MON. Rzeźba XIX/XX wieku. Wybrane zagadnienia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-ZDK-M.RZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MON. Rzeźba XIX/XX wieku. Wybrane zagadnienia |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych |
Grupy: |
Wykłady monograficzne II stopień ZDK |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia HS1_W02 HS1_W03 HS1_W06 HS1_U05 HS1_U08 HS2_W02 HS2_W03 HS2_W06 HS2_U03 HS2_U07 HS2_K01 |
Skrócony opis: |
Wykład problemowy poświęcony omówieniu wybranych zagadnień historii rzeźby europejskiej, amerykańskiej i polskiej 2 poł. XIX w. i pocz. XX w. |
Pełny opis: |
Wykład problemowy poświęcony omówieniu wybranych zagadnień historii rzeźby europejskiej XIX i XX wieku. Podczas zajęć zaprezentowana zostanie m.in.: technologiczna specyfika medium rzeźbiarskiego, procesu twórczego i pozycji artysty; charakterystyczne tendencje rzeźby XIX wiecznej (alegoryczność, narracyjność) realizowane zwłaszcza w rzeźbie monumentalnej (architektonicznej i pomnikowej); zasadnicze zjawiska zachodzące na przełomie XIX i XX w., wpływ idei modernistycznych i awangardowych na medium rzeźbiarskie (m.in. zdobycze kubizmu, surrealizmu, futuryzmu). Zaprezentowane zostaną sylwetki wybranych, znaczących rzeźbiarzy polskich, europejskich i amerykańskich. |
Literatura: |
Sculpture today, Phaidon 2007. Sculpture: From Antiquity to the Present Day, t. 2, Taschen 2006 (równiez wczesniejsze wydania). M.I. Kwiatkowska, Rzezbiarze warszawscy XIX wieku, PWN Warszawa 1995. A. Melbechowska-Luty, Posagi i ludaie. Rzezba polska dwudziestolecia miedzywojennego, Neriton, Warszawa 2005. A. Melbechowska-Luty, I. Bal, Teoria i krytyka. Antologia tekstów o rzezbie polskiej 1915-1939, Neriton Warszawa 2007. R.E. Krauss, Passages in Modern Sculpture, Cambridge Massachusetts, London 1981. R. Krauss, Oryginalność awangardy i inne mity modernistyczne, przeł. M. Szuba, słowo/obraz/terytoria 2011. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
I st. studiów: WIEDZA Studentka/student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne, zna terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki. Studentka/student zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii oraz zna jej najnowsze osiągnięcia. Studentka/student Ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi. UMIEJĘTNOŚCI Studentka/student posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki. Studentka/student potrafi pracować samodzielnie i w grupie, także interdyscyplinarnej, przyjmując w niej różne role. Potrafi komunikować się z otoczeniem uzasadniając merytorycznie swoje stanowisko. II st. stud. WIEDZA Studentka/student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o wybranych problemach rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne; zna zaawansowaną terminologię oraz metody badawcze historii sztuki. Studentka/student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma uporządkowaną znajomość teorii i metodologii stosowanych w historii sztuki oraz zna jej najnowsze osiągnięcia. Studentka/student ma uporządkowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi. UMIEJĘTNOŚCI Studentka/student potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem samodzielnie wybranych lub opracowanych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Studentka/student posiada zaawansowaną umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki. KOMPETENCJE Studentka/student jest gotowy do samodzielnego kształcenia się i korzystania z konsultacji specjalistycznych. Docenia wartość wiedzy ekspertów, ale jednocześnie jest gotów poddać wiedzę ekspercką krytycznej analizie. Jest przygotowany do współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska społecznego, w których jest gotów odgrywać rolę lidera. ECTS 2 = 2x 25-30 godz. 30 godz. - uczestnictwo w wykładzie 30 godz. - lektura, opracowanie pracy pisemnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu na podstawie obecności (studentka/student ma prawo do maksymalnie trzech nieobecności) i pracy pisemnej. - Ocenę dostateczną (3) otrzymuje studentka/student, który: uczęszczał regularnie na zajęcia, brał w nich czynny udział wykazując zainteresowanie pogłębieniem wiedzy w zakresie prezentowanej problematyki; wykazuje wiedzę w zakresie dziejów sztuki i oddziaływania nurtów i teorii humanistyki na sztuki plastyczne - w zakresie objętym programem wykładu. - Ocenę dobrą (4) otrzymuje studentka/student, który: uczęszczał regularnie na zajęcia, brał w nich czynny udział, przygotował i złożył w wyznaczonym terminie pracę pisemną o tematyce z zakresu objętego programem wykładu, wykazując umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi, znajomość metod analizy i interpretacji dzieł sztuki. - Ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje studentka/student, który: uczęszczał regularnie na zajęcia, brał w nich czynny udział, przygotował i złożył w wyznaczonym terminie pisemną pracę dotyczącą wybranego zagadnienia z zakresu objętego programem wykładu, wykazując umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi, przygotowania tekstu naukowego z aparatem badawczym i poprawnie opracowanym materiałem ilustracyjnym, znajomość metod analizy i interpretacji dzieł sztuki oraz stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii. W przypadku studentów/studentek studiów 1 st. wymagany jest tekst analityczny, w przypadku studentów/studentek studiów 2 st. - umiejętność przeprowadzenia analizy i prezentacji merytorycznie uzasadnionych wniosków. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK_MON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Chrudzimska-Uhera | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Chrudzimska-Uhera | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7V3wDcPQ9JymG7osZKtl14EqEagFLs6lse4wCmcnn1w1%40thread.tacv2/conversations?groupId=f0e3dc0f-73b7-4808-8f3c-bcdf4a736424&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Wykład problemowy poświęcony omówieniu wybranych zagadnień historii rzeźby europejskiej, amerykańskiej i polskiej 2 poł. XIX w. i pocz. XX w. |
|
Pełny opis: |
Wykład problemowy poświęcony omówieniu wybranych zagadnień historii rzeźby europejskiej XIX i XX wieku. Podczas zajęć zaprezentowana zostanie m.in.: technologiczna specyfika medium rzeźbiarskiego, procesu twórczego i pozycji artysty; charakterystyczne tendencje rzeźby XIX wiecznej (alegoryczność, narracyjność) realizowane zwłaszcza w rzeźbie monumentalnej (architektonicznej i pomnikowej); zasadnicze zjawiska zachodzące na przełomie XIX i XX w., wpływ idei modernistycznych i awangardowych na medium rzeźbiarskie (m.in. zdobycze kubizmu, surrealizmu, futuryzmu). Zaprezentowane zostaną sylwetki wybranych, znaczących rzeźbiarzy polskich, europejskich i amerykańskich. |
|
Literatura: |
Sculpture today, Phaidon 2007. Sculpture: From Antiquity to the Present Day, t. 2, Taschen 2006 (równiez wczesniejsze wydania). M.I. Kwiatkowska, Rzezbiarze warszawscy XIX wieku, PWN Warszawa 1995. A. Melbechowska-Luty, Posagi i ludaie. Rzezba polska dwudziestolecia miedzywojennego, Neriton, Warszawa 2005. A. Melbechowska-Luty, I. Bal, Teoria i krytyka. Antologia tekstów o rzezbie polskiej 1915-1939, Neriton Warszawa 2007. R.E. Krauss, Passages in Modern Sculpture, Cambridge Massachusetts, London 1981. R. Krauss, Oryginalność awangardy i inne mity modernistyczne, przeł. M. Szuba, słowo/obraz/terytoria 2011. |
|
Wymagania wstępne: |
Zakres wiedzy, kompetencji i umiejętności objętych dotychczasowym tokiem studiów. Zainteresowanie problematyką wykładu. wykład w trybie on-line https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7V3wDcPQ9JymG7osZKtl14EqEagFLs6lse4wCmcnn1w1%40thread.tacv2/conversations?groupId=f0e3dc0f-73b7-4808-8f3c-bcdf4a736424&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.