Selected Issues in Modern and Contemporary Art
General data
Course ID: | WNHS-HS-SLWPS1921 |
Erasmus code / ISCED: |
03.6
|
Course title: | Selected Issues in Modern and Contemporary Art |
Name in Polish: | Seminarium licencjackie. Wybrane problemy sztuki XIX-XXI wieku |
Organizational unit: | Faculty of Historical Sciences |
Course groups: |
(in Polish) Seminarium licencjackie |
Course homepage: | http://brak |
ECTS credit allocation (and other scores): |
5.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | advanced |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) brak |
Short description: |
(in Polish) Seminarium ma umożliwić studentowi napisanie i przystąpienie do obrony pracy licencjackiej z zakresu sztuki współczesnej. |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: Wybór, sprecyzowanie i opracowanie tematu badawczego. Koordynowanie postępu prac. Uwagi pozwalające na korektę tekstu. Celem seminarium jest napisanie pracy licencjackiej. Przygotowanie prac ma przygotować studentki i studentów do samodzielnej pracy badawczej, wstępnie przygotować do pisania tekstów naukowych. Przygotowanie pracy licencjackiej na koniec semestru letniego, poprzedzone jest wyborem problemu badawczego, zbieraniem, selekcją i interpretacją źródeł i opracowań oraz pozyskanie umiejętności krytycznego korzystania z literatury naukowej. Rozwój umiejętności opisu, analizy i interpretacji wybranych zagadnień z historii sztuki 2 poł. XX w. Poziom przedmiotu: Zaawansowany |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) WIEDZA Absolwent ma zaawansowaną wiedzę o wybranym problemie z zakresu problematyki seminarium. UMIEJĘTNOŚCI Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące zjawisk artystycznych z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym umie korzystać z zasobów internetowych instytucji kultury. Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną do opisu i analizy dzieł sztuki. Ma podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników. Ma umiejętność skonstruowanej logicznie wypowiedzi pisemnej i ustnej połączonej z poprawnym opracowaniem maszynopisu i prezentacji fotografii dzieł sztuki. Kierując się wskazówkami opiekuna naukowego umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę dzieł sztuki, poddając je interpretacji z zastosowaniem typowych metod z historii sztuki, dla określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Potrafi korzystać z literatury obcojęzycznej, dotyczącej szczegółowych zagadnień z historii sztuki. Potrafi porozumiewać się płynnie i spontanicznie, z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych w stopniu umożliwiającym w miarę swobodną konwersację z obcokrajowcami na tematy ogólne oraz związane ze studiowaną specjalnością KOMPETENCJE Rozumie potrzebę konfrontowania zdobytej wiedzy teoretycznej w praktyce zawodowej. ECTS: 8 60 godz. konsultacji podczas zajęć 80 godz. kwerendy, gromadzenie i opracowywanie materiałów 80 godz. praca nad tekstem |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody oceny: Zaliczenie każdego semestru na podstawie: 1. obecności (dopuszcza się trzy nieobecności w semestrze, powyżej studentka/student może nie otrzymać zaliczenia) 2. oddanie prac zgodnie z poniższym harmonogramem a. do końca listopada: - ustalenia tematu pracy - ustalenie problemu i tezy pracy - wybór metody - przedstawienie wstępnego stanu badań - przedstawienie struktury pracy b. do końca semestru ustalenie hipotezy pracy, przygotowanie konspektu pracy, oddanie zarysu jednego rozdziału. Spełnienie powyższych warunków oznacza zaliczenie semestru zimowego. W semestrze letnim - do końca kwietnia oddanie całości pracy (bez wstępu i zakończenia), po minimum 1 korekcie - do 15 maja oddanie pracy po 2 korekcie ze wstępem i zakończeniem Po 15 maja będą przeprowadzane jedynie korekty pracy, osoby, które nie przygotują pracy w tym terminie nie będą dopuszczone do obrony w czerwcu. Osoby, które nie zdążą oddać pracy do 15 maja będą musiały przedłużyć termin składania pracy do 30 września. Osoby przedłużające składanie prac na wrzesień zobowiązane do oddania całości pracy do korekty nie później niż 30 czerwca. W dalszym etapie będą przeprowadzane jedynie konsultacje tekstu (w okresie lipiec-sierpień nie prowadzę konsultacji prac). Ostateczna wersja tekstu musi zostać przekazana nie później niż 10 września. W przypadkach indywidualnych (choroba, problem z dostępem do materiałów z przyczyn obiektywnych itp.) dopuszczam zmianę harmonogramu oddawania pracy. Wszelkie opóźnienia związane z przyczynami losowymi muszą być zgłaszane na bieżąco. Studentka / student: - na ocenę 3 (dst.): umie samodzielnie gromadzić, przetwarzać i opracowywać informacje oraz prezentować wyniki; - na ocenę 4 (db.): umie samodzielnie gromadzić, przetwarzać i opracowywać informacje oraz prezentować wyniki; korzysta z wielu źródeł wiedzy, potrafi ocenić ich wiarygodność; konsekwentnie i poprawnie stosuje wybraną metodę badawczą; - na ocenę 5 (bdb.): umie samodzielnie gromadzić, przetwarzać i opracowywać informacje oraz prezentować wyniki; korzysta z wielu źródeł wiedzy, potrafi ocenić ich wiarygodność; konsekwentnie i poprawnie stosuje wybraną metodę badawczą; formułuje własne wnioski badawcze, potrafi je przekonująco uzasadnić. |
Practical placement: |
(in Polish) brak |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W SEM
TH SEM
FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 6 places
|
|
Coordinators: | Bartłomiej Gutowski | |
Group instructors: | Bartłomiej Gutowski | |
Course homepage: | http://brak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Seminar - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Seminarium ma umożliwić studentowi napisanie i przystąpienie do obrony pracy licencjackiej z zakresu sztuki współczesnej. |
|
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: Wybór, sprecyzowanie i opracowanie tematu badawczego. Koordynowanie postępu prac. Uwagi pozwalające na korektę tekstu. Celem seminarium jest napisanie pracy licencjackiej. Przygotowanie prac ma przygotować studentki i studentów do samodzielnej pracy badawczej, wstępnie przygotować do pisania tekstów naukowych. Przygotowanie pracy licencjackiej na koniec semestru letniego, poprzedzone jest wyborem problemu badawczego, zbieraniem, selekcją i interpretacją źródeł i opracowań oraz pozyskanie umiejętności krytycznego korzystania z literatury naukowej. Rozwój umiejętności opisu, analizy i interpretacji wybranych zagadnień z historii sztuki 2 poł. XX w. Poziom przedmiotu: Zaawansowany |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura dobierana jest indywidualnie w zależności od specyfiki pracy studentki / studenta. Literatura uzupełniająca (nieobowiązkowa) 1. Bätschmann O.- Historia sztuki na przejściu od ikonologii do hermeneutyki , w: Artium Questiones III, 1986. 2. Belting H., Antropologia obrazu, Kraków 2007 (Pisał też: Das Bild und seine Publikum im Mittelater (o wczesnych obrazach pasyjnych – ich formie i funkcji (1981) ; Das Werk und Kontext 1985) Bild und Kult 1990. 3. Białostocki J., Historia sztuki wśród nauk humanistycznych, Wrocław 1980. 4. Białostocki J., Metoda ikonologiczna w badaniach nad sztuką, "Przegląd Humanistyczny", I (1957), nr 2, s. 46-59; nr 3, s. 9-18 [lub w: tegoż, Pięć wieków myśli o sztuce, wyd. II, Warszawa 1976, s. 249-274]. 5. Białostocki J., Skubiszewski P., Pojęcia, kierunki i metody historii sztuki, [w:] Wstęp do historii sztuki, t. 1: Przedmiot - metodologia - zawód, red. P. Skubiszewski, Warszawa 1973, s. 197-265. 6. Bryl M., Historia sztuki wobec Derridy, w: Historia sztuki po Derridzie. Materiały seminarium z zakresu teorii historii sztuki, Rogalin, kwiecień 2004 r. Pod red. Łukasza Kiepuszewskiego, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2006, s. 53-77. 7. Bryl M., New Art History: nauka, polityka, obyczaj, "Artium Quaestiones", VII (1995), s. 185-215. 8. Bryl M., Płaszczyzna, ogląd, absolut. Inspiracje hermeneutyczne we współczesnej historii sztuki, "Artium Quaestiones", VI (1993), s. 55-82. 9. Bryl M., Suwerenność dyscypliny, Poznań 2009. 10. D’Alleva A., Metody i teorie historii sztuki, Kraków 2008. 11. Dobrowolski T., Strukturalizm w historii sztuki, "Studia Metodologiczne", VI (1969), s. 3-45. 12. Etlinger L., Historia sztuki jako historia, przeł. S. Michalski, [w:] Pojęcia, problemy i metody współczesnej nauki o sztuce, wybrał, przekłady przejrzał, wstępem opatrzył J. Białostocki, Warszawa 1976, s. 443-464. 13. Gołaszewska M., Zagadnienie rozumienia dzieła sztuki, "Studia Estetyczne", I (1964), s. 41-60. 14. Heinrich N., Socjologia sztuki, Warszawa 2010. 15. Interpretacja dzieła sztuki. Studia i dyskusje, red. J. Kębłowski, Warszawa-Poznań 1976. 16. Kalinowski L., Ikonografia czy ikonologia? Termin ikonologia w badaniach nad sztuką Erwina Panofsky'ego, (="Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego", t. CCCII, "Prace z historii sztuki", nr 10), Kraków 1972, s. 5-31. 17. Kmita J., Interpretacja, [hasło w:] Filozofia a nauka. Zarys encyklopedyczny, Wrocław 1987, s. 261-269. 18. Ławniczak W., Teoretyczne podstawy interpretacji dzieł sztuki plastycznej, Warszawa 1975. 19. Ostrowicki M., Dzieło sztuki jako system, Warszawa - Kraków 1997. 20. Panofsky E., Ikonografia i ikonologia, w: Studia z historii sztuk, Warszawa 1971. 21. Pojęcia, problemy współczesnej nauki o sztuce, p. red. J. Białostockiego, Warszawa 1976. 22. Poprzęcka M., Język historii sztuki a język polityki, "Artium Quaestiones", IV (1990), s. 90-101. 23. Skubiszewski P., Dzieło sztuki a źródło historyczne, [w:] Proces historyczny w literaturze i sztuce, Warszawa 1967, s. 277-298. 24. Skubiszewski P., O dwóch podstawowych sposobach uprawiania historii sztuki, "Teksty", V (1974), nr 17, s. 57-85. 25. Wstęp do historii sztuki. Przedmiot, metodologia, zawód, pod red. P. Skubiszewskiego, Warszawa 1973. 26. Zeitler R., Historia sztuki jako nauka historyczna, przeł. S. Michalski, [w:] Pojęcia, problemy i metody współczesnej nauki o sztuce, wybrał, przekłady przejrzał, wstępem opatrzył J. Białostocki, Warszawa 1976, s. 368-389. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) brak |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH SEM
FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 6 places
|
|
Coordinators: | Bartłomiej Gutowski | |
Group instructors: | Bartłomiej Gutowski | |
Course homepage: | http://brak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Seminar - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Seminarium ma umożliwić studentowi napisanie i przystąpienie do obrony pracy licencjackiej z zakresu sztuki współczesnej. |
|
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: Wybór, sprecyzowanie i opracowanie tematu badawczego. Koordynowanie postępu prac. Uwagi pozwalające na korektę tekstu. Celem seminarium jest napisanie pracy licencjackiej. Przygotowanie prac ma przygotować studentki i studentów do samodzielnej pracy badawczej, wstępnie przygotować do pisania tekstów naukowych. Przygotowanie pracy licencjackiej na koniec semestru letniego, poprzedzone jest wyborem problemu badawczego, zbieraniem, selekcją i interpretacją źródeł i opracowań oraz pozyskanie umiejętności krytycznego korzystania z literatury naukowej. Rozwój umiejętności opisu, analizy i interpretacji wybranych zagadnień z historii sztuki 2 poł. XX w. Poziom przedmiotu: Zaawansowany |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura dobierana jest indywidualnie w zależności od specyfiki pracy studentki / studenta. Literatura uzupełniająca (nieobowiązkowa) 1. Bätschmann O.- Historia sztuki na przejściu od ikonologii do hermeneutyki , w: Artium Questiones III, 1986. 2. Belting H., Antropologia obrazu, Kraków 2007 (Pisał też: Das Bild und seine Publikum im Mittelater (o wczesnych obrazach pasyjnych – ich formie i funkcji (1981) ; Das Werk und Kontext 1985) Bild und Kult 1990. 3. Białostocki J., Historia sztuki wśród nauk humanistycznych, Wrocław 1980. 4. Białostocki J., Metoda ikonologiczna w badaniach nad sztuką, "Przegląd Humanistyczny", I (1957), nr 2, s. 46-59; nr 3, s. 9-18 [lub w: tegoż, Pięć wieków myśli o sztuce, wyd. II, Warszawa 1976, s. 249-274]. 5. Białostocki J., Skubiszewski P., Pojęcia, kierunki i metody historii sztuki, [w:] Wstęp do historii sztuki, t. 1: Przedmiot - metodologia - zawód, red. P. Skubiszewski, Warszawa 1973, s. 197-265. 6. Bryl M., Historia sztuki wobec Derridy, w: Historia sztuki po Derridzie. Materiały seminarium z zakresu teorii historii sztuki, Rogalin, kwiecień 2004 r. Pod red. Łukasza Kiepuszewskiego, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2006, s. 53-77. 7. Bryl M., New Art History: nauka, polityka, obyczaj, "Artium Quaestiones", VII (1995), s. 185-215. 8. Bryl M., Płaszczyzna, ogląd, absolut. Inspiracje hermeneutyczne we współczesnej historii sztuki, "Artium Quaestiones", VI (1993), s. 55-82. 9. Bryl M., Suwerenność dyscypliny, Poznań 2009. 10. D’Alleva A., Metody i teorie historii sztuki, Kraków 2008. 11. Dobrowolski T., Strukturalizm w historii sztuki, "Studia Metodologiczne", VI (1969), s. 3-45. 12. Etlinger L., Historia sztuki jako historia, przeł. S. Michalski, [w:] Pojęcia, problemy i metody współczesnej nauki o sztuce, wybrał, przekłady przejrzał, wstępem opatrzył J. Białostocki, Warszawa 1976, s. 443-464. 13. Gołaszewska M., Zagadnienie rozumienia dzieła sztuki, "Studia Estetyczne", I (1964), s. 41-60. 14. Heinrich N., Socjologia sztuki, Warszawa 2010. 15. Interpretacja dzieła sztuki. Studia i dyskusje, red. J. Kębłowski, Warszawa-Poznań 1976. 16. Kalinowski L., Ikonografia czy ikonologia? Termin ikonologia w badaniach nad sztuką Erwina Panofsky'ego, (="Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego", t. CCCII, "Prace z historii sztuki", nr 10), Kraków 1972, s. 5-31. 17. Kmita J., Interpretacja, [hasło w:] Filozofia a nauka. Zarys encyklopedyczny, Wrocław 1987, s. 261-269. 18. Ławniczak W., Teoretyczne podstawy interpretacji dzieł sztuki plastycznej, Warszawa 1975. 19. Ostrowicki M., Dzieło sztuki jako system, Warszawa - Kraków 1997. 20. Panofsky E., Ikonografia i ikonologia, w: Studia z historii sztuk, Warszawa 1971. 21. Pojęcia, problemy współczesnej nauki o sztuce, p. red. J. Białostockiego, Warszawa 1976. 22. Poprzęcka M., Język historii sztuki a język polityki, "Artium Quaestiones", IV (1990), s. 90-101. 23. Skubiszewski P., Dzieło sztuki a źródło historyczne, [w:] Proces historyczny w literaturze i sztuce, Warszawa 1967, s. 277-298. 24. Skubiszewski P., O dwóch podstawowych sposobach uprawiania historii sztuki, "Teksty", V (1974), nr 17, s. 57-85. 25. Wstęp do historii sztuki. Przedmiot, metodologia, zawód, pod red. P. Skubiszewskiego, Warszawa 1973. 26. Zeitler R., Historia sztuki jako nauka historyczna, przeł. S. Michalski, [w:] Pojęcia, problemy i metody współczesnej nauki o sztuce, wybrał, przekłady przejrzał, wstępem opatrzył J. Białostocki, Warszawa 1976, s. 368-389. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) brak |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH SEM
FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 6 places
|
|
Coordinators: | Bartłomiej Gutowski | |
Group instructors: | Bartłomiej Gutowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Seminar - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) liczba godzin w sali 30, przygotowywanie pracy 90 |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU SEM
W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 6 places
|
|
Coordinators: | Bartłomiej Gutowski | |
Group instructors: | Bartłomiej Gutowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Seminar - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH SEM
FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 6 places
|
|
Coordinators: | Bartłomiej Gutowski | |
Group instructors: | Bartłomiej Gutowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Seminar - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) zajęcia dydaktyczne 30 g. - 1 pkt ECTS, pozostałe punkty praca własna studenta |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU SEM
W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 6 places
|
|
Coordinators: | Bartłomiej Gutowski | |
Group instructors: | Bartłomiej Gutowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Seminar - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) zajęcia dydaktyczne 30 g. - 1 pkt ECTS, pozostałe punkty praca własna studenta |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.