Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia sztuki bizantyńskiej i postbizantyńskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNHS-HS-HSB
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia sztuki bizantyńskiej i postbizantyńskiej
Jednostka: Wydział Nauk Historycznych
Grupy: Fakultety do wyboru dla 1 roku
Wykłady fakultatywne dla 3 roku
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3abe0c77c3c3bf442884e0f5b7cfc92619%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=d487f349-0140-4991-b567-77a9e81adbfd&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3abe0c77c3c3bf442884e0f5b7cfc92619%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=d487f349-0140-4991-b567-77a9e81adbfd&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3


HS1_W06


HS1_U01

HS1_U02

HS1_U03

HS1_U04


Skrócony opis:

Celem wykładu jest pokazanie oryginalności sztuki bizantyńskiej i post-bizantyńskiej. Zrozumienie jej fenomenu w świetle tekstów źródłowych. Równocześnie zweryfikowanie krzywdzących poglądów na temat Bizancjum, które pokutowały w nauce nowożytnej. Pokazanie dualizmu stylistycznego w rozwoju sztuki bizantyńskiej i wpływu "renesansu Paleologów" na rozwój humanizmu w Europie.

W ramach zajęć zaplanowane jest wyjście do Galerii Faras, w Muzeum Narodowym w Warszawie. Studenci poznają historię odkrycia, dokumentacji oraz konserwacji malowideł oraz transportu i ekspozycji zabytków w Muzeum Narodowym w Warszawie i Muzeum Narodowym w Chartumie.

Pełny opis:

Materiał omawiany na zajęciach zostanie przekazany chronologicznie z podziałem na poszczególne zajęcia:

1. Konstantyn Wielki, fundacja Konstantynopola i dalszy rozwój stolicy w IV i V w.

2. Rzym i Rawenna w V i VI w.

3. Justynian Wielki i "złoty okres" Bizancjum.

4. VII wiek - "ciemny okres" w Bizancjum?

5. Przyczyny, przebieg i skutki ikonoklazmu.

6. "Renesans macedoński".

7. "Renesans Komnenów".

8. Sztuka nubijska - odkrycie katedry w Faras.

9. Normańska Sycylia i wpływy bizantyńskie na sztukę wyspy.

10. IV wyprawa krzyżowa, łacińska okupacja Konstantynopola i enklawy bizantyńskie.

11. "Renesans Paleologów".

12. Serbia Nemaniczów.

13. Bizantyńsko-ruskie malowidła z terenów Polski.

14. Ikonografia sztuki post-bizantyńskiej.

15. Ikonografia sztuki post-bizantyńskiej i podsumowanie materiału.

Literatura:

TEKSTY ŹRÓDŁOWE (WYBRANE FRAGMENTY)

Euzebiusz z Cezarei, Historia kościelna, przeł. A. Lisiecki, Poznań 1924.

Ewagriusz Scholastyk, Historia Kościoła, przeł. S. Kozikowski, Warszawa 1990.

Hermiasz Sozomen, Historia Kościoła, przeł. S. Kozikowski, Warszawa 1989.

Prokopiusz z Cezarei, O budowlach, przeł., wstęp, objaśnienia i kom., P. Ł. Grotowski, Warszawa 2006.

Prokopiusz z Cezarei, Historia sekretna, przeł. A. Konarek, Warszawa 1977.

Sokrates Scholastyk, Historia Kościoła, przeł. S. Kozikowski, Warszawa 1986.

Michał Psellos, Kronika czyli Historia jednego stulecia Bizancjum (976-1077), przeł., wstęp i kom. Oktawiusz Jurewicz, Wrocław-Warszawa-Kraków 1985.

Anna Komnena, Aleksjada, przeł. Oktawiusz Jurewicz, t.1-2,

Wrocław-Warszawa-Kraków 1969-1972.

LITERATURA PODSTAWOWA

Jastrzębowska, E., Sztuka wczesnochrześcijańska, Warszawa 2008 (koniecznie nowe wydanie).

Wronikowska, B., Picturae sacrae. Motywy ikonograficzne malowideł przedkonstantyńskich w chrześcijańskich katakumbach Rzymu,

Lublin 1990.

Deichmann, F. W., Archeologia chrześcijańska, przeł. E. Jastrzębowska, Warszawa 1994

Jastrzębowska, E., Podziemia antycznego Rzymu, Poznań 2014.

Encyklopedia Kultury Bizantyńskiej, (red.) O. Jurewicz. Warszawa 2002. Filarska, B., Archeologia chrześcijańska zachodniej części imperium rzymskiego, Warszawa 1999,

Wipszycka, E., Kościół w świecie późnego antyku, Warszawa 1994.

Browning R., Cesarstwo Bizantyjskie, Warszawa 1997. Kłosińska, J., Sztuka bizantyńska, Warszawa 1975.

Lazarev V., Istorija vizantijskoi żivopisi, Moskva 1986. Rodley L., Byzantine Art and Architecture, An Introduction, Cambridge 1993. Ks.

Starowieyski M., Sobory Kościoła niepodzielonego, Kraków 2016.

Judith Herrin, Bizancjum. Niezwykłe dziedzictwo średniowiecznego imperium, Poznań 2009.

https://www.facebook.com/BYZANTIUM-EGYPT-NUBIA-AND-ETHIOPIA-102765391439868

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki

bizantyńskiej i postbizantyńskiej, zna terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki. Ma także podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki bizantyńskiej i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi.

Potrafi rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę.

Student ma umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę problemów w zakresie historii sztuki, w tym analizę obiektów in situ; b) dobór metod i narzędzi badawczych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji zabytków; c) opracowanie i prezentację

wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych. Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki, a także

przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię z zakresu historii sztuki.

OPIS ECTS

Udział w wykładach: 28 godz.

Konsultacje: 2 godz.

Samodzielna lektura: 10 godz.

Przygotowanie do egzaminu: 20 godz.

Łącznie: 60 godz. / 2 pkt. ECTS

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na wykładach (dopuszczalna jedna nieobecność w trakcie semestru). Nie przewiduje się możliwości zaliczenia wykładu na podstawie pracy pisemnej. W ocenie końcowej brana jest pod uwagę aktywność na zajęciach. Materiał z poprzedniego wykładu jest

powtarzany na początku kolejnego, tak aby utrwalić wiedzę. Ocena wystawiona jest na podstawie egzaminu pisemnego składającego się z części teoretycznej i praktycznej polegającej na rozpoznaniu zabytków widocznych na slajdach.

Ocena 2: student nie potrafi prawidłowo zidentyfikować zabytków, nie zna podstawowej terminologii z zakresu historii sztuki bizantyńskiej i postbizantyńskiej. Zdobył mniej niż połowę procent punktów ustalonych na egzaminie.

Ocena 3: student identyfikuje prawidłowo większość zabytków, ale nie potrafi dokonać analizy porównawczej i umieścić

zabytków w szerszym kontekście. Posiada dostateczna znajomość terminologii z zakresu historii sztuki bizantyńskiej i postbizantyńskiej. Zdobył więcej niż połowę procent punktów ustalonych na egzaminie

Ocena 4: student ma dobrą, ugruntowana wiedze na temat zaprezentowanego podczas wykładu materiału. Zdobył powyżej 70 procent punktów ustalonych na egzaminie

Zna terminologię z zakresu historii sztuki starożytnej, potrafi analizować i selekcjonować informacje dotyczące historii sztuki bizantyńskiej i postbizantyńskiej.

Ocena 5: student ma bardzo dobrą wiedzę z zakresu historii sztuki bizantyńskiej i postbizantyńskiej. Zdobył powyżej 85 procent punktów ustalonych na egzaminie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Łaptaś
Prowadzący grup: Magdalena Łaptaś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Skrócony opis:

Celem wykładu jest pokazanie oryginalności sztuki bizantyńskiej i post-bizantyńskiej. Zrozumienie jej fenomenu w świetle tekstów źródłowych. Równocześnie zweryfikowanie krzywdzących poglądów na temat Bizancjum, które pokutowały w nauce nowożytnej. Pokazanie dualizmu stylistycznego w rozwoju sztuki bizantyńskiej i wpływu "renesansu Paleologów" na rozwój humanizmu w Europie.

Pełny opis:

Materiał omawiany na zajęciach zostanie przekazany chronologicznie z podziałem na poszczególne zajęcia:

1. Konstantyn Wielki, fundacja Konstantynopola i dalszy rozwój stolicy w IV i V w.

2. Rzym i Rawenna w V i VI w.

3. Justynian Wielki i "złoty okres" Bizancjum.

4. VII wiek - "ciemny okres" w Bizancjum?

5. Przyczyny, przebieg i skutki ikonoklazmu.

6. "Renesans macedoński".

7. "Renesans Komnenów".

8. Sztuka nubijska - odkrycie katedry w Faras.

9. Normańska Sycylia i wpływy bizantyńskie na sztukę wyspy.

10. IV wyprawa krzyżowa, łacińska okupacja Konstantynopola i enklawy bizantyńskie.

11. "Renesans Paleologów".

12. Serbia Nemaniczów.

13. Bizantyńsko-ruskie malowidła z terenów Polski.

14. Ikonografia sztuki post-bizantyńskiej.

15. Ikonografia sztuki post-bizantyńskie

Literatura:

TEKSTY ŹRÓDŁOWE (WYBRANE FRAGMENTY)

Euzebiusz z Cezarei, Historia kościelna, przeł. A. Lisiecki, Poznań 1924.

Ewagriusz Scholastyk, Historia Kościoła, przeł. S. Kozikowski, Warszawa 1990.

Hermiasz Sozomen, Historia Kościoła, przeł. S. Kozikowski, Warszawa 1989.

Prokopiusz z Cezarei, O budowlach, przeł., wstęp, objaśnienia i kom., P. Ł. Grotowski, Warszawa 2006.

Prokopiusz z Cezarei, Historia sekretna, przeł. A. Konarek, Warszawa 1977.

Sokrates Scholastyk, Historia Kościoła, przeł. S. Kozikowski, Warszawa 1986.

Michał Psellos, Kronika czyli Historia jednego stulecia Bizancjum (976-1077), przeł., wstęp i kom. Oktawiusz Jurewicz, Wrocław-Warszawa-Kraków 1985.

Anna Komnena, Aleksjada, przeł. Oktawiusz Jurewicz, t.1-2,

Wrocław-Warszawa-Kraków 1969-1972.

LITERATURA PODSTAWOWA

Jastrzębowska, E., Sztuka wczesnochrześcijańska, Warszawa 2008 (koniecznie nowe wydanie).

Wronikowska, B., Picturae sacrae. Motywy ikonograficzne malowideł przedkonstantyńskich w chrześcijańskich katakumbach Rzymu,

Lublin 1990.

Deichmann, F. W., Archeologia chrześcijańska, przeł. E. Jastrzębowska, Warszawa 1994

Jastrzębowska, E., Podziemia antycznego Rzymu, Poznań 2014.

Encyklopedia Kultury Bizantyńskiej, (red.) O. Jurewicz. Warszawa 2002. Filarska, B., Archeologia chrześcijańska zachodniej części imperium rzymskiego, Warszawa 1999,

Wipszycka, E., Kościół w świecie późnego antyku, Warszawa 1994.

Browning R., Cesarstwo Bizantyjskie, Warszawa 1997. Kłosińska, J., Sztuka bizantyńska, Warszawa 1975.

Lazarev V., Istorija vizantijskoi żivopisi, Moskva 1986. Rodley L., Byzantine Art and Architecture, An Introduction, Cambridge 1993. Ks.

Starowieyski M., Sobory Kościoła niepodzielonego, Kraków 2016.

Judith Herrin, Bizancjum. Niezwykłe dziedzictwo średniowiecznego imperium, Poznań 2009.

https://www.facebook.com/BYZANTIUM-EGYPT-NUBIA-AND-ETHIOPIA-102765391439868

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Łaptaś
Prowadzący grup: Magdalena Łaptaś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Skrócony opis:

Celem wykładu jest pokazanie oryginalności sztuki bizantyńskiej i post-bizantyńskiej. Zrozumienie jej fenomenu w świetle tekstów źródłowych. Równocześnie zweryfikowanie krzywdzących poglądów na temat Bizancjum, które pokutowały w nauce nowożytnej. Pokazanie dualizmu stylistycznego w rozwoju sztuki bizantyńskiej i wpływu "renesansu Paleologów" na rozwój humanizmu w Europie.

Pełny opis:

Materiał omawiany na zajęciach zostanie przekazany chronologicznie z podziałem na poszczególne zajęcia:

1. Konstantyn Wielki, fundacja Konstantynopola i dalszy rozwój stolicy w IV i V w.

2. Rzym i Rawenna w V i VI w.

3. Justynian Wielki i "złoty okres" Bizancjum.

4. VII wiek - "ciemny okres" w Bizancjum?

5. Przyczyny, przebieg i skutki ikonoklazmu.

6. "Renesans macedoński".

7. "Renesans Komnenów".

8. Sztuka nubijska - odkrycie katedry w Faras.

9. Normańska Sycylia i wpływy bizantyńskie na sztukę wyspy.

10. IV wyprawa krzyżowa, łacińska okupacja Konstantynopola i enklawy bizantyńskie.

11. "Renesans Paleologów".

12. Serbia Nemaniczów.

13. Bizantyńsko-ruskie malowidła z terenów Polski.

14. Ikonografia sztuki post-bizantyńskiej.

15. Ikonografia sztuki post-bizantyńskie

Literatura:

TEKSTY ŹRÓDŁOWE (WYBRANE FRAGMENTY)

Euzebiusz z Cezarei, Historia kościelna, przeł. A. Lisiecki, Poznań 1924.

Ewagriusz Scholastyk, Historia Kościoła, przeł. S. Kozikowski, Warszawa 1990.

Hermiasz Sozomen, Historia Kościoła, przeł. S. Kozikowski, Warszawa 1989.

Prokopiusz z Cezarei, O budowlach, przeł., wstęp, objaśnienia i kom., P. Ł. Grotowski, Warszawa 2006.

Prokopiusz z Cezarei, Historia sekretna, przeł. A. Konarek, Warszawa 1977.

Sokrates Scholastyk, Historia Kościoła, przeł. S. Kozikowski, Warszawa 1986.

Michał Psellos, Kronika czyli Historia jednego stulecia Bizancjum (976-1077), przeł., wstęp i kom. Oktawiusz Jurewicz, Wrocław-Warszawa-Kraków 1985.

Anna Komnena, Aleksjada, przeł. Oktawiusz Jurewicz, t.1-2,

Wrocław-Warszawa-Kraków 1969-1972.

LITERATURA PODSTAWOWA

Jastrzębowska, E., Sztuka wczesnochrześcijańska, Warszawa 2008 (koniecznie nowe wydanie).

Wronikowska, B., Picturae sacrae. Motywy ikonograficzne malowideł przedkonstantyńskich w chrześcijańskich katakumbach Rzymu,

Lublin 1990.

Deichmann, F. W., Archeologia chrześcijańska, przeł. E. Jastrzębowska, Warszawa 1994

Jastrzębowska, E., Podziemia antycznego Rzymu, Poznań 2014.

Encyklopedia Kultury Bizantyńskiej, (red.) O. Jurewicz. Warszawa 2002. Filarska, B., Archeologia chrześcijańska zachodniej części imperium rzymskiego, Warszawa 1999,

Wipszycka, E., Kościół w świecie późnego antyku, Warszawa 1994.

Browning R., Cesarstwo Bizantyjskie, Warszawa 1997. Kłosińska, J., Sztuka bizantyńska, Warszawa 1975.

Lazarev V., Istorija vizantijskoi żivopisi, Moskva 1986. Rodley L., Byzantine Art and Architecture, An Introduction, Cambridge 1993. Ks.

Starowieyski M., Sobory Kościoła niepodzielonego, Kraków 2016.

Judith Herrin, Bizancjum. Niezwykłe dziedzictwo średniowiecznego imperium, Poznań 2009.

https://www.facebook.com/BYZANTIUM-EGYPT-NUBIA-AND-ETHIOPIA-102765391439868

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Łaptaś
Prowadzący grup: Magdalena Łaptaś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem wykładu jest pokazanie oryginalności sztuki bizantyńskiej i post-bizantyńskiej. Zrozumienie jej fenomenu w świetle tekstów źródłowych. Równocześnie zweryfikowanie krzywdzących poglądów na temat Bizancjum, które pokutowały w nauce nowożytnej. Pokazanie dualizmu stylistycznego w rozwoju sztuki bizantyńskiej i wpływu "renesansu Paleologów" na rozwój humanizmu w Europie oraz rozwój ikonografii w okresie post-bizantyńskim.

W ramach zajęć zaplanowane jest wyjście do Galerii Faras, w Muzeum Narodowym w Warszawie w dniu 9.11.2023 r. Studenci poznają historię odkrycia, dokumentacji oraz konserwacji malowideł oraz transportu i ekspozycji zabytków w Muzeum Narodowym w Warszawie i Muzeum Narodowym w Chartumie.

Pełny opis:

Materiał omawiany na zajęciach zostanie przekazany chronologicznie z podziałem na poszczególne zajęcia:

1. Konstantyn, fundacja Konstantynopola i dalszy rozwój stolicy w IV-V w.

2. Rzym i Rawenna w V i VI w.

3. Justynian Wielki i "złoty okres" Bizancjum.

4. VII wiek - "ciemny okres" w Bizancjum?

5. Przyczyny, przebieg i skutki ikonoklazmu.

6. Malarstwo nubijskie - czy ikonoklazm dotarł do Nubii? Zajęcia w Galerii Faras w Muzeum Narodowym w Warszawie

7. "Renesans macedoński".

8. "Renesans Komnenów".

9. Sztuka nubijska - odkrycie katedry w Faras.

10. Normańska Sycylia i wpływy bizantyńskie na sztukę wyspy.

11. IV wyprawa krzyżowa, łacińska okupacja Konstantynopola i enklawy bizantyńskie.

12. "Renesans Paleologów".

13. Serbia Nemaniczów.

14. Bizantyńsko-ruskie malowidła z terenów Polski.

15. Ikonografia sztuki post-bizantyńskiej.

Literatura:

TEKSTY ŹRÓDŁOWE (WYBRANE FRAGMENTY)

Euzebiusz z Cezarei, Historia kościelna, przeł. A. Lisiecki, Poznań 1924.

Ewagriusz Scholastyk, Historia Kościoła, przeł. S. Kozikowski, Warszawa 1990.

Hermiasz Sozomen, Historia Kościoła, przeł. S. Kozikowski, Warszawa 1989.

Prokopiusz z Cezarei, O budowlach, przeł., wstęp, objaśnienia i kom., P. Ł. Grotowski, Warszawa 2006.

Prokopiusz z Cezarei, Historia sekretna, przeł. A. Konarek, Warszawa 1977.

Sokrates Scholastyk, Historia Kościoła, przeł. S. Kozikowski, Warszawa 1986.

Michał Psellos, Kronika czyli Historia jednego stulecia Bizancjum (976-1077), przeł., wstęp i kom. Oktawiusz Jurewicz, Wrocław-Warszawa-Kraków 1985.

Anna Komnena, Aleksjada, przeł. Oktawiusz Jurewicz, t.1-2,

Wrocław-Warszawa-Kraków 1969-1972.

LITERATURA PODSTAWOWA

Jastrzębowska, E., Sztuka wczesnochrześcijańska, Warszawa 2008 (koniecznie nowe wydanie).

Wronikowska, B., Picturae sacrae. Motywy ikonograficzne malowideł przedkonstantyńskich w chrześcijańskich katakumbach Rzymu,

Lublin 1990.

Deichmann, F. W., Archeologia chrześcijańska, przeł. E. Jastrzębowska, Warszawa 1994

Jastrzębowska, E., Podziemia antycznego Rzymu, Poznań 2014.

Encyklopedia Kultury Bizantyńskiej, (red.) O. Jurewicz. Warszawa 2002. Filarska, B., Archeologia chrześcijańska zachodniej części imperium rzymskiego, Warszawa 1999,

Wipszycka, E., Kościół w świecie późnego antyku, Warszawa 1994.

Browning R., Cesarstwo Bizantyjskie, Warszawa 1997. Kłosińska, J., Sztuka bizantyńska, Warszawa 1975.

Lazarev V., Istorija vizantijskoi żivopisi, Moskva 1986. Rodley L., Byzantine Art and Architecture, An Introduction, Cambridge 1993. Ks.

Starowieyski M., Sobory Kościoła niepodzielonego, Kraków 2016.

Judith Herrin, Bizancjum. Niezwykłe dziedzictwo średniowiecznego imperium, Poznań 2009.

https://www.facebook.com/BYZANTIUM-EGYPT-NUBIA-AND-ETHIOPIA-102765391439868

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)