Wstęp do ochrony dóbr kultury i środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-ODKS-WODKS |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(9998) Sustainable development
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do ochrony dóbr kultury i środowiska |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych UKSW |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aGQwykpLkDqlq14d6BTzeCP_BC6-evJPXUdwBQ5riFXg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=3dea0896-c47d-41fb-8422-f8a7d5a9d352&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o sztuce |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | ODKiŚ1_W09 ODKiŚ1_U03 |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu historii, etyki, filozofii, historii sztuki i biologii. |
Pełny opis: |
Zajęcia są wprowadzeniem do studiów na kierunku „Ochrona dóbr kultury i środowiska” (dalej ODKiŚ). Celem zajęć jest zapoznanie studentów/ek z interdyscyplinarnością kierunku, podstawowymi terminami i zagadnieniami. Zajęcia mają formę ćwiczeń. Zajęcia mają również na celu przedstawienie podstawowych publikacji naukowych związanych z ODKiŚ, przykładowymi działaniami, metodami itp., a także instytucji m.in. w Polsce, związanych z ODKiŚ. Zajęcia stanowią również wprowadzenie do przygotowania do pracy w sektorze ODKiŚ, z uwzględnieniem wybranych zagadnień związanych z pisaniem i czytaniem: prac naukowych, dokumentacji specjalistycznych, wyników badań, jak i ekspertyz itp.. Tematyka zajęć odnosi się do zagadnień z pogranicza humanistyki (nauki o sztuce, filozofia, archeologia itp.), nauk ścisłych i przyrodniczych (nauki biologiczne), a także nauk społecznych (nauki o zarządzaniu, nauki prawne). |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Gadecki B., 2019, Objaśnienie podstawowych pojęć związanych z przedmiotem badań – rozdział / fragment on-line - https://www.ksiegarnia.beck.pl/media/product_custom_files/1/2/12242-ochrona-podwodnego-dziedzictwa-kultury-aspekty-prawnokarne-i-kryminologiczne-bartlomiej-gadecki-darmowy-fragment.pdf Gebuza A., 2019, Ewolucja pojęcia dóbr kultury w konwencjach UNESCO - https://doi.org/10.34616/23.19.058 Lewicki, J., 2016. Razem czy osobno, czyli o potrzebie zintegrowanej ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego w działalności urzędów konserwatorskich. „Ochrona Dziedzictwa Kulturowego”, [online] Nr 1, s. 85–92. Dostępny w: http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-b942b50a-ad8b-485d-bc8c-311b81e6b2c6 Szmygin B. (red.), 2015, Vademecum Konserwatora Zabytków. Międzynarodowe Normy Ochrony Kultury, Warszawa – PKN ICOMOS - http://bc.pollub.pl/Content/12727/PDF/vaddemecumpl.pdf Zapłata R., Juszczyk K., Stereńczak K., 2021, Zrównoważony rozwój – obszary leśne i dziedzictwo kulturowe, [w:] Dziedzictwo kulturowe w kontekście wyzwań zrównoważonego rozwoju, red. M. Pawleta, A. Marciniak, Kraków, s. 155-189. Literatura uzupełniająca: Lewicki J., 2014, "Nowy kierunek kształcenia konserwatorskiego, czyli o udanym połączeniu ochrony zabytków z ochroną przyrody", s. 87-98 - http://bc.pollub.pl/Content/7894/PDF/nauczanie.pdf Rakoczy B., 2015, Ochrona lasu jako zabytku w prawie polskim / rozdział on-line - https://www.ksiegarnia.beck.pl/media/product_custom_files/1/3/13084-ochrona-dziedzictwa-kulturalnego-i-naturalnego-perspektywa-prawna-i-kryminologiczna-bartlomiej-gadecki-darmowy-fragment.pdf Zalasińska K., 2020, Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Komentarz, Warszawa – on-line darmowe fragmenty - https://www.ksiegarnia.beck.pl/19325-ustawa-o-ochronie-zabytkow-i-opiece-nad-zabytkami-komentarz-katarzyna-zalasinska#opis Zapłata R., Bałazy R., Lewicki J., Zawiła-Niedźwiecki T. 2015. Dziedzictwo kulturowe w lasach. Zabytki architektury, przemysłu, historyczne fortyfikacje i zasoby archeologiczne. Trudne wyzwania i interdyscyplinarne strategie ochrony, [w:] Materiały trzeciego panelu ekspertów w ramach prac nad Narodowym Programem Leśnym. Dziedzictwo. Lasy i gospo-darka leśna w kulturze i dziedzictwie narodowym, red. D. J. Gwiazdowicz, K. Rykowski. Sę-kocin Stary, xxx Instytut Badawczy Leśnictwa, 340-353 - https://www.researchgate.net/publication/301215643_Dziedzictwo_kulturowe_w_lasach_Zabytki_architektury_przemyslu_historyczne_fortyfikacje_i_zasoby_archeologiczne_Trudne_wyzwania_i_interdyscyplinarne_strategie_ochrony * Dodatkowa literatura rozszerzająca wiedzę w zakresie poszczególnych tematów zostanie podana na zajęciach. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W09 - student/ka (1) definiuje podstawowe terminy dotyczące filozofii, etyki oraz ODKiŚ (2) nazywa, a zarazem (3) rozumie zależności między ww. oraz fakty i pojęcia w odniesieniu do norm etycznych, związane z ODKiŚ; U02 – student/ka (4) posługuje się językiem specjalistycznym z zakresu ODKiŚ, a także (5) potrafi stosować odpowiednią terminologię stosowaną w ochronie dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekt W09: - dostateczny/3 – posiada (z pomocą i podpowiedzią nauczyciela) podstawową wiedzę z zakresu najważniejszych nurtów i koncepcji filozoficznych, a zarazem wykazuje znajomość (z pomocą i podpowiedzią nauczyciela) pojęć i faktów w obszarze norm etycznych obowiązujących w ochronie środowiska przyrodniczego oraz ochronie zabytków; - dobry/4 – posiada podstawową wiedzę z zakresu najważniejszych nurtów i koncepcji filozoficznych, a zarazem wykazuje znajomość pojęć i faktów w obszarze norm etycznych obowiązujących w ochronie środowiska przyrodniczego oraz ochronie zabytków; - bardzo dobry/5 – posiada pełną wiedzę z zakresu najważniejszych nurtów i koncepcji filozoficznych, a zarazem wykazuje pełną znajomość głównych pojęć i faktów w obszarze norm etycznych obowiązujących w ochronie środowiska przyrodniczego oraz ochronie zabytków. Efekt U03: - dostateczny/3 – posiada (z pomocą i podpowiedzią nauczyciela) umiejętność posługiwania się – na poziomie podstawowym - językiem specjalistycznym, a także (z pomocą i podpowiedzią nauczyciela) umiejętność stosowania podstawowej - właściwej terminologii używanej w ochronie dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego; - dobry / 4 – posiada umiejętność posługiwania się – na poziomie podstawowym - językiem specjalistycznym, a także umiejętność stosowania podstawowej - właściwej terminologii używanej w ochronie dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego; - bardzo dobry / 5 – posiada biegłą umiejętność posługiwania się językiem specjalistycznym, a także umiejętność płynnego i obszernego stosowania właściwej terminologii używanej w ochronie dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Skrodzka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Skrodzka | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aGQwykpLkDqlq14d6BTzeCP_BC6-evJPXUdwBQ5riFXg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=3dea0896-c47d-41fb-8422-f8a7d5a9d352&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Studenci zapoznają się z podstawowymi informacjami na temat dziedzin które będą przybliżone w trakcie studiów. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia prowadzone są w formule ćwiczeń, która zakłada aktywność studentów. Wykładowca na kilku pierwszych zajęciach wprowadza studentów w specyfikę kierunku. Studenci następnie są zobowiązani do aktywnego przygotowywania się na zajęcia. Na podstawie wyznaczonych lektur, wskazanej literatury fachowej i samodzielnie wyszukanych publikacji naukowych przygotowują referaty, prezentacje i prace pisemne, z których ocena jest komponentem oceny zaliczeniowej. |
|
Literatura: |
E. Umberto, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, tłum. G. Jurkowlaniec, Warszawa 2007. Papież Franciszek, Encyklika Laudato si', 2015 |
|
Wymagania wstępne: |
Podstawowa znajomość najnowszej historii powszechnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Pałubska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Pałubska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aGQwykpLkDqlq14d6BTzeCP_BC6-evJPXUdwBQ5riFXg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=3dea0896-c47d-41fb-8422-f8a7d5a9d352&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Praca w bezpośrednim kontakcie / udział bezpośredni 30 godz. – uczestnictwo w zajęciach, konsultacje, zaliczenie zajęć itp.. Praca własna / 30 godzin – samodzielne przygotowanie się do zaliczenia, samodzielna lektura, przygotowanie i prezentacja pracy, przygotowanie się do zajęć. Suma godzin: 60 = 2 ECTS, w tym w kontakcie bezpośrednim z Nauczycielem Akademickim – 30 godz. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Studenci zapoznają się z podstawowymi informacjami na temat dziedzin które będą przybliżone w trakcie studiów. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia prowadzone są w formule ćwiczeń, która zakłada aktywność studentów. Wykładowca na kilku pierwszych zajęciach wprowadza studentów w specyfikę kierunku. Studenci następnie są zobowiązani do aktywnego przygotowywania się na zajęcia. Na podstawie wyznaczonych lektur, wskazanej literatury fachowej i samodzielnie wyszukanych publikacji naukowych przygotowują referaty, prezentacje i prace pisemne, z których ocena jest komponentem oceny zaliczeniowej. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Gadecki B., 2019, Objaśnienie podstawowych pojęć związanych z przedmiotem badań – rozdział / fragment on-line - https://www.ksiegarnia.beck.pl/media/product_custom_files/1/2/12242-ochrona-podwodnego-dziedzictwa-kultury-aspekty-prawnokarne-i-kryminologiczne-bartlomiej-gadecki-darmowy-fragment.pdf Gebuza A., 2019, Ewolucja pojęcia dóbr kultury w konwencjach UNESCO - https://doi.org/10.34616/23.19.058 Krajowy program ochrony zabytków i opieki nad zabytkami nad zabytkami na lata 2019-2022 - http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WMP20190000808/O/M20190808.pdf Lewicki, J., 2016. Razem czy osobno, czyli o potrzebie zintegrowanej ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego w działalności urzędów konserwatorskich. „Ochrona Dziedzictwa Kulturowego”, [online] Nr 1, s. 85–92. Dostępny w: http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-b942b50a-ad8b-485d-bc8c-311b81e6b2c6 Lewicki J., 2014, "Nowy kierunek kształcenia konserwatorskiego, czyli o udanym połączeniu ochrony zabytków z ochroną przyrody", s. 87-98 - http://bc.pollub.pl/Content/7894/PDF/nauczanie.pdf Mitkowska, A., Drapella-Hermansdorfer, A., 1982. Ochrona przyrody i ochrona zabytków - konflikt czy współdziałanie? Ochrona Zabytków, (3-4), s. 222–225 - http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-f90b53a2-eae2-4ceb-baaa-30a680e60a47 Rakoczy B., 2015, Ochrona lasu jako zabytku w prawie polskim / rozdział on-line - https://www.ksiegarnia.beck.pl/media/product_custom_files/1/3/13084-ochrona-dziedzictwa-kulturalnego-i-naturalnego-perspektywa-prawna-i-kryminologiczna-bartlomiej-gadecki-darmowy-fragment.pdf Szmygin B. (red.), 2015, Vademecum Konserwatora Zabytków. Międzynarodowe Normy Ochrony Kultury, Warszawa – PKN ICOMOS - http://bc.pollub.pl/Content/12727/PDF/vaddemecumpl.pdf Zapłata R., Juszczyk K., Stereńczak K., 2021, Zrównoważony rozwój – obszary leśne i dziedzictwo kulturowe, [w:] Dziedzictwo kulturowe w kontekście wyzwań zrównoważonego rozwoju, red. M. Pawleta, A. Marciniak, Kraków, s. 155-189. Franciszek, 2015, Encyklika Laudatio si’ - http://www.vatican.va/content/francesco/pl/encyclicals/documents/papa-francesco_20150524_enciclica-laudato-si.html |
|
Wymagania wstępne: |
Podstawowa znajomość najnowszej historii powszechnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Zapłata | |
Prowadzący grup: | Rafał Zapłata | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Praca w bezpośrednim kontakcie / udział bezpośredni 30 godz. – uczestnictwo w zajęciach, konsultacje, zaliczenie zajęć itp.. Praca własna / 30 godzin – samodzielne przygotowanie się do zaliczenia, samodzielna lektura, przygotowanie i prezentacja pracy, przygotowanie się do zajęć. Suma godzin: 60 = 2 ECTS, w tym w kontakcie bezpośrednim z Nauczycielem Akademickim – 30 godz. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Pełny opis: |
Zajęcia prowadzone są w formule ćwiczeń, która zakłada aktywność studentów. Wykładowca na kilku pierwszych zajęciach wprowadza studentów w specyfikę kierunku. Studenci następnie są zobowiązani do aktywnego przygotowywania się na zajęcia. Na podstawie wyznaczonych lektur, wskazanej literatury fachowej i samodzielnie wyszukanych publikacji naukowych przygotowują referaty, prezentacje i prace pisemne, z których ocena jest komponentem oceny zaliczeniowej. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Gadecki B., 2019, Objaśnienie podstawowych pojęć związanych z przedmiotem badań – rozdział / fragment on-line - https://www.ksiegarnia.beck.pl/media/product_custom_files/1/2/12242-ochrona-podwodnego-dziedzictwa-kultury-aspekty-prawnokarne-i-kryminologiczne-bartlomiej-gadecki-darmowy-fragment.pdf Gebuza A., 2019, Ewolucja pojęcia dóbr kultury w konwencjach UNESCO - https://doi.org/10.34616/23.19.058 Lewicki, J., 2016. Razem czy osobno, czyli o potrzebie zintegrowanej ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego w działalności urzędów konserwatorskich. „Ochrona Dziedzictwa Kulturowego”, [online] Nr 1, s. 85–92. Dostępny w: http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-b942b50a-ad8b-485d-bc8c-311b81e6b2c6 Szmygin B. (red.), 2015, Vademecum Konserwatora Zabytków. Międzynarodowe Normy Ochrony Kultury, Warszawa – PKN ICOMOS - http://bc.pollub.pl/Content/12727/PDF/vaddemecumpl.pdf Zapłata R., Juszczyk K., Stereńczak K., 2021, Zrównoważony rozwój – obszary leśne i dziedzictwo kulturowe, [w:] Dziedzictwo kulturowe w kontekście wyzwań zrównoważonego rozwoju, red. M. Pawleta, A. Marciniak, Kraków, s. 155-189. Literatura uzupełniająca: Lewicki J., 2014, "Nowy kierunek kształcenia konserwatorskiego, czyli o udanym połączeniu ochrony zabytków z ochroną przyrody", s. 87-98 - http://bc.pollub.pl/Content/7894/PDF/nauczanie.pdf Rakoczy B., 2015, Ochrona lasu jako zabytku w prawie polskim / rozdział on-line - https://www.ksiegarnia.beck.pl/media/product_custom_files/1/3/13084-ochrona-dziedzictwa-kulturalnego-i-naturalnego-perspektywa-prawna-i-kryminologiczna-bartlomiej-gadecki-darmowy-fragment.pdf Zalasińska K., 2020, Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Komentarz, Warszawa – on-line darmowe fragmenty - https://www.ksiegarnia.beck.pl/19325-ustawa-o-ochronie-zabytkow-i-opiece-nad-zabytkami-komentarz-katarzyna-zalasinska#opis Zapłata R., Bałazy R., Lewicki J., Zawiła-Niedźwiecki T. 2015. Dziedzictwo kulturowe w lasach. Zabytki architektury, przemysłu, historyczne fortyfikacje i zasoby archeologiczne. Trudne wyzwania i interdyscyplinarne strategie ochrony, [w:] Materiały trzeciego panelu ekspertów w ramach prac nad Narodowym Programem Leśnym. Dziedzictwo. Lasy i gospo-darka leśna w kulturze i dziedzictwie narodowym, red. D. J. Gwiazdowicz, K. Rykowski. Sę-kocin Stary, xxx Instytut Badawczy Leśnictwa, 340-353 - https://www.researchgate.net/publication/301215643_Dziedzictwo_kulturowe_w_lasach_Zabytki_architektury_przemyslu_historyczne_fortyfikacje_i_zasoby_archeologiczne_Trudne_wyzwania_i_interdyscyplinarne_strategie_ochrony * Dodatkowa literatura rozszerzająca wiedzę w zakresie poszczególnych tematów zostanie podana na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Zapłata | |
Prowadzący grup: | Rafał Zapłata | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Praca w bezpośrednim kontakcie / udział bezpośredni 30 godz. – uczestnictwo w zajęciach, konsultacje, zaliczenie zajęć itp.. Praca własna / 30 godzin – samodzielne przygotowanie się do zaliczenia, samodzielna lektura, przygotowanie i prezentacja pracy, przygotowanie się do zajęć. Suma godzin: 60 = 2 ECTS, w tym w kontakcie bezpośrednim z Nauczycielem Akademickim – 30 godz. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Pełny opis: |
Zajęcia prowadzone są w formule ćwiczeń, która zakłada aktywność studentów. Wykładowca na kilku pierwszych zajęciach wprowadza studentów w specyfikę kierunku. Studenci następnie są zobowiązani do aktywnego przygotowywania się na zajęcia. Na podstawie wyznaczonych lektur, wskazanej literatury fachowej i samodzielnie wyszukanych publikacji naukowych przygotowują referaty, prezentacje i prace pisemne, z których ocena jest komponentem oceny zaliczeniowej. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Gadecki B., 2019, Objaśnienie podstawowych pojęć związanych z przedmiotem badań – rozdział / fragment on-line - https://www.ksiegarnia.beck.pl/media/product_custom_files/1/2/12242-ochrona-podwodnego-dziedzictwa-kultury-aspekty-prawnokarne-i-kryminologiczne-bartlomiej-gadecki-darmowy-fragment.pdf Gebuza A., 2019, Ewolucja pojęcia dóbr kultury w konwencjach UNESCO - https://doi.org/10.34616/23.19.058 Lewicki, J., 2016. Razem czy osobno, czyli o potrzebie zintegrowanej ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego w działalności urzędów konserwatorskich. „Ochrona Dziedzictwa Kulturowego”, [online] Nr 1, s. 85–92. Dostępny w: http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-b942b50a-ad8b-485d-bc8c-311b81e6b2c6 Szmygin B. (red.), 2015, Vademecum Konserwatora Zabytków. Międzynarodowe Normy Ochrony Kultury, Warszawa – PKN ICOMOS - http://bc.pollub.pl/Content/12727/PDF/vaddemecumpl.pdf Zapłata R., Juszczyk K., Stereńczak K., 2021, Zrównoważony rozwój – obszary leśne i dziedzictwo kulturowe, [w:] Dziedzictwo kulturowe w kontekście wyzwań zrównoważonego rozwoju, red. M. Pawleta, A. Marciniak, Kraków, s. 155-189. Literatura uzupełniająca: Lewicki J., 2014, "Nowy kierunek kształcenia konserwatorskiego, czyli o udanym połączeniu ochrony zabytków z ochroną przyrody", s. 87-98 - http://bc.pollub.pl/Content/7894/PDF/nauczanie.pdf Rakoczy B., 2015, Ochrona lasu jako zabytku w prawie polskim / rozdział on-line - https://www.ksiegarnia.beck.pl/media/product_custom_files/1/3/13084-ochrona-dziedzictwa-kulturalnego-i-naturalnego-perspektywa-prawna-i-kryminologiczna-bartlomiej-gadecki-darmowy-fragment.pdf Zalasińska K., 2020, Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Komentarz, Warszawa – on-line darmowe fragmenty - https://www.ksiegarnia.beck.pl/19325-ustawa-o-ochronie-zabytkow-i-opiece-nad-zabytkami-komentarz-katarzyna-zalasinska#opis Zapłata R., Bałazy R., Lewicki J., Zawiła-Niedźwiecki T. 2015. Dziedzictwo kulturowe w lasach. Zabytki architektury, przemysłu, historyczne fortyfikacje i zasoby archeologiczne. Trudne wyzwania i interdyscyplinarne strategie ochrony, [w:] Materiały trzeciego panelu ekspertów w ramach prac nad Narodowym Programem Leśnym. Dziedzictwo. Lasy i gospo-darka leśna w kulturze i dziedzictwie narodowym, red. D. J. Gwiazdowicz, K. Rykowski. Sę-kocin Stary, xxx Instytut Badawczy Leśnictwa, 340-353 - https://www.researchgate.net/publication/301215643_Dziedzictwo_kulturowe_w_lasach_Zabytki_architektury_przemyslu_historyczne_fortyfikacje_i_zasoby_archeologiczne_Trudne_wyzwania_i_interdyscyplinarne_strategie_ochrony * Dodatkowa literatura rozszerzająca wiedzę w zakresie poszczególnych tematów zostanie podana na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.