musical instruments in European history and culture
General data
Course ID: | WNHS-HS-IMHKE |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | musical instruments in European history and culture |
Name in Polish: | Instrumenty muzyczne w historii i kulturze Europy |
Organizational unit: | Faculty of Historical Sciences |
Course groups: |
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia I st. i JM) (in Polish) Wykłady monograficzne (in Polish) Wykłady monograficzne II stopień ZDK |
Course homepage: | http://4cec4w0 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | art studies |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) brak. |
Short description: |
(in Polish) Zwięzłe wprowadzenie do problematyki instrumentów muzycznych - w kontekście roli, jaką odegrały w historii i kulturze Europy. |
Full description: |
(in Polish) Wykład jest skierowany do wszystkich studentów, którzy interesują się instrumentami muzycznymi. Nie jest wymagana znajomość zasad muzyki ani praktycznych umiejętności, choć będą pomocne. Wykład o nachyleniu ogólnym - humanistycznym z absolutnie minimalną, niezbędną terminologią muzykologiczną. Tematyka zajęć zawiera się w szerokim spektrum zjawisk społecznych, kulturowych i religijnych mających swe początki w odległej przeszłości i - przynajmniej niektórych - trwających do chwili obecnej. Między innymi podjęta zostanie próba wyjaśnienia, skąd wzięła się nazwa „musica caelestis”, dlaczego aniołowie przedstawiani są z niektórymi tylko instrumentami i dlaczego patrystyka odrzucała muzykę instrumentalną. Czy „diabolus in musica” to problem tylko średniowiecznej teorii muzyki? Jakie było instrumentarium prehistoryczne, na podstawie odkryć archeologicznych i przedstawień instrumentów na egipskich freskach grobowych podejmiemy próbę identyfikacji instrumentów neolitycznych, prześledzimy sytuację w Mezopotamii i Egipcie, dzieje pięknych odrestaurowanych lir z Ur. Jakie instrumenty kryją się za muzyczną terminologią biblijną (próba porównania tłumaczeń terminów muzycznych w Starym Testamencie). Zanalizujemy rolę instrumentów służących kultowi świątynnemu i pozakultycznych. Zagadnienie instrumentarium świata hellenistycznego - co przedstawiają malowidła na greckich wazach i mozaikach? Ikonografia muzyczna w przestawieniach św. Cecylii i króla Dawida. Wykład w wysokim stopniu będzie wspierany prezentacjami nagrań muzycznych, klipów video, skanów, fotogramów i innych materiałów poglądowych, a wśród nich m.in. prezentacja najstarszego (zachowanego w całości) utworu muzycznego, dźwięków antycznych instrumentów (rekonstruowanych). |
Bibliography: |
(in Polish) ZASADNICZA (wybrane rozdziały): 1. C. Sachs, Historia instrumentów muzycznych, Kraków 1989. 2. C. Sachs, Muzyka w świecie starożytnym, Kraków 1988. 3. notatki z wykładów |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) WIEDZA. W02 Zna zaawansowaną terminologię z historii sztuki oraz podstawową terminologię nauk humanistycznych oraz społecznych, którą umie stosować w praktyce zawodowej. W03 Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne, zna terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki. W06 Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii sztuki. UMIEJĘTNOŚCI U03 Kierując się wskazówkami opiekuna naukowego umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności. U07 Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych w stopniu umożliwiającym swobodną konwersację z w języku polskim i obcym na tematy ogólne oraz związane ze studiowaną specjalnością. KOMPETENCJE HS2_K01 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i konfrontowanie zdobytej wiedzy teoretycznej w praktyce zawodowej. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Sprawdzenie wiedzy odbywa się w formie TESTU. Formularz ma wskazaną liczbę punktów za każdą odpowiedź oraz przedział punktowy odpowiadający danej ocenie. Dopuszczalny poziom absencji - trzykrotnie w semestrze bez względu na powód. Przekroczenie go spowoduje ustalanie dodatkowych, indywidualnych warunków zaliczenia. |
Practical placement: |
(in Polish) O ILE BĘDZIE TAKA MOŻLIWOŚĆ Przewidywana wizyta grupowa w Filharmonii Narodowej w celu zapoznania się z pracą orkiestry symfonicznej na co dzień. Przewidywany termin: pierwsza połowa grudnia. |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO WYK_MON
TU W TH FR |
Type of class: |
Monographic lecture, 30 hours, 25 places
|
|
Coordinators: | Czesław Grajewski | |
Group instructors: | Czesław Grajewski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Monographic lecture - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Aktywne uczestnictwo w zajęciach = 15 godz. Praca własna (studium literatury, odsłuch wskazanych klipów muzycznych, rozwiązanie testu preegzaminacyjnego) = 15 godz. |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.