(in Polish) OB.Historia świata. Daleki Wschód
General data
Course ID: | WNHS-ZDK-HŚDW |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | OB.Historia świata. Daleki Wschód |
Organizational unit: | Faculty of Historical Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Zarys programu: 1. Zagadnienia wstępne 2. Zarys historycznego kształtowania się Chin współczesnych 3. Zakazane Miasto w Pekinie a zbiory w muzeum w Taipei 4. Znaczenie filozofii i religii chińskich dla kultury i sztuki 5. Tradycje chińskie 6. Wybrane elementy kultury chińskiej 7. Kaligrafia i jej znaczenie w Chinach 8. Literatura chińska 9. Malarstwo chińskie 10. Wyroby ceramiczne i porcelana 11. Rzeźba. Żady i ich wykorzystanie w sztuce 12. Muzyka i sztuki sceniczne 13. Specyfika architektury chińskiej 14. Kuchnia, sport, medycyna 15. Podsumowanie: ważniejsze kody kulturowe społeczeństwa chińskiego |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: 1. KÜNSTLER M.J., Dzieje kultury chińskiej, PWN, Warszawa 2007. 2. MORTON W.S., LEWIS C.M., Chiny. Historia i kultura, UJ, Kraków 2007. 3. OLSZEWSKI W., Chiny. Zarys Kultury, UAM, Poznań 2003. 4. PIMPANEAU J., Chiny. Kultura i tradycje, Dialog, Warszawa 2001. 5. SZYMAŃSKA, Beata (red.), Filozofia Wschodu, UJ, Kraków 2006. 6. ZAJDLER E., Zrozumieć Chińczyków. Kulturowe kody społeczności chińskich, Dialog, Warszawa 2011. Literatura uzupełniająca: 7. FAIRBANKS J.K., Historia Chin. Nowe spojrzenie, Marabut, Gdańsk 1996. 8. FENG Y., Krótka historia filozofii chińskiej, PWN, Warszawa 2001. 9. FEN LINGJUJ., SHI WEJMING, Kultura Chin, Adam Marszałek, Toruń 2008. 10. GAWLIKOWSKI K., TOMALA K. (red.), Chiny: rozwój społeczeństwa i państwa na przełomie XX i XXI wieku, Trio, Warszawa 2002 11. WARDĘGA J., Współczesne społeczeństwo chińskie. Konsekwencje przemian modernizacyjnych, Adam Marszałek, Toruń 2015. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) PUNKTY ECTS: 2 Aktywność studenta: Nakład pracy w godz.: udział w wykładzie - 30 przygotowanie tekstów na zajęcia - 10 przygotowanie do egzaminu - 20 SUMA GODZIN - 60 Zapoznanie studentów z podstawowymi charakterystycznymi elementami kultury i sztuki chińskiej. Przekazanie wiedzy dotyczącej historycznego rozwoju Chin oraz podstaw filozoficznych i religijnych twórczości artystycznej. Pokazanie powiązań między elementami ideami filozoficznymi i religijnymi a sztuką w Chinach. Ponadto ukazanie związków między filozofią i sztuką a życiem codziennym na przykładzie kuchni, medycyny i sportu. Zapoznanie studentów z tradycyjnymi świętami w Chinach i związanymi z nimi obchodami. Omówienie specyfiki poszczególnych sfer twórczości: kaligrafii chińskiej, malarstwa, rzeźby, wyrobów ceramicznych, literatury, architektury, muzyki i sztuk scenicznych. Nauczenie umiejętności rozpoznania ich charakterystycznych cech. Pogłębienie świadomości bogactwa dziedzictwa kulturowego całej ludzkości. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Obowiązkowa obecność na zajęciach Test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi przygotowany na platformie Moodle |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.