(in Polish) OB2. Archeologia a historia
General data
Course ID: | WNHS-ZDK-OB.AaH |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | OB2. Archeologia a historia |
Organizational unit: | Faculty of Historical Sciences |
Course groups: |
(in Polish) Zajęcia obieralne 1 rok I stopień zdk |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Pomimo tego, że archeologia i historia to nauki w wielu aspektach podobne, obie bowiem zajmują się odkrywaniem przeszłości, nie zawsze udaje się nawiązać współpracę między tymi dwoma dziedzinami nauki. Wynikać to może z faktu, że historycy często skupiają się na źródłach pisanych, a ignorują materialne ślady przeszłości, lub traktują je tylko jako ilustrację tego, co zostało zapisane. Archeolodzy z kolei nie zawsze są świadomi teorii i modeli wypracowanych przez historyków, nie próbują ich zatem weryfikować przy użyciu obiektów odkrytych podczas wykopalisk. Głównym celem wykładu jest pokazanie kiedy i w jaki sposób współpraca interdyscyplinarna pozwala najpełniej ‘zrekonstruować’ przeszłość. Będzie on oparty na kilku ‘case studies’ , głównie z kręgu świata śródziemnomorskiego. WYKŁAD ON-LINE za pomocą Ms Teams |
Full description: |
(in Polish) Pomimo tego, że archeologia i historia to nauki w wielu aspektach podobne, obie bowiem zajmują się odkrywaniem przeszłości, nie zawsze udaje się nawiązać współpracę między tymi dwoma dziedzinami nauki. Wynikać to może z faktu, że historycy często skupiają się na źródłach pisanych, a ignorują materialne ślady przeszłości, lub traktują je tylko jako ilustrację tego, co zostało zapisane. Archeolodzy z kolei nie zawsze są świadomi teorii i modeli wypracowanych przez historyków, nie próbują ich zatem weryfikować przy użyciu obiektów odkrytych podczas wykopalisk. Głównym celem wykładu jest pokazanie kiedy i w jaki sposób współpraca interdyscyplinarna pozwala najpełniej ‘zrekonstruować’ przeszłość. Będzie on oparty na kilku ‘case studies’ , głównie z kręgu świata śródziemnomorskiego. WYKŁAD ON-LINE za pomocą Ms Teams |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) AR_W01, Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk o społeczno‐kulturowej przeszłości człowieka oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej. AR_W06, Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji źródeł archeologicznych AR_U02, Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznokulturowych zachodzących w przeszłości; potrafi zidentyfikować ich przyczyny i skutki. AR_U01, Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów AR_K01, Ma świadomość transdyscyplinarności wiedzy z dziedziny archeologii i zarządzania dziedzictwem kulturowym i rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia w tym zakresie |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Paulina Komar | |
Group instructors: | Paulina Komar | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad89255c912984851b2e9f94bde84427c%40thread.tacv2/conversations?groupId=db2222d3-3358-4bdd-a1a1-4502fa2a295b&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Short description: |
(in Polish) Pomimo tego, że archeologia i historia to nauki w wielu aspektach podobne, obie bowiem zajmują się odkrywaniem przeszłości, nie zawsze udaje się nawiązać współpracę między tymi dwoma dziedzinami nauki. Wynikać to może z faktu, że historycy często skupiają się na źródłach pisanych, a ignorują materialne ślady przeszłości, lub traktują je tylko jako ilustrację tego, co zostało zapisane. Archeolodzy z kolei nie zawsze są świadomi teorii i modeli wypracowanych przez historyków, nie próbują ich zatem weryfikować przy użyciu obiektów odkrytych podczas wykopalisk. Głównym celem wykładu jest pokazanie kiedy i w jaki sposób współpraca interdyscyplinarna pozwala najpełniej ‘zrekonstruować’ przeszłość. Będzie on oparty na kilku ‘case studies’ , głównie z kręgu świata śródziemnomorskiego. WYKŁAD ON-LINE za pomocą Ms Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ackpQjZKA7VztSfOzuyDjRhXOiJiAPP2qoyyz8bEPUSs1%40thread.tacv2/conversations?groupId=7a6aab5b-aea0-41c8-ac7b-50076a06ce5e&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 Kod: mb48qii |
|
Full description: |
(in Polish) Pomimo tego, że archeologia i historia to nauki w wielu aspektach podobne, obie bowiem zajmują się odkrywaniem przeszłości, nie zawsze udaje się nawiązać współpracę między tymi dwoma dziedzinami nauki. Wynikać to może z faktu, że historycy często skupiają się na źródłach pisanych, a ignorują materialne ślady przeszłości, lub traktują je tylko jako ilustrację tego, co zostało zapisane. Archeolodzy z kolei nie zawsze są świadomi teorii i modeli wypracowanych przez historyków, nie próbują ich zatem weryfikować przy użyciu obiektów odkrytych podczas wykopalisk. Głównym celem wykładu jest pokazanie kiedy i w jaki sposób współpraca interdyscyplinarna pozwala najpełniej ‘zrekonstruować’ przeszłość. Będzie on oparty na kilku ‘case studies’ , głównie z kręgu świata śródziemnomorskiego. WYKŁAD ON-LINE za pomocą Ms Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ackpQjZKA7VztSfOzuyDjRhXOiJiAPP2qoyyz8bEPUSs1%40thread.tacv2/conversations?groupId=7a6aab5b-aea0-41c8-ac7b-50076a06ce5e&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 Zakres tematów: Archeologia a historia: podobieństwa i różnice In vino veritas - początki uprawy winorośli w Italii Czy kobiety w archaicznym Rzymie mogły pić wino? Co mówią historycy, a co źródła archeologiczne? W poszukiwaniu straconego smaku - wina w świecie starożytnym wg. źródeł pisanych i materialnych Ekonomia starożytna: tekst vs. materiał archeologiczny Epigrafika w warsztacie historyka i archeologa Pecunia non olet - numizmatyka a historia i archeologia W objęciach Erosa - stosunki homoseksualne w starożytnej Grecji w świetle źródeł literackich i archeologicznych Igrzyska śmierci - tekst, obiekt, ikonografia a sport w starożytnej Grecji Historia Jana z Efezu a odkrycie Faras Historia ‘smoczego sztandaru’ Wycinka Amazonii a zagadka podboju Ameryki przez Kolumba ‘Archeologia mitu’ - w poszukiwaiu El Dorado Kronika a pozostałości kultury materialnej - tajemnicze tabliczki i krwawe ofiary |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura (do wyboru): „Archaeologia versus historiam, historia versus archaeologiam, czyli jak wspólnie poznawać średniowiecze?”, M. Brzostowicz, M. Przybył, D.A. Sikorski (red.), Poznań 2012 P. Bahn, Archeologia (bardzo krótkie wprowadzenie), Warszawa 1997. Danielewicz J., Biesiadne inicjacje: rozważania o greckim sympozjonie, “Konteksty: polska sztuka ludowa” 2001, nr 1/4, s. 56-62. Domańska E., Urbańczyk P., Archeologia a historia, [w:] „Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji”, S. Tabaczyński (red.), Poznań 2012, s. 852-868. Elbanowski A., Kraina Mwisków, przewodnik po Eldorado, Warszawa 1999. Hodder I., Czytanie przeszłości. Współczesne podejścia do interpretacji archeologii, Poznań 1995. Kara M., Mediewistyka historyczna i archeologia średniowiecza w badaniach nad początkami państwa Piastów. Przykład „współpracy” historiografii i archeologii, [w:] „Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji”, S. Tabaczyński (red.), Poznań 2012, s. 869-884. Komar P., Dekoracja tabliczek do zażywania substancji halucynogennych z rejonu San Pedro de Atacama w Chile, „Studia i materiały archeologiczne” Suplement 1, 2011, s. 130-143. Komar P., The benefits of interdisciplinary approach – a case of studying the consumption of Greek wines in Roman Italy, “European Scientific Journal”, June 2013, special edition, no. 2, s. 45-54. Komar P., Szkoła wokół krateru, czyli edukacyjne aspekty wspólnego picia, “SAMAI” III, 2018, s. 19-38 Komar P., Luksus czy codzienność - vina transmarina w starożytnym Rzymie, “Klio" Vol 45, 1/2019, s. 3-16. Lengauer W., Od haniebnego występku do gender studies: badania nad grecką paiderastią w XX wieku, “Przegląd Historyczny : dwumiesięcznik naukowy”, T. 98, z. 3, 2007, s. 315-328. Olko J., Meksyk przed konkwistą, Warszawa 2010. Ostoja-Zagórski J., Archeologia a historia. Refleksje nad myśleniem historycznym archeologów, Bydgoszcz 2015. Renfrew C., Bahn P., Archeologia. Teorie. Metody. Praktyka, Warszawa 2002. Szemiński J., Ziółkowski M.S., Mity, rytuały i polityka Inków, Warszawa 2014. Węcowski M., Sympozjon, czyli wspólne picie: początki greckiej biesiady arystokratycznej (IX-VII wiek p.n.e.), Warszawa 2014. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) brak |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.