Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Modern Art

General data

Course ID: WNHS-HS-SzNOWć
Erasmus code / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Modern Art
Name in Polish: Sztuka nowoczesna
Organizational unit: Faculty of Historical Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

intermediate

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) NIE DOTYCZY

Short description: (in Polish)

Ćwiczenia poświęcone polskiej i środkowo-europejskiej sztuce od końca XIX w. po czasy współczesne. Nacisk zostanie położony na relacje sztuki z polityką. Zwrócimy uwagę na wybrane prace, działalność konkretnych artystów oraz praktykę wystawienniczą poszczególnych muzeów i galerii.

Mogą wystąpić zajęcia (maksymalnie 2) w trybie e-learning.

W czasie pandemii zajęcia prowadzone są online w czasie rzeczywistym

Full description: (in Polish)

Podczas ćwiczeń studenci prowadzą dyskusję z grupą na temat wybranego tekstu, co stanowi idealną okazję do przepracowania i pełniejszego zrozumienia zawartej w nim problematyki. Dyskusję kontroluje prowadzący przedmiot, sprawdzając jej rozwój i przebieg.

Bibliography: (in Polish)

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

- Piotr Piotrowski, Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku, Poznań 1999

- Andrzej Szczerski, Transformacja. Sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej po 1989 roku, Kraków 2018

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

- Janusz Wałek, Przyczynki do Melancholii, w: Melancholia Jacka Malczewskiego, red. P. Juszkiewicz, Poznań 2002, s. 33-44.

- Stanisław Czekalski, Hermeneutyka Melancholii, czyli przypowieść o powstaniu malowanych przeciw obrazowi, w: ibidem, s. 81-103.

- Piotr Piotrowski, Od Melancholii do Żniwiarek, w: idem, Sztuka według polityki. Od Melancholii do Pasji, Kraków 2007, s. 11-49.

- Piotr Piotrowski, Auschwitz versus Auschwitz, w: Sztuka według polityki, op. cit., 124-138.

- Piotr Piotrowski, Agorafobia po komunizmie, w: Sztuka według polityki, op. cit., 227-244

- Timothy James Clark, Picasso i Prawda. Mural, w: Nigdy więcej. Sztuka przeciw wojnie i faszyzmowi w XX i XXI wieku, red. J. Mytkowska i K. Szostkowska-Beylin, Warszawa 2019, s. 34-59.

- Dorota Jarecka, „Krajobraz jeden”. Grupa Krakowska i problem antyfaszyzmu, w: ibidem, s. 102-123.

- Piotr Słodkowski, Widzieć Arsenał! Napiętnowani jako świadectwo pozagładowej egzystencji Żydów polskich, w: Nigdy więcej, op. cit., s. 124-135.

- Lechosław Lameński, Szczep Rogate Serce, „Biuletyn Historii Sztuki” 1974, nr 3 (36), s. 302-322.

- Tomasz Gryglewicz, Bunt studencki marca 1968 w Krakowie i jego konsekwencje artystyczne, „Quart” 2011, nr 3, s. 64-71.

- M. Jachuła, Grupa Malarzy Realistów, w: Figury i figuracje, red. M. Kitowska Łysiak i in., Warszawa 2006, s. 321-330.

- Wiktoria Szczupacka, Retrospektywa kontra archiwum, „Szum” 2018, nr 21, s. 94-99.

- Ewa Toniak, Zaczarowana historia albo o antytezowaniu abstrakcji, „Szum” 2018, nr 21, 100-107.

- Jarosław Jakimczyk, Wprowadzenie, w: tenże, Najweselszy barak w obozie. Tajna policja komunistyczna jako krytyk artystyczny i kurator sztuki w PRL, Warszawa 2015, s. 15-58.

- Paweł Rojek, Sztuka, prawica, dialog. Trzy konserwatywne strategie wobec sztuki współczesnej, w: Pomiędzy nacjonalizmem a federalizmem. Literatura – religia – naród, Lublin 2019, s. 171-192.

- Ewa Sułek, Chłopak z pianinem. O sztuce i wojnie na Ukrainie, PWN 2018

- Wojciech Włodarczyk, Artysta nowoczesny jako t.w., w: „Miejsce: studia nad sztuką i architekturą polską XX i XXI wieku” 2015 nr 1.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

WIEDZA:

Student:

- posiada uporządkowaną wiedzę o sztuce polskiej końca XIX w., XX i XXI wieku

- ma wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi.

- orientuje się w przebiegu rozwoju relacji sztuki z polityką od końca XIX w. po czasy współczesne XXI w.

- zna fachowe słownictwo, specjalistyczną terminologią z zakresu

sztuki najnowszej

- ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi.

UMIEJĘTNOŚCI

Student:

- potrafi wykorzystać w praktyce naukowej wiedzę o sztuce końca XIX w., XX i XXI w.

- operuje fachowym słownictwem, specjalistyczną terminologią z zakresu sztuki najnowszej

- potrafi przeprowadzić krytyczną analizę dzieł sztuki z końca XIX w., XX i XXI w.

- potrafi rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę

- posiada umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę problemów w zakresie historii sztuki, w tym analizę obiektów in situ, b) dobór metod i narzędzi badawczych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji zabytków; c) opracowanie i prezentację wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych.

- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i konfrontowania zdobytej wiedzy teoretycznej w praktyce zawodowej.

KOMPETENCJE

Student:

- rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów oraz wartość wiedzy

specjalistów w przypadku napotkanych trudności

- jest świadom skutków własnych działań i związanej z nimi odpowiedzialności.

- posiada kompetencje pozwalające na popularyzację wzorów etycznego

postępowania w środowisku pracy i poza nim.

OPIS ECTS (2 pkt.)

Nakład pracy studenta:

30 godzin - udział w ćwiczeniach

30 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, konsultacje z prowadzącym

zajęcia, przygotowanie się do zajęć oraz przygotowanie zadań

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Student otrzymuje zaliczenie na podstawie:

1. obecności na zajęciach, możliwa jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność; nieobecność w dniu przeprowadzenia grupowej dyskusji na temat wybranego tekstu nie może być nieusprawiedliwiona, konieczne jest wówczas dostarczenie usprawiedliwienia/ zwolnienia lekarskiego

2. pozytywnej oceny przyznanej za moderowanie grupowej dyskusji na temat wybranego tekstu oraz streszczenie tego tekst, które powinno liczyć od 5 500 do 6 000 znaków ze spacjami. Streszczenie należy dostarczyć prowadzącemu zajęcia tydzień po przeprowadzonej dyskusji.

W czasie pandemii zajęcia prowadzone są online w czasie rzeczywistym

Practical placement: (in Polish)

Nie dotyczy

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 50 places more information
Coordinators: Marek Maksymczak
Group instructors: Marek Maksymczak
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aaBlCTcEMG5GR7-7zmNgHjG5jlNx4pjHaSmaMpL8c8LI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=4b3e1ddf-4f55-452c-a219-876190f5ad69&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Short description: (in Polish)

Ćwiczenia poświęcone polskiej i środkowo-europejskiej sztuce od końca XIX w. po czasy współczesne. Nacisk zostanie położony na relacje sztuki z kwestiami społecznymi i politycznymi. Zwrócimy uwagę na wybrane prace, działalność konkretnych artystów oraz praktykę wystawienniczą poszczególnych muzeów i galerii.

W ramach kursu trzy zajęcia (dwa pierwsze i jedno ostatnie) są prowadzone stacjonarnie. Pozostałe odbędą się w formie online w aplikacji MsTeams.

Kod do zespołu: izomyrt

Full description: (in Polish)

Podczas ćwiczeń studenci prowadzą dyskusję z grupą na temat wybranego tekstu, co stanowi idealną okazję do przepracowania i pełniejszego zrozumienia zawartej w nim problematyki. Dyskusję kontroluje prowadzący przedmiot, sprawdzając jej rozwój i przebieg.

Bibliography: (in Polish)

- Piotr Juszkiewicz, Czy sztuka narodowa może być nowoczesna? Uwagi do genezy polskiego modernizmu, w: „Rocznik Historii Sztuki” 2018, tom XLIII, s. 11-27.

- Piotr Piotrowski, Drag nach Westen, w: idem, Sztuka według polityki. Od Melancholii do Pasji, Kraków 2007, s. 53-69.

- Andrzej Szczerski, Władysław Strzemiński modernizator, w: idem, Cztery nowoczesności. Teksty o sztuce i architekturze polskiej XX wieku, Kraków 2015, s. 83-104.

- Joanna Sosnowska, Piętno, w: eadem, Ukryte w obrazach, Warszawa 2012, s. 160-181.

- David Crowley, Guernica: Warszawa, Londyn, Monachium, Nowy Jork, w: Nigdy więcej. Sztuka przeciw wojnie i faszyzmowi w XX i XXI wieku, red. J. Mytkowska i K. Szostkowska-Beylin, Warszawa 2019, s. 82-99.

- John J. Curley, France and Czechoslovakia: Art and Protest, w: idem, Global Art and the Cold War, London 2018, s. 150-161.

- Janusz Wałek, Przyczynki do Melancholii, w: Melancholia Jacka Malczewskiego, red. P. Juszkiewicz, Poznań 2002, s. 33-44.

- Stanisław Czekalski, Hermeneutyka Melancholii, czyli przypowieść o powstaniu malowanych przeciw obrazowi, w: ibidem, s. 81-103.

- Piotr Piotrowski, Auschwitz versus Auschwitz, w: Sztuka według polityki, op. cit., 124-138.

- Piotr Piotrowski, Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku, Poznań 1999, wybrane fragmenty.

- Timothy James Clark, Picasso i Prawda. Mural, w: Nigdy więcej. Sztuka przeciw wojnie i faszyzmowi w XX i XXI wieku, red. J. Mytkowska i K. Szostkowska-Beylin, Warszawa 2019, s. 34-59.

- Piotr Słodkowski, Widzieć Arsenał! Napiętnowani jako świadectwo pozagładowej egzystencji Żydów polskich, w: Nigdy więcej, op. cit., s. 124-135.

- Lechosław Lameński, Szczep Rogate Serce, „Biuletyn Historii Sztuki” 1974, nr 3 (36), s. 302-322.

- Tomasz Gryglewicz, Bunt studencki marca 1968 w Krakowie i jego konsekwencje artystyczne, „Quart” 2011, nr 3, s. 64-71.

- Jarosław Jakimczyk, Wprowadzenie, w: tenże, Najweselszy barak w obozie. Tajna policja komunistyczna jako krytyk artystyczny i kurator sztuki w PRL, Warszawa 2015, s. 15-58.

- Paweł Rojek, Sztuka, prawica, dialog. Trzy konserwatywne strategie wobec sztuki współczesnej, w: Pomiędzy nacjonalizmem a federalizmem. Literatura – religia – naród, Lublin 2019, s. 171-192.

- Ewa Sułek, Chłopak z pianinem. O sztuce i wojnie na Ukrainie, PWN 2018

- Andrzej Szczerski, Transformacja. Sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej po 1989 roku, Kraków 2018, wybrane fragmenty.

- Wojciech Włodarczyk, Artysta nowoczesny jako t.w., w: „Miejsce: studia nad sztuką i architekturą polską XX i XXI wieku” 2015 nr 1.

- Karolina Ziębińska-Lewandowska, Między realizmem a dokumentalnością, w: eadem, Między dokumentalnością a eksperymentem. Krytyka fotograficzna w Polsce w latach 1946-1989, Warszawa 2014, s. 23-59.

- Marek Maksymczak, Portrety trumienne, w: idem, Bunt przeciw władzy i formalizmowi. Próba interpretacji twórczości grupy Wprost, Warszawa 2017, s. 285-307.

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 50 places more information
Coordinators: Marek Maksymczak
Group instructors: Marek Maksymczak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Short description: (in Polish)

Ćwiczenia poświęcone polskiej i środkowo-europejskiej sztuce od połowy XX w. po czasy współczesne. Nacisk zostanie położony na relacje sztuki z polityką. Zwrócimy uwagę na wybrane prace, działalność konkretnych artystów oraz praktykę wystawienniczą poszczególnych muzeów i galerii.

Full description: (in Polish)

Podczas ćwiczeń studenci prowadzą dyskusję z grupą na temat wybranego tekstu, co stanowi idealną okazję do przepracowania i pełniejszego zrozumienia zawartej w nim problematyki. Dyskusję kontroluje prowadzący przedmiot, sprawdzając jej rozwój i przebieg.

Bibliography: (in Polish)

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

- Tadeusz Zadrożny, Czyje dziedzictwo? Uwagi na marginesie próby rekonstrukcji wystawy fotograficznej Kunstwerke und Kunstdenkmäler in ehemaligen Polen z października 1939, w: Perspektywa (post)kolonialna w kulturze, red, E. Partyga, J. Sosnowska, T. Zadrożny, Warszawa 2012, s. 90-126.

- Jacek Friedrich, Spolszczanie i odniemczanie sztuki i architektury Gdańska po 1945 roku. Kolonizacja czy dekolonizacja?, w: Perspektywa (post)kolonialna w kulturze, red, E. Partyga, J. Sosnowska, T. Zadrożny, Warszawa 2012, s. 127-145.

- Wojciech Bałus, „Budujemy nowy dom…” Andrzej Wróblewski w Nowej Hucie, w: Wojciech Bałus, Efekt widzialności. O swoistości widzenia obrazów, granicach ich odczytywania i antropologicznych aspektach sztuki, Kraków 2013, s. 173-184.

- Piotr Piotrowski, Czy realizm socjalistyczny był globalny?, w Piotr Piotrowski, Globalne ujęcie sztuki Europy Wschodniej, Poznań 2018, s. 87-106.

- Piotr Juszkiewicz, Film – najważniejsza ze sztuk, w: Piotr Juszkiewicz, Cień modernizmu, Poznań 2013, s. 177-204.

- Filip Lipiński, Dorota Łuczak, Dzieło sztuki w polskim dokumentalnym filmie o sztuce 1945-1989, w: Historia sztuki na co dzień: studia z historii sztuki, red. J. Jarzewicz, J. Pazder, Warszawa 2018, s. 111-123.

- Elke Neumann, The Biennale der Ostseeländer: The GDR’s Main Internnational Arts Exhibition, w: Art beyond Borders. Artiscit Exchange in Communist Europe [1945-1989], edited by Jérôme Bazin, Pascal Dubourg Glatigny, Piotr Piotrowski, Budapest 2016, s.335-343.

- Janusz Bogucki, Sztuka Polski Ludowej, Warszawa 1983, [Fragment o I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu], s. 172-177.

- Piotr Juszkiewicz, „…żeby nasze galerie przekształciły się w galerie sztuki”, w: Piotr Juszkiewicz, Cień modernizmu, Poznań 2013, s. 136-176.

- Jan May, „Biennale of Dissent” (1977): Nonconformist Art. from the USSr in Venice, w: Art beyond Borders. Artiscit Exchange in Communist Europe [1945-1989], edited by Jérôme Bazin, Pascal Dubourg Glatigny, Piotr Piotrowski, Budapest 2016, s. 357-368.

- Joanna Sosnowska, Sztuka i polityka 1970-1978, w: Joanna Sosnowska, Polacy na Biennale Sztuki w Wenecji 1895-1999, Warszawa 1999, s. 149-174.

- Piotr Piotrowski, Krzyż na placu Stalina, w: Piotr Piotrowski, Sztuka według polityki. Od Melancholii do Pasji, Kraków 2007, s. 141-153.

- Rosalind E. Krauss, Rzeźba w poszerzonym polu, w: eadem, Oryginalność awangardy i inne mity modernistyczne, Gdańsk 2011, s. 272-288.

- Mathilde Arnaux, To Each Their Own Reality: The Art of the FRG and GDR at the Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris in 1981, w: Art beyond Borders. Artiscit Exchange in Communist Europe [1945-1989], edited by Jérôme Bazin, Pascal Dubourg Glatigny, Piotr Piotrowski, Budapest 2016, s. 393-402

- Patryk Wasiak, Kontakty między artystami wizualnymi z Polski, Węgier, Czechosłowacji i NRD w latach 1970-1989, Warszawa 2019, s. 88-114

- Jakub Banasiak, Reorganizacja państwowego systemu sztuki w stanie wojennym, w: idem, Proteuszowe czasy. Rozpad państwowego systemu sztuki 1982-1993, Warszawa 2020, s. 63-90.

- Jakub Banasiak, Podziemie artystyczne. Idee, dyskursy, linie podziału, w: idem, Proteuszowe czasy. Rozpad państwowego systemu sztuki 1982-1993, Warszawa 2020, s. 154-187.

- Jakub Banasiak, Plastyka jako element kultury młodzieżowej . Pierwsze symptomy odwilży, w: idem, Proteuszowe czasy. Rozpad państwowego systemu sztuki 1982-1993, Warszawa 2020, s. 188-232.

- John. J. Curley, A Return and then the End, w: idem, Global Art and the Cold War, London 2018, 210-251.

- Karolina Łabowicz-Dymanus, Synchronizacja w sieci. Centra Sztuki Współczesnej Sorosa – cztery modele: Budapeszt, Kijów, Tallin, Warszawa, Warszawa 2016, s. 17-46

- Karolina Łabowicz-Dymanus, Synchronizacja w sieci. Centra Sztuki Współczesnej Sorosa – cztery modele: Budapeszt, Kijów, Tallin, Warszawa, Warszawa 2016, s. 139-164

- Piotr Piotrowski, Od geografii do topografii, w: idem, Agorafilia. Sztuka i demokracja w postkomunistycznej Europie, Poznań 2010, s. 59-84.

- Andrzej Szczerski, Narodowe konteksty, w: idem, Transformacja. Sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej po 1989 roku, Kraków 2018, s. 155-175.

- Piotr Piotrowski, Od globalnej do alterglobalistycznej historii sztuki, w: Piotr Piotrowski, Globalne ujęcie sztuki Europy Wschodniej, Poznań 2018, s. 31-56.

- Mark Allen Svede, Curtains: Décor for the End of Empire, w: Socialist Space. Sites of Everyday Life in the Eastern Block, edited by D. Cromley and S. E. Reid, Oxford, New York 2002, 231- 248.

- Małgorzata Praczyk, Pomniki i Ziemia, w: Pomniki w epoce antropocenu, pod red. M. Praczyk, Poznań 2017, s. 9-19

- Małgorzata Praczyk, Rana w Ziemi. O paradoksach Utøya „Memory Wound” i kondycji antropocenicznej, w: Pomniki w epoce antropocenu, pod red. M. Praczyk, Poznań 2017, s. 147-160.

- Ewa Domańska, Piotr Piotrowski, Czy pomniki mogą tworzyć odpowiedzialne utopie?, w: Pomniki w epoce antropocenu, pod red. M. Praczyk, Poznań 2017, s.25-33.

- Anna Barcz, Wojenne pomniki zwierząt i ich rola w antropocenie, w: Pomniki w epoce antropocenu, pod red. M. Praczyk, Poznań 2017, s. 53-67.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Znajomość sztuki z epok wcześniejszych.

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 25 places more information
Coordinators: Marek Maksymczak
Group instructors: Marek Maksymczak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) OPIS ECTS (2 pkt.)


Nakład pracy studenta:


30 godzin - udział w ćwiczeniach


30 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, konsultacje z prowadzącym


zajęcia, przygotowanie się do zajęć oraz przygotowanie zadań

Short description: (in Polish)

Ćwiczenia poświęcone polskiej i środkowo-europejskiej sztuce od końca XIX w. po czasy współczesne. Nacisk zostanie położony na relacje sztuki z kwestiami społecznymi i politycznymi. Zwrócimy uwagę na wybrane prace, działalność konkretnych artystów oraz praktykę wystawienniczą poszczególnych muzeów i galerii.

Mogą wystąpić zajęcia (maksymalnie 2) w trybie e-learning.

Full description: (in Polish)

Podczas ćwiczeń studenci prowadzą dyskusję z grupą na temat wybranego tekstu, co stanowi idealną okazję do przepracowania i pełniejszego zrozumienia zawartej w nim problematyki. Dyskusję kontroluje prowadzący przedmiot, sprawdzając jej rozwój i przebieg.

Bibliography: (in Polish)

- Piotr Juszkiewicz, Czy sztuka narodowa może być nowoczesna? Uwagi do genezy polskiego modernizmu, w: „Rocznik Historii Sztuki” 2018, tom XLIII, s. 11-27.

- Piotr Piotrowski, Drag nach Westen, w: idem, Sztuka według polityki. Od Melancholii do Pasji, Kraków 2007, s. 53-69.

- Andrzej Szczerski, Władysław Strzemiński modernizator, w: idem, Cztery nowoczesności. Teksty o sztuce i architekturze polskiej XX wieku, Kraków 2015, s. 83-104.

- Joanna Sosnowska, Piętno, w: eadem, Ukryte w obrazach, Warszawa 2012, s. 160-181.

- David Crowley, Guernica: Warszawa, Londyn, Monachium, Nowy Jork, w: Nigdy więcej. Sztuka przeciw wojnie i faszyzmowi w XX i XXI wieku, red. J. Mytkowska i K. Szostkowska-Beylin, Warszawa 2019, s. 82-99.

- John J. Curley, France and Czechoslovakia: Art and Protest, w: idem, Global Art and the Cold War, London 2018, s. 150-161.

- Janusz Wałek, Przyczynki do Melancholii, w: Melancholia Jacka Malczewskiego, red. P. Juszkiewicz, Poznań 2002, s. 33-44.

- Stanisław Czekalski, Hermeneutyka Melancholii, czyli przypowieść o powstaniu malowanych przeciw obrazowi, w: ibidem, s. 81-103.

- Piotr Piotrowski, Auschwitz versus Auschwitz, w: Sztuka według polityki, op. cit., 124-138.

- Piotr Piotrowski, Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku, Poznań 1999, wybrane fragmenty.

- Timothy James Clark, Picasso i Prawda. Mural, w: Nigdy więcej. Sztuka przeciw wojnie i faszyzmowi w XX i XXI wieku, red. J. Mytkowska i K. Szostkowska-Beylin, Warszawa 2019, s. 34-59.

- Piotr Słodkowski, Widzieć Arsenał! Napiętnowani jako świadectwo pozagładowej egzystencji Żydów polskich, w: Nigdy więcej, op. cit., s. 124-135.

- Lechosław Lameński, Szczep Rogate Serce, „Biuletyn Historii Sztuki” 1974, nr 3 (36), s. 302-322.

- Tomasz Gryglewicz, Bunt studencki marca 1968 w Krakowie i jego konsekwencje artystyczne, „Quart” 2011, nr 3, s. 64-71.

- Jarosław Jakimczyk, Wprowadzenie, w: tenże, Najweselszy barak w obozie. Tajna policja komunistyczna jako krytyk artystyczny i kurator sztuki w PRL, Warszawa 2015, s. 15-58.

- Paweł Rojek, Sztuka, prawica, dialog. Trzy konserwatywne strategie wobec sztuki współczesnej, w: Pomiędzy nacjonalizmem a federalizmem. Literatura – religia – naród, Lublin 2019, s. 171-192.

- Ewa Sułek, Chłopak z pianinem. O sztuce i wojnie na Ukrainie, PWN 2018

- Andrzej Szczerski, Transformacja. Sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej po 1989 roku, Kraków 2018, wybrane fragmenty.

- Wojciech Włodarczyk, Artysta nowoczesny jako t.w., w: „Miejsce: studia nad sztuką i architekturą polską XX i XXI wieku” 2015 nr 1.

- Karolina Ziębińska-Lewandowska, Między realizmem a dokumentalnością, w: eadem, Między dokumentalnością a eksperymentem. Krytyka fotograficzna w Polsce w latach 1946-1989, Warszawa 2014, s. 23-59.

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 30 places more information
Coordinators: Marek Maksymczak
Group instructors: Marek Maksymczak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Short description: (in Polish)

Ćwiczenia poświęcone polskiej i środkowo-europejskiej sztuce od połowy XX w. po czasy współczesne. Nacisk zostanie położony na relacje sztuki z polityką. Zwrócimy uwagę na wybrane prace, działalność konkretnych artystów oraz praktykę wystawienniczą poszczególnych muzeów i galerii.

Zajęcia w dniach 29.03.2023 r., 19.04.2023 r., 24.05.2023 r. odbędą się na wystawach czasowych w muzeach i galeriach na terenie Warszawy.

Full description: (in Polish)

Podczas ćwiczeń studenci prowadzą dyskusję z grupą na temat wybranego tekstu, co stanowi idealną okazję do przepracowania i pełniejszego zrozumienia zawartej w nim problematyki. Dyskusję kontroluje prowadzący przedmiot, sprawdzając jej rozwój i przebieg.

W dniach: 29.03.2023 r., 19.04.2023 r., 24.05.2023 r. zajęcia odbędą się na wystawach w muzeach na terenie Warszawy.

W dniu 12.06.2023 r., dwa zajęcia odbędą się online za pośrednictwem platformy MsTeams. Link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3akp4ewq5iuO5BvPZpS0nH6MJ7tTaLcNy-M04kUpad9oI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=370b3420-6e76-4332-b557-7b61f9d321b3&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

Bibliography: (in Polish)

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Skróty:

AM – Awangardowe Muzeum, red. A. Pindera, J. Suchan, Łódź 2020

Zachować – Zachować, zmienić, zburzyć: losy pomników w czasach przemian,

pod red. P. Żuchowskiego, T. Żuchowskiego, Poznań 2022

• Tadeusz Zadrożny, Czyje dziedzictwo? Uwagi na marginesie próby rekonstrukcji wystawy fotograficznej Kunstwerke und Kunstdenkmäler in ehemaligen Polen z października 1939, w: Perspektywa (post)kolonialna w kulturze, red, E. Partyga, J. Sosnowska, T. Zadrożny, Warszawa 2012, s. 90-126.

• Tadeusz J. Żuchowski, Pomnik jako dzieło sztuki, w: Zachować, s. 171-189.

• Rafał Makała, Destrukcja, przemiana, akceptacja. Przekształcenia pomników architektonicznych i architektoniczno-rzeźbiarskich w Europie w XX wieku, w: Zachować, s. 191-206.

• Jacek Friedrich, Spolszczanie i odniemczanie sztuki i architektury Gdańska po 1945 roku. Kolonizacja czy dekolonizacja?, w: Perspektywa (post)kolonialna w kulturze, red, E. Partyga, J. Sosnowska, T. Zadrożny, Warszawa 2012, s. 127-145.

• Jacek Fiedrich, Miasto szuka tożsamości. Pomnik w Gdańsku w latach 1945-1980, w: Zachować, s. 53-70.

• Anna Markowska, Między kulturami. Wrocław po 1945 roku: formowanie oraz przemienianie przestrzeni, w: Zachować, s. 23-52.

• Andrzej Rzempołuch, Dunikowskiego pomnik Wdzięczności Armii Radzieckiej w Olsztynie. Pomysł – budowa – akceptacja?, w: Zachować, s. 107-126.

• Małgorzata Gałęziowska, Pomnik i miejsce. Recepcja pomnika Dunikowskiego w Olsztynie, w: Zachować, s. 127-138.

• Janusz Bogucki, Sztuka Polski Ludowej, Warszawa 1983, [Fragment o I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu], s. 172-177.

• Piotr Juszkiewicz, „…żeby nasze galerie przekształciły się w galerie sztuki”, w: Piotr Juszkiewicz, Cień modernizmu, Poznań 2013, s. 136-176.

• Elke Neumann, The Biennale der Ostseeländer: The GDR’s Main Internnational Arts Exhibition, w: Art beyond Borders. Artiscit Exchange in Communist Europe [1945-1989], edited by Jérôme Bazin, Pascal Dubourg Glatigny, Piotr Piotrowski, Budapest 2016, s.335-343.

• Mark Allen Svede, Curtains: Décor for the End of Empire, w: Socialist Space. Sites of Everyday Life in the Eastern Block, edited by D. Cromley and S. E. Reid, Oxford, New York 2002, 231- 248.

• Małgorzata Praczyk, Rana w Ziemi. O paradoksach Utøya „Memory Wound” i kondycji antropocenicznej, w: Pomniki w epoce antropocenu, pod red. M. Praczyk, Poznań 2017, s. 147-160.

• Tomasz Załuski, Sztuka jako czynnik modernizacji: Władysława Strzemińskiego podwójna polityka zmiany społecznej i idea Muzeum Kultury Artystycznej, w: AM, s. 217-233.

• Marcin Szeląg, Kabinett der Abstrakten i Sala Neoplastyczna. Awangardowe rozwiązania stałych wystawa muzealnych, w: AM, s. 235-249.

• Szczerski Andrzej, Polska nowoczesność na eksport -Ryszard Stanisławski, São Paulo, Paryż i Łódź, w: Muzeum Sztuki w Łodzi. Monografia, tom 1, Łódź 2015, s. 438-473.

• Moskalewicz Magdalena, Konstruktywizm polski w Nowym Jorku, 1976. Studium wystawy, w: Muzeum Sztuki w Łodzi. Monografia, tom 1, Łódź 2015, s. 586-619.

• Gawkowski Jakub, Natalia Słaboń, Opowieść, kartografia, wyobraźnia. W stronę nieeurocentrycznej historii Muzeum Sztuki w Łodzi, w: „Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej”, nr 29, tekst online.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Znajomość sztuki z epok wcześniejszych.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 30 places more information
Coordinators: Marek Maksymczak
Group instructors: Marek Maksymczak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) OPIS ECTS (2 pkt.)


Nakład pracy studenta:


30 godzin - udział w ćwiczeniach


30 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, konsultacje z prowadzącym


zajęcia, przygotowanie się do zajęć oraz przygotowanie zadań

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Ćwiczenia poświęcone polskiej i środkowo-europejskiej sztuce od końca XIX w. po czasy współczesne. Nacisk zostanie położony na relacje sztuki z kwestiami społecznymi i politycznymi. Zwrócimy uwagę na wybrane prace, działalność konkretnych artystów oraz praktykę wystawienniczą poszczególnych muzeów i galerii.

Wybrane zajęcia odbędą się w muzeach lub galeriach sztuki na terenie Warszawy. Zajęcia z dnia 14.11.2023 r. odbędą się dn. 17.11.2023 r. w Muzeum Narodowym w Warszawie. Zajecia z dnia 12.12.2023 r. odbędą się 1.12.23 r. w Galerii Spectra Art Space. Zajęcia z dnia 16.01.24 r. odbędą się 19.01.24 r. w Muzeum Narodowym w Warszawie. Mogą wystąpić zajęcia (maksymalnie 2) w trybie e-learning.

Full description: (in Polish)

Podczas ćwiczeń studenci prowadzą dyskusję z grupą na temat wybranego tekstu, co stanowi idealną okazję do przepracowania i pełniejszego zrozumienia zawartej w nim problematyki. Dyskusję kontroluje prowadzący przedmiot, sprawdzając jej rozwój i przebieg.

Bibliography: (in Polish)

• Monika Rydiger, Redefinicja pomnika, w: Pomnik: Kontrowersje i nowe interpretacje, red. A. Baranowa, M. Rydiger, Kraków 2021, s. 9-24.

• Robert Harbison, Zbudowane, niezbudowane i nie do zbudowania. W poszukiwaniu znaczenia architektonicznego, tł. Barbara Gadomska, Warszawa 2001, rozdział II: Pomniki, 39-70.

• Tadeusz J. Żuchowski, Pomnik jako dzieło sztuki, w: Zachować, s. 171-189.

• Rafał Makała, Destrukcja, przemiana, akceptacja. Przekształcenia pomników architektonicznych i architektoniczno-rzeźbiarskich w Europie w XX wieku, w: Zachować, s. 191-206.

• Jacek Fiedrich, Miasto szuka tożsamości. Pomnik w Gdańsku w latach 1945-1980, w: Zachować, s. 53-70.

• Andrzej Rzempołuch, Dunikowskiego pomnik Wdzięczności Armii Radzieckiej w Olsztynie. Pomysł – budowa – akceptacja?, w: Zachować, s. 107-126.

• Małgorzata Gałęziowska, Pomnik i miejsce. Recepcja pomnika Dunikowskiego w Olsztynie, w: Zachować, s. 127-138.

• Piotr Żuchowski, Usuwanie pomników w świetle prawa i praktyk instytucji konserwatorskich w Polsce, w: Zachować, s. 149-170.

• Piotr Piotrowski, Auschwitz versus Auschwitz, w: idem, Sztuka według polityki. Od Melancholii do Pasji, Kraków 2007, 124-138.

• Piotr Juszkiewicz, „…żeby nasze galerie przekształciły się w galerie sztuki”, w: Piotr Juszkiewicz, Cień modernizmu, Poznań 2013, s. 136-176.

• Małgorzata Praczyk, Pomnik jako rzecz, w: taż, Materia Pomnika. Studium porównawcze na przykładzie monumentów w Poznaniu i Strasburgu w XIX i XX wieku, Poznań 2015, s. 34-56.

• Małgorzata Praczyk, Rana w Ziemi. O paradoksach Utøya „Memory Wound” i kondycji antropocenicznej, w: Pomniki w epoce antropocenu, pod red. M. Praczyk, Poznań 2017, s. 147-160.

• Ewa Domańska, Piotr Piotrowski, Czy pomniki mogą tworzyć odpowiedzialne utopie?, w: Pomniki w epoce antropocenu, pod red. M. Praczyk, Poznań 2017, s. 25-34.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 30 places more information
Coordinators: Marek Maksymczak
Group instructors: Marek Maksymczak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) OPIS ECTS (2 pkt.)

Nakład pracy studenta:

30 godzin - udział w ćwiczeniach

30 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, konsultacje z prowadzącym

zajęcia, przygotowanie się do zajęć oraz przygotowanie zadań

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Ćwiczenia poświęcone polskiej i środkowo-europejskiej sztuce od połowy XX w. po czasy współczesne. Nacisk zostanie położony na relacje sztuki z polityką. Zwrócimy uwagę na wybrane prace, działalność konkretnych artystów oraz praktykę wystawienniczą poszczególnych muzeów i galerii.

Trzy zajęcia odbędą się na wystawach czasowych w muzeach i galeriach na terenie Warszawy. Dokładne ermin tych zajęć zostaną podane w trakcie semestru, po wcześniejszym potwierdzeniu ze strony muzeów i galerii.

Full description: (in Polish)

Podczas ćwiczeń studenci prowadzą dyskusję z grupą na temat wybranego tekstu, co stanowi idealną okazję do przepracowania i pełniejszego zrozumienia zawartej w nim problematyki. Dyskusję kontroluje prowadzący przedmiot, sprawdzając jej rozwój i przebieg.

Bibliography: (in Polish)

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

- Awangardowe Muzeum, red. A. Pindera, J. Suchan, Łódź 2020

- Jakbu Banasiak, Proteuszowe czasy. Rozpad państwowego systemu sztuki 1982-1993, Warszawa 2020

- Muzeum sztuki. Antologia, red. M. Popczyk, Kraków 2005

- Muzeum Sztuki w Łodzi. Monografia, tom 1 i tom 2, Łódź 2015

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (wybrane fragmenty):

- Artyści i Kraków. Studia ofiarowane Tomaszowi Gryglewiczowi, Kraków 2022

- Zawód: kurator, pod redakcją Marty Kosińskiej, Karoliny Sikorskiej i Anny Czaban, Poznań 2014

- Art beyond Borders. Artiscit Exchange in Communist Europe [1945-1989], edited by Jérôme Bazin, Pascal Dubourg Glatigny, Piotr Piotrowski, Budapest 2016

- Socialist Space. Sites of Everyday Life in the Eastern Block, edited by D. Cromley and S. E. Reid, Oxford, New York 2002

- From museum critique to the critical museum / edited by Katarzyna Murawska-Muthesius, Piotr Piotrowski, London, New York 2016

- Odrzucone dziedzictwo. O sztuce polskiej lat 80., red. K. Sienkiewicz, Warszawa 2011

- Marek Maksymczak, Bunt przeciw władzy i formalizmowi. Próba interpretacji twórczości grupy Wprost, Warszawa 2017

- Zdenka Badovinac, Comradeship : curating, art, and politics in post-socialist Europe, New York 2019

- Primary documents : a sourcebook for Eastern and Central European Art since the 1950s / ed. by Laura Hoptman and Tomáš Pospiszyl ; with the ass. of Majlena Braun and Clay Tarica ; forew. by Ilya Kabakov, New York 2002

- Aleksander Wojciechowski, Czas smutku, czas nadziei: sztuka niezależna lat osiemdziesiątych, Warszawa 1992

- Piotr Piotrowski, Dekada, 1991

- Piotr Piotrowski, Znaczenia modernizmu: W stronę historii sztuki polskiej po 1945, Poznań 1999

Wymagania wstępne: (in Polish)

Znajomość sztuki z epok wcześniejszych.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)