Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Modern Art

General data

Course ID: WNHS-HS-SzNOW
Erasmus code / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Modern Art
Name in Polish: Sztuka nowoczesna
Organizational unit: Faculty of Historical Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Wiedza z zakresu historii powszechnej, historii kultury w tym sztuki, filozofii i literatury w zakresie wymaganym od absolwenta szkoły średniej. Zakres wiedzy i kompetencji objęty dotychczasowym kursem studiów.

Short description: (in Polish)

Wykład informacyjny z elementami wykładu problemowego. Zajęcia mają formę prezentacji uzupełnionej materiałem ilustracyjnym.

Zakres materiału obejmuje okres 1850-1939.

Full description: (in Polish)

Wykład informacyjny z elementami wykładu problemowego. Zajęcia mają formę prezentacji uzupełnionej materiałem ilustracyjnym.

Od studentek i studentów oczekuje się posiadania wiedzy z zakresu historii powszechnej, historii kultury w tym sztuki, filozofii i literatury w zakresie wymaganym od absolwenta szkoły średniej.

Program obejmuje zagadnienia z zakresu sztuk plastycznych 2 poł XIX i 1 poł. XX stulecia. Obok informacji faktograficznych na temat kierunków, ugrupowań artystycznych, sylwetek znaczących twórców i mecenasów, zostaną zarysowane zasadnicze konteksty omawianych zjawisk, a także problemy badawcze i naukowe hipotezy z nimi związane.

Bibliography: (in Polish)

Art SInce 1900 Modernizm Antimodernism Postmodernism, H.Foster, R. Krauss, Y-A. Bois, B.H.D. Buchloh, D. Joselit, wyd. III, London 2016 (polska wersja: Sztuka po 1900 roku..., Arkady 2023).

R. Brettell, Modern Art 1851-1929, Oxford-New York 1997.

S. Eisenman (red.), Nineteenth Century Art. A Critical History, London 2001.

H.W. Janson, 19th Century Scuplture, New York 1985.

M. Poprzęcka, Akademizm, Warszawa 1980

G. Naylor, The Arts and Crafts Movement, Cambridge MA 1971.

L. Nochlin, Realizm, Warszawa 1974.

Z. Kępiński, Impresjonizm, Warszawa 1986.

W. Juszczak, Postimpresjoniści, Warszawa 1985

W. Juszczak, Malarstwo polskiego modernizmu, Gdańsk 2005.

Elger D., Expressionism: A Revolution in German Art, Köln 2002

M. Porębski, Kubizm. Wprowadzenie do sztuki XX wieku, Warszawa 1980

Porębski M., Granica współczesności 1909-1925, Warszawa 1989

Ch. Baumgarth, Futuryzm, Warszawa 1978.

Lista, G., Futuryzm, Warszawa 2002;

H. Richter, Dadaizm, Warszawa 1983.

P. Strożek, Nic, to znaczy wszystko. Interpretacje niemieckiego dada, Warszawa 2016.

K. Janicka., Surrealizm, Warszawa 1973;

R. Passeron., Encyklopedia surrealizmu, Warszawa 1993

P. Overy, De Stijl, Warszawa 1979

G. Naylor., Bauhaus, Warszawa 1977

A. Turowski, W kręgu konstruktywizmu, Warszawa 1979

A. Turowski , Budowniczowie świata, Kraków 2000

P. Krakowski, Sztuka Trzeciej Rzeszy, Kraków 2002

Naród, styl, modernizm, red. J. Purchla, Kraków 2006.

Wystawa Paryska 1925, red. Joanna Sosnowska, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2007.

Wystawa Paryska 1937, red. Joanna Sosnowska IS PAN, Warszawa 2009.

A. Chmielewska , W służbie państwa, społeczeństwa i narodu. „Państwowotwórczy“ artyści plastycy w II Rzeczypospolitej, Warszawa 2006.

I. Luba, Dialog nowoczesności z tradycją. Malarstwo polskie dwudziestolecia międzywojennego, Warszawa 2004.

K. Chrudzimska-Uhera, Modernizacje i stylizacje. O rzeźbie i rzeźbiarzach w Zakopanem w latach 1879-1939, Warszawa 2013.

K. Chrudzimska-Uhera, Jan Szczepkowski (1876-1964). Życie i twórczość. Milanówek 2008.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

WIEDZA

Studentka/student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne, zna terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki.

Studentka/student zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii oraz zna jej najnowsze osiągnięcia.

Studentka/student ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi.

UMIEJĘTNOŚCI

Studentka/student potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym.

Studentka/student potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię z zakresu historii sztuki.

KOMPETENCJE

Studentka/student jest gotowy do współpracy i podejmowania działań na rzecz środowiska społecznego. Jest również przygotowany do samodzielnego zdobywania wiedzy z zakresu historii sztuki poprzez korzystanie m.in. z konsultacji specjalistycznych.

ECTS: 2/2

I sem: 2x25-30 godz.

30 godz. - uczestnictwo w zajęciach

15 godz. - lektura

15 godz. - przygotowanie do egzaminu

II sem: 2x25-30 godz. w tym:

30 godz. - uczestnictwo w zajęciach

15 godz. - lektura

15 godz. - przygotowanie do egzaminu

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

W obu semestrach studentka/student otrzymuje zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach - studentka/student ma prawo do maksymalnie trzech nieobecności w ciągu każdego semestru.

Uzyskane wymaganej liczby obecności (dopuszczalne są 3 nieobecności) na wykładzie oraz uzyskanie zaliczenia ćwiczeń z przedmiotu "Sztuka nowoczesna" jest warunkiem niezbędnym by studentka/student mogła/mógł przystąpić do egzaminu.

Egzamin obejmuje materiał (z zakresu wiedzy faktograficznej, teorii sztuki) oraz materiał ikonograficzny (artefakty) zaprezentowane na wykładzie podczas danego semestru. Podczas egzaminu studentka/student odpowiada na 3 pytania dotyczące faktografii oraz teoretycznych i ideologicznych założeń nurtów artystycznych, charakteryzuje sylwetki twórcze wybranych artystów, rozpoznaje wybrane dzieła sztuki, podając ich atrybucję: autora, tytuł, technikę i datę wykonania..

- na ocenę niedostateczną (2) studentka/student: nie ma uporządkowanej wiedzy o rozwoju sztuki 2. poł. XIX i 1 poł. XX w; nie posługuje się zaawansowaną terminologią; nie rozpoznaje różnych rodzajów i typów dzieł sztuki, nie potrafi podać poprawnej atrybucji obiektów; nie potrafi przeprowadzić krytyczną analizy i interpretacji dzieł i zjawisk w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym.

- na ocenę dostateczną (3) studentka/student: posiada uporządkowaną wiedzę o rozwoju sztuki 2. Poł. XIX i 1 poł. XX w; posługuje się zaawansowaną terminologią; rozpoznaje znaczącą ilość różnych rodzajów i typów dzieł sztuki, potrafi określić poprawną atrybucję obiektów; nie potrafi przeprowadzić krytycznej analizy i interpretacji dzieł i zjawisk w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym.

- na ocenę dobrą (4) studentka/student: posiada uporządkowaną wiedzę o rozwoju sztuki 2. poł XIX i 1 poł. XX w; posługuje się zaawansowaną terminologią; rozpoznaje bezbłędnie różne rodzaje i typy dzieł sztuki, potrafi określić poprawną atrybucję obiektów; podejmuje próbę krytycznej analizy i interpretacji dzieł i zjawisk w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym.

- na ocenę bardzo dobrą (5) studentka/student: posiada uporządkowaną wiedzę o rozwoju sztuki 2. poł. XIX i 1 poł. XX w; posługuje się zaawansowaną terminologią; rozpoznaje bezbłędnie różne rodzaje i typy dzieł sztuki, potrafi określić poprawną atrybucję obiektów; potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację dzieł i zjawisk w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 50 places more information
Coordinators: Katarzyna Chrudzimska-Uhera
Group instructors: Katarzyna Chrudzimska-Uhera
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aPCCdbZvEf5luaT-co0Hmv0DorUa3Wd1CEHFk638G7wo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a1aacce3-37b6-4c25-a5ce-e7a6a6041188&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - graded credit
Short description: (in Polish)

Wykład informacyjny z elementami wykładu problemowego. Zajęcia mają formę prezentacji uzupełnionej materiałem ilustracyjnym.

Zakres materiału obejmuje okres 1850-1939.

Full description: (in Polish)

Wykład informacyjny z elementami wykładu problemowego. Zajęcia mają formę prezentacji uzupełnionej materiałem ilustracyjnym.

Od studentek i studentów oczekuje się posiadania wiedzy z zakresu historii powszechnej, historii kultury w tym sztuki, filozofii i literatury w zakresie wymaganym od absolwenta szkoły średniej.

Program obejmuje zagadnienia z zakresu sztuk plastycznych 2 poł XIX i 1 poł. XX stulecia. Obok informacji faktograficznych na temat kierunków, ugrupowań artystycznych, sylwetek znaczących twórców i mecenasów, zostaną zarysowane zasadnicze konteksty omawianych zjawisk, a także problemy badawcze i naukowe hipotezy z nimi związane.

Bibliography: (in Polish)

R. Brettell, Modern Art 1851-1929, Oxford-New York 1997.

S. Eisenman (red.), Nineteenth Century Art. A Critical History, London 2001.

H.W. Janson, 19th Century Scuplture, New York 1985.

M. Poprzęcka, Akademizm, Warszawa 1980

G. Naylor, The Arts and Crafts Movement, Cambridge MA 1971.

L. Nochlin, Realizm, Warszawa 1974.

Z. Kępiński, Impresjonizm, Warszawa 1986.

W. Juszczak, Postimpresjoniści, Warszawa 1985

W. Juszczak, Malarstwo polskiego modernizmu, Gdańsk 2005.

Elger D., Expressionism: A Revolution in German Art, Köln 2002

M. Porębski, Kubizm. Wprowadzenie do sztuki XX wieku, Warszawa 1980

Porębski M., Granica współczesności 1909-1925, Warszawa 1989

Ch. Baumgarth, Futuryzm, Warszawa 1978.

Lista, G., Futuryzm, Warszawa 2002;

H. Richter, Dadaizm, Warszawa 1983.

P. Strożek, Nic, to znaczy wszystko. Interpretacje niemieckiego dada, Warszawa 2016.

K. Janicka., Surrealizm, Warszawa 1973;

R. Passeron., Encyklopedia surrealizmu, Warszawa 1993

P. Overy, De Stijl, Warszawa 1979

G. Naylor., Bauhaus, Warszawa 1977

A. Turowski, W kręgu konstruktywizmu, Warszawa 1979

A. Turowski , Budowniczowie świata, Kraków 2000

P. Krakowski, Sztuka Trzeciej Rzeszy, Kraków 2002

Naród, styl, modernizm, red. J. Purchla, Kraków 2006.

Wystawa Paryska 1925, red. Joanna Sosnowska, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2007.

Wystawa Paryska 1937, red. Joanna Sosnowska IS PAN, Warszawa 2009.

A. Chmielewska , W służbie państwa, społeczeństwa i narodu. „Państwowotwórczy“ artyści plastycy w II Rzeczypospolitej, Warszawa 2006.

I. Luba, Dialog nowoczesności z tradycją. Malarstwo polskie dwudziestolecia międzywojennego, Warszawa 2004.

Bieżące materiały dydaktyczne będą zamieszczane w zakładce kursu na platformie Moodle, adres strony: e.uksw.edu.pl

Wymagania wstępne: (in Polish)

Wiedza z zakresu historii powszechnej, historii kultury w tym sztuki, filozofii i literatury w zakresie wymaganym od absolwenta szkoły średniej.

W związku z ograniczeniami wymuszonymi stanem epidemicznym COVID 19 i zgodnie z wynikającymi stąd procedurami - wykład odbywa się w trybie zdalnym.

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aPCCdbZvEf5luaT-co0Hmv0DorUa3Wd1CEHFk638G7wo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a1aacce3-37b6-4c25-a5ce-e7a6a6041188&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 50 places more information
Coordinators: Katarzyna Chrudzimska-Uhera
Group instructors: Katarzyna Chrudzimska-Uhera
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3awsimVsum0fLe-xQfouVcPM-P1L2wev2dNGoV7w1kp2Q1%40thread.tacv2/conversations?groupId=e11381e3-e5f3-49cd-9408-6c7b8b0dc42a&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
Short description: (in Polish)

Wykład informacyjny z elementami wykładu problemowego. Zajęcia mają formę prezentacji uzupełnionej materiałem ilustracyjnym.

Zakres materiału obejmuje okres 1850-1939.

Full description: (in Polish)

Wykład informacyjny z elementami wykładu problemowego. Zajęcia mają formę prezentacji uzupełnionej materiałem ilustracyjnym.

Od studentek i studentów oczekuje się posiadania wiedzy z zakresu historii powszechnej, historii kultury w tym sztuki, filozofii i literatury w zakresie wymaganym od absolwenta szkoły średniej.

Program obejmuje zagadnienia z zakresu sztuk plastycznych 2 poł XIX i 1 poł. XX stulecia. Obok informacji faktograficznych na temat kierunków, ugrupowań artystycznych, sylwetek znaczących twórców i mecenasów, zostaną zarysowane zasadnicze konteksty omawianych zjawisk, a także problemy badawcze i naukowe hipotezy z nimi związane.

Bibliography: (in Polish)

R. Brettell, Modern Art 1851-1929, Oxford-New York 1997.

S. Eisenman (red.), Nineteenth Century Art. A Critical History, London 2001.

H.W. Janson, 19th Century Scuplture, New York 1985.

M. Poprzęcka, Akademizm, Warszawa 1980

G. Naylor, The Arts and Crafts Movement, Cambridge MA 1971.

L. Nochlin, Realizm, Warszawa 1974.

Z. Kępiński, Impresjonizm, Warszawa 1986.

W. Juszczak, Postimpresjoniści, Warszawa 1985

W. Juszczak, Malarstwo polskiego modernizmu, Gdańsk 2005.

Elger D., Expressionism: A Revolution in German Art, Köln 2002

M. Porębski, Kubizm. Wprowadzenie do sztuki XX wieku, Warszawa 1980

Porębski M., Granica współczesności 1909-1925, Warszawa 1989

Ch. Baumgarth, Futuryzm, Warszawa 1978.

Lista, G., Futuryzm, Warszawa 2002;

H. Richter, Dadaizm, Warszawa 1983.

P. Strożek, Nic, to znaczy wszystko. Interpretacje niemieckiego dada, Warszawa 2016.

K. Janicka., Surrealizm, Warszawa 1973;

R. Passeron., Encyklopedia surrealizmu, Warszawa 1993

P. Overy, De Stijl, Warszawa 1979

G. Naylor., Bauhaus, Warszawa 1977

A. Turowski, W kręgu konstruktywizmu, Warszawa 1979

A. Turowski , Budowniczowie świata, Kraków 2000

P. Krakowski, Sztuka Trzeciej Rzeszy, Kraków 2002

Naród, styl, modernizm, red. J. Purchla, Kraków 2006.

Wystawa Paryska 1925, red. Joanna Sosnowska, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2007.

Wystawa Paryska 1937, red. Joanna Sosnowska IS PAN, Warszawa 2009.

A. Chmielewska , W służbie państwa, społeczeństwa i narodu. „Państwowotwórczy“ artyści plastycy w II Rzeczypospolitej, Warszawa 2006.

I. Luba, Dialog nowoczesności z tradycją. Malarstwo polskie dwudziestolecia międzywojennego, Warszawa 2004.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Wiedza z zakresu historii powszechnej, historii kultury w tym sztuki, filozofii i literatury w zakresie wymaganym od absolwenta szkoły średniej.

Wykład w trybie on-line MSTeams, link:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3awsimVsum0fLe-xQfouVcPM-P1L2wev2dNGoV7w1kp2Q1%40thread.tacv2/conversations?groupId=e11381e3-e5f3-49cd-9408-6c7b8b0dc42a&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 25 places more information
Coordinators: Katarzyna Chrudzimska-Uhera
Group instructors: Katarzyna Chrudzimska-Uhera
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aPCCdbZvEf5luaT-co0Hmv0DorUa3Wd1CEHFk638G7wo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a1aacce3-37b6-4c25-a5ce-e7a6a6041188&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS: 2 = 2x25-30 godz.

30 godz. - uczestnictwo w zajęciach

15 godz. - lektura

15 godz. - przygotowanie do egzaminu

Short description: (in Polish)

Wykład informacyjny z elementami wykładu problemowego. Zajęcia mają formę prezentacji uzupełnionej materiałem ilustracyjnym.

Zakres materiału obejmuje okres 1850-1939.

Full description: (in Polish)

Wykład informacyjny z elementami wykładu problemowego. Zajęcia mają formę prezentacji uzupełnionej materiałem ilustracyjnym.

Od studentek i studentów oczekuje się posiadania wiedzy z zakresu historii powszechnej, historii kultury w tym sztuki, filozofii i literatury w zakresie wymaganym od absolwenta szkoły średniej.

Program obejmuje zagadnienia z zakresu sztuk plastycznych 2 poł XIX i 1 poł. XX stulecia. Obok informacji faktograficznych na temat kierunków, ugrupowań artystycznych, sylwetek znaczących twórców i mecenasów, zostaną zarysowane zasadnicze konteksty omawianych zjawisk, a także problemy badawcze i naukowe hipotezy z nimi związane.

Bibliography: (in Polish)

R. Brettell, Modern Art 1851-1929, Oxford-New York 1997.

S. Eisenman (red.), Nineteenth Century Art. A Critical History, London 2001.

H.W. Janson, 19th Century Scuplture, New York 1985.

M. Poprzęcka, Akademizm, Warszawa 1980

G. Naylor, The Arts and Crafts Movement, Cambridge MA 1971.

L. Nochlin, Realizm, Warszawa 1974.

Z. Kępiński, Impresjonizm, Warszawa 1986.

W. Juszczak, Postimpresjoniści, Warszawa 1985

W. Juszczak, Malarstwo polskiego modernizmu, Gdańsk 2005.

Elger D., Expressionism: A Revolution in German Art, Köln 2002

M. Porębski, Kubizm. Wprowadzenie do sztuki XX wieku, Warszawa 1980

Porębski M., Granica współczesności 1909-1925, Warszawa 1989

Ch. Baumgarth, Futuryzm, Warszawa 1978.

Lista, G., Futuryzm, Warszawa 2002;

H. Richter, Dadaizm, Warszawa 1983.

P. Strożek, Nic, to znaczy wszystko. Interpretacje niemieckiego dada, Warszawa 2016.

K. Janicka., Surrealizm, Warszawa 1973;

R. Passeron., Encyklopedia surrealizmu, Warszawa 1993

P. Overy, De Stijl, Warszawa 1979

G. Naylor., Bauhaus, Warszawa 1977

A. Turowski, W kręgu konstruktywizmu, Warszawa 1979

A. Turowski , Budowniczowie świata, Kraków 2000

P. Krakowski, Sztuka Trzeciej Rzeszy, Kraków 2002

Naród, styl, modernizm, red. J. Purchla, Kraków 2006.

Wystawa Paryska 1925, red. Joanna Sosnowska, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2007.

Wystawa Paryska 1937, red. Joanna Sosnowska IS PAN, Warszawa 2009.

A. Chmielewska , W służbie państwa, społeczeństwa i narodu. „Państwowotwórczy“ artyści plastycy w II Rzeczypospolitej, Warszawa 2006.

I. Luba, Dialog nowoczesności z tradycją. Malarstwo polskie dwudziestolecia międzywojennego, Warszawa 2004.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Wiedza z zakresu historii powszechnej, historii kultury w tym sztuki, filozofii i literatury w zakresie wymaganym od absolwenta szkoły średniej.

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 30 places more information
Coordinators: Katarzyna Chrudzimska-Uhera
Group instructors: Katarzyna Chrudzimska-Uhera
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aPCCdbZvEf5luaT-co0Hmv0DorUa3Wd1CEHFk638G7wo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a1aacce3-37b6-4c25-a5ce-e7a6a6041188&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS: 2 = 2x25-30 godz.

30 godz. - uczestnictwo w zajęciach

15 godz. - lektura

15 godz. - przygotowanie do egzaminu

Short description: (in Polish)

Wykład informacyjny z elementami wykładu problemowego. Zajęcia mają formę prezentacji uzupełnionej materiałem ilustracyjnym.

Zakres materiału obejmuje okres 1850-1939.

Full description: (in Polish)

Wykład informacyjny z elementami wykładu problemowego. Zajęcia mają formę prezentacji uzupełnionej materiałem ilustracyjnym. Zajęcia w sali, mogą także odbywać się w terenie, galeriach i muzeach.

Od studentek i studentów oczekuje się posiadania wiedzy z zakresu historii powszechnej, historii kultury w tym sztuki, filozofii i literatury w zakresie wymaganym od absolwenta szkoły średniej.

Program obejmuje zagadnienia z zakresu sztuk plastycznych 2 poł XIX i 1 poł. XX stulecia. Obok informacji faktograficznych na temat kierunków, ugrupowań artystycznych, sylwetek znaczących twórców i mecenasów, zostaną zarysowane zasadnicze konteksty omawianych zjawisk, a także problemy badawcze i naukowe hipotezy z nimi związane.

Bibliography: (in Polish)

Polskie style narodowe 1890-1918, katalog wystawy, Muz. Nar. w Krakowie, Kraków 2021

Nowy początek. Modernizm w II RP, katalog wystawy, Muz. Nar. w Krakowie, Kraków 2022.

R. Brettell, Modern Art 1851-1929, Oxford-New York 1997.

S. Eisenman (red.), Nineteenth Century Art. A Critical History, London 2001.

H.W. Janson, 19th Century Scuplture, New York 1985.

M. Poprzęcka, Akademizm, Warszawa 1980

G. Naylor, The Arts and Crafts Movement, Cambridge MA 1971.

L. Nochlin, Realizm, Warszawa 1974.

Z. Kępiński, Impresjonizm, Warszawa 1986.

W. Juszczak, Postimpresjoniści, Warszawa 1985

W. Juszczak, Malarstwo polskiego modernizmu, Gdańsk 2005.

Elger D., Expressionism: A Revolution in German Art, Köln 2002

M. Porębski, Kubizm. Wprowadzenie do sztuki XX wieku, Warszawa 1980

Porębski M., Granica współczesności 1909-1925, Warszawa 1989

Ch. Baumgarth, Futuryzm, Warszawa 1978.

Lista, G., Futuryzm, Warszawa 2002;

H. Richter, Dadaizm, Warszawa 1983.

P. Strożek, Nic, to znaczy wszystko. Interpretacje niemieckiego dada, Warszawa 2016.

K. Janicka., Surrealizm, Warszawa 1973;

R. Passeron., Encyklopedia surrealizmu, Warszawa 1993

P. Overy, De Stijl, Warszawa 1979

G. Naylor., Bauhaus, Warszawa 1977

A. Turowski, W kręgu konstruktywizmu, Warszawa 1979

A. Turowski , Budowniczowie świata, Kraków 2000

P. Krakowski, Sztuka Trzeciej Rzeszy, Kraków 2002

Naród, styl, modernizm, red. J. Purchla, Kraków 2006.

Wystawa Paryska 1925, red. Joanna Sosnowska, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2007.

Wystawa Paryska 1937, red. Joanna Sosnowska IS PAN, Warszawa 2009.

A. Chmielewska , W służbie państwa, społeczeństwa i narodu. „Państwowotwórczy“ artyści plastycy w II Rzeczypospolitej, Warszawa 2006.

I. Luba, Dialog nowoczesności z tradycją. Malarstwo polskie dwudziestolecia międzywojennego, Warszawa 2004.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Wiedza z zakresu historii powszechnej, historii kultury w tym sztuki, filozofii i literatury w zakresie wymaganym od absolwenta szkoły średniej.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 30 places more information
Coordinators: Katarzyna Chrudzimska-Uhera
Group instructors: Katarzyna Chrudzimska-Uhera
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aPCCdbZvEf5luaT-co0Hmv0DorUa3Wd1CEHFk638G7wo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a1aacce3-37b6-4c25-a5ce-e7a6a6041188&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS: 2 = 2x25-30 godz.

30 godz. - uczestnictwo w zajęciach

15 godz. - lektura

15 godz. - przygotowanie do egzaminu

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Wykład informacyjny z elementami wykładu problemowego. Zajęcia mają formę prezentacji uzupełnionej materiałem ilustracyjnym.

Zakres materiału obejmuje okres 1850-1939.

Full description: (in Polish)

Wykład informacyjny z elementami wykładu problemowego. Zajęcia mają formę prezentacji uzupełnionej materiałem ilustracyjnym. Zajęcia w sali, mogą także odbywać się w terenie, galeriach i muzeach.

Od studentek i studentów oczekuje się posiadania wiedzy z zakresu historii powszechnej, historii kultury w tym sztuki, filozofii i literatury w zakresie wymaganym od absolwenta szkoły średniej.

Program obejmuje zagadnienia z zakresu sztuk plastycznych 2 poł XIX i 1 poł. XX stulecia. Obok informacji faktograficznych na temat kierunków, ugrupowań artystycznych, sylwetek znaczących twórców i mecenasów, zostaną zarysowane zasadnicze konteksty omawianych zjawisk, a także problemy badawcze i naukowe hipotezy z nimi związane.

Bibliography: (in Polish)

Art SInce 1900 Modernizm Antimodernism Postmodernism, H.Foster, R. Krauss, Y-A. Bois, B.H.D. Buchloh, D. Joselit, wyd. III, London 2016 (polska wersja: Sztuka po 1900 roku..., Arkady 2023).

R. Brettell, Modern Art 1851-1929, Oxford-New York 1997.

S. Eisenman (red.), Nineteenth Century Art. A Critical History, London 2001.

H.W. Janson, 19th Century Scuplture, New York 1985.

M. Poprzęcka, Akademizm, Warszawa 1980

G. Naylor, The Arts and Crafts Movement, Cambridge MA 1971.

L. Nochlin, Realizm, Warszawa 1974.

Z. Kępiński, Impresjonizm, Warszawa 1986.

W. Juszczak, Postimpresjoniści, Warszawa 1985

W. Juszczak, Malarstwo polskiego modernizmu, Gdańsk 2005.

Elger D., Expressionism: A Revolution in German Art, Köln 2002

M. Porębski, Kubizm. Wprowadzenie do sztuki XX wieku, Warszawa 1980

Porębski M., Granica współczesności 1909-1925, Warszawa 1989

Ch. Baumgarth, Futuryzm, Warszawa 1978.

Lista, G., Futuryzm, Warszawa 2002;

H. Richter, Dadaizm, Warszawa 1983.

P. Strożek, Nic, to znaczy wszystko. Interpretacje niemieckiego dada, Warszawa 2016.

K. Janicka., Surrealizm, Warszawa 1973;

R. Passeron., Encyklopedia surrealizmu, Warszawa 1993

P. Overy, De Stijl, Warszawa 1979

G. Naylor., Bauhaus, Warszawa 1977

A. Turowski, W kręgu konstruktywizmu, Warszawa 1979

A. Turowski , Budowniczowie świata, Kraków 2000

P. Krakowski, Sztuka Trzeciej Rzeszy, Kraków 2002

Naród, styl, modernizm, red. J. Purchla, Kraków 2006.

Wystawa Paryska 1925, red. Joanna Sosnowska, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2007.

Wystawa Paryska 1937, red. Joanna Sosnowska IS PAN, Warszawa 2009.

A. Chmielewska , W służbie państwa, społeczeństwa i narodu. „Państwowotwórczy“ artyści plastycy w II Rzeczypospolitej, Warszawa 2006.

I. Luba, Dialog nowoczesności z tradycją. Malarstwo polskie dwudziestolecia międzywojennego, Warszawa 2004.

K. Chrudzimska-Uhera, Modernizacje i stylizacje. O rzeźbie i rzeźbiarzach w Zakopanem w latach 1879-1939, Warszawa 2013.

K. Chrudzimska-Uhera, Jan Szczepkowski (1876-1964). Życie i twórczość. Milanówek 2008.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Wiedza z zakresu historii powszechnej, historii kultury w tym sztuki, filozofii i literatury w zakresie wymaganym od absolwenta szkoły średniej.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 30 places more information
Coordinators: Katarzyna Chrudzimska-Uhera
Group instructors: Katarzyna Chrudzimska-Uhera
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aPCCdbZvEf5luaT-co0Hmv0DorUa3Wd1CEHFk638G7wo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a1aacce3-37b6-4c25-a5ce-e7a6a6041188&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS: 2 = 2x25-30 godz.

30 godz. - uczestnictwo w zajęciach

15 godz. - lektura

15 godz. - przygotowanie do egzaminu

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Wykład informacyjny z elementami wykładu problemowego. Zajęcia mają formę prezentacji uzupełnionej materiałem ilustracyjnym.

Zakres materiału obejmuje okres 1850-1939.

Full description: (in Polish)

Wykład informacyjny z elementami wykładu problemowego. Zajęcia mają formę prezentacji uzupełnionej materiałem ilustracyjnym. Zajęcia w sali, mogą także odbywać się w terenie, galeriach i muzeach.

Od studentek i studentów oczekuje się posiadania wiedzy z zakresu historii powszechnej, historii kultury w tym sztuki, filozofii i literatury w zakresie wymaganym od absolwenta szkoły średniej.

Program obejmuje zagadnienia z zakresu sztuk plastycznych 2 poł XIX i 1 poł. XX stulecia. Obok informacji faktograficznych na temat kierunków, ugrupowań artystycznych, sylwetek znaczących twórców i mecenasów, zostaną zarysowane zasadnicze konteksty omawianych zjawisk, a także problemy badawcze i naukowe hipotezy z nimi związane.

Bibliography: (in Polish)

Art SInce 1900 Modernizm Antimodernism Postmodernism, H.Foster, R. Krauss, Y-A. Bois, B.H.D. Buchloh, D. Joselit, wyd. III, London 2016 (polska wersja: Sztuka po 1900 roku..., Arkady 2023).

Polskie style narodowe 1890-1918, katalog wystawy, Muz. Nar. w Krakowie, Kraków 2021

Nowy początek. Modernizm w II RP, katalog wystawy, Muz. Nar. w Krakowie, Kraków 2022.

R. Brettell, Modern Art 1851-1929, Oxford-New York 1997.

S. Eisenman (red.), Nineteenth Century Art. A Critical History, London 2001.

H.W. Janson, 19th Century Scuplture, New York 1985.

M. Poprzęcka, Akademizm, Warszawa 1980

G. Naylor, The Arts and Crafts Movement, Cambridge MA 1971.

L. Nochlin, Realizm, Warszawa 1974.

Z. Kępiński, Impresjonizm, Warszawa 1986.

W. Juszczak, Postimpresjoniści, Warszawa 1985

W. Juszczak, Malarstwo polskiego modernizmu, Gdańsk 2005.

Elger D., Expressionism: A Revolution in German Art, Köln 2002

M. Porębski, Kubizm. Wprowadzenie do sztuki XX wieku, Warszawa 1980

Porębski M., Granica współczesności 1909-1925, Warszawa 1989

Ch. Baumgarth, Futuryzm, Warszawa 1978.

Lista, G., Futuryzm, Warszawa 2002;

H. Richter, Dadaizm, Warszawa 1983.

P. Strożek, Nic, to znaczy wszystko. Interpretacje niemieckiego dada, Warszawa 2016.

K. Janicka., Surrealizm, Warszawa 1973;

R. Passeron., Encyklopedia surrealizmu, Warszawa 1993

P. Overy, De Stijl, Warszawa 1979

G. Naylor., Bauhaus, Warszawa 1977

A. Turowski, W kręgu konstruktywizmu, Warszawa 1979

A. Turowski , Budowniczowie świata, Kraków 2000

P. Krakowski, Sztuka Trzeciej Rzeszy, Kraków 2002

Naród, styl, modernizm, red. J. Purchla, Kraków 2006.

Wystawa Paryska 1925, red. Joanna Sosnowska, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2007.

Wystawa Paryska 1937, red. Joanna Sosnowska IS PAN, Warszawa 2009.

A. Chmielewska , W służbie państwa, społeczeństwa i narodu. „Państwowotwórczy“ artyści plastycy w II Rzeczypospolitej, Warszawa 2006.

I. Luba, Dialog nowoczesności z tradycją. Malarstwo polskie dwudziestolecia międzywojennego, Warszawa 2004.

K. Chrudzimska-Uhera, Modernizacje i stylizacje. O rzeźbie i rzeźbiarzach w Zakopanem w latach 1879-1939, Warszawa 2013.

K. Chrudzimska-Uhera, Jan Szczepkowski (1876-1964). Życie i twórczość. Milanówek 2008.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Wymagania wstępne: wiedza z zakresu historii powszechnej, historii kultury w tym sztuki, filozofii i literatury w zakresie wymaganym od absolwenta szkoły średniej.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)