Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Art criticism

General data

Course ID: WNHS-HS-KA
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Art criticism
Name in Polish: Krytyka artystyczna
Organizational unit: Faculty of Historical Sciences
Course groups: (in Polish) Moduły do wyboru dla 3 roku
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

intermediate

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Przedmiotem wykładów są wybrane zagadnienia z krytyki artystycznej. Ten szczególny rodzaj pisarstwa o sztuce jest jednym z elementów kierujących rozwojem świata artystycznego. Na zajęciach zostanie położony nacisk na uświadomienie tożsamości, funkcji i roli krytyki artystycznej. W trakcie zajęć zostaną scharakteryzowane różnorodne modele komentarzy słownych na temat sztuki.

W czasie pandemii zajęcia odbywają się online w czasie rzeczywistym.

Full description: (in Polish)

Krytyka artystyczna zostanie omówiona z perspektywy teoretycznej i historycznej. Pozwoli to na prześledzenie metamorfoz dyskursu krytycznego od XVIII wieku do czasów współczesnych z uwzględnieniem zmian statusu artysty, koncepcji wystaw sztuki, kategorii publiczności. Dzięki temu zostanie podjęta analiza poszczególnych prac wybranych krytyków sztuki. Sięgniemy po teksty autorów francuskich, angielskich, amerykańskich i polskich. W znacznej mierze zostanie omówiony rozwój krytyki artystycznej po 1945 roku w Polsce z uwzględnieniem zmian języka sztuki, układów politycznych, obecności cenzury, działań służb bezpieczeństwa oraz uwarunkowań społeczno-artystycznych. Niektóre zajęcia będą się odbywały w muzeach i galeriach Warszawy, gdzie będziemy dyskutować i analizować wystawy sztuki współczesnej. Na zakończenie cyklu spotkań omówimy obecną sytuację w polskiej krytyce artystycznej z rysującą się w jej wnętrzu silną polaryzacją.

Bibliography: (in Polish)

LITERATURA PODSTAWOWA:

- I Wystawa Sztuki Nowoczesnej. Pięćdziesiąt lat później, red. J. Chrobak, M. Świca, Kraków 1998, wybrane fragmenty.

- Andrzej Wróblewski nieznany, red. J. Michalski, Kraków 1993, wybrane fragmenty.

- J. J. Charlesworth, Krytyka w stanie krytycznym, "Arteon. Magazyn o sztuce" 2007, nr 11, s. 14-17.

- D. Diderot, Salon 1765 roku, wybór i opr. A. Pieńkos, Warszawa 2009, wybrane fragmenty.

- E. Fromentin, Mistrzowie dawni, tł. J. Cybis, Wrocław 1956, wybrane fragmenty.

- C. Greenberg, Obrona modernizmu. Wybór esejów, red. Grzegorz Dziamski, Kraków 2006., wybrane fragmenty.

- P. Juszkiewicz, Od rozkoszy historiozofii do gry "w nic". Polska krytyka artystyczna czasu odwilży, Poznań 2005, wybrane fragmenty

- P. Juszkiewicz, Od Salonu do galerii. Krytyka artystyczna i historyczna zmiana, w: "Artium Quaestiones", T. 13 (2002), s. 229-256.

- M. Maksymczak, Formalizm, w: ibidem, Bunt przeciw władzy i formalizmowi. Próba interpretacji twórczości grupy Wprost, Warszawa 2017, s. 45-49.

- Murzyn Ł., Dialog jako program polityczny dla obszaru kultury, 29.12.2020, artykuł online.

- A. Rejniak-Majewska, Polityka doświadczenia. Clement Greenberg i tradycja formalistycznej krytyki sztuki, Toruń 2017, wybrane fragmenty.

- J. Ruskin, Niewinne oko. Szkice o sztuce, wybór i przekład Jakub Szczuka, wstęp Ryszard Kasperowicz, Gdańsk 2011, wybrane fragmenty.

- A. Rottenberg, Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80. Warszawa 2009, wybrane fragmenty.

- J. Stajuda, O obrazach i innych takich, "Ty i Ja" 1964, nr 1, s. 16-17.

- D. Wasilewska, Język krytyczny Tytusa Czyżewskiego, w: Między słowem a obrazem. Rzecz o Tytusie Czyżewskim, red. D. Wasilewska, Kraków 2017, s. 159-175.

- D. Wasilewska, Przełom czy kontynuacja? Polska krytyka artystyczna 1917-1930 wobec tradycji młodopolskiej, Kraków 2013, wybrane fragmenty.

- I. Zmyślony, Paradoksy krytyki, tekst online w sieci.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

- Czas debat. Antologia krytyki artystycznej z lat 1945-1954, tom 1-3, wybór i opracowanie A. Pietrasik i P. Słodkowski, Warszawa 2016, wybrane fragmenty.

- Dyskursy krytyczne u progu XXI wieku, red. D. Kozicka, T. Cieślak-Sokołowski, Kraków 2007.

- Dzieje krytyki artystycznej i myśli o sztuce, red. M. Geron, J. Malinowski. Toruń 2009.

- Osęka A., Moralnie obojętna, w: tenże, Poddanie Arsenału.

- Ptaszkowska A., Włodzimierz Borowski, w: taż, Wierzę w wolność, ale nie nazywam się Beethoven

- Raster. Macie swych krytyków. Antologia tekstów, red. J. Banasiak, Warszawa 2009, wybrane fragmenty.

- S. Sontag, Przeciw interpretacji i inne eseje, Kraków 2012, wybrane fragmenty.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

WIEDZA

K_W01 - student posiada wiedzę dotyczącej metody badawczej w dziedzinie Krytyki artystycznej

K_W02 - student zna terminologię z dziedziny krytyki artystycznej

K_W03 - student posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z dziedziny metodologii badań nad Krytyką artystyczną

K_W04 - student posiada szczegółową wiedzę dotyczącą krytyki artystycznej od XVIII do XXI wieku.

K_W05 - student posiada uporządkowaną wiedzę z dziedziny doktryn artystycznych i estetyki polskiej i europejskiej

K-W06 - Student posiada wiedzę w zakresie oddziaływania teorii (sztuki, filozofii, literatury) na sztuki plastyczne od XVIII wieku po czasy współczesne

UMIEJĘTNOŚCI

K_U01 - student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z różnych źródeł, w tym dokumentów archiwalnych, oraz formułować krytyczne sądy

- student posiada umiejętność czytania i analizowania tekstu krytycznego, prezentującego problemowe ujęcie omawianych dzieł i zjawisk artystycznych

- student posiada umiejętność krytycznego analizowania obiektów artystycznych, ich wartościowania i oceniania według indywidualnie wypracowanej wizji sztuki, co jest szczególnie charakterystyczne dla dyskursu krytycznego

Opis ECTS (2 pkt.)

Nakład pracy studenta:

30 godzin - aktywny udział w wykładzie;

15 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, konsultacje z prowadzącym zajęcia,

15 godzin - przygotowanie się do egzaminu pisemnego

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Student otrzymuje zaliczenie na podstawie:

1. obecności i aktywności na zajęciach z zadanych do przeczytania lektur, możliwa jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność w semestrze;

2. pozytywnej oceny z egzaminu pisemnego; punktacja na egzaminie i przypisane do niej oceny:

0 - 20 pkt. niedostateczny (2)

21 - 24 pkt. dostateczny (3)

25 - 29 pkt. dostateczny i pół (3.5)

30 - 33 pkt. dobry (4)

34 - 37 pkt. dobry i pół (4.5)

38 - 41 pkt. bardzo dobry (5)

Do egzaminu można podejść po otrzymaniu pozytywnej oceny z ćwiczeń przypisanych do wykładu oraz gdy są spełnione warunku co do aktywności i obecności na wykładzie.

W czasie pandemii zajęcia odbywają się online w czasie rzeczywistym

Practical placement: (in Polish)

Nie dotyczy

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 50 places more information
Coordinators: Marek Maksymczak
Group instructors: Marek Maksymczak
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3axTjirk75BhdiTfQT4kLfIbpM2zrnepBAE5h_QpE2uGo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a6e6015c-53b9-4aaa-b841-6ef2779bfdbb&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Short description: (in Polish)

Przedmiotem wykładów są wybrane zagadnienia z krytyki artystycznej. Ten szczególny rodzaj pisarstwa o sztuce jest jednym z elementów kierujących rozwojem świata artystycznego. Na zajęciach zostanie położony nacisk na uświadomienie tożsamości, funkcji i roli krytyki artystycznej. W trakcie zajęć zostaną scharakteryzowane różnorodne modele komentarzy słownych na temat sztuki.

W czasie pandemii zajęcia odbywają się online w czasie rzeczywistym.

Kod Zespołu: bd8n61p

Full description: (in Polish)

Krytyka artystyczna zostanie omówiona z perspektywy teoretycznej i historycznej. Pozwoli to na prześledzenie metamorfoz dyskursu krytycznego od XVIII wieku do czasów współczesnych z uwzględnieniem zmian statusu artysty, koncepcji wystaw sztuki, kategorii publiczności. Dzięki temu zostanie podjęta analiza poszczególnych prac wybranych krytyków sztuki. Sięgniemy po teksty autorów francuskich, angielskich, amerykańskich i polskich. W znacznej mierze zostanie omówiony rozwój krytyki artystycznej po 1945 roku w Polsce z uwzględnieniem zmian języka sztuki, układów politycznych, obecności cenzury, działań służb bezpieczeństwa oraz uwarunkowań społeczno-artystycznych. Niektóre zajęcia będą się odbywały w muzeach i galeriach Warszawy, gdzie będziemy dyskutować i analizować wystawy sztuki współczesnej. Na zakończenie cyklu spotkań omówimy obecną sytuację w polskiej krytyce artystycznej z rysującą się w jej wnętrzu silną polaryzacją.

Bibliography: (in Polish)

LITERATURA PODSTAWOWA:

- I Wystawa Sztuki Nowoczesnej. Pięćdziesiąt lat później, red. J. Chrobak, M. Świca, Kraków 1998, wybrane fragmenty.

- Andrzej Wróblewski nieznany, red. J. Michalski, Kraków 1993, wybrane fragmenty.

- J. Banasiak, Proteuszowe czasy. Rozpad państwowego systemu sztuki 1982-1993, Warszawa 2020, wybrane fragmenty.

- J. J. Charlesworth, Krytyka w stanie krytycznym, "Arteon. Magazyn o sztuce" 2007, nr 11, s. 14-17.

- D. Diderot, Salon 1765 roku, wybór i opr. A. Pieńkos, Warszawa 2009, wybrane fragmenty.

- E. Fromentin, Mistrzowie dawni, tł. J. Cybis, Wrocław 1956, wybrane fragmenty.

- C. Greenberg, Obrona modernizmu. Wybór esejów, red. Grzegorz Dziamski, Kraków 2006., wybrane fragmenty.

- P. Juszkiewicz, Od rozkoszy historiozofii do gry "w nic". Polska krytyka artystyczna czasu odwilży, Poznań 2005, wybrane fragmenty

- P. Juszkiewicz, Od Salonu do galerii. Krytyka artystyczna i historyczna zmiana, w: "Artium Quaestiones", T. 13 (2002), s. 229-256.

- M. Maksymczak, Formalizm, w: ibidem, Bunt przeciw władzy i formalizmowi. Próba interpretacji twórczości grupy Wprost, Warszawa 2017, s. 45-49.

- Murzyn Ł., Dialog jako program polityczny dla obszaru kultury, 29.12.2020, artykuł online.

- A. Rejniak-Majewska, Polityka doświadczenia. Clement Greenberg i tradycja formalistycznej krytyki sztuki, Toruń 2017, wybrane fragmenty.

- J. Ruskin, Niewinne oko. Szkice o sztuce, wybór i przekład Jakub Szczuka, wstęp Ryszard Kasperowicz, Gdańsk 2011, wybrane fragmenty.

- A. Rottenberg, Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80. Warszawa 2009, wybrane fragmenty.

- J. Stajuda, O obrazach i innych takich, "Ty i Ja" 1964, nr 1, s. 16-17.

- D. Wasilewska, Język krytyczny Tytusa Czyżewskiego, w: Między słowem a obrazem. Rzecz o Tytusie Czyżewskim, red. D. Wasilewska, Kraków 2017, s. 159-175.

- D. Wasilewska, Przełom czy kontynuacja? Polska krytyka artystyczna 1917-1930 wobec tradycji młodopolskiej, Kraków 2013, wybrane fragmenty.

- I. Zmyślony, Paradoksy krytyki, tekst online w sieci.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

- Czas debat. Antologia krytyki artystycznej z lat 1945-1954, tom 1-3, wybór i opracowanie A. Pietrasik i P. Słodkowski, Warszawa 2016, wybrane fragmenty.

- Dyskursy krytyczne u progu XXI wieku, red. D. Kozicka, T. Cieślak-Sokołowski, Kraków 2007.

- Dzieje krytyki artystycznej i myśli o sztuce, red. M. Geron, J. Malinowski. Toruń 2009.

- Osęka A., Moralnie obojętna, w: tenże, Poddanie Arsenału.

- Ptaszkowska A., Włodzimierz Borowski, w: taż, Wierzę w wolność, ale nie nazywam się Beethoven

- Raster. Macie swych krytyków. Antologia tekstów, red. J. Banasiak, Warszawa 2009, wybrane fragmenty.

- S. Sontag, Przeciw interpretacji i inne eseje, Kraków 2012, wybrane fragmenty.

Wymagania wstępne: (in Polish)

WIEDZA

Student:

HS1_W01 - Ma wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk

humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i

metodologicznej oraz podstawową wiedzę o powiązaniach

historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi oraz

naukami ścisłymi i przyrodniczymi.

HS1_W03 - Zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma

znajomość stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii

oraz zna jej najnowsze osiągnięcia.

KOMPETENCJE

Student:

HS2_K01 - Jest gotowy do samodzielnego kształcenia się i korzystania z konsultacji

specjalistycznych. Docenia wartość wiedzy ekspertów, ale jednocześnie

jest gotów poddać wiedzę ekspercką krytycznej analizie. Jest

przygotowany do współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska

społecznego, w których jest gotów odgrywać rolę lidera.

Opis ECTS (2 pkt.)

Nakład pracy studenta:

30 godzin - aktywny udział w wykładzie;

15 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, konsultacje z prowadzącym zajęcia,

15 godzin - przygotowanie się do egzaminu pisemnego

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 25 places more information
Coordinators: Marek Maksymczak
Group instructors: Marek Maksymczak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Short description: (in Polish)

Przedmiotem wykładów są wybrane zagadnienia z krytyki artystycznej. Ten szczególny rodzaj pisarstwa o sztuce jest jednym z elementów kierujących rozwojem świata artystycznego. Na zajęciach zostanie położony nacisk na uświadomienie tożsamości, funkcji i roli krytyki artystycznej. W trakcie zajęć zostaną scharakteryzowane różnorodne modele komentarzy słownych na temat sztuki.

Zajęcia dnia 15.12.2022 r. odbędą się na wystawie czasowej w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie.

Zajęcia w dni 22.12.2022 r, 26.01.2023 r. odbędą się w formie e-learningu

Full description: (in Polish)

Krytyka artystyczna zostanie omówiona z perspektywy teoretycznej i historycznej. Pozwoli to na prześledzenie metamorfoz dyskursu krytycznego od XVIII wieku do czasów współczesnych z uwzględnieniem zmian statusu artysty, koncepcji wystaw sztuki, kategorii publiczności. Dzięki temu zostanie podjęta analiza poszczególnych prac wybranych krytyków sztuki. Sięgniemy po teksty autorów francuskich, angielskich, amerykańskich i polskich. W znacznej mierze zostanie omówiony rozwój krytyki artystycznej po 1945 roku w Polsce z uwzględnieniem zmian języka sztuki, układów politycznych, obecności cenzury, działań służb bezpieczeństwa oraz uwarunkowań społeczno-artystycznych. Może zaistnieć potrzeba przeprowadzenia zajęć w muzeach i galeriach Warszawy, gdzie będziemy dyskutować i analizować wystawy sztuki współczesnej. Na zakończenie cyklu spotkań omówimy obecną sytuację w polskiej krytyce artystycznej z rysującą się w jej wnętrzu silną polaryzacją.

Bibliography: (in Polish)

LITERATURA PODSTAWOWA:

- I Wystawa Sztuki Nowoczesnej. Pięćdziesiąt lat później, red. J. Chrobak, M. Świca, Kraków 1998, wybrane fragmenty.

- Andrzej Wróblewski nieznany, red. J. Michalski, Kraków 1993, wybrane fragmenty.

- J. Banasiak, Proteuszowe czasy. Rozpad państwowego systemu sztuki 1982-1993, Warszawa 2020, wybrane fragmenty.

- J. J. Charlesworth, Krytyka w stanie krytycznym, "Arteon. Magazyn o sztuce" 2007, nr 11, s. 14-17.

- D. Diderot, Salon 1765 roku, wybór i opr. A. Pieńkos, Warszawa 2009, wybrane fragmenty.

- E. Fromentin, Mistrzowie dawni, tł. J. Cybis, Wrocław 1956, wybrane fragmenty.

- C. Greenberg, Obrona modernizmu. Wybór esejów, red. Grzegorz Dziamski, Kraków 2006., wybrane fragmenty.

- P. Juszkiewicz, Od rozkoszy historiozofii do gry "w nic". Polska krytyka artystyczna czasu odwilży, Poznań 2005, wybrane fragmenty

- P. Juszkiewicz, Od Salonu do galerii. Krytyka artystyczna i historyczna zmiana, w: "Artium Quaestiones", T. 13 (2002), s. 229-256.

- M. Maksymczak, Formalizm, w: ibidem, Bunt przeciw władzy i formalizmowi. Próba interpretacji twórczości grupy Wprost, Warszawa 2017, s. 45-49.

- Murzyn Ł., Dialog jako program polityczny dla obszaru kultury, 29.12.2020, artykuł online.

- A. Rejniak-Majewska, Polityka doświadczenia. Clement Greenberg i tradycja formalistycznej krytyki sztuki, Toruń 2017, wybrane fragmenty.

- J. Ruskin, Niewinne oko. Szkice o sztuce, wybór i przekład Jakub Szczuka, wstęp Ryszard Kasperowicz, Gdańsk 2011, wybrane fragmenty.

- A. Rottenberg, Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80. Warszawa 2009, wybrane fragmenty.

- J. Stajuda, O obrazach i innych takich, "Ty i Ja" 1964, nr 1, s. 16-17.

- D. Wasilewska, Język krytyczny Tytusa Czyżewskiego, w: Między słowem a obrazem. Rzecz o Tytusie Czyżewskim, red. D. Wasilewska, Kraków 2017, s. 159-175.

- D. Wasilewska, Przełom czy kontynuacja? Polska krytyka artystyczna 1917-1930 wobec tradycji młodopolskiej, Kraków 2013, wybrane fragmenty.

- I. Zmyślony, Paradoksy krytyki, tekst online w sieci.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

- Czas debat. Antologia krytyki artystycznej z lat 1945-1954, tom 1-3, wybór i opracowanie A. Pietrasik i P. Słodkowski, Warszawa 2016, wybrane fragmenty.

- Dyskursy krytyczne u progu XXI wieku, red. D. Kozicka, T. Cieślak-Sokołowski, Kraków 2007.

- Dzieje krytyki artystycznej i myśli o sztuce, red. M. Geron, J. Malinowski. Toruń 2009.

- Osęka A., Moralnie obojętna, w: tenże, Poddanie Arsenału.

- Ptaszkowska A., Włodzimierz Borowski, w: taż, Wierzę w wolność, ale nie nazywam się Beethoven

- Raster. Macie swych krytyków. Antologia tekstów, red. J. Banasiak, Warszawa 2009, wybrane fragmenty.

- S. Sontag, Przeciw interpretacji i inne eseje, Kraków 2012, wybrane fragmenty.

Wymagania wstępne: (in Polish)

WIEDZA

Student:

HS1_W01 - Ma wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk

humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i

metodologicznej oraz podstawową wiedzę o powiązaniach

historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi oraz

naukami ścisłymi i przyrodniczymi.

HS1_W03 - Zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma

znajomość stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii

oraz zna jej najnowsze osiągnięcia.

KOMPETENCJE

Student:

HS2_K01 - Jest gotowy do samodzielnego kształcenia się i korzystania z konsultacji

specjalistycznych. Docenia wartość wiedzy ekspertów, ale jednocześnie

jest gotów poddać wiedzę ekspercką krytycznej analizie. Jest

przygotowany do współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska

społecznego, w których jest gotów odgrywać rolę lidera.

Opis ECTS (2 pkt.)

Nakład pracy studenta:

30 godzin - aktywny udział w wykładzie;

15 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, konsultacje z prowadzącym zajęcia,

15 godzin - przygotowanie się do egzaminu pisemnego

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 30 places more information
Coordinators: Marek Maksymczak
Group instructors: Marek Maksymczak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) 2 ECTS

30 godz. - udział w zajęciach

30 godz. - indywidualna praca nad przygotowaniem się do egzaminu

Type of subject:

optional with limited choices

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Przedmiotem wykładów są wybrane zagadnienia z krytyki artystycznej. Ten szczególny rodzaj pisarstwa o sztuce jest jednym z elementów kierujących rozwojem świata artystycznego. Na zajęciach zostanie położony nacisk na uświadomienie tożsamości, funkcji i roli krytyki artystycznej. W trakcie zajęć zostaną scharakteryzowane różnorodne modele komentarzy słownych na temat sztuki.

Wybrane zajęcia odbędą się na wystawach czasowych w muzeach na terenie Warszawy. Zajęcia z dnia 21.12.2023 r. odbędą się dn. 15.12.2023 r. w Muzeum Literatury w Warszawie. Mogą wystąpić zajęcia w formie e-learningu.

Full description: (in Polish)

Krytyka artystyczna zostanie omówiona z perspektywy teoretycznej i historycznej. Pozwoli to na prześledzenie metamorfoz dyskursu krytycznego od XVIII wieku do czasów współczesnych z uwzględnieniem zmian statusu artysty, koncepcji wystaw sztuki, kategorii publiczności. Dzięki temu zostanie podjęta analiza poszczególnych prac wybranych krytyków sztuki. Sięgniemy po teksty autorów francuskich, angielskich, amerykańskich i polskich. W znacznej mierze zostanie omówiony rozwój krytyki artystycznej po 1945 roku w Polsce z uwzględnieniem zmian języka sztuki, układów politycznych, obecności cenzury, działań służb bezpieczeństwa oraz uwarunkowań społeczno-artystycznych. Może zaistnieć potrzeba przeprowadzenia zajęć w muzeach i galeriach Warszawy, gdzie będziemy dyskutować i analizować wystawy sztuki współczesnej. Na zakończenie cyklu spotkań omówimy obecną sytuację w polskiej krytyce artystycznej z rysującą się w jej wnętrzu silną polaryzacją.

Bibliography: (in Polish)

LITERATURA PODSTAWOWA:

- I Wystawa Sztuki Nowoczesnej. Pięćdziesiąt lat później, red. J. Chrobak, M. Świca, Kraków 1998, wybrane fragmenty.

- Andrzej Wróblewski nieznany, red. J. Michalski, Kraków 1993, wybrane fragmenty.

- J. Banasiak, Proteuszowe czasy. Rozpad państwowego systemu sztuki 1982-1993, Warszawa 2020, wybrane fragmenty.

- J. J. Charlesworth, Krytyka w stanie krytycznym, "Arteon. Magazyn o sztuce" 2007, nr 11, s. 14-17.

- D. Diderot, Salon 1765 roku, wybór i opr. A. Pieńkos, Warszawa 2009, wybrane fragmenty.

- E. Fromentin, Mistrzowie dawni, tł. J. Cybis, Wrocław 1956, wybrane fragmenty.

- C. Greenberg, Obrona modernizmu. Wybór esejów, red. Grzegorz Dziamski, Kraków 2006., wybrane fragmenty.

- P. Juszkiewicz, Od rozkoszy historiozofii do gry "w nic". Polska krytyka artystyczna czasu odwilży, Poznań 2005, wybrane fragmenty

- P. Juszkiewicz, Od Salonu do galerii. Krytyka artystyczna i historyczna zmiana, w: "Artium Quaestiones", T. 13 (2002), s. 229-256.

- M. Maksymczak, Formalizm, w: ibidem, Bunt przeciw władzy i formalizmowi. Próba interpretacji twórczości grupy Wprost, Warszawa 2017, s. 45-49.

- Murzyn Ł., Dialog jako program polityczny dla obszaru kultury, 29.12.2020, artykuł online.

- A. Rejniak-Majewska, Polityka doświadczenia. Clement Greenberg i tradycja formalistycznej krytyki sztuki, Toruń 2017, wybrane fragmenty.

- J. Ruskin, Niewinne oko. Szkice o sztuce, wybór i przekład Jakub Szczuka, wstęp Ryszard Kasperowicz, Gdańsk 2011, wybrane fragmenty.

- A. Rottenberg, Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80. Warszawa 2009, wybrane fragmenty.

- J. Stajuda, O obrazach i innych takich, "Ty i Ja" 1964, nr 1, s. 16-17.

- D. Wasilewska, Język krytyczny Tytusa Czyżewskiego, w: Między słowem a obrazem. Rzecz o Tytusie Czyżewskim, red. D. Wasilewska, Kraków 2017, s. 159-175.

- D. Wasilewska, Przełom czy kontynuacja? Polska krytyka artystyczna 1917-1930 wobec tradycji młodopolskiej, Kraków 2013, wybrane fragmenty.

- I. Zmyślony, Paradoksy krytyki, tekst online w sieci.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

- Czas debat. Antologia krytyki artystycznej z lat 1945-1954, tom 1-3, wybór i opracowanie A. Pietrasik i P. Słodkowski, Warszawa 2016, wybrane fragmenty.

- Dyskursy krytyczne u progu XXI wieku, red. D. Kozicka, T. Cieślak-Sokołowski, Kraków 2007.

- Dzieje krytyki artystycznej i myśli o sztuce, red. M. Geron, J. Malinowski. Toruń 2009.

- Osęka A., Moralnie obojętna, w: tenże, Poddanie Arsenału.

- Ptaszkowska A., Włodzimierz Borowski, w: taż, Wierzę w wolność, ale nie nazywam się Beethoven

- Raster. Macie swych krytyków. Antologia tekstów, red. J. Banasiak, Warszawa 2009, wybrane fragmenty.

- S. Sontag, Przeciw interpretacji i inne eseje, Kraków 2012, wybrane fragmenty.

Wymagania wstępne: (in Polish)

WIEDZA

Student:

HS1_W01 - Ma wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk

humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i

metodologicznej oraz podstawową wiedzę o powiązaniach

historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi oraz

naukami ścisłymi i przyrodniczymi.

HS1_W03 - Zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma

znajomość stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii

oraz zna jej najnowsze osiągnięcia.

KOMPETENCJE

Student:

HS2_K01 - Jest gotowy do samodzielnego kształcenia się i korzystania z konsultacji

specjalistycznych. Docenia wartość wiedzy ekspertów, ale jednocześnie

jest gotów poddać wiedzę ekspercką krytycznej analizie. Jest

przygotowany do współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska

społecznego, w których jest gotów odgrywać rolę lidera.

Opis ECTS (2 pkt.)

Nakład pracy studenta:

30 godzin - aktywny udział w wykładzie;

15 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, konsultacje z prowadzącym zajęcia,

15 godzin - przygotowanie się do egzaminu pisemnego

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)