The protection, presentation and interpretation of tangible and intangible ethnographical monuments
General data
Course ID: | WNHS-ZDK-OPI |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | The protection, presentation and interpretation of tangible and intangible ethnographical monuments |
Name in Polish: | Ochrona, prezentacja, interpretacja materialnych i niematerialnych zabytków etnograficznych |
Organizational unit: | Faculty of Historical Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | archeology |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Ogólne wiadomości na temat etnograficznego dziedzictwa kulturowego. |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest pokazanie, na przykładach działań instytucji muzealnych i stowarzyszeń, sposobów postępowania z dziedzictwem etnograficznym. |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest przedstawienie różnych rodzajów zabytków etnograficznych w kategorii: materialnych i niematerialnych. Na kolejnych zajęciach omawiane będą sposoby ich ekspozycji i promocji w instytucjach muzealnych, jaką mają wartość w turystyce kulturowej. Na zajęciach przedstawione zostaną teoretyczne i praktyczne formy ochrony dziedzictwa etnograficznego. Omówione zostaną projekty studentów, którzy przedstawią własną propozycję promocji i ochrony wybranej kategorii dziedzictwa etnograficznego. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Barańska Katarzyna, Muzeum etnograficzne, Misje, struktury, strategie, Kraków 2004 Dziedzictwo kulturowe Mazowsza, tom. I, red. wybrane artykuły Imponderabilia ochrony dziedzictwa kulturowego, red. naukowy S. Kowalska, Poznań-Kalisz 2015, -wybrane artykuły Jędrysiak Tadeusz, Turystyka kulturowa, Warszawa 2008 Moszyński Kazimierz, Kultura ludowa Słowian, t. I, II(1,2), Warszawa 1967-1968. Wyd. II (także wyd. I) Literatura dodatkowa: Błachowski Aleksander, Etnografia. Ścieżka edukacji regionalnej, Lublin 2002. Burszta Wojciech J., Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Rozdział 2. Kultura i kultury, Poznań 1998 Pozostała literatura podana będzie na zajęciach |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: ZDK_W05 - Ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami nauki. ZDK_W07 - Rozumie kompleksową naturę kultury oraz jej złożoność i historyczną zmienność jej znaczeń. ZDK_W10 - Ma podstawową wiedzę na temat prawnych i administracyjnych ram ochrony i zarządzania dziedzictwem kulturowym w Polsce. ZDK_W11 - Ma podstawową wiedzę na temat teoretycznych podstaw zarządzania dziedzictwem kulturowym, sposobów jego interpretowania i popularyzacji. ZDK_W17 - Zna podstawowe pojęcia z zakresu historii sztuki, rozumie procesy historyczne, których przejawem są zmiany formalne i jakościowe w sztuce Umiejętności: ZDK_U08 - Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów etycznych pojawiających się w pracy zawodowej archeologa i zarządcy dziedzictwa kulturowego. ZDK_U18 - Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą problematyki psychologii społecznej. Kompetencje społeczne: ZDK_K02 - Jest gotów do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role. ZDK_K04 - Jest gotów prawidłowo identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z wykonywaniem zawodu zarządcy dziedzictwa kulturowego, jest świadom odpowiedzialności za decyzje podejmowane w trakcie prac badawczych oraz konieczności respektowania regulacji prawnych. OPIS ECTS: Udział w zajęciach: 30 godz. Konsultacje: 10 godz. Przygotowanie do zaliczenia, praca nad projektem: 20 godz. Suma godzin: 60 godz. Liczba ECTS: 60 godz./25(30) = 2 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria oceniania: Warunki zaliczenia: ocena będzie wypadkową kilku składników: 1. obecności na zajęciach (można opuścić dwa zajęcia), dalsza nieobecność musi zostać zaliczona w formie wskazanej przez prowadzącą (10%), 2. aktywności (20%) oraz 3. przygotowanie projektu na wskazany element dziedzictwa etnograficznego (zawierającego prezentację, interpretację i propozycję ochrony zabytku) (70%) Na ocenę 2 (ndst) student nie ma podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień omawianych na zajęciach, nie przygotował projektu. Na ocenę 3 (dst) student ma podstawowa wiedzę, umiejętności i kompetencje w wyżej opisanym zakresie, projekt nie zawiera podstawowych elementów. Na ocenę 4 (db) student poprawnie porusza się po omawianych na zajęciach zagadnieniach, posiada podstawowe umiejętności badawcze, potrafi pracować i współdziałać w zespole czego dowodem jest dobrze przygotowany projekt. Na ocenę 5 (bdb) student swobodnie porusza się w omawianych na zajęciach zagadnieniach, projekt został oceniony wysoko. |
Practical placement: |
(in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR KON
|
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours
|
|
Coordinators: | Joanna Wawrzeniuk | |
Group instructors: | Joanna Wawrzeniuk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | graded credit | |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest pokazanie, na przykładach działań instytucji muzealnych i stowarzyszeń, sposobów postępowania z dziedzictwem etnograficznym. |
|
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest przedstawienie różnych rodzajów zabytków etnograficznych w kategorii: materialnych i niematerialnych. Na kolejnych zajęciach omawiane będą sposoby ich ekspozycji i promocji w instytucjach muzealnych, jaką mają wartość w turystyce kulturowej. Na zajęciach przedstawione zostaną teoretyczne i praktyczne formy ochrony dziedzictwa etnograficznego. Omówione zostaną projekty studentów, którzy przedstawią własną propozycję promocji i ochrony wybranej kategorii dziedzictwa etnograficznego. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Baldwin Elaine i inne, Wstęp do kulturoznawstwa, Warszawa 2004, wybrane rozdziały i zagadanienia Barańska Katarzyna, Muzeum etnograficzne, Misje, struktury, strategie, Kraków 2004 Błachowski Aleksander, Etnografia. Ścieżka edukacji regionalnej, Lublin 2002. Burszta Wojciech J., Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Rozdział 2. Kultura i kultury, Poznań 1998 Dziedzictwo kulturowe Mazowsza, tom. I, red. wybrane artykuły Imponderabilia ochrony dziedzictw kulturowego, red. naukowy S. Kowalska, Poznań-Kalisz 2015, -wybrane artykuły Jędrysiak Tadeusz, Turystyka kulturowa, Warszawa 2008 Moszyński Kazimierz, Kultura ludowa Słowian, t. I, II(1,2), Warszawa 1967-1968. Wyd. II (także wyd. I) Pink Sarah, Etnografia wizualna. Obrazy, media i przedstawienia w badaniach, Kraków 2009 dodatkowa literatura podana będzie na zajęciach |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Ogólna znajomość polskiej kultury ludowej. |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours, 30 places
|
|
Coordinators: | Joanna Wawrzeniuk | |
Group instructors: | Joanna Wawrzeniuk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest pokazanie, na przykładach działań instytucji muzealnych i stowarzyszeń, sposobów postępowania z dziedzictwem etnograficznym. |
|
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest przedstawienie różnych rodzajów zabytków etnograficznych w kategorii: materialnych i niematerialnych. Na kolejnych zajęciach omawiane będą sposoby ich ekspozycji i promocji w instytucjach muzealnych, jaką mają wartość w turystyce kulturowej. Na zajęciach przedstawione zostaną teoretyczne i praktyczne formy ochrony dziedzictwa etnograficznego. Omówione zostaną projekty studentów, którzy przedstawią własną propozycję promocji i ochrony wybranej kategorii dziedzictwa etnograficznego. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Baldwin Elaine i inne, Wstęp do kulturoznawstwa, Warszawa 2004, wybrane rozdziały i zagadanienia Barańska Katarzyna, Muzeum etnograficzne, Misje, struktury, strategie, Kraków 2004 Błachowski Aleksander, Etnografia. Ścieżka edukacji regionalnej, Lublin 2002. Burszta Wojciech J., Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Rozdział 2. Kultura i kultury, Poznań 1998 Dziedzictwo kulturowe Mazowsza, tom. I, red. wybrane artykuły Imponderabilia ochrony dziedzictw kulturowego, red. naukowy S. Kowalska, Poznań-Kalisz 2015, -wybrane artykuły Jędrysiak Tadeusz, Turystyka kulturowa, Warszawa 2008 Moszyński Kazimierz, Kultura ludowa Słowian, t. I, II(1,2), Warszawa 1967-1968. Wyd. II (także wyd. I) Pink Sarah, Etnografia wizualna. Obrazy, media i przedstawienia w badaniach, Kraków 2009 dodatkowa literatura podana będzie na zajęciach |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Ogólna znajomość polskiej kultury ludowej. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours, 30 places
|
|
Coordinators: | Joanna Wawrzeniuk | |
Group instructors: | Joanna Wawrzeniuk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) OPIS ECTS: Udział w zajęciach: 30 godz. Konsultacje: 10 godz. Przygotowanie do zaliczenia, praca nad projektem: 20 godz. Suma godzin: 60 godz. Liczba ECTS: 60 godz./25(30) = 2 ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest pokazanie, na przykładach działań instytucji muzealnych i stowarzyszeń, sposobów postępowania z dziedzictwem etnograficznym. |
|
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest przedstawienie różnych rodzajów zabytków etnograficznych w kategorii: materialnych i niematerialnych. Na kolejnych zajęciach omawiane będą sposoby ich ekspozycji i promocji w instytucjach muzealnych, jaką mają wartość w turystyce kulturowej. Na zajęciach przedstawione zostaną teoretyczne i praktyczne formy ochrony dziedzictwa etnograficznego. Omówione zostaną projekty studentów, którzy przedstawią własną propozycję promocji i ochrony wybranej kategorii dziedzictwa etnograficznego. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Barańska Katarzyna, Muzeum etnograficzne, Misje, struktury, strategie, Kraków 2004 Dziedzictwo kulturowe Mazowsza, tom. I, red. wybrane artykuły Imponderabilia ochrony dziedzictwa kulturowego, red. naukowy S. Kowalska, Poznań-Kalisz 2015, -wybrane artykuły Jędrysiak Tadeusz, Turystyka kulturowa, Warszawa 2008 Moszyński Kazimierz, Kultura ludowa Słowian, t. I, II(1,2), Warszawa 1967-1968. Wyd. II (także wyd. I) Literatura dodatkowa: Błachowski Aleksander, Etnografia. Ścieżka edukacji regionalnej, Lublin 2002. Burszta Wojciech J., Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Rozdział 2. Kultura i kultury, Poznań 1998 Pink Sarah, Etnografia wizualna. Obrazy, media i przedstawienia w badaniach, Kraków 2009 Pozostała literatura podana będzie na zajęciach |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Ogólna znajomość elementów polskiej kultury ludowej. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.