Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Selected Issues in Modern and Contemporary Art

General data

Course ID: WNHS-HS-SLWPS1921
Erasmus code / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Selected Issues in Modern and Contemporary Art
Name in Polish: Seminarium licencjackie. Wybrane problemy sztuki XIX-XXI wieku
Organizational unit: Faculty of Historical Sciences
Course groups: (in Polish) Seminarium licencjackie
Course homepage: http://brak
ECTS credit allocation (and other scores): 5.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

advanced

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) brak

Short description: (in Polish)

Seminarium ma umożliwić studentowi napisanie i przystąpienie do obrony pracy licencjackiej z zakresu sztuki współczesnej.

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:

Wybór, sprecyzowanie i opracowanie tematu badawczego. Koordynowanie postępu prac. Uwagi pozwalające na korektę tekstu.

Celem seminarium jest napisanie pracy licencjackiej. Przygotowanie prac ma przygotować studentki i studentów do samodzielnej pracy badawczej, wstępnie przygotować do pisania tekstów naukowych.

Przygotowanie pracy licencjackiej na koniec semestru letniego, poprzedzone jest wyborem problemu badawczego, zbieraniem, selekcją i interpretacją źródeł i opracowań oraz pozyskanie umiejętności krytycznego korzystania z literatury naukowej. Rozwój umiejętności opisu, analizy i interpretacji wybranych zagadnień z historii sztuki 2 poł. XX w.

Poziom przedmiotu:

Zaawansowany

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

WIEDZA

Absolwent ma zaawansowaną wiedzę o wybranym problemie z zakresu problematyki seminarium.

UMIEJĘTNOŚCI

Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące zjawisk artystycznych z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym umie korzystać z zasobów internetowych instytucji kultury. Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną do opisu i analizy dzieł sztuki.

Ma podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników.

Ma umiejętność skonstruowanej logicznie wypowiedzi pisemnej i ustnej połączonej z poprawnym opracowaniem maszynopisu i prezentacji fotografii dzieł sztuki.

Kierując się wskazówkami opiekuna naukowego umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności.

Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę dzieł sztuki, poddając je interpretacji z zastosowaniem typowych metod z historii sztuki, dla określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym.

Potrafi korzystać z literatury obcojęzycznej, dotyczącej szczegółowych zagadnień z historii sztuki.

Potrafi porozumiewać się płynnie i spontanicznie, z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych w stopniu umożliwiającym w miarę swobodną konwersację z obcokrajowcami na tematy ogólne oraz związane ze studiowaną specjalnością

KOMPETENCJE

Rozumie potrzebę konfrontowania zdobytej wiedzy teoretycznej w praktyce zawodowej.

ECTS: 8

60 godz. konsultacji podczas zajęć

80 godz. kwerendy, gromadzenie i opracowywanie materiałów

80 godz. praca nad tekstem

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody oceny:

Zaliczenie każdego semestru na podstawie:

1. obecności (dopuszcza się trzy nieobecności w semestrze, powyżej studentka/student może nie otrzymać zaliczenia)

2. oddanie prac zgodnie z poniższym harmonogramem

a. do końca listopada:

- ustalenia tematu pracy

- ustalenie problemu i tezy pracy

- wybór metody

- przedstawienie wstępnego stanu badań

- przedstawienie struktury pracy

b. do końca semestru ustalenie hipotezy pracy, przygotowanie konspektu pracy, oddanie zarysu jednego rozdziału.

Spełnienie powyższych warunków oznacza zaliczenie semestru zimowego.

W semestrze letnim

- do końca kwietnia oddanie całości pracy (bez wstępu i zakończenia), po minimum 1 korekcie

- do 15 maja oddanie pracy po 2 korekcie ze wstępem i zakończeniem

Po 15 maja będą przeprowadzane jedynie korekty pracy, osoby, które nie przygotują pracy w tym terminie nie będą dopuszczone do obrony w czerwcu.

Osoby, które nie zdążą oddać pracy do 15 maja będą musiały przedłużyć termin składania pracy do 30 września.

Osoby przedłużające składanie prac na wrzesień zobowiązane do oddania całości pracy do korekty nie później niż 30 czerwca. W dalszym etapie będą przeprowadzane jedynie konsultacje tekstu (w okresie lipiec-sierpień nie prowadzę konsultacji prac). Ostateczna wersja tekstu musi zostać przekazana nie później niż 10 września.

W przypadkach indywidualnych (choroba, problem z dostępem do materiałów z przyczyn obiektywnych itp.) dopuszczam zmianę harmonogramu oddawania pracy. Wszelkie opóźnienia związane z przyczynami losowymi muszą być zgłaszane na bieżąco.

Studentka / student:

- na ocenę 3 (dst.): umie samodzielnie gromadzić, przetwarzać i opracowywać informacje oraz prezentować wyniki;

- na ocenę 4 (db.): umie samodzielnie gromadzić, przetwarzać i opracowywać informacje oraz prezentować wyniki; korzysta z wielu źródeł wiedzy, potrafi ocenić ich wiarygodność; konsekwentnie i poprawnie stosuje wybraną metodę badawczą;

- na ocenę 5 (bdb.): umie samodzielnie gromadzić, przetwarzać i opracowywać informacje oraz prezentować wyniki; korzysta z wielu źródeł wiedzy, potrafi ocenić ich wiarygodność; konsekwentnie i poprawnie stosuje wybraną metodę badawczą; formułuje własne wnioski badawcze, potrafi je przekonująco uzasadnić.

Practical placement: (in Polish)

brak

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 6 places more information
Coordinators: Bartłomiej Gutowski
Group instructors: Bartłomiej Gutowski
Course homepage: http://brak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Seminar - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Seminarium ma umożliwić studentowi napisanie i przystąpienie do obrony pracy licencjackiej z zakresu sztuki współczesnej.

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:

Wybór, sprecyzowanie i opracowanie tematu badawczego. Koordynowanie postępu prac. Uwagi pozwalające na korektę tekstu.

Celem seminarium jest napisanie pracy licencjackiej. Przygotowanie prac ma przygotować studentki i studentów do samodzielnej pracy badawczej, wstępnie przygotować do pisania tekstów naukowych.

Przygotowanie pracy licencjackiej na koniec semestru letniego, poprzedzone jest wyborem problemu badawczego, zbieraniem, selekcją i interpretacją źródeł i opracowań oraz pozyskanie umiejętności krytycznego korzystania z literatury naukowej. Rozwój umiejętności opisu, analizy i interpretacji wybranych zagadnień z historii sztuki 2 poł. XX w.

Poziom przedmiotu:

Zaawansowany

Bibliography: (in Polish)

Literatura dobierana jest indywidualnie w zależności od specyfiki pracy studentki / studenta.

Literatura uzupełniająca (nieobowiązkowa)

1. Bätschmann O.- Historia sztuki na przejściu od ikonologii do hermeneutyki , w: Artium Questiones III, 1986.

2. Belting H., Antropologia obrazu, Kraków 2007 (Pisał też: Das Bild und seine Publikum im Mittelater (o wczesnych obrazach pasyjnych – ich formie i funkcji (1981) ; Das Werk und Kontext 1985) Bild und Kult 1990.

3. Białostocki J., Historia sztuki wśród nauk humanistycznych, Wrocław 1980.

4. Białostocki J., Metoda ikonologiczna w badaniach nad sztuką, "Przegląd Humanistyczny", I (1957), nr 2, s. 46-59; nr 3, s. 9-18 [lub w: tegoż, Pięć wieków myśli o sztuce, wyd. II, Warszawa 1976, s. 249-274].

5. Białostocki J., Skubiszewski P., Pojęcia, kierunki i metody historii sztuki, [w:] Wstęp do historii sztuki, t. 1: Przedmiot - metodologia - zawód, red. P. Skubiszewski, Warszawa 1973, s. 197-265.

6. Bryl M., Historia sztuki wobec Derridy, w: Historia sztuki po Derridzie. Materiały seminarium z zakresu teorii historii sztuki, Rogalin, kwiecień 2004 r. Pod red. Łukasza Kiepuszewskiego, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2006, s. 53-77.

7. Bryl M., New Art History: nauka, polityka, obyczaj, "Artium Quaestiones", VII (1995), s. 185-215.

8. Bryl M., Płaszczyzna, ogląd, absolut. Inspiracje hermeneutyczne we współczesnej historii sztuki, "Artium Quaestiones", VI (1993), s. 55-82.

9. Bryl M., Suwerenność dyscypliny, Poznań 2009.

10. D’Alleva A., Metody i teorie historii sztuki, Kraków 2008.

11. Dobrowolski T., Strukturalizm w historii sztuki, "Studia Metodologiczne", VI (1969), s. 3-45.

12. Etlinger L., Historia sztuki jako historia, przeł. S. Michalski, [w:] Pojęcia, problemy i metody współczesnej nauki o sztuce, wybrał, przekłady przejrzał, wstępem opatrzył J. Białostocki, Warszawa 1976, s. 443-464.

13. Gołaszewska M., Zagadnienie rozumienia dzieła sztuki, "Studia Estetyczne", I (1964), s. 41-60.

14. Heinrich N., Socjologia sztuki, Warszawa 2010.

15. Interpretacja dzieła sztuki. Studia i dyskusje, red. J. Kębłowski, Warszawa-Poznań 1976.

16. Kalinowski L., Ikonografia czy ikonologia? Termin ikonologia w badaniach nad sztuką Erwina Panofsky'ego, (="Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego", t. CCCII, "Prace z historii sztuki", nr 10), Kraków 1972, s. 5-31.

17. Kmita J., Interpretacja, [hasło w:] Filozofia a nauka. Zarys encyklopedyczny, Wrocław 1987, s. 261-269.

18. Ławniczak W., Teoretyczne podstawy interpretacji dzieł sztuki plastycznej, Warszawa 1975.

19. Ostrowicki M., Dzieło sztuki jako system, Warszawa - Kraków 1997.

20. Panofsky E., Ikonografia i ikonologia, w: Studia z historii sztuk, Warszawa 1971.

21. Pojęcia, problemy współczesnej nauki o sztuce, p. red. J. Białostockiego, Warszawa 1976.

22. Poprzęcka M., Język historii sztuki a język polityki, "Artium Quaestiones", IV (1990), s. 90-101.

23. Skubiszewski P., Dzieło sztuki a źródło historyczne, [w:] Proces historyczny w literaturze i sztuce, Warszawa 1967, s. 277-298.

24. Skubiszewski P., O dwóch podstawowych sposobach uprawiania historii sztuki, "Teksty", V (1974), nr 17, s. 57-85.

25. Wstęp do historii sztuki. Przedmiot, metodologia, zawód, pod red. P. Skubiszewskiego, Warszawa 1973.

26. Zeitler R., Historia sztuki jako nauka historyczna, przeł. S. Michalski, [w:] Pojęcia, problemy i metody współczesnej nauki o sztuce, wybrał, przekłady przejrzał, wstępem opatrzył J. Białostocki, Warszawa 1976, s. 368-389.

Wymagania wstępne: (in Polish)

brak

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 6 places more information
Coordinators: Bartłomiej Gutowski
Group instructors: Bartłomiej Gutowski
Course homepage: http://brak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Seminar - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Seminarium ma umożliwić studentowi napisanie i przystąpienie do obrony pracy licencjackiej z zakresu sztuki współczesnej.

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:

Wybór, sprecyzowanie i opracowanie tematu badawczego. Koordynowanie postępu prac. Uwagi pozwalające na korektę tekstu.

Celem seminarium jest napisanie pracy licencjackiej. Przygotowanie prac ma przygotować studentki i studentów do samodzielnej pracy badawczej, wstępnie przygotować do pisania tekstów naukowych.

Przygotowanie pracy licencjackiej na koniec semestru letniego, poprzedzone jest wyborem problemu badawczego, zbieraniem, selekcją i interpretacją źródeł i opracowań oraz pozyskanie umiejętności krytycznego korzystania z literatury naukowej. Rozwój umiejętności opisu, analizy i interpretacji wybranych zagadnień z historii sztuki 2 poł. XX w.

Poziom przedmiotu:

Zaawansowany

Bibliography: (in Polish)

Literatura dobierana jest indywidualnie w zależności od specyfiki pracy studentki / studenta.

Literatura uzupełniająca (nieobowiązkowa)

1. Bätschmann O.- Historia sztuki na przejściu od ikonologii do hermeneutyki , w: Artium Questiones III, 1986.

2. Belting H., Antropologia obrazu, Kraków 2007 (Pisał też: Das Bild und seine Publikum im Mittelater (o wczesnych obrazach pasyjnych – ich formie i funkcji (1981) ; Das Werk und Kontext 1985) Bild und Kult 1990.

3. Białostocki J., Historia sztuki wśród nauk humanistycznych, Wrocław 1980.

4. Białostocki J., Metoda ikonologiczna w badaniach nad sztuką, "Przegląd Humanistyczny", I (1957), nr 2, s. 46-59; nr 3, s. 9-18 [lub w: tegoż, Pięć wieków myśli o sztuce, wyd. II, Warszawa 1976, s. 249-274].

5. Białostocki J., Skubiszewski P., Pojęcia, kierunki i metody historii sztuki, [w:] Wstęp do historii sztuki, t. 1: Przedmiot - metodologia - zawód, red. P. Skubiszewski, Warszawa 1973, s. 197-265.

6. Bryl M., Historia sztuki wobec Derridy, w: Historia sztuki po Derridzie. Materiały seminarium z zakresu teorii historii sztuki, Rogalin, kwiecień 2004 r. Pod red. Łukasza Kiepuszewskiego, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2006, s. 53-77.

7. Bryl M., New Art History: nauka, polityka, obyczaj, "Artium Quaestiones", VII (1995), s. 185-215.

8. Bryl M., Płaszczyzna, ogląd, absolut. Inspiracje hermeneutyczne we współczesnej historii sztuki, "Artium Quaestiones", VI (1993), s. 55-82.

9. Bryl M., Suwerenność dyscypliny, Poznań 2009.

10. D’Alleva A., Metody i teorie historii sztuki, Kraków 2008.

11. Dobrowolski T., Strukturalizm w historii sztuki, "Studia Metodologiczne", VI (1969), s. 3-45.

12. Etlinger L., Historia sztuki jako historia, przeł. S. Michalski, [w:] Pojęcia, problemy i metody współczesnej nauki o sztuce, wybrał, przekłady przejrzał, wstępem opatrzył J. Białostocki, Warszawa 1976, s. 443-464.

13. Gołaszewska M., Zagadnienie rozumienia dzieła sztuki, "Studia Estetyczne", I (1964), s. 41-60.

14. Heinrich N., Socjologia sztuki, Warszawa 2010.

15. Interpretacja dzieła sztuki. Studia i dyskusje, red. J. Kębłowski, Warszawa-Poznań 1976.

16. Kalinowski L., Ikonografia czy ikonologia? Termin ikonologia w badaniach nad sztuką Erwina Panofsky'ego, (="Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego", t. CCCII, "Prace z historii sztuki", nr 10), Kraków 1972, s. 5-31.

17. Kmita J., Interpretacja, [hasło w:] Filozofia a nauka. Zarys encyklopedyczny, Wrocław 1987, s. 261-269.

18. Ławniczak W., Teoretyczne podstawy interpretacji dzieł sztuki plastycznej, Warszawa 1975.

19. Ostrowicki M., Dzieło sztuki jako system, Warszawa - Kraków 1997.

20. Panofsky E., Ikonografia i ikonologia, w: Studia z historii sztuk, Warszawa 1971.

21. Pojęcia, problemy współczesnej nauki o sztuce, p. red. J. Białostockiego, Warszawa 1976.

22. Poprzęcka M., Język historii sztuki a język polityki, "Artium Quaestiones", IV (1990), s. 90-101.

23. Skubiszewski P., Dzieło sztuki a źródło historyczne, [w:] Proces historyczny w literaturze i sztuce, Warszawa 1967, s. 277-298.

24. Skubiszewski P., O dwóch podstawowych sposobach uprawiania historii sztuki, "Teksty", V (1974), nr 17, s. 57-85.

25. Wstęp do historii sztuki. Przedmiot, metodologia, zawód, pod red. P. Skubiszewskiego, Warszawa 1973.

26. Zeitler R., Historia sztuki jako nauka historyczna, przeł. S. Michalski, [w:] Pojęcia, problemy i metody współczesnej nauki o sztuce, wybrał, przekłady przejrzał, wstępem opatrzył J. Białostocki, Warszawa 1976, s. 368-389.

Wymagania wstępne: (in Polish)

brak

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 6 places more information
Coordinators: Bartłomiej Gutowski
Group instructors: Bartłomiej Gutowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Seminar - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) liczba godzin w sali 30,

przygotowywanie pracy 90

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 6 places more information
Coordinators: Bartłomiej Gutowski
Group instructors: Bartłomiej Gutowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Seminar - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 6 places more information
Coordinators: Bartłomiej Gutowski
Group instructors: Bartłomiej Gutowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Seminar - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) zajęcia dydaktyczne 30 g. - 1 pkt ECTS, pozostałe punkty praca własna studenta

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 6 places more information
Coordinators: Bartłomiej Gutowski
Group instructors: Bartłomiej Gutowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Seminar - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) zajęcia dydaktyczne 30 g. - 1 pkt ECTS, pozostałe punkty praca własna studenta

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)