Art criticism
General data
Course ID: | WNHS-HS-KAć |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Art criticism |
Name in Polish: | Krytyka artystyczna |
Organizational unit: | Faculty of Historical Sciences |
Course groups: |
(in Polish) Moduły do wyboru dla 3 roku |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) UCZESTNICTWO W KURSIE NIE WIĄŻE SIĘ Z WYMAGANIAMI WSTĘPNYMI |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia o charakterze praktycznym poruszające wybrane zagadnienia z krytyki artystycznej. W czasie pandemii zajęcia odbywają się online w czasie rzeczywistym. |
Full description: |
(in Polish) Ćwiczenia towarzyszą wykładowi na ten sam temat i są poświęcone nauce lektury oraz pisania krytycznych tekstów i analiz dzieł sztuki nowoczesnej. Część zajęć będzie dotyczyć sposobu czytania wystaw sztuki. Po wspólnym omówieniu poszczególnych modeli dyskursów krytycznych skupimy się na: 1. lekturze dzieł oraz wystaw sztuki nowoczesnej i współczesnej, 2. pisaniu tekstów krytycznych 3. przygotowywaniu i następnie wygłaszaniu krytycznych analiz dzieł i wystaw sztuki na forum 4. umiejętnym artykułowaniu własnych sądów podczas polemicznych dyskusji. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: - Z. Kruczkowska, Główne tendencje w polskiej krytyce sztuki. Kraków 2002 - H. Morawska, Francuscy pisarze i krytycy o malarstwie 1820-1876, T. 1 W poszukiwaniu nowoczesności, T. 2. Antologia. Romantyzm, T. 3. Antologia. Realizm, Warszawa 1977 - A. Osęka, Poddanie Arsenału. O plastyce polskiej 1955-1970. Warszawa 1971 - M. Ratajczak, [16. wystawa grupy Wprost], w: Świat przedstawiony? O grupie "Wprost", red. M. Kitowska-Łysiak, ss. 291-293. - A. Rottenberg, Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80. Warszawa 2009 - J. Stajuda, Wprost, w: Świat przedstawiony? O grupie "Wprost", red. M. Kitowska-Łysiak, ss. 275-276. - Teksty o malarzach. Antologia polskiej krytyki artystycznej 1890-1918, red. W. Jaworska i W. Juszczak, Wrocław 1976. Literatura uzupełniająca: - M. Porębski, Krytycy i sztuka, Kraków 2004 - A. Ptaszkowska, Wierzęw wolność, ale nie nazywam się Beethoven, Gdańsk 2010 - Raster. Macie swych krytyków. Antologia tekstów, red. J. Banasiak, Warszawa 2009 - S. Sontag, Przeciw interpretacji i inne eseje, Kraków 2012 - D. Wasilewska, Język krytyczny Tytusa Czyżewskiego, w: Między słowem a obrazem. Rzecz o Tytusie Czyżewskim, red. D. Wasilewska, Kraków 2017, s. 159-175. - D. Wasilewska, Przełom czy kontynuacja? Polska krytyka artystyczna 1917-1930 wobec tradycji młodopolskiej, Kraków 2013 - W. Wierzchowska, Sąd nieocenzurowany, czyli 23 wywiady z krytykami sztuki, Łódź 1989 - Z dziejów polskiej krytyki i teorii sztuki, T. 1 Myśli o sztuce w okresie romantyzmu, opr. E. Grabska, S. Morawski; T. 2 Spór o rację bytu polskiej sztuki narodowej (1857-1891), opr. I. Jakimowicz |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) WIEDZA Student: - posiada informację o zasadach budowania i funkcjonowania dyskursu krytycznego w świecie artystycznym - zna terminologię z zakresu krytyki artystycznej UMIEJĘTNOŚCI Student posiada umiejętność: - krytycznego analizowania i opisywania dzieł, wystaw i wydarzeń ze świata sztuki nowoczesnej - formułowania krytycznych wypowiedzi słownych i pisemnych na temat budowy i struktury dzieł malarstwa i rzeźby nowoczesnej - analizowania tekstów krytycznych, esejów publicystycznych, esejów naukowych na temat sztuki nowoczesnej - praktycznego zastosowania odmiennych modeli pisania analiz dzieł sztuki nowoczesnej - publicznego prezentowania i dyskutowania o dziełach sztuki Opis ECTS (2 pkt.) Nakład pracy studenta: 30 godzin - udział w ćwiczeniach; 15 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, konsultacje z prowadzącym zajęcia; 5 godzin - samodzielna praca nad przygotowaniem pracy pisemnej; poprawa pracy pisemnej; 10 godzin - przygotowanie prezentacji na temat wybranego dzieła/wystawy sztuki. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Student otrzymuje zaliczenie na podstawie: 1. obecności i aktywności na zajęciach z zadanych do przeczytania lektur, możliwa jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecności w semestrze, nieobecność w dniu wygłoszenia prezentacji nie może być nieusprawiedliwiona (wymagane jest wówczas dostarczenie usprawiedliwienia/zwolnienia lekarskiego); 2. aktywnego udziału w dyskusjach na zajęciach na temat przeczytanych artykułów. 3. zaliczenia prezentacji krytycznej analizy wystawy sztuki; czas trwania prezentacji powinien wynosić od 30 do 35 minut, należy uwzględnić informacje m. in. zawarte w zadanych do przeczytania lekturach; 4. pozytywnej oceny z pracy pisemnej będącej recenzją wystawy sztuki, praca powinna liczyć od 6000 do 8000 znaków ze spacjami. Brak spełnienia jakiegokolwiek warunku z powyżej wymienionych uniemożliwia uzyskanie zaliczenia zajęć. W czasie pandemii zajęcia odbywają się online w czasie rzeczywistym |
Practical placement: |
(in Polish) Nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH CW
FR CW
|
Type of class: |
Classes, 30 hours, 50 places
|
|
Coordinators: | Marek Maksymczak | |
Group instructors: | Marek Maksymczak | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abUZYkjZNjMdBS4XpGn9H6LObytqSU5rNuNaPEwBRAlM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=6aa65d26-5047-465f-98ed-ada1e5613b1a&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Short description: |
(in Polish) Zajęcia o charakterze praktycznym poruszające wybrane zagadnienia z krytyki artystycznej. |
|
Full description: |
(in Polish) Ćwiczenia towarzyszą wykładowi na ten sam temat i są poświęcone nauce lektury oraz pisania krytycznych tekstów i analiz dzieł sztuki nowoczesnej. Część zajęć będzie dotyczyć sposobu czytania wystaw sztuki. Po wspólnym omówieniu poszczególnych modeli dyskursów krytycznych skupimy się na: 1. lekturze dzieł oraz wystaw sztuki nowoczesnej i współczesnej, 2. pisaniu tekstów krytycznych 3. przygotowywaniu i następnie wygłaszaniu krytycznych analiz dzieł i wystaw sztuki na forum 4. umiejętnym artykułowaniu własnych sądów podczas polemicznych dyskusji. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: - A. Osęka, Poddanie Arsenału. O plastyce polskiej 1955-1970. Warszawa 1971 - M. Ratajczak, [16. wystawa grupy Wprost], w: Świat przedstawiony? O grupie "Wprost", red. M. Kitowska-Łysiak, ss. 291-293. - A. Rottenberg, Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80. Warszawa 2009 - J. Stajuda, Wprost, w: Świat przedstawiony? O grupie "Wprost", red. M. Kitowska-Łysiak, ss. 275-276. - Raster. Macie swych krytyków. Antologia tekstów, red. J. Banasiak, Warszawa 2009 - D. Wasilewska, Język krytyczny Tytusa Czyżewskiego, w: Między słowem a obrazem. Rzecz o Tytusie Czyżewskim, red. D. Wasilewska, Kraków 2017, s. 159-175. - D. Wasilewska, Przełom czy kontynuacja? Polska krytyka artystyczna 1917-1930 wobec tradycji młodopolskiej, Kraków 2013 - W. Wierzchowska, Sąd nieocenzurowany, czyli 23 wywiady z krytykami sztuki, Łódź 1989 Literatura uzupełniająca: - M. Porębski, Krytycy i sztuka, Kraków 2004 - A. Ptaszkowska, Wierzę w wolność, ale nie nazywam się Beethoven, Gdańsk 2010 - S. Sontag, Przeciw interpretacji i inne eseje, Kraków 2012 |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH CW
FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 50 places
|
|
Coordinators: | Marek Maksymczak | |
Group instructors: | Marek Maksymczak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Opis ECTS (2 pkt.) Nakład pracy studenta: 30 godzin - udział w ćwiczeniach; 15 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, konsultacje z prowadzącym zajęcia; 5 godzin - samodzielna praca nad przygotowaniem pracy pisemnej; poprawa pracy pisemnej; 10 godzin - przygotowanie prezentacji na temat wybranego dzieła/wystawy sztuki. |
|
Short description: |
(in Polish) Zajęcia o charakterze praktycznym poruszające wybrane zagadnienia z krytyki artystycznej. Zajęcia dnia 15.12.2022 r. odbędą się na wystawie czasowej w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie. Zajęcia w dni 22.12.2022 r, 26.01.2023 r. odbędą się w formie e-learningu |
|
Full description: |
(in Polish) Ćwiczenia towarzyszą wykładowi na ten sam temat i są poświęcone nauce lektury oraz pisania krytycznych tekstów i analiz dzieł sztuki nowoczesnej. Część zajęć będzie dotyczyć sposobu czytania wystaw sztuki. Po wspólnym omówieniu poszczególnych modeli dyskursów krytycznych skupimy się na: 1. lekturze dzieł oraz wystaw sztuki nowoczesnej i współczesnej, 2. pisaniu tekstów krytycznych 3. przygotowywaniu i następnie wygłaszaniu krytycznych analiz dzieł i wystaw sztuki na forum 4. umiejętnym artykułowaniu własnych sądów podczas polemicznych dyskusji. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: - A. Osęka, Poddanie Arsenału. O plastyce polskiej 1955-1970. Warszawa 1971 - M. Ratajczak, [16. wystawa grupy Wprost], w: Świat przedstawiony? O grupie "Wprost", red. M. Kitowska-Łysiak, ss. 291-293. - A. Rottenberg, Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80. Warszawa 2009 - J. Stajuda, Wprost, w: Świat przedstawiony? O grupie "Wprost", red. M. Kitowska-Łysiak, ss. 275-276. - Raster. Macie swych krytyków. Antologia tekstów, red. J. Banasiak, Warszawa 2009 - D. Wasilewska, Język krytyczny Tytusa Czyżewskiego, w: Między słowem a obrazem. Rzecz o Tytusie Czyżewskim, red. D. Wasilewska, Kraków 2017, s. 159-175. - D. Wasilewska, Przełom czy kontynuacja? Polska krytyka artystyczna 1917-1930 wobec tradycji młodopolskiej, Kraków 2013 - W. Wierzchowska, Sąd nieocenzurowany, czyli 23 wywiady z krytykami sztuki, Łódź 1989 Literatura uzupełniająca: - M. Porębski, Krytycy i sztuka, Kraków 2004 - A. Ptaszkowska, Wierzę w wolność, ale nie nazywam się Beethoven, Gdańsk 2010 - S. Sontag, Przeciw interpretacji i inne eseje, Kraków 2012 |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH CW
FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 30 places
|
|
Coordinators: | Marek Maksymczak | |
Group instructors: | Marek Maksymczak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Opis ECTS (2 pkt.) Nakład pracy studenta: 30 godzin - udział w ćwiczeniach; 15 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, konsultacje z prowadzącym zajęcia; 5 godzin - samodzielna praca nad przygotowaniem pracy pisemnej; poprawa pracy pisemnej; 10 godzin - przygotowanie prezentacji na temat wybranego dzieła/wystawy sztuki. |
|
Type of subject: | optional with limited choices |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Zajęcia o charakterze praktycznym poruszające wybrane zagadnienia z krytyki artystycznej. Wybrane zajęcia odbędą się na wystawach czasowych w muzeach na terenie Warszawy. Zajęcia z dnia 21.12.2023 r. odbędą się dn. 15.12.2023 r. w Muzeum Literatury w Warszawie. Mogą wystąpić zajęcia w formie e-learningu. |
|
Full description: |
(in Polish) Ćwiczenia towarzyszą wykładowi na ten sam temat i są poświęcone nauce lektury oraz pisania krytycznych tekstów i analiz dzieł sztuki nowoczesnej. Część zajęć będzie dotyczyć sposobu czytania wystaw sztuki. Po wspólnym omówieniu poszczególnych modeli dyskursów krytycznych skupimy się na: 1. lekturze dzieł oraz wystaw sztuki nowoczesnej i współczesnej, 2. pisaniu tekstów krytycznych 3. przygotowywaniu i następnie wygłaszaniu krytycznych analiz dzieł i wystaw sztuki na forum 4. umiejętnym artykułowaniu własnych sądów podczas polemicznych dyskusji. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: - A. Osęka, Poddanie Arsenału. O plastyce polskiej 1955-1970. Warszawa 1971 - M. Ratajczak, [16. wystawa grupy Wprost], w: Świat przedstawiony? O grupie "Wprost", red. M. Kitowska-Łysiak, ss. 291-293. - A. Rottenberg, Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80. Warszawa 2009 - J. Stajuda, Wprost, w: Świat przedstawiony? O grupie "Wprost", red. M. Kitowska-Łysiak, ss. 275-276. - Raster. Macie swych krytyków. Antologia tekstów, red. J. Banasiak, Warszawa 2009 - D. Wasilewska, Język krytyczny Tytusa Czyżewskiego, w: Między słowem a obrazem. Rzecz o Tytusie Czyżewskim, red. D. Wasilewska, Kraków 2017, s. 159-175. - D. Wasilewska, Przełom czy kontynuacja? Polska krytyka artystyczna 1917-1930 wobec tradycji młodopolskiej, Kraków 2013 - W. Wierzchowska, Sąd nieocenzurowany, czyli 23 wywiady z krytykami sztuki, Łódź 1989 Literatura uzupełniająca: - M. Porębski, Krytycy i sztuka, Kraków 2004 - A. Ptaszkowska, Wierzę w wolność, ale nie nazywam się Beethoven, Gdańsk 2010 - S. Sontag, Przeciw interpretacji i inne eseje, Kraków 2012 |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.