Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Art criticism

General data

Course ID: WNHS-HS-KAć
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Art criticism
Name in Polish: Krytyka artystyczna
Organizational unit: Faculty of Historical Sciences
Course groups: (in Polish) Moduły do wyboru dla 3 roku
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

intermediate

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) UCZESTNICTWO W KURSIE NIE WIĄŻE SIĘ Z WYMAGANIAMI WSTĘPNYMI

Short description: (in Polish)

Zajęcia o charakterze praktycznym poruszające wybrane zagadnienia z krytyki artystycznej.

W czasie pandemii zajęcia odbywają się online w czasie rzeczywistym.

Full description: (in Polish)

Ćwiczenia towarzyszą wykładowi na ten sam temat i są poświęcone nauce lektury oraz pisania krytycznych tekstów i analiz dzieł sztuki nowoczesnej. Część zajęć będzie dotyczyć sposobu czytania wystaw sztuki.

Po wspólnym omówieniu poszczególnych modeli dyskursów krytycznych skupimy się na:

1. lekturze dzieł oraz wystaw sztuki nowoczesnej i współczesnej,

2. pisaniu tekstów krytycznych

3. przygotowywaniu i następnie wygłaszaniu krytycznych analiz dzieł i wystaw sztuki na forum

4. umiejętnym artykułowaniu własnych sądów podczas polemicznych dyskusji.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

- Z. Kruczkowska, Główne tendencje w polskiej krytyce sztuki. Kraków 2002

- H. Morawska, Francuscy pisarze i krytycy o malarstwie 1820-1876, T. 1 W poszukiwaniu nowoczesności, T. 2. Antologia. Romantyzm, T. 3. Antologia. Realizm, Warszawa 1977

- A. Osęka, Poddanie Arsenału. O plastyce polskiej 1955-1970. Warszawa 1971

- M. Ratajczak, [16. wystawa grupy Wprost], w: Świat przedstawiony? O grupie "Wprost", red. M. Kitowska-Łysiak, ss. 291-293.

- A. Rottenberg, Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80. Warszawa 2009

- J. Stajuda, Wprost, w: Świat przedstawiony? O grupie "Wprost", red. M. Kitowska-Łysiak, ss. 275-276.

- Teksty o malarzach. Antologia polskiej krytyki artystycznej 1890-1918, red. W. Jaworska i W. Juszczak, Wrocław 1976.

Literatura uzupełniająca:

- M. Porębski, Krytycy i sztuka, Kraków 2004

- A. Ptaszkowska, Wierzęw wolność, ale nie nazywam się Beethoven, Gdańsk 2010

- Raster. Macie swych krytyków. Antologia tekstów, red. J. Banasiak, Warszawa 2009

- S. Sontag, Przeciw interpretacji i inne eseje, Kraków 2012

- D. Wasilewska, Język krytyczny Tytusa Czyżewskiego, w: Między słowem a obrazem. Rzecz o Tytusie Czyżewskim, red. D. Wasilewska, Kraków 2017, s. 159-175.

- D. Wasilewska, Przełom czy kontynuacja? Polska krytyka artystyczna 1917-1930 wobec tradycji młodopolskiej, Kraków 2013

- W. Wierzchowska, Sąd nieocenzurowany, czyli 23 wywiady z krytykami sztuki, Łódź 1989

- Z dziejów polskiej krytyki i teorii sztuki, T. 1 Myśli o sztuce w okresie romantyzmu, opr. E. Grabska, S. Morawski; T. 2 Spór o rację bytu polskiej sztuki narodowej (1857-1891), opr. I. Jakimowicz

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

WIEDZA

Student:

- posiada informację o zasadach budowania i funkcjonowania dyskursu krytycznego w świecie artystycznym

- zna terminologię z zakresu krytyki artystycznej

UMIEJĘTNOŚCI

Student posiada umiejętność:

- krytycznego analizowania i opisywania dzieł, wystaw i wydarzeń ze świata sztuki nowoczesnej

- formułowania krytycznych wypowiedzi słownych i pisemnych na temat budowy i struktury dzieł malarstwa i rzeźby nowoczesnej

- analizowania tekstów krytycznych, esejów publicystycznych, esejów naukowych na temat sztuki nowoczesnej

- praktycznego zastosowania odmiennych modeli pisania analiz dzieł sztuki nowoczesnej

- publicznego prezentowania i dyskutowania o dziełach sztuki

Opis ECTS (2 pkt.)

Nakład pracy studenta:

30 godzin - udział w ćwiczeniach;

15 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, konsultacje z prowadzącym zajęcia;

5 godzin - samodzielna praca nad przygotowaniem pracy pisemnej; poprawa pracy pisemnej;

10 godzin - przygotowanie prezentacji na temat wybranego dzieła/wystawy sztuki.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Student otrzymuje zaliczenie na podstawie:

1. obecności i aktywności na zajęciach z zadanych do przeczytania lektur, możliwa jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecności w semestrze, nieobecność w dniu wygłoszenia prezentacji nie może być nieusprawiedliwiona (wymagane jest wówczas dostarczenie usprawiedliwienia/zwolnienia lekarskiego);

2. aktywnego udziału w dyskusjach na zajęciach na temat przeczytanych artykułów.

3. zaliczenia prezentacji krytycznej analizy wystawy sztuki; czas trwania prezentacji powinien wynosić od 30 do 35 minut, należy uwzględnić informacje m. in. zawarte w zadanych do przeczytania lekturach;

4. pozytywnej oceny z pracy pisemnej będącej recenzją wystawy sztuki, praca powinna liczyć od 6000 do 8000 znaków ze spacjami.

Brak spełnienia jakiegokolwiek warunku z powyżej wymienionych uniemożliwia uzyskanie zaliczenia zajęć.

W czasie pandemii zajęcia odbywają się online w czasie rzeczywistym

Practical placement: (in Polish)

Nie dotyczy

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 50 places more information
Coordinators: Marek Maksymczak
Group instructors: Marek Maksymczak
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abUZYkjZNjMdBS4XpGn9H6LObytqSU5rNuNaPEwBRAlM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=6aa65d26-5047-465f-98ed-ada1e5613b1a&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Short description: (in Polish)

Zajęcia o charakterze praktycznym poruszające wybrane zagadnienia z krytyki artystycznej.

Full description: (in Polish)

Ćwiczenia towarzyszą wykładowi na ten sam temat i są poświęcone nauce lektury oraz pisania krytycznych tekstów i analiz dzieł sztuki nowoczesnej. Część zajęć będzie dotyczyć sposobu czytania wystaw sztuki.

Po wspólnym omówieniu poszczególnych modeli dyskursów krytycznych skupimy się na:

1. lekturze dzieł oraz wystaw sztuki nowoczesnej i współczesnej,

2. pisaniu tekstów krytycznych

3. przygotowywaniu i następnie wygłaszaniu krytycznych analiz dzieł i wystaw sztuki na forum

4. umiejętnym artykułowaniu własnych sądów podczas polemicznych dyskusji.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

- A. Osęka, Poddanie Arsenału. O plastyce polskiej 1955-1970. Warszawa 1971

- M. Ratajczak, [16. wystawa grupy Wprost], w: Świat przedstawiony? O grupie "Wprost", red. M. Kitowska-Łysiak, ss. 291-293.

- A. Rottenberg, Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80. Warszawa 2009

- J. Stajuda, Wprost, w: Świat przedstawiony? O grupie "Wprost", red. M. Kitowska-Łysiak, ss. 275-276.

- Raster. Macie swych krytyków. Antologia tekstów, red. J. Banasiak, Warszawa 2009

- D. Wasilewska, Język krytyczny Tytusa Czyżewskiego, w: Między słowem a obrazem. Rzecz o Tytusie Czyżewskim, red. D. Wasilewska, Kraków 2017, s. 159-175.

- D. Wasilewska, Przełom czy kontynuacja? Polska krytyka artystyczna 1917-1930 wobec tradycji młodopolskiej, Kraków 2013

- W. Wierzchowska, Sąd nieocenzurowany, czyli 23 wywiady z krytykami sztuki, Łódź 1989

Literatura uzupełniająca:

- M. Porębski, Krytycy i sztuka, Kraków 2004

- A. Ptaszkowska, Wierzę w wolność, ale nie nazywam się Beethoven, Gdańsk 2010

- S. Sontag, Przeciw interpretacji i inne eseje, Kraków 2012

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 50 places more information
Coordinators: Marek Maksymczak
Group instructors: Marek Maksymczak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Opis ECTS (2 pkt.)

Nakład pracy studenta:

30 godzin - udział w ćwiczeniach;

15 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, konsultacje z prowadzącym zajęcia;

5 godzin - samodzielna praca nad przygotowaniem pracy pisemnej; poprawa pracy pisemnej;

10 godzin - przygotowanie prezentacji na temat wybranego dzieła/wystawy sztuki.

Short description: (in Polish)

Zajęcia o charakterze praktycznym poruszające wybrane zagadnienia z krytyki artystycznej.

Zajęcia dnia 15.12.2022 r. odbędą się na wystawie czasowej w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie.

Zajęcia w dni 22.12.2022 r, 26.01.2023 r. odbędą się w formie e-learningu

Full description: (in Polish)

Ćwiczenia towarzyszą wykładowi na ten sam temat i są poświęcone nauce lektury oraz pisania krytycznych tekstów i analiz dzieł sztuki nowoczesnej. Część zajęć będzie dotyczyć sposobu czytania wystaw sztuki.

Po wspólnym omówieniu poszczególnych modeli dyskursów krytycznych skupimy się na:

1. lekturze dzieł oraz wystaw sztuki nowoczesnej i współczesnej,

2. pisaniu tekstów krytycznych

3. przygotowywaniu i następnie wygłaszaniu krytycznych analiz dzieł i wystaw sztuki na forum

4. umiejętnym artykułowaniu własnych sądów podczas polemicznych dyskusji.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

- A. Osęka, Poddanie Arsenału. O plastyce polskiej 1955-1970. Warszawa 1971

- M. Ratajczak, [16. wystawa grupy Wprost], w: Świat przedstawiony? O grupie "Wprost", red. M. Kitowska-Łysiak, ss. 291-293.

- A. Rottenberg, Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80. Warszawa 2009

- J. Stajuda, Wprost, w: Świat przedstawiony? O grupie "Wprost", red. M. Kitowska-Łysiak, ss. 275-276.

- Raster. Macie swych krytyków. Antologia tekstów, red. J. Banasiak, Warszawa 2009

- D. Wasilewska, Język krytyczny Tytusa Czyżewskiego, w: Między słowem a obrazem. Rzecz o Tytusie Czyżewskim, red. D. Wasilewska, Kraków 2017, s. 159-175.

- D. Wasilewska, Przełom czy kontynuacja? Polska krytyka artystyczna 1917-1930 wobec tradycji młodopolskiej, Kraków 2013

- W. Wierzchowska, Sąd nieocenzurowany, czyli 23 wywiady z krytykami sztuki, Łódź 1989

Literatura uzupełniająca:

- M. Porębski, Krytycy i sztuka, Kraków 2004

- A. Ptaszkowska, Wierzę w wolność, ale nie nazywam się Beethoven, Gdańsk 2010

- S. Sontag, Przeciw interpretacji i inne eseje, Kraków 2012

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 30 places more information
Coordinators: Marek Maksymczak
Group instructors: Marek Maksymczak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Opis ECTS (2 pkt.)

Nakład pracy studenta:

30 godzin - udział w ćwiczeniach;

15 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, konsultacje z prowadzącym zajęcia;

5 godzin - samodzielna praca nad przygotowaniem pracy pisemnej; poprawa pracy pisemnej;

10 godzin - przygotowanie prezentacji na temat wybranego dzieła/wystawy sztuki.

Type of subject:

optional with limited choices

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Zajęcia o charakterze praktycznym poruszające wybrane zagadnienia z krytyki artystycznej.

Wybrane zajęcia odbędą się na wystawach czasowych w muzeach na terenie Warszawy. Zajęcia z dnia 21.12.2023 r. odbędą się dn. 15.12.2023 r. w Muzeum Literatury w Warszawie. Mogą wystąpić zajęcia w formie e-learningu.

Full description: (in Polish)

Ćwiczenia towarzyszą wykładowi na ten sam temat i są poświęcone nauce lektury oraz pisania krytycznych tekstów i analiz dzieł sztuki nowoczesnej. Część zajęć będzie dotyczyć sposobu czytania wystaw sztuki.

Po wspólnym omówieniu poszczególnych modeli dyskursów krytycznych skupimy się na:

1. lekturze dzieł oraz wystaw sztuki nowoczesnej i współczesnej,

2. pisaniu tekstów krytycznych

3. przygotowywaniu i następnie wygłaszaniu krytycznych analiz dzieł i wystaw sztuki na forum

4. umiejętnym artykułowaniu własnych sądów podczas polemicznych dyskusji.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

- A. Osęka, Poddanie Arsenału. O plastyce polskiej 1955-1970. Warszawa 1971

- M. Ratajczak, [16. wystawa grupy Wprost], w: Świat przedstawiony? O grupie "Wprost", red. M. Kitowska-Łysiak, ss. 291-293.

- A. Rottenberg, Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80. Warszawa 2009

- J. Stajuda, Wprost, w: Świat przedstawiony? O grupie "Wprost", red. M. Kitowska-Łysiak, ss. 275-276.

- Raster. Macie swych krytyków. Antologia tekstów, red. J. Banasiak, Warszawa 2009

- D. Wasilewska, Język krytyczny Tytusa Czyżewskiego, w: Między słowem a obrazem. Rzecz o Tytusie Czyżewskim, red. D. Wasilewska, Kraków 2017, s. 159-175.

- D. Wasilewska, Przełom czy kontynuacja? Polska krytyka artystyczna 1917-1930 wobec tradycji młodopolskiej, Kraków 2013

- W. Wierzchowska, Sąd nieocenzurowany, czyli 23 wywiady z krytykami sztuki, Łódź 1989

Literatura uzupełniająca:

- M. Porębski, Krytycy i sztuka, Kraków 2004

- A. Ptaszkowska, Wierzę w wolność, ale nie nazywam się Beethoven, Gdańsk 2010

- S. Sontag, Przeciw interpretacji i inne eseje, Kraków 2012

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)