Art in church. Ideas, inspirations, functions and interpretations
General data
Course ID: | WNHS-ZDK-OB.SKII |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Art in church. Ideas, inspirations, functions and interpretations |
Name in Polish: | OB1. Sztuka w kościele. Idee, inspiracje, funkcje, interpretacje |
Organizational unit: | Faculty of Historical Sciences |
Course groups: |
(in Polish) Zajęcia obieralne 1 rok I stopień zdk |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) W tym semestrze zajęcia będą prowadzone w trybie zdalnym w formie kontaktu synchronicznego, w którym studenci oraz prowadzący zajęcia uczestniczą w nich w tym samym czasie, ale w różnych miejscach, przy pomocy aplikacji Microsoft Teams. Nazwa grupy: Wykład monograficzny 2021-22 Link do kanału: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aUVHv49duN-pn-PzHePhGOOkclwtDDwyzLKxoBf6r6Mk1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=3e2d7629-8166-447e-9fc4-785788608979&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Full description: |
(in Polish) Przedmiotem wykładu monograficznego będzie szeroko rozumiana obecność dzieł sztuki w sakralnym wnętrzu kościoła. W ujęciu chronologicznym będą przedstawione: geneza i rozwój koncepcji wnętrza chrześcijańskiej świątyni oraz obecnych w niej dzieł sztuki sakralnej, postrzeganych jako wypadkowa wzajemnej relacji teologii, liturgii i sztuki. W ich prezentacji i analizie będą łączone zjawiska z zakresu historii sztuki, historii liturgii, historii idei i duchowości . W toku wykładu prezentowane będą wybrane problemy związane z kompozycją bryły i przestrzeni sakralnej budowli, jej części składowych oraz najważniejszego wyposażenia w jego aspektach funkcjonalnych. W analizie omawianych zagadnień główny akcent będzie położony na ich genezie, interpretacji znaczenia symbolicznego oraz ideach inspirujących powstanie nowych form w przestrzeni budowli sakralnej. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. J. Nowiński, Sakralna przestrzeń – charakterystyka oraz wybrane treści ideowe i symboliczne, „Seminare” 2011, t. 29, s. 269-283. 2. J. Nowiński, Ara crucis – krucyfiks i ołtarz św. krzyża we wnętrzu średniowiecznych świątyń, „Seminare” 2019, nr 2, s. 157-173. 3. J. Nowiński, Ecclesia est paradisus – interpretacja kościoła jako Raju na Planie z Sankt Gallen z 819 r., „Seminare” 2020, nr 2, s. 127-135. 4. J. Nowiński, Labirynt w średniowiecznych kościołach i klasztorach – droga i symbol drogi; alegoria ludzkiego życia i dążenia do zbawienia, w: Dziedzictwo architektoniczne. Ochrona i badania obiektów zabytkowych, red. E. Łużyniecka, Wrocław 2020, s. 128-141. 5. J. Nowiński, W klasztorze wieść życie pielgrzyma – interpretacja architektury i wnętrza kościoła św. Richariusza w Centuli (St. Riquier) w czasach Angilberta (799-814) w kontekście liturgii stacyjnej i kultu relikwii, „Seminare” 2021, nr 2, s. 143-157. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) STUDENT: Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o wybranych problemach rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne; zna zaawansowaną terminologię oraz metody badawcze historii sztuki. Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma uporządkowaną znajomość teorii i metodologii stosowanych w historii sztuki oraz zna jej najnowsze osiągnięcia. Ma uporządkowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi. Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem samodzielnie wybranych lub opracowanych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Posiada zaawansowaną umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki. Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów oraz wartość wiedzy ekspertów w przypadku napotkanych trudności. Jest gotów poddać wiedzę ekspercką krytycznej analizie. Jest gotowy do współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska społecznego, w których jest gotów odgrywać rolę lidera. ECTS - 2 (1 ECTS = 30 godz) udział w zajęciach - 30 lektura i przygotowanie pisemnej recenzji - 30 godz. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Podstawą oceny będzie udział w zajęciach i przygotowanie na zakończenie pisemnej recenzji wskazanej pozycji wraz z lekturą podanej literatury. Dopuszczalną jest jedna (1) nieusprawiedliwiona nieobecność na zajęciach. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Janusz Nowiński | |
Group instructors: | Janusz Nowiński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Short description: |
(in Polish) W tym semestrze zajęcia będą prowadzone w trybie zdalnym w formie kontaktu synchronicznego, w którym studenci oraz prowadzący zajęcia uczestniczą w nich w tym samym czasie, ale w różnych miejscach, przy pomocy aplikacji Microsoft Teams. Nazwa grupy: Wykład monograficzny 2021-2022 link do kanału: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aUVHv49duN-pn-PzHePhGOOkclwtDDwyzLKxoBf6r6Mk1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=3e2d7629-8166-447e-9fc4-785788608979&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
|
Full description: |
(in Polish) Przedmiotem wykładu monograficznego będzie szeroko rozumiana obecność dzieł sztuki w sakralnym wnętrzu kościoła. W ujęciu chronologicznym będą przedstawione: geneza i rozwój koncepcji wnętrza chrześcijańskiej świątyni oraz obecnych w niej dzieł sztuki sakralnej, postrzeganych jako wypadkowa wzajemnej relacji teologii, liturgii i sztuki. W ich prezentacji i analizie będą łączone zjawiska z zakresu historii sztuki, historii liturgii, historii idei i duchowości . W toku wykładu prezentowane będą wybrane problemy związane z kompozycją bryły i przestrzeni sakralnej budowli, jej części składowych oraz najważniejszego wyposażenia w jego aspektach funkcjonalnych. W analizie omawianych zagadnień główny akcent będzie położony na ich genezie, interpretacji znaczenia symbolicznego oraz ideach inspirujących powstanie nowych form w przestrzeni budowli sakralnej. |
|
Bibliography: |
(in Polish) 1. J. Nowiński, Sakralna przestrzeń – charakterystyka oraz wybrane treści ideowe i symboliczne, „Seminare” 2011, t. 29, s. 269-283. 2. J. Nowiński, Ara crucis – krucyfiks i ołtarz św. krzyża we wnętrzu średniowiecznych świątyń, „Seminare” 2019, nr 2, s. 157-173. 3. J. Nowiński, Ecclesia est paradisus – interpretacja kościoła jako Raju na Planie z Sankt Gallen z 819 r., „Seminare” 2020, nr 2, s. 127-135. 4. J. Nowiński, Labirynt w średniowiecznych kościołach i klasztorach – droga i symbol drogi; alegoria ludzkiego życia i dążenia do zbawienia, w: Dziedzictwo architektoniczne. Ochrona i badania obiektów zabytkowych, red. E. Łużyniecka, Wrocław 2020, s. 128-141. 5. J. Nowiński, W klasztorze wieść życie pielgrzyma – interpretacja architektury i wnętrza kościoła św. Richariusza w Centuli (St. Riquier) w czasach Angilberta (799-814) w kontekście liturgii stacyjnej i kultu relikwii, „Seminare” 2021, nr 2, s. 143-157. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) brak |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.