Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MON. Rzeźba XIX/XX wieku. Wybrane zagadnienia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNHS-ZDK-M.RZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MON. Rzeźba XIX/XX wieku. Wybrane zagadnienia
Jednostka: Wydział Nauk Historycznych
Grupy: Wykłady monograficzne II stopień ZDK
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

wpisz symbol/symbole efektów kształcenia

HS1_W02

HS1_W03

HS1_W06

HS1_U05

HS1_U08

HS2_W02

HS2_W03

HS2_W06

HS2_U03

HS2_U07

HS2_K01

Skrócony opis:

Wykład problemowy poświęcony omówieniu wybranych zagadnień historii rzeźby europejskiej, amerykańskiej i polskiej 2 poł. XIX w. i pocz. XX w.

Pełny opis:

Wykład problemowy poświęcony omówieniu wybranych zagadnień historii rzeźby europejskiej XIX i XX wieku. Podczas zajęć zaprezentowana zostanie m.in.: technologiczna specyfika medium rzeźbiarskiego, procesu twórczego i pozycji artysty; charakterystyczne tendencje rzeźby XIX wiecznej (alegoryczność, narracyjność) realizowane zwłaszcza w rzeźbie monumentalnej (architektonicznej i pomnikowej); zasadnicze zjawiska zachodzące na przełomie XIX i XX w., wpływ idei modernistycznych i awangardowych na medium rzeźbiarskie (m.in. zdobycze kubizmu, surrealizmu, futuryzmu). Zaprezentowane zostaną sylwetki wybranych, znaczących rzeźbiarzy polskich, europejskich i amerykańskich.

Literatura:

Sculpture today, Phaidon 2007.

Sculpture: From Antiquity to the Present Day, t. 2, Taschen 2006 (równiez wczesniejsze wydania).

M.I. Kwiatkowska, Rzezbiarze warszawscy XIX wieku, PWN Warszawa 1995.

A. Melbechowska-Luty, Posagi i ludaie. Rzezba polska dwudziestolecia miedzywojennego, Neriton, Warszawa 2005.

A. Melbechowska-Luty, I. Bal, Teoria i krytyka. Antologia tekstów o rzezbie polskiej 1915-1939, Neriton Warszawa 2007.

R.E. Krauss, Passages in Modern Sculpture, Cambridge Massachusetts, London 1981.

R. Krauss, Oryginalność awangardy i inne mity modernistyczne, przeł. M. Szuba, słowo/obraz/terytoria 2011.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

I st. studiów:

WIEDZA

Studentka/student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne, zna terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki.

Studentka/student zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii oraz zna jej najnowsze osiągnięcia.

Studentka/student Ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi.

UMIEJĘTNOŚCI

Studentka/student posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki.

Studentka/student potrafi pracować samodzielnie i w grupie, także interdyscyplinarnej, przyjmując w niej różne role. Potrafi komunikować się z otoczeniem uzasadniając merytorycznie swoje stanowisko.

II st. stud.

WIEDZA

Studentka/student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o wybranych problemach rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne; zna zaawansowaną terminologię oraz metody badawcze historii sztuki.

Studentka/student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma uporządkowaną znajomość teorii i metodologii stosowanych w historii sztuki oraz zna jej najnowsze osiągnięcia.

Studentka/student ma uporządkowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi.

UMIEJĘTNOŚCI

Studentka/student potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem samodzielnie wybranych lub opracowanych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym.

Studentka/student posiada zaawansowaną umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki.

KOMPETENCJE

Studentka/student jest gotowy do samodzielnego kształcenia się i korzystania z konsultacji specjalistycznych. Docenia wartość wiedzy ekspertów, ale jednocześnie jest gotów poddać wiedzę ekspercką krytycznej analizie. Jest przygotowany do współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska społecznego, w których jest gotów odgrywać rolę lidera.

ECTS 2 = 2x 25-30 godz.

30 godz. - uczestnictwo w wykładzie

30 godz. - lektura, opracowanie pracy pisemnej

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu na podstawie obecności (studentka/student ma prawo do maksymalnie trzech nieobecności) i pracy pisemnej.

- Ocenę dostateczną (3) otrzymuje studentka/student, który: uczęszczał regularnie na zajęcia, brał w nich czynny udział wykazując zainteresowanie pogłębieniem wiedzy w zakresie prezentowanej problematyki; wykazuje wiedzę w zakresie dziejów sztuki i oddziaływania nurtów i teorii humanistyki na sztuki plastyczne - w zakresie objętym programem wykładu.

- Ocenę dobrą (4) otrzymuje studentka/student, który: uczęszczał regularnie na zajęcia, brał w nich czynny udział, przygotował i złożył w wyznaczonym terminie pracę pisemną o tematyce z zakresu objętego programem wykładu, wykazując umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi, znajomość metod analizy i interpretacji dzieł sztuki.

- Ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje studentka/student, który: uczęszczał regularnie na zajęcia, brał w nich czynny udział, przygotował i złożył w wyznaczonym terminie pisemną pracę dotyczącą wybranego zagadnienia z zakresu objętego programem wykładu, wykazując umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi, przygotowania tekstu naukowego z aparatem badawczym i poprawnie opracowanym materiałem ilustracyjnym, znajomość metod analizy i interpretacji dzieł sztuki oraz stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii.

W przypadku studentów/studentek studiów 1 st. wymagany jest tekst analityczny, w przypadku studentów/studentek studiów 2 st. - umiejętność przeprowadzenia analizy i prezentacji merytorycznie uzasadnionych wniosków.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Chrudzimska-Uhera
Prowadzący grup: Katarzyna Chrudzimska-Uhera
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7V3wDcPQ9JymG7osZKtl14EqEagFLs6lse4wCmcnn1w1%40thread.tacv2/conversations?groupId=f0e3dc0f-73b7-4808-8f3c-bcdf4a736424&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Skrócony opis:

Wykład problemowy poświęcony omówieniu wybranych zagadnień historii rzeźby europejskiej, amerykańskiej i polskiej 2 poł. XIX w. i pocz. XX w.

Pełny opis:

Wykład problemowy poświęcony omówieniu wybranych zagadnień historii rzeźby europejskiej XIX i XX wieku. Podczas zajęć zaprezentowana zostanie m.in.: technologiczna specyfika medium rzeźbiarskiego, procesu twórczego i pozycji artysty; charakterystyczne tendencje rzeźby XIX wiecznej (alegoryczność, narracyjność) realizowane zwłaszcza w rzeźbie monumentalnej (architektonicznej i pomnikowej); zasadnicze zjawiska zachodzące na przełomie XIX i XX w., wpływ idei modernistycznych i awangardowych na medium rzeźbiarskie (m.in. zdobycze kubizmu, surrealizmu, futuryzmu). Zaprezentowane zostaną sylwetki wybranych, znaczących rzeźbiarzy polskich, europejskich i amerykańskich.

Literatura:

Sculpture today, Phaidon 2007.

Sculpture: From Antiquity to the Present Day, t. 2, Taschen 2006 (równiez wczesniejsze wydania).

M.I. Kwiatkowska, Rzezbiarze warszawscy XIX wieku, PWN Warszawa 1995.

A. Melbechowska-Luty, Posagi i ludaie. Rzezba polska dwudziestolecia miedzywojennego, Neriton, Warszawa 2005.

A. Melbechowska-Luty, I. Bal, Teoria i krytyka. Antologia tekstów o rzezbie polskiej 1915-1939, Neriton Warszawa 2007.

R.E. Krauss, Passages in Modern Sculpture, Cambridge Massachusetts, London 1981.

R. Krauss, Oryginalność awangardy i inne mity modernistyczne, przeł. M. Szuba, słowo/obraz/terytoria 2011.

Wymagania wstępne:

Zakres wiedzy, kompetencji i umiejętności objętych dotychczasowym tokiem studiów.

Zainteresowanie problematyką wykładu.

wykład w trybie on-line

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7V3wDcPQ9JymG7osZKtl14EqEagFLs6lse4wCmcnn1w1%40thread.tacv2/conversations?groupId=f0e3dc0f-73b7-4808-8f3c-bcdf4a736424&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)