Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Ancient and Early Christian art

General data

Course ID: WNHS-HS-SSiWCHRć
Erasmus code / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Ancient and Early Christian art
Name in Polish: Sztuka starożytna i wczesnochrześcijańska
Organizational unit: Faculty of Historical Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Wymagania wstępne: ugruntowana wiedza historyczna poziomem szkoły średniej, w tym historii, mitologii i wybranych przykładów literatury oraz podstawowe przygotowanie z zakresu historii sztuki i estetyki.

Short description: (in Polish)

Cele przedmiotu: utrwalenie wiedzy zdobytej podczas wykładów na temat sztuki starożytnej. Główny nacisk położony jest na poszerzenie i ugruntowanie wybranych zagadnień z zakresu historii Grecji i Rzymu, geografii historycznej regionu, filozofii starożytnej, mitologii i religii. Podczas zajęć studenci będą ćwiczyć umiejętność datowania i atrybucji zabytków starożytnych. Zdobędą umiejętność prezentowania swoich prac przed grupą. Będą uczyć się samodzielnego wyszukiwania bibliografii oraz pisania prac z przypisami.

W celu poszerzenia wiedzy zaplanowane są zajęcia w Muzeum Narodowym w Warszawie (Galeria sztuki starożytnej) i Łazienkach Królewskich.

Full description: (in Polish)

Tematy ćwiczeń:

1. Wprowadzenie w tematykę ćwiczeń, omówienie sylabusu, przedstawienie form zaliczenia i oceny.

2. Geneza i rozwój porządków architektonicznych w starożytnej Grecji.

3. Wazy greckie: formy, użycie, dekoracja, datowanie.

4. Rzeźba grecka.

5. Greckie miasta: plan hippodamejski, zabudowa mieszkalna, budowle użyteczności publicznej.

6. Mity greckie w sztuce.

7. Sztuka Etrusków i sztuka Rzymu w okresie Republiki.

8. Style w malarstwie rzymskim - 4 style pompejańskie.

9. Sztuka w "służbie cesarstwa". Okresie dynastii julijsko-klaudyjskiej i Flawiuszy,

10.Sztuka okresu dynastii Antoninów i później.

11. Rozwój for rzymskich: Forum Romanum i fora cesarskie.

12. Geneza sztuki wczesnochrześcijańskiej. Przedstawienie różnych poglądów i dyskusja nad nimi.

13. Sztuka wczesnochrześcijańska w III w.

14. "Przełom Konstantyński" - dyskusja nad tym zagadnieniem i opiniami na temat działalności Konstantyna Wielkiego.

15. Katakumby: powstanie, wnętrza, malarstwo i epigrafika; sztuka wczesnochrześcijańska w IV w. i później

Bibliography: (in Polish)

Rutkowski, B., Sztuka Egejska (wyd. II), Warszawa 1987.

Lewartowski, K., Ulanowska, A., Archeologia egejska, Warszawa 1999.

Markowska, W., Mity Greków i Rzymian, Warszawa 2002 (i inne wydania).

Makowiecka, E., Sztuka grecka. Krótki zarys. Warszawa 2006.

Papuci – Władyka, E., Sztuka Starożytnej Grecji, Warszawa – Kraków 2001.

Dobrowolski, W., Sztuka Etrusków, Warszawa 1971.

Makowiecka, E., Sztuka Rzymu od Augusta do Konstantyna, Warszawa 2010.

Sadurska, A., Archeologia starożytnego Rzymu, t. 1. Od epoki królów do końca Republiki, Warszawa 1975; t. 2. Okres cesarstwa, Warszawa 1980.

Ostrowski, J. A., Starożytny Rzym. Polityka i sztuka, Warszawa – Kraków 1999.

Nowicka M., Malarstwo antyczne, Wrocław 1985.

TEKSTY ŹRÓDŁOWE

Homer, Iliada, przekł. K. Jeżewska, Warszawa 1999.

Homer, Odyseja, przekł. J. Parandowski, Warszawa 1999.

Herodot, Dzieje, przekł. S. Hammer, Warszawa 2008.

Pauzaniasz, Wędrówka po Helladzie: Na olimpijskiej bieżni i w boju (V, VI, IV), przekł. J. Niemirska-Pliszczyńska, Wrocław 1968

Pauzaniasz, Wędrówka po Helladzie: W świątyni i micie (I, II, II, VII), przekł. J. Niemirska-Pliszczyńska, Wrocław 1973.

Witruwiusz, O architekturze ksiąg dziesięć, przekł. K. Kumaniecki, Warszawa 1998.

Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce. Od starożytności do 1500 r., red. J. Białostocki (wyd. II). Gdańsk 2001.

Gajus Swetonius Trankwillus, Żywoty cezarów. Przekł. i wstęp J. Niemirska-Pliszczyńska, przedm. J. Wolski. Wrocław 1987.

Tacyt, Dzieła, t. I - II, przekł. S. Hammer, Warszawa 1957.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Student potrafi samodzielnie rozwiązać problemy poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie informacji na temat historii sztuki starożytnej. Zarówno w zasobach drukowanych jak i cyfrowych.

Student ma umiejętności badawcze, pozwalające na: analizowanie problemów badawczych z zakresu historii sztuki starożytnej, w tym analizowanie zabytków antycznych, także "in situ" oraz dobór metod i narzędzi badawczych wykorzystywanych w pacy teoretycznej nad antykiem a także inwentaryzacji zabytków. Potrafi wykorzystywać zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne.

Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki

starożytnej.

Ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki

starożytnej i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi.

Jest gotowy do współpracy i podejmowania działań na rzecz

środowiska społecznego.

Ma świadomość samodzielnego zdobywania wiedzy z zakresu historii sztuki

poprzez korzystanie m.in. z konsultacji specjalistycznych.

Udział w ćwiczeniach: 30 godz.

Przygotowanie do konwersatorium:

Konsultacje: 2 godz.

Czas na ułożenie prezentacji i napisanie referatu: 12 godz.

Samodzielna lektura: 6 godz.

Łącznie: 60 godz. / 2 pkt. ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Podczas zajęć stosowane są metody: ćwiczeniowa polegająca na wykorzystaniu tekstów źródłowych, map, internetu; metoda projektu - zakończona zajęciami w Królikarni i Łazienkach Królewskich w Warszawie; metoda referatu - studenci przygotowują samodzielnie, zgodnie ze wskazówkami prowadzącego prace pisemne i prezentacje multimedialne, które przedstawiane są przed prowadzącym i studentami z danej grupy ćwiczeniowej; metoda okrągłego stołu - polegająca na swobodnej dyskusji, wymianie doświadczeń oraz końcowym podsumowywaniu wypowiedzi; metody eksponujące takie jak drama i symulacyjna.

efekt 1, 3, - zaliczenie ćwiczeń;

efekt 2, 4 - referat;

efekt 5.

Ocena 2: student nie potrafi prawidłowo zidentyfikować zabytków, nie zna podstawowej terminologii z zakresu historii sztuki starożytnej, nie potrafi pracować samodzielnie, nie rozumie potrzeby dalszego pogłębiania wiedzy. Nie przedstawił prezentacji, nie oddał pracy pisemnej. Nie zaliczył testów pisemnych.

Ocena 3: student identyfikuje prawidłowo większość zabytków, ale nie potrafi dokonać analizy porównawczej i umieścić zabytków w szerszym kontekście. Posiada dostateczną znajomość terminologii z zakresu historii sztuki starożytnej. Przedstawił prezentacje, oddał prace pisemna. Łączna średnia z wykonanych żądań wynosi 3.

Ocena 4: student ma dobrą, ugruntowaną wiedzę na temat zaprezentowanego podczas ćwiczeń materiału, zna dobrze terminologię z zakresu historii sztuki starożytnej, potrafi analizować i selekcjonować informacje dotyczące historii sztuki starożytnej, zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji dzieł sztuki; kierując się wskazówkami

opiekuna naukowego umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności.

Przedstawił prezentacje, oddał prace pisemna. Łączna średnia z wykonanych zadań

wynosi 4.

Ocena 5: student ma bardzo dobra wiedze z zakresu historii sztuki starożytnej,

uczestniczy aktywnie w ćwiczeniach, potrafi przeprowadzić krytyczną analizę dzieł sztuki, poddając je interpretacji z zastosowaniem typowych metod z historii sztuki, dla określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie kulturowym, daży

do samodzielnego zdobywania wiedzy i rozumie konieczność kształcenia się przez cale życie. Przedstawił prezentacje, oddał prace pisemna. Łączna średnia z wykonanych zadań wynosi 5.

Studenci zobowiązani są oddać prace pisemną do dwóch tygodni po wygłoszeniu jej.

Weryfikacja efektów odbywa się poprzez: pisemne zaliczenie omawianego wcześniej materiału; ocenę referatu i prezentacji multimedialnej; ocenę aktywności podczas ćwiczeń i zaangażowania w dyskusje prowadzone podczas ćwiczeń.

efekt 1, 3, - zaliczenie ćwiczeń;

efekt 2, 4 - referat;

efekt 5.

Ocena 2: student nie potrafi prawidłowo zidentyfikować zabytków, nie zna podstawowej terminologii z zakresu historii sztuki starożytnej, nie potrafi pracować samodzielnie, nie rozumie potrzeby dalszego pogłębiania wiedzy. Nie przedstawił prezentacji, nie oddał pracy pisemnej. Nie zaliczył testów pisemnych.

Ocena 3: student identyfikuje prawidłowo większość zabytków, ale nie potrafi dokonać analizy porównawczej i umieścić zabytków w szerszym kontekście. Posiada dostateczna znajomość terminologii z zakresu historii sztuki starożytnej. Przedstawił prezentację, oddał pracę pisemną. Łączna średnia z wykonanych zadań wynosi 3.

Ocena 4: student ma dobrą, ugruntowana wiedze na temat zaprezentowanego podczas ćwiczeń materiału, zna dobrze terminologie z zakresu historii sztuki starożytnej, potrafi analizować i selekcjonować informacje dotyczące historii sztuki starożytnej, zna i rozumie

podstawowe metody analizy i interpretacji dzieł sztuki; kierując się wskazówkami opiekuna naukowego umie samodzielnie zdobywać wiedze i rozwijać swoje umiejętności. Przedstawił prezentację, oddał pracę pisemną. Łączna średnia z wykonanych zadań wynosi 4.

Ocena 5: student ma bardzo dobrą wiedzę z zakresu historii sztuki starożytnej, uczestniczy aktywnie w ćwiczeniach, potrafi przeprowadzić krytyczna analizę dzieł sztuki, poddając je interpretacji z zastosowaniem typowych metod z historii sztuki, dla określenia ich znaczeń oddziaływania społecznego, miejsca w procesie kulturowym, dąży do samodzielnego zdobywania wiedzy i rozumie konieczność kształcenia się przez cale życie. Przedstawił prezentację, oddał pracę pisemną. Łączna średnia z wykonanych zadań wynosi 5.

Studenci zobowiązani są oddać pracę pisemną do dwóch tygodni po wygłoszeniu jej.

Obecność na zajęciach obowiązkowa.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 50 places more information
Coordinators: Magdalena Łaptaś, Ada Szmulik
Group instructors: Magdalena Łaptaś, Ada Szmulik
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Short description: (in Polish)

Cele przedmiotu: utrwalenie wiedzy zdobytej podczas wykładów na temat sztuki starożytnej. Główny nacisk położony jest na poszerzenie i ugruntowanie wybranych zagadnień z zakresu historii Mezopotamii i Egiptu, geografii historycznej regionu, filozofii starożytnej, mitologii i religii. Podczas zajęć studenci będą ćwiczyć umiejętność datowania i atrybucji zabytków starożytnych. Zdobędą umiejętność prezentowania swoich prac przed grupą. Będą uczyć się samodzielnego wyszukiwania bibliografii oraz pisania prac z przypisami.

Full description: (in Polish)

1.Wprowadzenie w tematykę przedmiotu. Omówienie zakresu geograficznego i

historycznego oraz bibliografii. Prezentacja wymagań i metod zaliczenia.

2.Cwiczenia mające na celu ocenę zakresu wiedzy studentów, wyniesionej ze szkoły średniej.

3.Wpływ geografii starożytnej Mezopotamii na rozwój kultury i sztuki.

4.Rozwój pisma w starożytnej Mezopotamii. Odczytanie pisma klinowego i rozwój badań nad kulturą i sztuką Mezopotamii.

5. Mitologia Mezopotamii i jej percepcja w sztuce.

6.Epos o Gilgameszu. Opowieść o potopie w micie i Biblii.

7.Warunki geograficzne Egiptu i ich wpływ na rozwój sztuki.

8.Rozwój pisma w Egipcie, odczytanie hieroglifów i rozwój egiptomanii.

9.Polskie badania w Egipcie. Kazimierz Michałowski i polskie misje działające w

Dolinie Nilu.

10.Mitologia Egiptu.

11.Życie pozagrobowe Egipcjan i jego recepcja w sztuce.

12.Rabowanie grobów w Egipcie i handel dziełami sztuki

12.Historia ubiorów i biżuterii w starożytnej Mezopotamii i Egipcie.

13.Ćwiczenia polegające na identyfikacji zabytków starożytnej Mezopotamii i Egiptu.

14.Omówienie semestralnych prac pisemnych studentów.

15. Podsumowanie zajęć i wystawienie ocen.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Wymagania wstępne: Ogólna wiedza historyczna określona poziomem szkoły średniej, w tym mitologii i wybranych przykładów literatury oraz podstawowe przygotowanie z zakresu historii sztuki i estetyki.

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 50 places more information
Coordinators: Magdalena Łaptaś, Ada Szmulik
Group instructors: Magdalena Łaptaś, Ada Szmulik
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
Short description: (in Polish)

Cele przedmiotu: utrwalenie wiedzy zdobytej podczas wykładów na temat sztuki starożytnej Grecji i Rzymu oraz wczesnochrześcijańskiej. Główny nacisk położony jest na poszerzenie i ugruntowanie wybranych zagadnień z zakresu historii sztuki starożytnej i wczesnochrześcijańskiej w kontekście: historycznym, teologicznym i filozoficznym. Podczas zajęć studenci będą ćwiczyć umiejętność datowania i atrybucji zabytków starożytnych i wczesnochrześcijańskich. Zdobędą umiejętność prezentowania swoich prac przed grupą. Będą uczyć się samodzielnego wyszukiwania bibliografii oraz pisania prac z przypisami.

Wymagania wstępne: ogólna wiedza historyczna określona poziomem szkoły średniej, w tym mitologii i wybranych przykładów literatury oraz podstawowe przygotowanie z zakresu historii sztuki i estetyki.

Full description: (in Polish)

Tematy ćwiczeń:

1. Wprowadzenie w tematykę ćwiczeń, omówienie sylabusu, przedstawienie form zaliczenia i oceny.

2. Geneza i rozwój porządków architektonicznych w starożytnej Grecji.

3. Wazy greckie: formy, użycie, dekoracja, datowanie.

4. Rzeźba grecka.

5. Greckie miasta: plan hippodamejski, zabudowa mieszkalna, budowle użyteczności publicznej.

6. Mity greckie w sztuce.

7. Sztuka Etrusków i sztuka Rzymu w okresie Republiki.

8. Style w malarstwie rzymskim - 4 style pompejańskie.

9. Sztuka w "służbie cesarstwa". Okresie dynastii julijsko-klaudyjskiej i Flawiuszy,

10.Sztuka okresu dynastii Antoninów i później.

11. Rozwój for rzymskich: Forum Romanum i fora cesarskie.

12. Geneza sztuki wczesnochrześcijańskiej. Przedstawienie różnych poglądów i dyskusja nad nimi.

13. Sztuka wczesnochrześcijańska w III w.

14. "Przełom Konstantyński" - dyskusja nad tym zagadnieniem i opiniami na temat działalności Konstantyna Wielkiego.

15. Katakumby: powstanie, wnętrza, malarstwo i epigrafika; sztuka wczesnochrześcijańska w IV w. i później

Bibliography: (in Polish)

Rutkowski, B., Sztuka Egejska (wyd. II), Warszawa 1987.

Lewartowski, K., Ulanowska, A., Archeologia egejska, Warszawa 1999.

Markowska, W., Mity Greków i Rzymian, Warszawa 2002 (i inne wydania).

Makowiecka, E., Sztuka grecka. Krótki zarys. Warszawa 2006.

Papuci – Władyka, E., Sztuka Starożytnej Grecji, Warszawa – Kraków 2001.

Dobrowolski, W., Sztuka Etrusków, Warszawa 1971.

Makowiecka, E., Sztuka Rzymu od Augusta do Konstantyna, Warszawa 2010.

Sadurska, A., Archeologia starożytnego Rzymu, t. 1. Od epoki królów do końca Republiki, Warszawa 1975; t. 2. Okres cesarstwa, Warszawa 1980.

Ostrowski, J. A., Starożytny Rzym. Polityka i sztuka, Warszawa – Kraków 1999.

Nowicka M., Malarstwo antyczne, Wrocław 1985.

TEKSTY ŹRÓDŁOWE

Homer, Iliada, przekł. K. Jeżewska, Warszawa 1999.

Homer, Odyseja, przekł. J. Parandowski, Warszawa 1999.

Herodot, Dzieje, przekł. S. Hammer, Warszawa 2008.

Pauzaniasz, Wędrówka po Helladzie: Na olimpijskiej bieżni i w boju (V, VI, IV), przekł. J. Niemirska-Pliszczyńska, Wrocław 1968

Pauzaniasz, Wędrówka po Helladzie: W świątyni i micie (I, II, II, VII), przekł. J. Niemirska-Pliszczyńska, Wrocław 1973.

Witruwiusz, O architekturze ksiąg dziesięć, przekł. K. Kumaniecki, Warszawa 1998.

Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce. Od starożytności do 1500 r., red. J. Białostocki (wyd. II). Gdańsk 2001.

Gajus Swetonius Trankwillus, Żywoty cezarów. Przekł. i wstęp J. Niemirska-Pliszczyńska, przedm. J. Wolski. Wrocław 1987.

Tacyt, Dzieła, t. I - II, przekł. S. Hammer, Warszawa 1957.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Wymagania wstępne: ogólna wiedza historyczna określona poziomem szkoły średniej, w tym mitologii i wybranych przykładów literatury oraz podstawowe przygotowanie z zakresu historii sztuki i estetyki.

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 50 places more information
Coordinators: Magdalena Łaptaś
Group instructors: Magdalena Łaptaś
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Short description: (in Polish)

Cele przedmiotu: utrwalenie wiedzy zdobytej podczas wykładów na temat sztuki starożytnej. Główny nacisk położony jest na poszerzenie i ugruntowanie wybranych zagadnień z zakresu historii Mezopotamii i Egiptu, geografii historycznej regionu, filozofii starożytnej, mitologii i religii. Podczas zajęć studenci będą ćwiczyć umiejętność datowania i atrybucji zabytków starożytnych. Zdobędą umiejętność prezentowania swoich prac przed grupą. Będą uczyć się samodzielnego wyszukiwania bibliografii oraz pisania prac z przypisami.

Full description: (in Polish)

1.Wprowadzenie w tematykę przedmiotu. Omówienie zakresu geograficznego i

historycznego oraz bibliografii. Prezentacja wymagań i metod zaliczenia.

2.Cwiczenia mające na celu ocenę zakresu wiedzy studentów, wyniesionej ze szkoły średniej.

3.Wpływ geografii starożytnej Mezopotamii na rozwój kultury i sztuki.

4.Rozwój pisma w starożytnej Mezopotamii. Odczytanie pisma klinowego i rozwój badań nad kulturą i sztuką Mezopotamii.

5. Mitologia Mezopotamii i jej percepcja w sztuce.

6.Epos o Gilgameszu. Opowieść o potopie w micie i Biblii.

7.Warunki geograficzne Egiptu i ich wpływ na rozwój sztuki.

8.Rozwój pisma w Egipcie, odczytanie hieroglifów i rozwój egiptomanii.

9.Polskie badania w Egipcie. Kazimierz Michałowski i polskie misje działające w

Dolinie Nilu.

10.Mitologia Egiptu.

11.Życie pozagrobowe Egipcjan i jego recepcja w sztuce.

12.Rabowanie grobów w Egipcie i handel dziełami sztuki

12.Historia ubiorów i biżuterii w starożytnej Mezopotamii i Egipcie.

13.Ćwiczenia polegające na identyfikacji zabytków starożytnej Mezopotamii i Egiptu.

14.Omówienie semestralnych prac pisemnych studentów.

15. Podsumowanie zajęć i wystawienie ocen.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Wymagania wstępne: Ogólna wiedza historyczna określona poziomem szkoły średniej, w tym mitologii i wybranych przykładów literatury oraz podstawowe przygotowanie z zakresu historii sztuki i estetyki.

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 30 places more information
Coordinators: Magdalena Łaptaś
Group instructors: Magdalena Łaptaś
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) 2 punkty ECTS

1 punkt - obecność na zjęciach 30 godz. (możliwa jedna nieobecność).

2 punkt - konsultacje 2 godz.,

czytanie materiałów uzupełniających do wykładów 15 godz.

Przygotowanie do zaliczeń 13 godz.



Short description: (in Polish)

Cele przedmiotu: utrwalenie wiedzy zdobytej podczas wykładów na temat sztuki starożytnej. Główny nacisk położony jest na poszerzenie i ugruntowanie wybranych zagadnień z zakresu historii Grecji i Rzymu, geografii historycznej regionu, filozofii starożytnej, mitologii i religii. Podczas zajęć studenci będą ćwiczyć umiejętność datowania i atrybucji zabytków starożytnych. Zdobędą umiejętność prezentowania swoich prac przed grupą. Będą uczyć się samodzielnego wyszukiwania bibliografii oraz pisania prac z przypisami.

W celu poszerzenia wiedzy zaplanowane są zajęcia w Muzeum Narodowym w Warszawie (Galeria sztuki starożytnej) i Łazienkach Królewskich.

Full description: (in Polish)

Tematy ćwiczeń:

1. Wprowadzenie w tematykę ćwiczeń, omówienie sylabusu, przedstawienie form zaliczenia i oceny.

2. Geneza i rozwój porządków architektonicznych w starożytnej Grecji.

3. Wazy greckie: formy, użycie, dekoracja, datowanie.

4. Rzeźba grecka.

5. Greckie miasta: plan hippodamejski, zabudowa mieszkalna, budowle użyteczności publicznej.

6. Mity greckie w sztuce.

7. Sztuka Etrusków i sztuka Rzymu w okresie Republiki.

8. Style w malarstwie rzymskim - 4 style pompejańskie.

9. Sztuka w "służbie cesarstwa". Okresie dynastii julijsko-klaudyjskiej i Flawiuszy,

10.Sztuka okresu dynastii Antoninów i później.

11. Rozwój for rzymskich: Forum Romanum i fora cesarskie.

12. Geneza sztuki wczesnochrześcijańskiej. Przedstawienie różnych poglądów i dyskusja nad nimi.

13. Sztuka wczesnochrześcijańska w III w.

14. "Przełom Konstantyński" - dyskusja nad tym zagadnieniem i opiniami na temat działalności Konstantyna Wielkiego.

15. Katakumby: powstanie, wnętrza, malarstwo i epigrafika; sztuka wczesnochrześcijańska w IV w. i później

Bibliography: (in Polish)

Rutkowski, B., Sztuka Egejska (wyd. II), Warszawa 1987.

Lewartowski, K., Ulanowska, A., Archeologia egejska, Warszawa 1999.

Markowska, W., Mity Greków i Rzymian, Warszawa 2002 (i inne wydania).

Makowiecka, E., Sztuka grecka. Krótki zarys. Warszawa 2006.

Papuci – Władyka, E., Sztuka Starożytnej Grecji, Warszawa – Kraków 2001.

Dobrowolski, W., Sztuka Etrusków, Warszawa 1971.

Makowiecka, E., Sztuka Rzymu od Augusta do Konstantyna, Warszawa 2010.

Sadurska, A., Archeologia starożytnego Rzymu, t. 1. Od epoki królów do końca Republiki, Warszawa 1975; t. 2. Okres cesarstwa, Warszawa 1980.

Ostrowski, J. A., Starożytny Rzym. Polityka i sztuka, Warszawa – Kraków 1999.

Nowicka M., Malarstwo antyczne, Wrocław 1985.

TEKSTY ŹRÓDŁOWE

Homer, Iliada, przekł. K. Jeżewska, Warszawa 1999.

Homer, Odyseja, przekł. J. Parandowski, Warszawa 1999.

Herodot, Dzieje, przekł. S. Hammer, Warszawa 2008.

Pauzaniasz, Wędrówka po Helladzie: Na olimpijskiej bieżni i w boju (V, VI, IV), przekł. J. Niemirska-Pliszczyńska, Wrocław 1968

Pauzaniasz, Wędrówka po Helladzie: W świątyni i micie (I, II, II, VII), przekł. J. Niemirska-Pliszczyńska, Wrocław 1973.

Witruwiusz, O architekturze ksiąg dziesięć, przekł. K. Kumaniecki, Warszawa 1998.

Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce. Od starożytności do 1500 r., red. J. Białostocki (wyd. II). Gdańsk 2001.

Gajus Swetonius Trankwillus, Żywoty cezarów. Przekł. i wstęp J. Niemirska-Pliszczyńska, przedm. J. Wolski. Wrocław 1987.

Tacyt, Dzieła, t. I - II, przekł. S. Hammer, Warszawa 1957.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 50 places more information
Coordinators: Magdalena Łaptaś
Group instructors: Magdalena Łaptaś
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Cele przedmiotu: utrwalenie wiedzy zdobytej podczas wykładów na temat sztuki starożytnej. Główny nacisk położony jest na poszerzenie i ugruntowanie wybranych zagadnień z zakresu historii Mezopotamii i Egiptu, geografii historycznej regionu, filozofii starożytnej, mitologii i religii. Podczas zajęć studenci będą ćwiczyć umiejętność datowania i atrybucji zabytków starożytnych. Zdobędą umiejętność prezentowania swoich prac przed grupą. Będą uczyć się samodzielnego wyszukiwania bibliografii oraz pisania prac z przypisami.

Full description: (in Polish)

1.Wprowadzenie w tematykę przedmiotu. Omówienie zakresu geograficznego i

historycznego oraz bibliografii. Prezentacja wymagań i metod zaliczenia.

2.Cwiczenia mające na celu ocenę zakresu wiedzy studentów, wyniesionej ze szkoły średniej.

3.Wpływ geografii starożytnej Mezopotamii na rozwój kultury i sztuki.

4.Rozwój pisma w starożytnej Mezopotamii. Odczytanie pisma klinowego i rozwój badań nad kulturą i sztuką Mezopotamii.

5. Mitologia Mezopotamii i jej percepcja w sztuce.

6.Epos o Gilgameszu. Opowieść o potopie w micie i Biblii.

7.Warunki geograficzne Egiptu i ich wpływ na rozwój sztuki.

8.Rozwój pisma w Egipcie, odczytanie hieroglifów i rozwój egiptomanii.

9.Polskie badania w Egipcie. Kazimierz Michałowski i polskie misje działające w

Dolinie Nilu.

10.Mitologia Egiptu.

11.Życie pozagrobowe Egipcjan i jego recepcja w sztuce.

12.Rabowanie grobów w Egipcie i handel dziełami sztuki

12.Historia ubiorów i biżuterii w starożytnej Mezopotamii i Egipcie.

13.Ćwiczenia polegające na identyfikacji zabytków starożytnej Mezopotamii i Egiptu.

14.Omówienie semestralnych prac pisemnych studentów.

15. Podsumowanie zajęć i wystawienie ocen.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Wymagania wstępne: Ogólna wiedza historyczna określona poziomem szkoły średniej, w tym mitologii i wybranych przykładów literatury oraz podstawowe przygotowanie z zakresu historii sztuki i estetyki.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 30 places more information
Coordinators: Magdalena Łaptaś
Group instructors: Magdalena Łaptaś
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) 2 punkty ECTS

1 punkt - obecność na zjęciach 30 godz. (możliwa jedna nieobecność).

2 punkt - konsultacje 2 godz.,

czytanie materiałów uzupełniających do wykładów 15 godz.

Przygotowanie do zaliczeń 13 godz.



Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Cele przedmiotu: utrwalenie wiedzy zdobytej podczas wykładów na temat sztuki starożytnej. Główny nacisk położony jest na poszerzenie i ugruntowanie wybranych zagadnień z zakresu historii Grecji i Rzymu, geografii historycznej regionu, filozofii starożytnej, mitologii i religii. Podczas zajęć studenci będą ćwiczyć umiejętność datowania i atrybucji zabytków starożytnych. Zdobędą umiejętność prezentowania swoich prac przed grupą. Będą uczyć się samodzielnego wyszukiwania bibliografii oraz pisania prac z przypisami.

W celu poszerzenia wiedzy zaplanowane są zajęcia w Muzeum Narodowym w Warszawie (Galeria sztuki starożytnej) i Łazienkach Królewskich.

Full description: (in Polish)

Tematy ćwiczeń:

1. Wprowadzenie w tematykę ćwiczeń, omówienie sylabusu, przedstawienie form zaliczenia i oceny.

2. Geneza i rozwój porządków architektonicznych w starożytnej Grecji.

3. Wazy greckie: formy, użycie, dekoracja, datowanie.

4. Rzeźba grecka.

5. Greckie miasta: plan hippodamejski, zabudowa mieszkalna, budowle użyteczności publicznej.

6. Mity greckie w sztuce.

7. Sztuka Etrusków i sztuka Rzymu w okresie Republiki.

8. Style w malarstwie rzymskim - 4 style pompejańskie.

9. Sztuka w "służbie cesarstwa". Okresie dynastii julijsko-klaudyjskiej i Flawiuszy,

10.Sztuka okresu dynastii Antoninów i później.

11. Rozwój for rzymskich: Forum Romanum i fora cesarskie.

12. Geneza sztuki wczesnochrześcijańskiej. Przedstawienie różnych poglądów i dyskusja nad nimi.

13. Sztuka wczesnochrześcijańska w III w.

14. "Przełom Konstantyński" - dyskusja nad tym zagadnieniem i opiniami na temat działalności Konstantyna Wielkiego.

15. Katakumby: powstanie, wnętrza, malarstwo i epigrafika; sztuka wczesnochrześcijańska w IV w. i później

Bibliography: (in Polish)

Rutkowski, B., Sztuka Egejska (wyd. II), Warszawa 1987.

Lewartowski, K., Ulanowska, A., Archeologia egejska, Warszawa 1999.

Markowska, W., Mity Greków i Rzymian, Warszawa 2002 (i inne wydania).

Makowiecka, E., Sztuka grecka. Krótki zarys. Warszawa 2006.

Papuci – Władyka, E., Sztuka Starożytnej Grecji, Warszawa – Kraków 2001.

Dobrowolski, W., Sztuka Etrusków, Warszawa 1971.

Makowiecka, E., Sztuka Rzymu od Augusta do Konstantyna, Warszawa 2010.

Sadurska, A., Archeologia starożytnego Rzymu, t. 1. Od epoki królów do końca Republiki, Warszawa 1975; t. 2. Okres cesarstwa, Warszawa 1980.

Ostrowski, J. A., Starożytny Rzym. Polityka i sztuka, Warszawa – Kraków 1999.

Nowicka M., Malarstwo antyczne, Wrocław 1985.

TEKSTY ŹRÓDŁOWE

Homer, Iliada, przekł. K. Jeżewska, Warszawa 1999.

Homer, Odyseja, przekł. J. Parandowski, Warszawa 1999.

Herodot, Dzieje, przekł. S. Hammer, Warszawa 2008.

Pauzaniasz, Wędrówka po Helladzie: Na olimpijskiej bieżni i w boju (V, VI, IV), przekł. J. Niemirska-Pliszczyńska, Wrocław 1968

Pauzaniasz, Wędrówka po Helladzie: W świątyni i micie (I, II, II, VII), przekł. J. Niemirska-Pliszczyńska, Wrocław 1973.

Witruwiusz, O architekturze ksiąg dziesięć, przekł. K. Kumaniecki, Warszawa 1998.

Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce. Od starożytności do 1500 r., red. J. Białostocki (wyd. II). Gdańsk 2001.

Gajus Swetonius Trankwillus, Żywoty cezarów. Przekł. i wstęp J. Niemirska-Pliszczyńska, przedm. J. Wolski. Wrocław 1987.

Tacyt, Dzieła, t. I - II, przekł. S. Hammer, Warszawa 1957.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)