

2. Grzeluk I., Słownik terminologiczny mebli, Warszawa 1998.

3. Janneau G., Encyklopedia sztuki dekoracyjnej, Warszawa 1978.

4. Szczepkowska-Naliwajek K., Bibliografia historii rzemiosł artystycznych w Polsce w czasach średniowiecza i w epoce nowożytnej do połowy XIX wieku, Toruń 2003.

Opracowania:

Bania Z., Bender A., Gryglewski P., J. Talbierska, Sztuka polska, t. 4,Warszawa 2012 (rozdział: Rzemiosło artystyczne)

Kaesz G., Meble stylowe, Wrocław 1990

Lileyko H., Srebra warszawskie, Warszawa 1979.

Morant H. de, Historia sztuki zdobniczej od pradziejów do współczesności, Warszawa 1981.

Paprocka-Gajek, J., Platery warszawskie w latach 1822-1914. Asortyment, odbiorca i obyczaj, Warszawa 2010.

Samek J., Polskie rzemiosło artystyczne. Czasy nowożytne, Warszawa 1984.

Szczepkowska-Naliwajek K., Dzieje badań nad dawnym rzemiosłem artystycznym w Polsce 1800-1939, Toruń 2005, s. 9-21 (rozdział I: Terminologia i klasyfikacja)

Żygulski Z. jun.., Dzieje polskiego rzemiosła artystycznego, Warszawa 1987.

Wymagania wstępne:

Ewentualne wizyty w muzeach w zależności od oferty wystawienniczej muzeów w Warszawie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Białonowska
Prowadzący grup: Magdalena Białonowska
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aaIdWKAuKG_Me5pJXn8PCJdwC2jmPwduQdfayzvl9T_c1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=40af38af-baf5-415d-8422-d17a1a15a1ee&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

OPIS PUNKTÓW ECTS (2 punkty ECTS - 1 semestr):


Uczestnictwo w wykładzie - 30 h - 1 semestr


Samodzielna lektura - 15h - 1 semestr


Przygotowanie do egzaminu - 15 h


Łącznie: 60 h = 2 punkty ECTS

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z historią europejskiego rzemiosła artystycznego. W ujęciu chronologicznym prezentowane będą następujące działy rzemiosła artystycznego: meblarstwo, złotnictwo, ceramika i szkło, tkaniny, w tym wiodące ośrodki, twórcy oraz dzieła. Ponadto omawiane będą: techniki i technologie stosowane przy wytwarzaniu obiektów poszczególnych działów rzemiosła oraz ich znakowanie.

Pełny opis:

II SEMESTR

1. Ceramika - terminologia, materiały, etapy wytwarzania, techniki zdobienia

2. Ceramika - zarys historyczny: ośrodki, ceramicy.

3. Porcelana dalekowschodnia – zarys historyczny

4. Porcelana europejska - zarys historyczny: manufaktury i znakowanie

5. Ceramika i porcelana polska - zarys historyczny: manufaktury i znakowanie

6. Tkaniny – wstęp: terminologia, typy tkanin; tkaniny jedwabne: typologia

7. Tkaniny jedwabne: typy, zarys dziejów jedwabnictwa: ośrodki, wzornictwo. Część I-II

8. Tapiserie – wstęp: terminologia, techniki wytwarzania; zarys dziejów wytwarzania tapiserii: ośrodki. Część I-II.

9. Pozostałe typy tkanin i wyrobów włókienniczych.

10. Kurdybany - terminologia, zarys dziejów

Literatura:

II SEMESTR

Lektury podstawowe:

Bibliografie, słowniki, encyklopedia:

1. Biedrońska-Słota B., Leksykon sztuki kobierniczej, Kraków 1999.

2. Janneau G., Encyklopedia sztuki dekoracyjnej, Warszawa 1978.

3. Michałowska M., Słownik terminologiczny włókiennictwa, Warszawa 1995.

4. Szczepkowska-Naliwajek K., Bibliografia historii rzemiosł artystycznych w Polsce w czasach średniowiecza i w epoce nowożytnej do połowy XIX wieku, Toruń 2003.

Opracowania:

Bender A., Tapiserie w dawnej Rzeczypospolitej, Lublin 2004.

Chrościcki L, Porcelana - znaki wytwórni europejskich, Warszawa 1974.

Chruszczyńska J., Orlińska-Mianowska E.,Tkaniny dekoracyjne : przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2009.

Kowecka E., Łosiowie M. i J., Winogradow L., Polska porcelana, wyd. II, Wrocław 1983.

Morant H. de, Historia sztuki zdobniczej od pradziejów do współczesności, Warszawa 1981.

Polak A., Szkło i jego historia, Warszawa 1981.

Savage G., Porcelana i jej historia, Warszawa 1977.

Zarys historii włókiennictwa na ziemiach polskich do końca XVIII w., red. J. Kamińska, I. Turnau, Wrocław 1966.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)