Historia rzemiosła artystycznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-HS-HRA |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Historia rzemiosła artystycznego |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HS1_W02 HS1_U01 HS1_U04 HS1_U05 HS1_K01 HS1_K02 |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z historią europejskiego rzemiosła artystycznego. W ujęciu chronologicznym prezentowane będą następujące działy rzemiosła artystycznego: meblarstwo, złotnictwo, ceramika i szkło, tkaniny, w tym wiodące ośrodki, twórcy oraz dzieła. Ponadto omawiane będą: techniki i technologie stosowane przy wytwarzaniu obiektów poszczególnych działów rzemiosła oraz ich znakowanie. |
Pełny opis: |
Poruszane zagadnienia I SEMESTR 1. Wprowadzenie – terminologia i klasyfikacja, literatura 2. Meblarstwo – wstęp: terminologia, materiały, techniki zdobienia mebli 3. Meblarstwo europejskie – zarys historyczny: ośrodki, ebeniści. Część I: Starożytność-Średniowiecze. 4. Meblarstwo europejskie – zarys historyczny: ośrodki, ebeniści. Część II: Renesans – Barok – Rokoko. 5. Meblarstwo europejskie – zarys historyczny: ośrodki, ebeniści. Część III: Klasycyzm – XX wiek 6. Meblarstwo polskie – zarys historyczny: ośrodki 7. Złotnictwo – wstęp: terminologia, materiały, znakowanie; techniki podstawowe stosowane w złotnictwie; techniki specjalne stosowane w złotnictwie. Część I-II. 8. Złotnictwo europejskie – zarys historyczny: ośrodki, złotnicy. Część I-II 9. Złotnictwo polskie - zarys historyczny: ośrodki, złotnicy. 10. Platernictwo 11. Zastawa stołowa 12. Jubilerstwo. II SEMESTR 1. Ceramika - terminologia, materiały, etapy wytwarzania, techniki zdobienia 2. Ceramika - zarys historyczny: ośrodki, ceramicy. 3. Porcelana dalekowschodnia – zarys historyczny 4. Porcelana europejska - zarys historyczny: manufaktury i znakowanie 5. Ceramika i porcelana polska - zarys historyczny: manufaktury i znakowanie 6. Tkaniny – wstęp: terminologia, typy tkanin; tkaniny jedwabne: typologia 7. Tkaniny jedwabne: typy, zarys dziejów jedwabnictwa: ośrodki, wzornictwo. Część I-II 8. Tapiserie – wstęp: terminologia, techniki wytwarzania; zarys dziejów wytwarzania tapiserii: ośrodki. Część I-II. 9. Pozostałe typy tkanin i wyrobów włókienniczych. 10. Kurdybany - terminologia, zarys dziejów |
Literatura: |
I SEMESTR Lektury podstawowe: Bibliografie, słowniki, encyklopedia: 1. Gradowski M., Dawne złotnictwo. Technika i terminologia, Warszawa 1980. 2. Grzeluk I., Słownik terminologiczny mebli, Warszawa 1998. 3. Janneau G., Encyklopedia sztuki dekoracyjnej, Warszawa 1978. 4. Szczepkowska-Naliwajek K., Bibliografia historii rzemiosł artystycznych w Polsce w czasach średniowiecza i w epoce nowożytnej do połowy XIX wieku, Toruń 2003. Opracowania: Bania Z., Bender A., Gryglewski P., J. Talbierska, Sztuka polska, t. 4,Warszawa 2012 (rozdział: Rzemiosło artystyczne) Kaesz G., Meble stylowe, Wrocław 1990 Lileyko H., Srebra warszawskie, Warszawa 1979. Morant H. de, Historia sztuki zdobniczej od pradziejów do współczesności, Warszawa 1981. Paprocka-Gajek, J., Platery warszawskie w latach 1822-1914. Asortyment, odbiorca i obyczaj, Warszawa 2010. Samek J., Polskie rzemiosło artystyczne. Czasy nowożytne, Warszawa 1984. Szczepkowska-Naliwajek K., Dzieje badań nad dawnym rzemiosłem artystycznym w Polsce 1800-1939, Toruń 2005, s. 9-21 (rozdział I: Terminologia i klasyfikacja) Żygulski Z. jun.., Dzieje polskiego rzemiosła artystycznego, Warszawa 1987. II SEMESTR Lektury podstawowe: Bibliografie, słowniki, encyklopedia: 1. Biedrońska-Słota B., Leksykon sztuki kobierniczej, Kraków 1999. 2. Janneau G., Encyklopedia sztuki dekoracyjnej, Warszawa 1978. 3. Michałowska M., Słownik terminologiczny włókiennictwa, Warszawa 1995. 4. Szczepkowska-Naliwajek K., Bibliografia historii rzemiosł artystycznych w Polsce w czasach średniowiecza i w epoce nowożytnej do połowy XIX wieku, Toruń 2003. Opracowania: Bender A., Tapiserie w dawnej Rzeczypospolitej, Lublin 2004. Chrościcki L, Porcelana - znaki wytwórni europejskich, Warszawa 1974. Chruszczyńska J., Orlińska-Mianowska E.,Tkaniny dekoracyjne : przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2009. Kowecka E., Łosiowie M. i J., Winogradow L., Polska porcelana, wyd. II, Wrocław 1983. Morant H. de, Historia sztuki zdobniczej od pradziejów do współczesności, Warszawa 1981. Polak A., Szkło i jego historia, Warszawa 1981. Savage G., Porcelana i jej historia, Warszawa 1977. Zarys historii włókiennictwa na ziemiach polskich do końca XVIII w., red. J. Kamińska, I. Turnau, Wrocław 1966. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EFEKTY KSZTAŁCENIA WIEDZA: Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju europejskiego i polskiego rzemiosła artystyczny od starożytności po czasy współczesne, zna terminologię oraz podstawowe metody badawcze UMIEJĘTNOŚCI: Student potrafi rozwiązywać problemy w zakresie rzemiosła artystyczne poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę. Student potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię z zakresu rzemiosła artystycznego. Student posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki. KOMPETENCJE: Student jest gotowy do współpracy i podejmowania działań na rzecz środowiska społecznego. Jest również przygotowany do samodzielnego zdobywania wiedzy z zakresu rzemiosła artystycznego poprzez korzystanie m.in. z konsultacji specjalistycznych. Student jest gotowy do brania odpowiedzialności za ochronę dziedzictwa kulturowego Polski i Europy, w zakresie dzieł rzemiosła artystycznego OPIS PUNKTÓW ECTS (4 punkty ECTS - 1 i 2 semestr): Uczestnictwo w wykładzie na - 60 h (30 h - 1 semestr; 30h - 2 semestr) Samodzielna lektura - 30 h (15h - 1 semestr; 15h - 2 semestr) Przygotowanie do egzaminu - 30 h Łącznie: 120 h = 4 punkty ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
METODA Egzamin ustny po I i po II semestrze (2 egzaminy), dopuszczenie do egzaminu po zaliczeniu ćwiczeń danego semestru KRYTERIA Na ocenę 2: Student nie posiada podstawowej wiedzy na temat: rozwoju rzemiosł artystycznych na przestrzeni dziejów; europejskich, w tym polskich, ośrodków i twórców. Student nie potrafi posługiwać się terminologią odnoszącą się do obiektu rzemiosła artystycznego i jego elementów, nie umie rozpoznać materiałów, technik i technologii zastosowanych przy tworzeniu obiektu rzemiosła artystycznego. Student nie wywiązuje się z obowiązku uczestnictwa w zajęciach, nie wykazuje zainteresowania przedmiotem, nie rozumie konieczności samodzielnej pracy i ustawicznego kształcenia, nie potrafi zaprezentować swojej wiedzy. Na ocenę 3: Student posiada podstawową wiedzę na temat: rozwoju rzemiosł artystycznych na przestrzeni dziejów; europejskich, w tym polskich, ośrodków i twórców. Student z trudem posługuje się terminologią odnoszącą się do obiektu rzemiosła artystycznego i jego elementów, umie rozpoznać materiały oraz podstawowe technik i technologie zastosowane przy tworzeniu obiektu rzemiosła artystycznego. Student wywiązuje się z obowiązku uczestnictwa w zajęciach, w podstawowy sposób potrafi zaprezentować swoją wiedzę Na ocenę 4: Student posiada dobrą wiedzę na temat: rozwoju rzemiosł artystycznych na przestrzeni dziejów; europejskich, w tym polskich, ośrodków i twórców. Student posługuje się terminologią odnoszącą się do obiektu rzemiosła artystycznego i jego elementów, umie rozpoznać materiały oraz podstawowe technik i technologie zastosowane przy tworzeniu i zdobieniu obiektu rzemiosła artystycznego. Student umie rozpoznać podstawowe znaki na obiekcie rzemiosła artystycznego. Student wywiązuje się z obowiązku uczestnictwa w zajęciach, rozumie potrzebę samodzielnej pracy i ustawicznego samokształcenia, wykazuje zainteresowanie przedmiotem, potrafi zaprezentować swoja wiedzę Na ocenę 5: (W) Student posiada rozszerzoną i usystematyzowaną wiedzę na temat: rozwoju rzemiosł artystycznych na przestrzeni dziejów; europejskich, w tym polskich, ośrodków i twórców. (U)Student płynnie posługuje się terminologią odnoszącą się do obiektu rzemiosła artystycznego i jego elementów, umie rozpoznać materiały oraz podstawowe i specjalne technik i technologie zastosowane przy tworzeniu i zdobieniu obiektu rzemiosła artystycznego. Student umie rozpoznać i interpretować podstawowe znaki na obiekcie rzemiosła artystycznego. (K) Student wywiązuje się z obowiązku uczestnictwa w zajęciach, doskonale rozumie potrzebę samodzielnej pracy i ustawicznego samokształcenia, wykazuje pogłębione zainteresowanie przedmiotem, potrafi efektywnie zaprezentować swoja wiedzę. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Białonowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Białonowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z historią europejskiego rzemiosła artystycznego. W ujęciu chronologicznym prezentowane będą następujące działy rzemiosła artystycznego: meblarstwo, złotnictwo, ceramika i szkło, tkaniny, w tym wiodące ośrodki, twórcy oraz dzieła. Ponadto omawiane będą: techniki i technologie stosowane przy wytwarzaniu obiektów poszczególnych działów rzemiosła oraz ich znakowanie. |
|
Pełny opis: |
Poruszane zagadnienia I SEMESTR 1. Wprowadzenie – terminologia i klasyfikacja, literatura 2. Meblarstwo – wstęp: terminologia, materiały, techniki zdobienia mebli 3. Meblarstwo europejskie – zarys historyczny: ośrodki, ebeniści. Część I: Starożytność-Średniowiecze. 4. Meblarstwo europejskie – zarys historyczny: ośrodki, ebeniści. Część II: Renesans – Barok – Rokoko. 5. Meblarstwo europejskie – zarys historyczny: ośrodki, ebeniści. Część III: Klasycyzm – XX wiek 6. Meblarstwo polskie – zarys historyczny: ośrodki 7. Złotnictwo – wstęp: terminologia, materiały, znakowanie; techniki podstawowe stosowane w złotnictwie; techniki specjalne stosowane w złotnictwie. Część I-II. 8. Złotnictwo europejskie – zarys historyczny: ośrodki, złotnicy. Część I-II 9. Złotnictwo polskie - zarys historyczny: ośrodki, złotnicy. 10. Platernictwo 11. Zastawa stołowa 12. Jubilerstwo. |
|
Literatura: |
I SEMESTR Lektury podstawowe: Bibliografie, słowniki, encyklopedia: 1. Gradowski M., Dawne złotnictwo. Technika i terminologia, Warszawa 1980. 2. Grzeluk I., Słownik terminologiczny mebli, Warszawa 1998. 3. Janneau G., Encyklopedia sztuki dekoracyjnej, Warszawa 1978. 4. Szczepkowska-Naliwajek K., Bibliografia historii rzemiosł artystycznych w Polsce w czasach średniowiecza i w epoce nowożytnej do połowy XIX wieku, Toruń 2003. Opracowania: Bania Z., Bender A., Gryglewski P., J. Talbierska, Sztuka polska, t. 4,Warszawa 2012 (rozdział: Rzemiosło artystyczne) Kaesz G., Meble stylowe, Wrocław 1990 Lileyko H., Srebra warszawskie, Warszawa 1979. Morant H. de, Historia sztuki zdobniczej od pradziejów do współczesności, Warszawa 1981. Paprocka-Gajek, J., Platery warszawskie w latach 1822-1914. Asortyment, odbiorca i obyczaj, Warszawa 2010. Samek J., Polskie rzemiosło artystyczne. Czasy nowożytne, Warszawa 1984. Szczepkowska-Naliwajek K., Dzieje badań nad dawnym rzemiosłem artystycznym w Polsce 1800-1939, Toruń 2005, s. 9-21 (rozdział I: Terminologia i klasyfikacja) Żygulski Z. jun.., Dzieje polskiego rzemiosła artystycznego, Warszawa 1987. |
|
Wymagania wstępne: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Białonowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Białonowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z historią europejskiego rzemiosła artystycznego. W ujęciu chronologicznym prezentowane będą następujące działy rzemiosła artystycznego: meblarstwo, złotnictwo, ceramika i szkło, tkaniny, w tym wiodące ośrodki, twórcy oraz dzieła. Ponadto omawiane będą: techniki i technologie stosowane przy wytwarzaniu obiektów poszczególnych działów rzemiosła oraz ich znakowanie. |
|
Pełny opis: |
II SEMESTR 1. Ceramika - terminologia, materiały, etapy wytwarzania, techniki zdobienia 2. Ceramika - zarys historyczny: ośrodki, ceramicy. 3. Porcelana dalekowschodnia – zarys historyczny 4. Porcelana europejska - zarys historyczny: manufaktury i znakowanie 5. Ceramika i porcelana polska - zarys historyczny: manufaktury i znakowanie 6. Tkaniny – wstęp: terminologia, typy tkanin; tkaniny jedwabne: typologia 7. Tkaniny jedwabne: typy, zarys dziejów jedwabnictwa: ośrodki, wzornictwo. Część I-II 8. Tapiserie – wstęp: terminologia, techniki wytwarzania; zarys dziejów wytwarzania tapiserii: ośrodki. Część I-II. 9. Pozostałe typy tkanin i wyrobów włókienniczych. 10. Kurdybany - terminologia, zarys dziejów |
|
Literatura: |
II SEMESTR Lektury podstawowe: Bibliografie, słowniki, encyklopedia: 1. Biedrońska-Słota B., Leksykon sztuki kobierniczej, Kraków 1999. 2. Janneau G., Encyklopedia sztuki dekoracyjnej, Warszawa 1978. 3. Michałowska M., Słownik terminologiczny włókiennictwa, Warszawa 1995. 4. Szczepkowska-Naliwajek K., Bibliografia historii rzemiosł artystycznych w Polsce w czasach średniowiecza i w epoce nowożytnej do połowy XIX wieku, Toruń 2003. Opracowania: Bender A., Tapiserie w dawnej Rzeczypospolitej, Lublin 2004. Chrościcki L, Porcelana - znaki wytwórni europejskich, Warszawa 1974. Chruszczyńska J., Orlińska-Mianowska E.,Tkaniny dekoracyjne : przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2009. Kowecka E., Łosiowie M. i J., Winogradow L., Polska porcelana, wyd. II, Wrocław 1983. Morant H. de, Historia sztuki zdobniczej od pradziejów do współczesności, Warszawa 1981. Polak A., Szkło i jego historia, Warszawa 1981. Savage G., Porcelana i jej historia, Warszawa 1977. Zarys historii włókiennictwa na ziemiach polskich do końca XVIII w., red. J. Kamińska, I. Turnau, Wrocław 1966. |
|
Wymagania wstępne: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Białonowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Białonowska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aaIdWKAuKG_Me5pJXn8PCJdwC2jmPwduQdfayzvl9T_c1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=40af38af-baf5-415d-8422-d17a1a15a1ee&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | OPIS PUNKTÓW ECTS (2 punkty ECTS - 1 semestr): Uczestnictwo w wykładzie - 30 h - 1 semestr Samodzielna lektura - 15h - 1 semestr Przygotowanie do egzaminu - 15 h Łącznie: 60 h = 2 punkty ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z historią europejskiego rzemiosła artystycznego. W ujęciu chronologicznym prezentowane będą następujące działy rzemiosła artystycznego: meblarstwo, złotnictwo, ceramika i szkło, tkaniny, w tym wiodące ośrodki, twórcy oraz dzieła. Ponadto omawiane będą: techniki i technologie stosowane przy wytwarzaniu obiektów poszczególnych działów rzemiosła oraz ich znakowanie. |
|
Pełny opis: |
Poruszane zagadnienia I SEMESTR 1. Wprowadzenie – terminologia i klasyfikacja, literatura 2. Meblarstwo – wstęp: terminologia, materiały, techniki zdobienia mebli 3. Meblarstwo europejskie – zarys historyczny: ośrodki, ebeniści. Część I: Starożytność-Średniowiecze. 4. Meblarstwo europejskie – zarys historyczny: ośrodki, ebeniści. Część II: Renesans – Barok – Rokoko. 5. Meblarstwo europejskie – zarys historyczny: ośrodki, ebeniści. Część III: Klasycyzm – XX wiek 6. Meblarstwo polskie – zarys historyczny: ośrodki 7. Złotnictwo – wstęp: terminologia, materiały, znakowanie; techniki podstawowe stosowane w złotnictwie; techniki specjalne stosowane w złotnictwie. Część I-II. 8. Złotnictwo europejskie – zarys historyczny: ośrodki, złotnicy. Część I-II 9. Złotnictwo polskie - zarys historyczny: ośrodki, złotnicy. 10. Platernictwo 11. Zastawa stołowa 12. Jubilerstwo. Ewentualne wizyty w muzeach w zależności od oferty wystawienniczej muzeów w Warszawie |
|
Literatura: |
I SEMESTR Lektury podstawowe: Bibliografie, słowniki, encyklopedia: 1. Gradowski M., Dawne złotnictwo. Technika i terminologia, Warszawa 1980. 2. Grzeluk I., Słownik terminologiczny mebli, Warszawa 1998. 3. Janneau G., Encyklopedia sztuki dekoracyjnej, Warszawa 1978. 4. Szczepkowska-Naliwajek K., Bibliografia historii rzemiosł artystycznych w Polsce w czasach średniowiecza i w epoce nowożytnej do połowy XIX wieku, Toruń 2003. Opracowania: Bania Z., Bender A., Gryglewski P., J. Talbierska, Sztuka polska, t. 4,Warszawa 2012 (rozdział: Rzemiosło artystyczne) Kaesz G., Meble stylowe, Wrocław 1990 Lileyko H., Srebra warszawskie, Warszawa 1979. Morant H. de, Historia sztuki zdobniczej od pradziejów do współczesności, Warszawa 1981. Paprocka-Gajek, J., Platery warszawskie w latach 1822-1914. Asortyment, odbiorca i obyczaj, Warszawa 2010. Samek J., Polskie rzemiosło artystyczne. Czasy nowożytne, Warszawa 1984. Szczepkowska-Naliwajek K., Dzieje badań nad dawnym rzemiosłem artystycznym w Polsce 1800-1939, Toruń 2005, s. 9-21 (rozdział I: Terminologia i klasyfikacja) Żygulski Z. jun.., Dzieje polskiego rzemiosła artystycznego, Warszawa 1987. |
|
Wymagania wstępne: |
Ewentualne wizyty w muzeach w zależności od oferty wystawienniczej muzeów w Warszawie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Białonowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Białonowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | OPIS PUNKTÓW ECTS (2 punkty ECTS - 1 semestr): Uczestnictwo w wykładzie - 30 h - 1 semestr Samodzielna lektura - 15h - 1 semestr Przygotowanie do egzaminu - 15 h Łącznie: 60 h = 2 punkty ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z historią europejskiego rzemiosła artystycznego. W ujęciu chronologicznym prezentowane będą następujące działy rzemiosła artystycznego: meblarstwo, złotnictwo, ceramika i szkło, tkaniny, w tym wiodące ośrodki, twórcy oraz dzieła. Ponadto omawiane będą: techniki i technologie stosowane przy wytwarzaniu obiektów poszczególnych działów rzemiosła oraz ich znakowanie. |
|
Literatura: |
II SEMESTR Lektury podstawowe: Bibliografie, słowniki, encyklopedia: 1. Biedrońska-Słota B., Leksykon sztuki kobierniczej, Kraków 1999. 2. Janneau G., Encyklopedia sztuki dekoracyjnej, Warszawa 1978. 3. Michałowska M., Słownik terminologiczny włókiennictwa, Warszawa 1995. 4. Szczepkowska-Naliwajek K., Bibliografia historii rzemiosł artystycznych w Polsce w czasach średniowiecza i w epoce nowożytnej do połowy XIX wieku, Toruń 2003. Opracowania: Bender A., Tapiserie w dawnej Rzeczypospolitej, Lublin 2004. Chrościcki L, Porcelana - znaki wytwórni europejskich, Warszawa 1974. Chruszczyńska J., Orlińska-Mianowska E.,Tkaniny dekoracyjne : przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2009. Kowecka E., Łosiowie M. i J., Winogradow L., Polska porcelana, wyd. II, Wrocław 1983. Morant H. de, Historia sztuki zdobniczej od pradziejów do współczesności, Warszawa 1981. Polak A., Szkło i jego historia, Warszawa 1981. Savage G., Porcelana i jej historia, Warszawa 1977. Zarys historii włókiennictwa na ziemiach polskich do końca XVIII w., red. J. Kamińska, I. Turnau, Wrocław 1966. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
WYK
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Białonowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Białonowska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aaIdWKAuKG_Me5pJXn8PCJdwC2jmPwduQdfayzvl9T_c1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=40af38af-baf5-415d-8422-d17a1a15a1ee&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | OPIS PUNKTÓW ECTS (2 punkty ECTS - 1 semestr): Uczestnictwo w wykładzie - 30 h - 1 semestr Samodzielna lektura - 15h - 1 semestr Przygotowanie do egzaminu - 15 h Łącznie: 60 h = 2 punkty ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z historią europejskiego rzemiosła artystycznego. W ujęciu chronologicznym prezentowane będą następujące działy rzemiosła artystycznego: meblarstwo, złotnictwo, ceramika i szkło, tkaniny, w tym wiodące ośrodki, twórcy oraz dzieła. Ponadto omawiane będą: techniki i technologie stosowane przy wytwarzaniu obiektów poszczególnych działów rzemiosła oraz ich znakowanie. |
|
Pełny opis: |
Poruszane zagadnienia I SEMESTR 1. Wprowadzenie – terminologia i klasyfikacja, literatura 2. Meblarstwo – wstęp: terminologia, materiały, techniki zdobienia mebli 3. Meblarstwo europejskie – zarys historyczny: ośrodki, ebeniści. Część I: Starożytność-Średniowiecze. 4. Meblarstwo europejskie – zarys historyczny: ośrodki, ebeniści. Część II: Renesans – Barok – Rokoko. 5. Meblarstwo europejskie – zarys historyczny: ośrodki, ebeniści. Część III: Klasycyzm – XX wiek 6. Meblarstwo polskie – zarys historyczny: ośrodki 7. Złotnictwo – wstęp: terminologia, materiały, znakowanie; techniki podstawowe stosowane w złotnictwie; techniki specjalne stosowane w złotnictwie. Część I-II. 8. Złotnictwo europejskie – zarys historyczny: ośrodki, złotnicy. Część I-II 9. Złotnictwo polskie - zarys historyczny: ośrodki, złotnicy. 10. Platernictwo 11. Zastawa stołowa 12. Jubilerstwo. Ewentualne wizyty w muzeach w zależności od oferty wystawienniczej muzeów w Warszawie |
|
Literatura: |
I SEMESTR Lektury podstawowe: Bibliografie, słowniki, encyklopedia: 1. Gradowski M., Dawne złotnictwo. Technika i terminologia, Warszawa 1980. 2. Grzeluk I., Słownik terminologiczny mebli, Warszawa 1998. 3. Janneau G., Encyklopedia sztuki dekoracyjnej, Warszawa 1978. 4. Szczepkowska-Naliwajek K., Bibliografia historii rzemiosł artystycznych w Polsce w czasach średniowiecza i w epoce nowożytnej do połowy XIX wieku, Toruń 2003. Opracowania: Bania Z., Bender A., Gryglewski P., J. Talbierska, Sztuka polska, t. 4,Warszawa 2012 (rozdział: Rzemiosło artystyczne) Kaesz G., Meble stylowe, Wrocław 1990 Lileyko H., Srebra warszawskie, Warszawa 1979. Morant H. de, Historia sztuki zdobniczej od pradziejów do współczesności, Warszawa 1981. Paprocka-Gajek, J., Platery warszawskie w latach 1822-1914. Asortyment, odbiorca i obyczaj, Warszawa 2010. Samek J., Polskie rzemiosło artystyczne. Czasy nowożytne, Warszawa 1984. Szczepkowska-Naliwajek K., Dzieje badań nad dawnym rzemiosłem artystycznym w Polsce 1800-1939, Toruń 2005, s. 9-21 (rozdział I: Terminologia i klasyfikacja) Żygulski Z. jun.., Dzieje polskiego rzemiosła artystycznego, Warszawa 1987. |
|
Wymagania wstępne: |
Ewentualne wizyty w muzeach w zależności od oferty wystawienniczej muzeów w Warszawie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Białonowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Białonowska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aaIdWKAuKG_Me5pJXn8PCJdwC2jmPwduQdfayzvl9T_c1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=40af38af-baf5-415d-8422-d17a1a15a1ee&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | OPIS PUNKTÓW ECTS (2 punkty ECTS - 1 semestr): Uczestnictwo w wykładzie - 30 h - 1 semestr Samodzielna lektura - 15h - 1 semestr Przygotowanie do egzaminu - 15 h Łącznie: 60 h = 2 punkty ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z historią europejskiego rzemiosła artystycznego. W ujęciu chronologicznym prezentowane będą następujące działy rzemiosła artystycznego: meblarstwo, złotnictwo, ceramika i szkło, tkaniny, w tym wiodące ośrodki, twórcy oraz dzieła. Ponadto omawiane będą: techniki i technologie stosowane przy wytwarzaniu obiektów poszczególnych działów rzemiosła oraz ich znakowanie. |
|
Pełny opis: |
II SEMESTR 1. Ceramika - terminologia, materiały, etapy wytwarzania, techniki zdobienia 2. Ceramika - zarys historyczny: ośrodki, ceramicy. 3. Porcelana dalekowschodnia – zarys historyczny 4. Porcelana europejska - zarys historyczny: manufaktury i znakowanie 5. Ceramika i porcelana polska - zarys historyczny: manufaktury i znakowanie 6. Tkaniny – wstęp: terminologia, typy tkanin; tkaniny jedwabne: typologia 7. Tkaniny jedwabne: typy, zarys dziejów jedwabnictwa: ośrodki, wzornictwo. Część I-II 8. Tapiserie – wstęp: terminologia, techniki wytwarzania; zarys dziejów wytwarzania tapiserii: ośrodki. Część I-II. 9. Pozostałe typy tkanin i wyrobów włókienniczych. 10. Kurdybany - terminologia, zarys dziejów |
|
Literatura: |
II SEMESTR Lektury podstawowe: Bibliografie, słowniki, encyklopedia: 1. Biedrońska-Słota B., Leksykon sztuki kobierniczej, Kraków 1999. 2. Janneau G., Encyklopedia sztuki dekoracyjnej, Warszawa 1978. 3. Michałowska M., Słownik terminologiczny włókiennictwa, Warszawa 1995. 4. Szczepkowska-Naliwajek K., Bibliografia historii rzemiosł artystycznych w Polsce w czasach średniowiecza i w epoce nowożytnej do połowy XIX wieku, Toruń 2003. Opracowania: Bender A., Tapiserie w dawnej Rzeczypospolitej, Lublin 2004. Chrościcki L, Porcelana - znaki wytwórni europejskich, Warszawa 1974. Chruszczyńska J., Orlińska-Mianowska E.,Tkaniny dekoracyjne : przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2009. Kowecka E., Łosiowie M. i J., Winogradow L., Polska porcelana, wyd. II, Wrocław 1983. Morant H. de, Historia sztuki zdobniczej od pradziejów do współczesności, Warszawa 1981. Polak A., Szkło i jego historia, Warszawa 1981. Savage G., Porcelana i jej historia, Warszawa 1977. Zarys historii włókiennictwa na ziemiach polskich do końca XVIII w., red. J. Kamińska, I. Turnau, Wrocław 1966. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.