Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

History of philosophical systems, problems and ideas

General data

Course ID: WNHS-HS-HSPiIF
Erasmus code / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: History of philosophical systems, problems and ideas
Name in Polish: Historia systemów, problemów i idei filozoficznych
Organizational unit: Faculty of Historical Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 (differs over time) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

art studies

Subject level:

intermediate

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Przynajmniej podstawowa znajomość głównych nurtów filozofii przednowożytnej.

Short description: (in Polish)

Wykłady obejmują historię myśli filozoficznej w ujęciu europejskim od początków filozofii nowożytnej (Kartezjusz) po czasy współczesne. Podczas zajęć będziemy omawiać wyłącznie wybrane, szczególnie ważne zagadnienia. Będziemy śledzić odpowiedzi, jakie padały na fundamentalne pytania: o świat wartości, strukturę bytowa świata, o pochodzenie i naturę zła, o wartość i możliwość naszego poznania itd. Wraz ze zbliżaniem się do filozofii najnowszej przedstawione zostaną również stanowiska kwestionujące sens tego typu poszukiwań. Wielość zjawisk i tendencji, ważność poszczególnych filozofii uniemożliwia sumaryczne przekazanie ich całościowego obrazu. Dlatego też tak ważne jest uzupełnienie kursu przez zalecane lektury – prócz wskazanych w sylabusie także te polecane na bieżąco w trakcie zajęć

Full description: (in Polish)

1) Kartezjusza poszukiwanie pewności

2) „Myśląca trzcina” – człowiek u Pascala

3) „Najlepszy z możliwych światów” – teodycea Leibniza

4) Wiek świateł i jego idee

5) Kant: przewrót kopernikański

6) Kant: imperatyw kategoryczny

7) Niemiecki idealizm, Hegla wizja dziejów

8) Marksa materializm dialektyczny, krytyka stosunków społecznych

9) Wola mocy i wieczny powrót – Nietzsche

10) Bojaźń i drżenie – myśl Kierkegaarda

11) Filozof Freud?

12) Husserla redukcja fenomenologiczna

13) Filozofia języka L. Wittgensteina

14) Doświadczenie twarzy wg Emmanuela Levinasa

15) Pytania egzystencjalizmu

16) Postmodernistyczna krytyka metafizyki i podmiotu

Bibliography: (in Polish)

Otfried Höffe, Mała historia filozofii

Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. 2 i 3 (wybrane fragmenty)

Frederick Copleston, Historia filozofii, t. 4 I kolejne (wybrane fragmenty)

Anthony Kenny, Krótka historia filozofii zachodniej

Oraz teksty wskazywane bieżąco na zajęciach.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Student(ka):

1) Ma pogłębioną wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk

humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz

wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi,

w tym filozofią i literaturą.

2) Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem

poglądów własnych oraz innych autorów i specjalistów. Umie stawiać

hipotezy i je weryfikować, a także formułować wnioski i tworzyć

syntetyczne podsumowania.

3) Posiada zaawansowaną umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi

w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst

naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi

fotografiami dzieł sztuki.

ECTS:

Udział w wykładach online (MS Teams) 30 godzin

praca własna z literaturą ok. 40 godzin

przygotowanie do egzaminu ok. 20 godzin

SUMA GODZIN ok. 90

LICZBA ECTS 3

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena końcowa z wykładu wystawiana jest na podstawie rozmowy zaliczeniowej. Na ocenę wpływać będzie aktywność na zajęciach oraz obecność.

Obecność na wykładzie obowiązkowa (dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze - 2). Sytuacje szczególne do rozpatrzenia i wyjaśnienia przez prowadzącego.

Practical placement: (in Polish)

Brak

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 50 places more information
Coordinators: Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk
Group instructors: Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Wykłady obejmują historię myśli filozoficznej w ujęciu europejskim od początków filozofii nowożytnej (Kartezjusz) po czasy współczesne. Podczas zajęć będziemy omawiać wyłącznie wybrane, szczególnie ważne zagadnienia. Będziemy śledzić odpowiedzi, jakie padały na fundamentalne pytania: o świat wartości, strukturę bytowa świata, o pochodzenie i naturę zła, o wartość i możliwość naszego poznania itd. Wraz ze zbliżaniem się do filozofii najnowszej przedstawione zostaną również stanowiska kwestionujące sens tego typu poszukiwań. Wielość zjawisk i tendencji, ważność poszczególnych filozofii uniemożliwia sumaryczne przekazanie ich całościowego obrazu. Dlatego też tak ważne jest uzupełnienie kursu przez zalecane lektury – prócz wskazanych w sylabusie także te polecane na bieżąco w trakcie zajęć.

Full description: (in Polish)

1) Kartezjusza poszukiwanie pewności

2) „Myśląca trzcina” – człowiek u Pascala

3) „Najlepszy z możliwych światów” – teodycea Leibniza

4) Wiek świateł i jego idee

5) Kant: przewrót kopernikański

6) Kant: imperatyw kategoryczny

7) Niemiecki idealizm, Hegla wizja dziejów

8) Marksa materializm dialektyczny, krytyka stosunków społecznych

9) Wola mocy i wieczny powrót – Nietzsche

10) Bojaźń i drżenie – myśl Kierkegaarda

11) Filozof Freud?

12) Husserla redukcja fenomenologiczna

13) Filozofia języka L. Wittgensteina

14) Doświadczenie twarzy wg Emmanuela Levinasa

15) Pytania egzystencjalizmu

16) Postmodernistyczna krytyka metafizyki i podmiotu

Bibliography: (in Polish)

Otfried Höffe, Mała historia filozofii

Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. 2 i 3 (wybrane fragmenty)

Frederick Copleston, Historia filozofii, t. 4 I kolejne (wybrane fragmenty)

Anthony Kenny, Krótka historia filozofii zachodniej

Oraz teksty wskazywane bieżąco na zajęciach.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Brak

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)