Art criticism
General data
Course ID: | WNHS-HS-KA |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Art criticism |
Name in Polish: | Krytyka artystyczna |
Organizational unit: | Faculty of Historical Sciences |
Course groups: |
(in Polish) Moduły do wyboru dla 3 roku |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Przedmiotem wykładów są wybrane zagadnienia z krytyki artystycznej. Ten szczególny rodzaj pisarstwa o sztuce jest jednym z elementów kierujących rozwojem świata artystycznego. Na zajęciach zostanie położony nacisk na uświadomienie tożsamości, funkcji i roli krytyki artystycznej. W trakcie zajęć zostaną scharakteryzowane różnorodne modele komentarzy słownych na temat sztuki. W czasie pandemii zajęcia odbywają się online w czasie rzeczywistym. |
Full description: |
(in Polish) Krytyka artystyczna zostanie omówiona z perspektywy teoretycznej i historycznej. Pozwoli to na prześledzenie metamorfoz dyskursu krytycznego od XVIII wieku do czasów współczesnych z uwzględnieniem zmian statusu artysty, koncepcji wystaw sztuki, kategorii publiczności. Dzięki temu zostanie podjęta analiza poszczególnych prac wybranych krytyków sztuki. Sięgniemy po teksty autorów francuskich, angielskich, amerykańskich i polskich. W znacznej mierze zostanie omówiony rozwój krytyki artystycznej po 1945 roku w Polsce z uwzględnieniem zmian języka sztuki, układów politycznych, obecności cenzury, działań służb bezpieczeństwa oraz uwarunkowań społeczno-artystycznych. Niektóre zajęcia będą się odbywały w muzeach i galeriach Warszawy, gdzie będziemy dyskutować i analizować wystawy sztuki współczesnej. Na zakończenie cyklu spotkań omówimy obecną sytuację w polskiej krytyce artystycznej z rysującą się w jej wnętrzu silną polaryzacją. |
Bibliography: |
(in Polish) LITERATURA PODSTAWOWA: - I Wystawa Sztuki Nowoczesnej. Pięćdziesiąt lat później, red. J. Chrobak, M. Świca, Kraków 1998, wybrane fragmenty. - Andrzej Wróblewski nieznany, red. J. Michalski, Kraków 1993, wybrane fragmenty. - J. J. Charlesworth, Krytyka w stanie krytycznym, "Arteon. Magazyn o sztuce" 2007, nr 11, s. 14-17. - D. Diderot, Salon 1765 roku, wybór i opr. A. Pieńkos, Warszawa 2009, wybrane fragmenty. - E. Fromentin, Mistrzowie dawni, tł. J. Cybis, Wrocław 1956, wybrane fragmenty. - C. Greenberg, Obrona modernizmu. Wybór esejów, red. Grzegorz Dziamski, Kraków 2006., wybrane fragmenty. - P. Juszkiewicz, Od rozkoszy historiozofii do gry "w nic". Polska krytyka artystyczna czasu odwilży, Poznań 2005, wybrane fragmenty - P. Juszkiewicz, Od Salonu do galerii. Krytyka artystyczna i historyczna zmiana, w: "Artium Quaestiones", T. 13 (2002), s. 229-256. - M. Maksymczak, Formalizm, w: ibidem, Bunt przeciw władzy i formalizmowi. Próba interpretacji twórczości grupy Wprost, Warszawa 2017, s. 45-49. - Murzyn Ł., Dialog jako program polityczny dla obszaru kultury, 29.12.2020, artykuł online. - A. Rejniak-Majewska, Polityka doświadczenia. Clement Greenberg i tradycja formalistycznej krytyki sztuki, Toruń 2017, wybrane fragmenty. - J. Ruskin, Niewinne oko. Szkice o sztuce, wybór i przekład Jakub Szczuka, wstęp Ryszard Kasperowicz, Gdańsk 2011, wybrane fragmenty. - A. Rottenberg, Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80. Warszawa 2009, wybrane fragmenty. - J. Stajuda, O obrazach i innych takich, "Ty i Ja" 1964, nr 1, s. 16-17. - D. Wasilewska, Język krytyczny Tytusa Czyżewskiego, w: Między słowem a obrazem. Rzecz o Tytusie Czyżewskim, red. D. Wasilewska, Kraków 2017, s. 159-175. - D. Wasilewska, Przełom czy kontynuacja? Polska krytyka artystyczna 1917-1930 wobec tradycji młodopolskiej, Kraków 2013, wybrane fragmenty. - I. Zmyślony, Paradoksy krytyki, tekst online w sieci. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: - Czas debat. Antologia krytyki artystycznej z lat 1945-1954, tom 1-3, wybór i opracowanie A. Pietrasik i P. Słodkowski, Warszawa 2016, wybrane fragmenty. - Dyskursy krytyczne u progu XXI wieku, red. D. Kozicka, T. Cieślak-Sokołowski, Kraków 2007. - Dzieje krytyki artystycznej i myśli o sztuce, red. M. Geron, J. Malinowski. Toruń 2009. - Osęka A., Moralnie obojętna, w: tenże, Poddanie Arsenału. - Ptaszkowska A., Włodzimierz Borowski, w: taż, Wierzę w wolność, ale nie nazywam się Beethoven - Raster. Macie swych krytyków. Antologia tekstów, red. J. Banasiak, Warszawa 2009, wybrane fragmenty. - S. Sontag, Przeciw interpretacji i inne eseje, Kraków 2012, wybrane fragmenty. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) WIEDZA K_W01 - student posiada wiedzę dotyczącej metody badawczej w dziedzinie Krytyki artystycznej K_W02 - student zna terminologię z dziedziny krytyki artystycznej K_W03 - student posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z dziedziny metodologii badań nad Krytyką artystyczną K_W04 - student posiada szczegółową wiedzę dotyczącą krytyki artystycznej od XVIII do XXI wieku. K_W05 - student posiada uporządkowaną wiedzę z dziedziny doktryn artystycznych i estetyki polskiej i europejskiej K-W06 - Student posiada wiedzę w zakresie oddziaływania teorii (sztuki, filozofii, literatury) na sztuki plastyczne od XVIII wieku po czasy współczesne UMIEJĘTNOŚCI K_U01 - student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z różnych źródeł, w tym dokumentów archiwalnych, oraz formułować krytyczne sądy - student posiada umiejętność czytania i analizowania tekstu krytycznego, prezentującego problemowe ujęcie omawianych dzieł i zjawisk artystycznych - student posiada umiejętność krytycznego analizowania obiektów artystycznych, ich wartościowania i oceniania według indywidualnie wypracowanej wizji sztuki, co jest szczególnie charakterystyczne dla dyskursu krytycznego Opis ECTS (2 pkt.) Nakład pracy studenta: 30 godzin - aktywny udział w wykładzie; 15 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, konsultacje z prowadzącym zajęcia, 15 godzin - przygotowanie się do egzaminu pisemnego |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Student otrzymuje zaliczenie na podstawie: 1. obecności i aktywności na zajęciach z zadanych do przeczytania lektur, możliwa jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność w semestrze; 2. pozytywnej oceny z egzaminu pisemnego; punktacja na egzaminie i przypisane do niej oceny: 0 - 20 pkt. niedostateczny (2) 21 - 24 pkt. dostateczny (3) 25 - 29 pkt. dostateczny i pół (3.5) 30 - 33 pkt. dobry (4) 34 - 37 pkt. dobry i pół (4.5) 38 - 41 pkt. bardzo dobry (5) Do egzaminu można podejść po otrzymaniu pozytywnej oceny z ćwiczeń przypisanych do wykładu oraz gdy są spełnione warunku co do aktywności i obecności na wykładzie. W czasie pandemii zajęcia odbywają się online w czasie rzeczywistym |
Practical placement: |
(in Polish) Nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 50 places
|
|
Coordinators: | Marek Maksymczak | |
Group instructors: | Marek Maksymczak | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3axTjirk75BhdiTfQT4kLfIbpM2zrnepBAE5h_QpE2uGo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a6e6015c-53b9-4aaa-b841-6ef2779bfdbb&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Short description: |
(in Polish) Przedmiotem wykładów są wybrane zagadnienia z krytyki artystycznej. Ten szczególny rodzaj pisarstwa o sztuce jest jednym z elementów kierujących rozwojem świata artystycznego. Na zajęciach zostanie położony nacisk na uświadomienie tożsamości, funkcji i roli krytyki artystycznej. W trakcie zajęć zostaną scharakteryzowane różnorodne modele komentarzy słownych na temat sztuki. W czasie pandemii zajęcia odbywają się online w czasie rzeczywistym. Kod Zespołu: bd8n61p |
|
Full description: |
(in Polish) Krytyka artystyczna zostanie omówiona z perspektywy teoretycznej i historycznej. Pozwoli to na prześledzenie metamorfoz dyskursu krytycznego od XVIII wieku do czasów współczesnych z uwzględnieniem zmian statusu artysty, koncepcji wystaw sztuki, kategorii publiczności. Dzięki temu zostanie podjęta analiza poszczególnych prac wybranych krytyków sztuki. Sięgniemy po teksty autorów francuskich, angielskich, amerykańskich i polskich. W znacznej mierze zostanie omówiony rozwój krytyki artystycznej po 1945 roku w Polsce z uwzględnieniem zmian języka sztuki, układów politycznych, obecności cenzury, działań służb bezpieczeństwa oraz uwarunkowań społeczno-artystycznych. Niektóre zajęcia będą się odbywały w muzeach i galeriach Warszawy, gdzie będziemy dyskutować i analizować wystawy sztuki współczesnej. Na zakończenie cyklu spotkań omówimy obecną sytuację w polskiej krytyce artystycznej z rysującą się w jej wnętrzu silną polaryzacją. |
|
Bibliography: |
(in Polish) LITERATURA PODSTAWOWA: - I Wystawa Sztuki Nowoczesnej. Pięćdziesiąt lat później, red. J. Chrobak, M. Świca, Kraków 1998, wybrane fragmenty. - Andrzej Wróblewski nieznany, red. J. Michalski, Kraków 1993, wybrane fragmenty. - J. Banasiak, Proteuszowe czasy. Rozpad państwowego systemu sztuki 1982-1993, Warszawa 2020, wybrane fragmenty. - J. J. Charlesworth, Krytyka w stanie krytycznym, "Arteon. Magazyn o sztuce" 2007, nr 11, s. 14-17. - D. Diderot, Salon 1765 roku, wybór i opr. A. Pieńkos, Warszawa 2009, wybrane fragmenty. - E. Fromentin, Mistrzowie dawni, tł. J. Cybis, Wrocław 1956, wybrane fragmenty. - C. Greenberg, Obrona modernizmu. Wybór esejów, red. Grzegorz Dziamski, Kraków 2006., wybrane fragmenty. - P. Juszkiewicz, Od rozkoszy historiozofii do gry "w nic". Polska krytyka artystyczna czasu odwilży, Poznań 2005, wybrane fragmenty - P. Juszkiewicz, Od Salonu do galerii. Krytyka artystyczna i historyczna zmiana, w: "Artium Quaestiones", T. 13 (2002), s. 229-256. - M. Maksymczak, Formalizm, w: ibidem, Bunt przeciw władzy i formalizmowi. Próba interpretacji twórczości grupy Wprost, Warszawa 2017, s. 45-49. - Murzyn Ł., Dialog jako program polityczny dla obszaru kultury, 29.12.2020, artykuł online. - A. Rejniak-Majewska, Polityka doświadczenia. Clement Greenberg i tradycja formalistycznej krytyki sztuki, Toruń 2017, wybrane fragmenty. - J. Ruskin, Niewinne oko. Szkice o sztuce, wybór i przekład Jakub Szczuka, wstęp Ryszard Kasperowicz, Gdańsk 2011, wybrane fragmenty. - A. Rottenberg, Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80. Warszawa 2009, wybrane fragmenty. - J. Stajuda, O obrazach i innych takich, "Ty i Ja" 1964, nr 1, s. 16-17. - D. Wasilewska, Język krytyczny Tytusa Czyżewskiego, w: Między słowem a obrazem. Rzecz o Tytusie Czyżewskim, red. D. Wasilewska, Kraków 2017, s. 159-175. - D. Wasilewska, Przełom czy kontynuacja? Polska krytyka artystyczna 1917-1930 wobec tradycji młodopolskiej, Kraków 2013, wybrane fragmenty. - I. Zmyślony, Paradoksy krytyki, tekst online w sieci. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: - Czas debat. Antologia krytyki artystycznej z lat 1945-1954, tom 1-3, wybór i opracowanie A. Pietrasik i P. Słodkowski, Warszawa 2016, wybrane fragmenty. - Dyskursy krytyczne u progu XXI wieku, red. D. Kozicka, T. Cieślak-Sokołowski, Kraków 2007. - Dzieje krytyki artystycznej i myśli o sztuce, red. M. Geron, J. Malinowski. Toruń 2009. - Osęka A., Moralnie obojętna, w: tenże, Poddanie Arsenału. - Ptaszkowska A., Włodzimierz Borowski, w: taż, Wierzę w wolność, ale nie nazywam się Beethoven - Raster. Macie swych krytyków. Antologia tekstów, red. J. Banasiak, Warszawa 2009, wybrane fragmenty. - S. Sontag, Przeciw interpretacji i inne eseje, Kraków 2012, wybrane fragmenty. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) WIEDZA Student: HS1_W01 - Ma wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi oraz naukami ścisłymi i przyrodniczymi. HS1_W03 - Zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii oraz zna jej najnowsze osiągnięcia. KOMPETENCJE Student: HS2_K01 - Jest gotowy do samodzielnego kształcenia się i korzystania z konsultacji specjalistycznych. Docenia wartość wiedzy ekspertów, ale jednocześnie jest gotów poddać wiedzę ekspercką krytycznej analizie. Jest przygotowany do współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska społecznego, w których jest gotów odgrywać rolę lidera. Opis ECTS (2 pkt.) Nakład pracy studenta: 30 godzin - aktywny udział w wykładzie; 15 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, konsultacje z prowadzącym zajęcia, 15 godzin - przygotowanie się do egzaminu pisemnego |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 25 places
|
|
Coordinators: | Marek Maksymczak | |
Group instructors: | Marek Maksymczak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Short description: |
(in Polish) Przedmiotem wykładów są wybrane zagadnienia z krytyki artystycznej. Ten szczególny rodzaj pisarstwa o sztuce jest jednym z elementów kierujących rozwojem świata artystycznego. Na zajęciach zostanie położony nacisk na uświadomienie tożsamości, funkcji i roli krytyki artystycznej. W trakcie zajęć zostaną scharakteryzowane różnorodne modele komentarzy słownych na temat sztuki. Zajęcia dnia 15.12.2022 r. odbędą się na wystawie czasowej w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie. Zajęcia w dni 22.12.2022 r, 26.01.2023 r. odbędą się w formie e-learningu |
|
Full description: |
(in Polish) Krytyka artystyczna zostanie omówiona z perspektywy teoretycznej i historycznej. Pozwoli to na prześledzenie metamorfoz dyskursu krytycznego od XVIII wieku do czasów współczesnych z uwzględnieniem zmian statusu artysty, koncepcji wystaw sztuki, kategorii publiczności. Dzięki temu zostanie podjęta analiza poszczególnych prac wybranych krytyków sztuki. Sięgniemy po teksty autorów francuskich, angielskich, amerykańskich i polskich. W znacznej mierze zostanie omówiony rozwój krytyki artystycznej po 1945 roku w Polsce z uwzględnieniem zmian języka sztuki, układów politycznych, obecności cenzury, działań służb bezpieczeństwa oraz uwarunkowań społeczno-artystycznych. Może zaistnieć potrzeba przeprowadzenia zajęć w muzeach i galeriach Warszawy, gdzie będziemy dyskutować i analizować wystawy sztuki współczesnej. Na zakończenie cyklu spotkań omówimy obecną sytuację w polskiej krytyce artystycznej z rysującą się w jej wnętrzu silną polaryzacją. |
|
Bibliography: |
(in Polish) LITERATURA PODSTAWOWA: - I Wystawa Sztuki Nowoczesnej. Pięćdziesiąt lat później, red. J. Chrobak, M. Świca, Kraków 1998, wybrane fragmenty. - Andrzej Wróblewski nieznany, red. J. Michalski, Kraków 1993, wybrane fragmenty. - J. Banasiak, Proteuszowe czasy. Rozpad państwowego systemu sztuki 1982-1993, Warszawa 2020, wybrane fragmenty. - J. J. Charlesworth, Krytyka w stanie krytycznym, "Arteon. Magazyn o sztuce" 2007, nr 11, s. 14-17. - D. Diderot, Salon 1765 roku, wybór i opr. A. Pieńkos, Warszawa 2009, wybrane fragmenty. - E. Fromentin, Mistrzowie dawni, tł. J. Cybis, Wrocław 1956, wybrane fragmenty. - C. Greenberg, Obrona modernizmu. Wybór esejów, red. Grzegorz Dziamski, Kraków 2006., wybrane fragmenty. - P. Juszkiewicz, Od rozkoszy historiozofii do gry "w nic". Polska krytyka artystyczna czasu odwilży, Poznań 2005, wybrane fragmenty - P. Juszkiewicz, Od Salonu do galerii. Krytyka artystyczna i historyczna zmiana, w: "Artium Quaestiones", T. 13 (2002), s. 229-256. - M. Maksymczak, Formalizm, w: ibidem, Bunt przeciw władzy i formalizmowi. Próba interpretacji twórczości grupy Wprost, Warszawa 2017, s. 45-49. - Murzyn Ł., Dialog jako program polityczny dla obszaru kultury, 29.12.2020, artykuł online. - A. Rejniak-Majewska, Polityka doświadczenia. Clement Greenberg i tradycja formalistycznej krytyki sztuki, Toruń 2017, wybrane fragmenty. - J. Ruskin, Niewinne oko. Szkice o sztuce, wybór i przekład Jakub Szczuka, wstęp Ryszard Kasperowicz, Gdańsk 2011, wybrane fragmenty. - A. Rottenberg, Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80. Warszawa 2009, wybrane fragmenty. - J. Stajuda, O obrazach i innych takich, "Ty i Ja" 1964, nr 1, s. 16-17. - D. Wasilewska, Język krytyczny Tytusa Czyżewskiego, w: Między słowem a obrazem. Rzecz o Tytusie Czyżewskim, red. D. Wasilewska, Kraków 2017, s. 159-175. - D. Wasilewska, Przełom czy kontynuacja? Polska krytyka artystyczna 1917-1930 wobec tradycji młodopolskiej, Kraków 2013, wybrane fragmenty. - I. Zmyślony, Paradoksy krytyki, tekst online w sieci. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: - Czas debat. Antologia krytyki artystycznej z lat 1945-1954, tom 1-3, wybór i opracowanie A. Pietrasik i P. Słodkowski, Warszawa 2016, wybrane fragmenty. - Dyskursy krytyczne u progu XXI wieku, red. D. Kozicka, T. Cieślak-Sokołowski, Kraków 2007. - Dzieje krytyki artystycznej i myśli o sztuce, red. M. Geron, J. Malinowski. Toruń 2009. - Osęka A., Moralnie obojętna, w: tenże, Poddanie Arsenału. - Ptaszkowska A., Włodzimierz Borowski, w: taż, Wierzę w wolność, ale nie nazywam się Beethoven - Raster. Macie swych krytyków. Antologia tekstów, red. J. Banasiak, Warszawa 2009, wybrane fragmenty. - S. Sontag, Przeciw interpretacji i inne eseje, Kraków 2012, wybrane fragmenty. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) WIEDZA Student: HS1_W01 - Ma wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi oraz naukami ścisłymi i przyrodniczymi. HS1_W03 - Zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii oraz zna jej najnowsze osiągnięcia. KOMPETENCJE Student: HS2_K01 - Jest gotowy do samodzielnego kształcenia się i korzystania z konsultacji specjalistycznych. Docenia wartość wiedzy ekspertów, ale jednocześnie jest gotów poddać wiedzę ekspercką krytycznej analizie. Jest przygotowany do współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska społecznego, w których jest gotów odgrywać rolę lidera. Opis ECTS (2 pkt.) Nakład pracy studenta: 30 godzin - aktywny udział w wykładzie; 15 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, konsultacje z prowadzącym zajęcia, 15 godzin - przygotowanie się do egzaminu pisemnego |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU W TH WYK
FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 30 places
|
|
Coordinators: | Marek Maksymczak | |
Group instructors: | Marek Maksymczak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) 2 ECTS 30 godz. - udział w zajęciach 30 godz. - indywidualna praca nad przygotowaniem się do egzaminu |
|
Type of subject: | optional with limited choices |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Przedmiotem wykładów są wybrane zagadnienia z krytyki artystycznej. Ten szczególny rodzaj pisarstwa o sztuce jest jednym z elementów kierujących rozwojem świata artystycznego. Na zajęciach zostanie położony nacisk na uświadomienie tożsamości, funkcji i roli krytyki artystycznej. W trakcie zajęć zostaną scharakteryzowane różnorodne modele komentarzy słownych na temat sztuki. Wybrane zajęcia odbędą się na wystawach czasowych w muzeach na terenie Warszawy. Zajęcia z dnia 21.12.2023 r. odbędą się dn. 15.12.2023 r. w Muzeum Literatury w Warszawie. Mogą wystąpić zajęcia w formie e-learningu. |
|
Full description: |
(in Polish) Krytyka artystyczna zostanie omówiona z perspektywy teoretycznej i historycznej. Pozwoli to na prześledzenie metamorfoz dyskursu krytycznego od XVIII wieku do czasów współczesnych z uwzględnieniem zmian statusu artysty, koncepcji wystaw sztuki, kategorii publiczności. Dzięki temu zostanie podjęta analiza poszczególnych prac wybranych krytyków sztuki. Sięgniemy po teksty autorów francuskich, angielskich, amerykańskich i polskich. W znacznej mierze zostanie omówiony rozwój krytyki artystycznej po 1945 roku w Polsce z uwzględnieniem zmian języka sztuki, układów politycznych, obecności cenzury, działań służb bezpieczeństwa oraz uwarunkowań społeczno-artystycznych. Może zaistnieć potrzeba przeprowadzenia zajęć w muzeach i galeriach Warszawy, gdzie będziemy dyskutować i analizować wystawy sztuki współczesnej. Na zakończenie cyklu spotkań omówimy obecną sytuację w polskiej krytyce artystycznej z rysującą się w jej wnętrzu silną polaryzacją. |
|
Bibliography: |
(in Polish) LITERATURA PODSTAWOWA: - I Wystawa Sztuki Nowoczesnej. Pięćdziesiąt lat później, red. J. Chrobak, M. Świca, Kraków 1998, wybrane fragmenty. - Andrzej Wróblewski nieznany, red. J. Michalski, Kraków 1993, wybrane fragmenty. - J. Banasiak, Proteuszowe czasy. Rozpad państwowego systemu sztuki 1982-1993, Warszawa 2020, wybrane fragmenty. - J. J. Charlesworth, Krytyka w stanie krytycznym, "Arteon. Magazyn o sztuce" 2007, nr 11, s. 14-17. - D. Diderot, Salon 1765 roku, wybór i opr. A. Pieńkos, Warszawa 2009, wybrane fragmenty. - E. Fromentin, Mistrzowie dawni, tł. J. Cybis, Wrocław 1956, wybrane fragmenty. - C. Greenberg, Obrona modernizmu. Wybór esejów, red. Grzegorz Dziamski, Kraków 2006., wybrane fragmenty. - P. Juszkiewicz, Od rozkoszy historiozofii do gry "w nic". Polska krytyka artystyczna czasu odwilży, Poznań 2005, wybrane fragmenty - P. Juszkiewicz, Od Salonu do galerii. Krytyka artystyczna i historyczna zmiana, w: "Artium Quaestiones", T. 13 (2002), s. 229-256. - M. Maksymczak, Formalizm, w: ibidem, Bunt przeciw władzy i formalizmowi. Próba interpretacji twórczości grupy Wprost, Warszawa 2017, s. 45-49. - Murzyn Ł., Dialog jako program polityczny dla obszaru kultury, 29.12.2020, artykuł online. - A. Rejniak-Majewska, Polityka doświadczenia. Clement Greenberg i tradycja formalistycznej krytyki sztuki, Toruń 2017, wybrane fragmenty. - J. Ruskin, Niewinne oko. Szkice o sztuce, wybór i przekład Jakub Szczuka, wstęp Ryszard Kasperowicz, Gdańsk 2011, wybrane fragmenty. - A. Rottenberg, Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80. Warszawa 2009, wybrane fragmenty. - J. Stajuda, O obrazach i innych takich, "Ty i Ja" 1964, nr 1, s. 16-17. - D. Wasilewska, Język krytyczny Tytusa Czyżewskiego, w: Między słowem a obrazem. Rzecz o Tytusie Czyżewskim, red. D. Wasilewska, Kraków 2017, s. 159-175. - D. Wasilewska, Przełom czy kontynuacja? Polska krytyka artystyczna 1917-1930 wobec tradycji młodopolskiej, Kraków 2013, wybrane fragmenty. - I. Zmyślony, Paradoksy krytyki, tekst online w sieci. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: - Czas debat. Antologia krytyki artystycznej z lat 1945-1954, tom 1-3, wybór i opracowanie A. Pietrasik i P. Słodkowski, Warszawa 2016, wybrane fragmenty. - Dyskursy krytyczne u progu XXI wieku, red. D. Kozicka, T. Cieślak-Sokołowski, Kraków 2007. - Dzieje krytyki artystycznej i myśli o sztuce, red. M. Geron, J. Malinowski. Toruń 2009. - Osęka A., Moralnie obojętna, w: tenże, Poddanie Arsenału. - Ptaszkowska A., Włodzimierz Borowski, w: taż, Wierzę w wolność, ale nie nazywam się Beethoven - Raster. Macie swych krytyków. Antologia tekstów, red. J. Banasiak, Warszawa 2009, wybrane fragmenty. - S. Sontag, Przeciw interpretacji i inne eseje, Kraków 2012, wybrane fragmenty. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) WIEDZA Student: HS1_W01 - Ma wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi oraz naukami ścisłymi i przyrodniczymi. HS1_W03 - Zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii oraz zna jej najnowsze osiągnięcia. KOMPETENCJE Student: HS2_K01 - Jest gotowy do samodzielnego kształcenia się i korzystania z konsultacji specjalistycznych. Docenia wartość wiedzy ekspertów, ale jednocześnie jest gotów poddać wiedzę ekspercką krytycznej analizie. Jest przygotowany do współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska społecznego, w których jest gotów odgrywać rolę lidera. Opis ECTS (2 pkt.) Nakład pracy studenta: 30 godzin - aktywny udział w wykładzie; 15 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, konsultacje z prowadzącym zajęcia, 15 godzin - przygotowanie się do egzaminu pisemnego |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.