Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

History of material culture

General data

Course ID: WNHS-ODKS-HKMw
Erasmus code / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: History of material culture
Name in Polish: Historia kultury materialnej
Organizational unit: Faculty of Historical Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Wykład jest wprowadzeniem w kulturowy dorobek człowieka, obejmujacy materiał od

czasów prehistorycznych po nowoczesosc. Celem wykładu jest pokazanie w jaki sposób

mozna pozyskac wiedze o poszczególnych kulturach i społeczenstwach na podstawie

zachowanych obiektów i przedmiotów. W jaki sposób mozna datowac poszczególne

stanowiska i zabytki. Jaka role odgrywała kultura materialna w przestrzeni domowej

oraz publicznej. W jaki sposób funkcjonowały przedmioty w zyciu doczesnym oraz

pozagrobowym, bedac zabezpieczeniem zmarłych w ich wedrówce w zaswiaty.

Full description: (in Polish)

1. Wprowadzenie w tematyke przedmiotu. Przedstawienie celów i efektów kształcenia.

Podanie bibliografii oraz metod zaliczenia.

2. Definicje kultury materialnej.

2.Kulturowy rozwój człowieka a narzedzia w czasach prehistorycznych.

3. Przejscie od trybu zycia koczowniczego do osiadłego. Powstawanie pierwszych miast.

4. Wyposazenia grobów od czasów starozytnych po sredniowiecze.

5. Kultura materiala w przestrzeni publicznej w starozytnosci (okregi swiatynne,

agory, fora, termy, muzejony).

6. Kultura materialna w przestrzeni prywatnej w starozytnosci (pałace cesarskie,

insulae, wille w Pompejach i Herkulanum).

7. Rozwój inzynierii w Rzymie.

8. Kultura materialna w sredniowieczu (rozwój miast, budowa zamków, koscioły,

klasztory i skarbce).

9. Kultura materiala w przestrzeni publicznej w czasach nowozytnych i

nowoczesnych.

10. Kultura dworska i kultura ludowa.

11. Rewolucja przemysłowa i jej wpływ na kulture materialna.

12. Rola transportu w rozwoju kultury materialnej.

13. Rozwój ubioru na przestrzeni wieków.

14. Kultura materialna w czasah najnowszych.

15. Podsumowanie omówionego materiału.

Bibliography: (in Polish)

P.B. Bahn, C. Renfrew, Archeologia. Teorie, metody, praktyka, Warszawa

Kultura materialna starozytnej Grecji, K. Majewski (red.), t. 1-3,

Wrocław-Warszawa-Kraków, 1977.

F. Braudel, Kultura materialna, gospodarka i kapitalizm XV-XVIII wiek, t. 1-3, Warszawa

1992.

M. Dembinska i Z. Podwinska Historia kultury materialnej Polski w zarysie t. 1-4,

Wrocław-Warszawa-Kraków, 1978.

T. Dant, Kultura materialna, Kraków 2007.

J. Baranski, Swiat rzeczy. Zarys antropologiczny, Kraków 2007.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Student ma podstawowa wiedze o rozwoju sztuki i metodach badawczych stosowanych w naukach historycznych i w archeologii oraz konserwatorstwie. Wie jak stosowac nowe technologie w ochronie dóbr kultury.

Potrafi wykorzystac wiedze teoretyczna do interpretowania i analizowania zabytków.

Potrafi posługiwac sie jezykiem specjalistycznym i stosowac własciwa

terminologie uzywana w ochronie dziedzictwa kulturowego do opisu i analizy relacji miedzy obiektami chronionymi a otaczajacym swiatem i społeczenstwem. Ma umiejetnosc skonstruowanej logicznie wypowiedzi w mowie i w pismie w jezyku polskim na temat obszarów ochrony dóbr kultury materialnej. Umie sporzadzic maszynopis z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami. Potrafi posługiwac sie zasadami i normami etycznymi w działalnosci konserwatorskiej i ochronnej i we współpracy z innymi instytucjami dostrzega i analizuje dylematy etyczne, przewiduje

skutki konkretnych działan organizacyjnych. Jest swiadomy interdyscyplinarnosci wiedzy z zakresu ochrony dóbr kultury. Rozumie koniecznosc ciagłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w codziennej działalnosci. Ma swiadomosc swojej misji wobec społeczenstwa w zasiegu regionalnym i globalnym,

dostrzega potrzeby społeczne i edukacyjne w instytucjach zajmujacych sie dziedzictwem

kulturowym.

Udział w wykładzie: 27 godz.

Konsultacje: 3 godz.

Samodzielna lektura: 10 godz.

Przygotowanie do egzaminu: 20 godz.

Łacznie: 60 godz. / 2 pkt. ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kazdy wykład bedzie zaczynał sie od krótkiego przypomnienia materiału z

poprzednich zajec. Studenci bioracy aktywny udział w tej czesci wykładu beda

dostawali dodatkowe punkty za aktywnosc, co moze zaowocowac ocena bardzo dobra na

koniec semestru. Obecnosc na wykładach jest obowiazkowa (dozwolona jedna

nieobecnosc). Zaliczenie na ocene odbedzie sie w formie pisemnej pod koniec roku na

podstawie materiału teoretycznego i ilustracyjnego przedstawionego na wykładzie oraz

krótkich tekstów podanych do przeczytania miedzy wykładami.

Aby przystąpić do egzaminu do tego przedmiotu wymagane jest zaliczenie ćwiczeń i uzyskanie oceny z ćwiczeń jeszcze przed sesją egzaminacyjną

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 50 places more information
Coordinators: Magdalena Łaptaś
Group instructors: Magdalena Łaptaś
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 30 places more information
Coordinators: Magdalena Łaptaś
Group instructors: Magdalena Łaptaś
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 25 places more information
Coordinators: Magdalena Łaptaś
Group instructors: Magdalena Łaptaś
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Uczestnictwo w wykładach - 30 godz.

Przygotowanie materiałów do poszczególnych wykładów (czytanie tekstów) - 8 godz.

Konsultacje - 2 godz.

Przygotowanie do egzaminu 20 godz.

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Wykład jest wprowadzeniem w kulturowy dorobek człowieka, obejmujacy materiał od czasów prehistorycznych po nowoczesosc. Celem wykładu jest pokazanie w jaki sposób mozna pozyskac wiedzę o poszczególnych kulturach i społeczenstwach na podstawie zachowanych obiektów i przedmiotów. W jaki sposób mozna datowac poszczególne stanowiska i zabytki. Jaką rolę odgrywała kultura materialna w przestrzeni domowej oraz publicznej. W jaki sposób funkcjonowały przedmioty w życiu doczesnym oraz pozagrobowym, będąc zabezpieczeniem zmarłych w ich wędrówce w zaświaty.

Full description: (in Polish)

1. Wprowadzenie w tematykę przedmiotu. Przedstawienie celów i efektów kształcenia. Podanie bibliografii oraz metod zaliczenia.

Definicje kultury materialnej.

3.Kulturowy rozwój człowieka a narzędzia w czasach prehistorycznych.

4. Przejscie od trybu życia koczowniczego do osiadłego. Powstawanie pierwszych miast.

5. Wyposażenia grobów od czasów starożytnych po średniowiecze.

6. Kultura materiala w przestrzeni publicznej w starozytnosci (okręgi światynne, agory, fora, termy, muzejony).

7. Kultura materialna w przestrzeni prywatnej w starożytności (pałace cesarskie, insulae, wille w Pompejach i Herkulanum).

8. Rozwój inżynierii w Rzymie.

9. Kultura materialna w średniowieczu (rozwój miast, budowa zamków, koscioły, klasztory i skarbce).

10. Kultura materiala w przestrzeni publicznej w czasach nowożytnych i

nowoczesnych.

11. Kultura dworska i kultura ludowa.

12. Rewolucja przemysłowa i jej wpływ na kulture materialną.

13. Rola transportu w rozwoju kultury materialnej.

14. Rozwój ubioru na przestrzeni wieków.

15. Kultura materialna w czasah najnowszych.

Bibliography: (in Polish)

1. Wprowadzenie w tematykę przedmiotu. Przedstawienie celów i efektów kształcenia. Podanie bibliografii oraz metod zaliczenia.

Definicje kultury materialnej.

3.Kulturowy rozwój człowieka a narzędzia w czasach prehistorycznych.

4. Przejscie od trybu życia koczowniczego do osiadłego. Powstawanie pierwszych miast.

5. Wyposażenia grobów od czasów starożytnych po średniowiecze.

6. Kultura materiala w przestrzeni publicznej w starozytnosci (okręgi światynne, agory, fora, termy, muzejony).

7. Kultura materialna w przestrzeni prywatnej w starożytności (pałace cesarskie, insulae, wille w Pompejach i Herkulanum).

8. Rozwój inżynierii w Rzymie.

9. Kultura materialna w średniowieczu (rozwój miast, budowa zamków, koscioły, klasztory i skarbce).

10. Kultura materiala w przestrzeni publicznej w czasach nowożytnych i

nowoczesnych.

11. Kultura dworska i kultura ludowa.

12. Rewolucja przemysłowa i jej wpływ na kulture materialną.

13. Rola transportu w rozwoju kultury materialnej.

14. Rozwój ubioru na przestrzeni wieków.

15. Kultura materialna w czasah najnowszych.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)