Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Pozawerbalne środki komunikacji w sztuce średniowiecznej

General data

Course ID: WNHS-HS-MON8
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Pozawerbalne środki komunikacji w sztuce średniowiecznej
Organizational unit: Faculty of Historical Sciences
Course groups: (in Polish) Wykłady monograficzne
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) brak wymagań wstępnych

Short description: (in Polish)

Fundamentalną i oficjalną racją rozwoju sztuki w średniowieczu było nauczanie obrazami, zwłaszcza tych wszystkich, najliczniejszych, którzy nie znali pisma. W rzeczywistości sztuka pełniła bardziej złożone i doniosłe zadania: komentowała i objaśniała główne prawdy wiary oraz porządku kosmologicznego i społecznego; służyła zapisywaniu w pamięci zbiorowej i indywidualnej ważnych wydarzeń i głównych ich uczestników. Aby wypełniać te zadania wypracowano cały repertuar - a można nawet uznać, że system – środków komunikacji wizualnej, które pozwalały odbiorcy rozpoznać i zrozumieć temat i przesłanie przedstawienia.

Full description: (in Polish)

Fundamentalną i oficjalną racją rozwoju sztuki w średniowieczu było nauczanie obrazami, zwłaszcza tych wszystkich, najliczniejszych, którzy nie znali pisma. W rzeczywistości sztuka pełniła bardziej złożone i doniosłe zadania: komentowała i objaśniała główne prawdy wiary oraz porządku kosmologicznego i społecznego; służyła zapisywaniu w pamięci zbiorowej i indywidualnej ważnych wydarzeń i głównych ich uczestników. Aby wypełniać te zadania wypracowano cały repertuar - a można nawet uznać, że system – środków komunikacji wizualnej, które pozwalały odbiorcy rozpoznać i zrozumieć temat i przesłanie przedstawienia.

Do najważniejszych należały z pewnością postawa i gesty, które ustalały hierarchię wyobrażonych w obrazie osób, objaśniały ich czynności, a w konsekwencji – ustalały istotę treści przedstawienia. Postawa i gesty, które wywodziły się z zachowań rytualnych bywały nierzadko osnową ideową całego wyobrażenia; skonwencjonalizowane gesty spontaniczne budowały emocjonalność przedstawienia. Podobne funkcje pełniły także stroje i atrybuty. Przekazy ikonograficzne otwierają jednocześnie możliwości realnego znaczenia tych środków komunikacji w życiu społeczności średniowiecznych.

Bibliography: (in Polish)

1. F. Garnier, Le Langage de l’image au Moyen Age, t. 1: Signification et symbolique, wyd. 2, Paris 1996; t. 2: Grammaire des gestes, Paris 1989.

2. C. Frugoni, Le Moyen Âge par ses images, Paris 2015.

3. J.-C. Schmitt, Gest w średniowiecznej Europie, tł. H. Zaremska, Warszawa 2006.

4. P. Mrozowski, Gest władcy w ikonografii polskiego średniowiecza, w: Imagines Potestatis. Rytuały, symbole i konteksty feudalne władzy zwierzchniej. Polska X-XV w., Warszawa 1994, s. 59-74.

5. Les Vêtement. Histoire, archéologie et symbolique vestimentaire au Moyen-âge, red. M. Pastoureau, Paris 1989.

W. Maisel, Archeologia prawna Europy, Warszawa, Poznań 1989.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Historia Sztuki - studia I stopnia (HS1 III)

Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju pozawerbalnch środków komunikacji społecznej uwidocznionych w ikonografii średniowiecznej. Zna i rozumie metody analizy i interpretacji przekazu wizualnego. Ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnienia i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi.

Student posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki. Potrafi pracować samodzielnie i w grupie, także interdyscyplinarnej, przyjmując w niej różne role. Potrafi komunikować się z otoczeniem uzasadniając merytorycznie swoje stanowisko.

Historia Sztuki - studia II stopnia (HS2 I-II)

Student ma uporządkowaną wiedzę o wybranych problemach rozwoju pozawerbalnch środków komunikacji społecznej uwidocznionych w ikonografii średniowiecznej. Zna terminologię oraz metody badawcze. Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma uporządkowaną znajomość teorii i metodologii oraz zna jej najnowsze osiągnięcia. Ma uporządkowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi.

Student potrafi rozpoznać różne rodzaje środków komunikacji wizualnej a także przeprowadzić ich analizę i interpretację z zastosowaniem samodzielnie wybranych lub opracowanych metod, w celu określenia ich znaczeń i oddziaływania społecznego. Posiada zaawansowaną umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym.

Student jest gotowy do samodzielnego kształcenia się i korzystania z konsultacji specjalistycznych. Docenia wartość wiedzy ekspertów, ale jednocześnie jest gotów poddać wiedzę ekspercką krytycznej analizie.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na wykładach. Dopuszczalne są 3 nieobecności nieusprawiedliwione. Czwarta nieusprawiedliwiona nieobecność wymagać będzie realizacji pisemnej pracy własnej studenta. Satysfakcjonująca frekwencja (do 3 nb) będzie oceniona dostatecznie. Otrzymanie wyższej oceny będzie warunkowane napisaniem pracy na wybrany temat związany z problematyka wykładu.

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Monographic lecture, 30 hours, 25 places more information
Coordinators: Przemysław Mrozowski
Group instructors: Przemysław Mrozowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Monographic lecture - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) 2 pkt ECTS to 30h uczestnictwa w zajęciach oraz 30h lektury zadanych tekstów

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Fundamentalną i oficjalną racją rozwoju sztuki w średniowieczu było nauczanie obrazami, zwłaszcza tych wszystkich, najliczniejszych, którzy nie znali pisma. W rzeczywistości sztuka pełniła bardziej złożone i doniosłe zadania: komentowała i objaśniała główne prawdy wiary oraz porządku kosmologicznego i społecznego; służyła zapisywaniu w pamięci zbiorowej i indywidualnej ważnych wydarzeń i głównych ich uczestników. Aby wypełniać te zadania wypracowano cały repertuar - a można nawet uznać, że system – środków komunikacji wizualnej, które pozwalały odbiorcy rozpoznać i zrozumieć temat i przesłanie przedstawienia.

Full description: (in Polish)

Fundamentalną i oficjalną racją rozwoju sztuki w średniowieczu było nauczanie obrazami, zwłaszcza tych wszystkich, najliczniejszych, którzy nie znali pisma. W rzeczywistości sztuka pełniła bardziej złożone i doniosłe zadania: komentowała i objaśniała główne prawdy wiary oraz porządku kosmologicznego i społecznego; służyła zapisywaniu w pamięci zbiorowej i indywidualnej ważnych wydarzeń i głównych ich uczestników. Aby wypełniać te zadania wypracowano cały repertuar - a można nawet uznać, że system – środków komunikacji wizualnej, które pozwalały odbiorcy rozpoznać i zrozumieć temat i przesłanie przedstawienia.

Do najważniejszych należały z pewnością postawa i gesty, które ustalały hierarchię wyobrażonych w obrazie osób, objaśniały ich czynności, a w konsekwencji – ustalały istotę treści przedstawienia. Postawa i gesty, które wywodziły się z zachowań rytualnych bywały nierzadko osnową ideową całego wyobrażenia; skonwencjonalizowane gesty spontaniczne budowały emocjonalność przedstawienia. Podobne funkcje pełniły także stroje i atrybuty. Przekazy ikonograficzne otwierają jednocześnie możliwości realnego znaczenia tych środków komunikacji w życiu społeczności średniowiecznych.

Bibliography: (in Polish)

1. F. Garnier, Le Langage de l’image au Moyen Age, t. 1: Signification et symbolique, wyd. 2, Paris 1996; t. 2: Grammaire des gestes, Paris 1989.

2. C. Frugoni, Le Moyen Âge par ses images, Paris 2015.

3. J.-C. Schmitt, Gest w średniowiecznej Europie, tł. H. Zaremska, Warszawa 2006.

4. P. Mrozowski, Gest władcy w ikonografii polskiego średniowiecza, w: Imagines Potestatis. Rytuały, symbole i konteksty feudalne władzy zwierzchniej. Polska X-XV w., Warszawa 1994, s. 59-74.

5. Les Vêtement. Histoire, archéologie et symbolique vestimentaire au Moyen-âge, red. M. Pastoureau, Paris 1989.

W. Maisel, Archeologia prawna Europy, Warszawa, Poznań 1989.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)