Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Popularyzacja i promocja dziedzictwa kulturowego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNHS-ZDK-PPDK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Popularyzacja i promocja dziedzictwa kulturowego
Jednostka: Wydział Nauk Historycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

ZDK_W08

ZDK_W11

ZDK_U01

ZDK_U07

ZDK_K06

Wymagania wstępne:

Brak wymagań wstępnych.

Skrócony opis:

Przedmiot realizowany jest w celu zaprezentowania, omówienia i przeanalizowania podstawowych, jak i ponadprogramowych pojęć z zakresu popularyzacji oraz sposobów promowania dziedzictwa kulturowego.

Pełny opis:

Celem zajęć jest analiza tekstów źródłowych (m. in. konwencji oraz zaleceń dotyczących dziedzictwa kulturowego) w celu lepszego zdefiniowania przedmiotu zajęć; poddanie analizie i krytycznej ocenia wybranych strategii popularyzatorskich; wskazanie głównych celów popularyzacji i promocji dziedzictwa kulturowego w Polsce.

Przed wybranymi zajęciami student/studentka otrzymywać będzie tekst w formacie pdf, w celu przeprowadzenia wstępnej, samodzielnej, krytycznej analizy omawianego później w czasie realizacji przedmiotu zagenienia.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Dlaczego i jak w nowoczesny sposób chronić dziedzictwo kulturowe, red. A. Rottermund, Warszawa 2014.

2. K. Pawłowska, M. Swaryczewska, Ochrona dziedzictwa kulturowego: zarządzanie i partycypacja społeczna, Kraków 2002.

3. K. Hełpa-Liszkowska, Dziedzictwo kulturowe jako czynnik rozwoju lokalnego, "Studia Oeconomica Posnaniensia" nr. 6, 2013.

4. Nauczanie i popularyzacja ochrony dziedzictwa, red. B. Szmygina, Warszawa 2014.

Literatura uzupełniająca: wskazywana będzie na początku wybranych zajęć w odniesieniu do konkretnych zagadnień.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

ZDK_W08

Ma podstawową wiedzę o współczesnym muzealnictwie i instytucjach kultury orazorientuje się we współczesnym życiu kulturalnym.

ZDK_W11

Ma podstawową wiedzę na temat teoretycznych podstaw zarządzania dziedzictwem kulturowym, sposobów jego interpretowania i popularyzacji.

ZDK_U01

Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów

ZDK_U07

Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze specjalistami w zakresie zarządzania dziedzictwem kulturowym, archeologii i kulturoznawstwa w języku polskim i angielskim

ZDK_K06

Jest gotów uczestniczyć w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form

Metody i kryteria oceniania:

Warunkami zaliczenia przedmiotu są:

1. Obecność na zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. W wypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu, student zabowiązany jest dostarczyć krótką pracę pisemną zadaną w ramach uzupełnienia zaległości.

2. Aktywność na zajęciach.

3. Test zaliczeniowy, przeprowadzany na ostatnich zajęciach kursowych, obejmujący materiał prezentowany i ćwiczony w ramach realizacji przedmiotu.

Na ocenę bardzo dobrą (5) student/ka - potrafi samowdzielnie rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem samodzielnie wybranych metod; nie przekroczył/a dopuszczalnego limitu nieusprawiedliwionych nieobecności; jest przygotowany do współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska społecznego; otrzymał z testu zaliczeniowego minimum ocenę dobrą.

Na ocenę dobrą (4) student/ka - potrafi przy asyście prowadzącego rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem wybranych metod; nie przekroczył/a dopuszczalnego limitu nieusprawiedliwionych nieobecności; jest przygotowany do współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska społecznego; otrzymał z testu zaliczeniowego minimum ocenę dostateczną.

Na ocenę dostateczną (3) student/ka - potrafi przy asyście prowadzącego rozpoznać niektóre rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem wybranych metod; nie przekroczył/a dopuszczalnego limitu nieusprawiedliwionych nieobecności; jest przygotowany do częściowo samodzielnej współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska społecznego; otrzymał z testu zaliczeniowego minimum ocenę dostateczną.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 21 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Komar
Prowadzący grup: Paulina Komar
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu zaprezentowanie studentom technik popularyzacji i promocji dziedzictwa kulturowego. Studenci pozanją obecne trendy związane z tą kwestią przykładzie instytucji polskich (takich jak MNW, PME, NID itd.) i zagranicznych.

W ramach zajęć zaprojektują m.in wystawę, reklamę, hasło promocyjne, czy kampanię w mediach społecznościowych. Poznają podstawy programów do tworzenia grafik oraz filmów promocyjnych (np. Canva, DaVinci).

Jeśli pozwoli na to sytuacja część zajęć będzie odbywałą się w muzeum.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu zaprezentowanie studentom technik popularyzacji i promocji dziedzictwa kulturowego. Studenci pozanją obecne trendy związane z tą kwestią przykładzie instytucji polskich (takich jak MNW, PME, NID itd.) i zagranicznych.

W ramach zajęć zaprojektują m.in wystawę, reklamę, hasło promocyjne, czy kampanię w mediach społecznościowych. Poznają podstawy programów do tworzenia grafik oraz filmów promocyjnych (np. Canva, DaVinci).

Jeśli pozwoli na to sytuacja część zajęć będzie odbywałą się w muzeum.

Zakres tematów:

Promocja, reklama, PR, propaganda, popularyzacja - podobieństwa i różnice

Promocja dziedzictwa - historia (gabinety osobliwości, pierwsze muzea)

Praktyczne narzędzia promocji: Canva, Gimp, Inkscape

Po co nam logo? (znajdź przykłady dobrego i złego)

Wszyscy mają hasło promocyjne-mam i ja

Logo i hasło promocyjne w praktyce

Wycieczka do MNW

Robimy reklamę! (znajdź przykłady dobrego i złego)

Film promocyjny - czego unikać?

Canva, Da Vinci i inne programy graficzne

PR - czyli co zrobić by o nas mówiono? PR w Praktyce

Infografika/plakat rekamowy/ulotka - czy to ma sens?

Jak prowadzić profil instytucji kultury na Facebooku/Instagramie?

Twitter i Snapchat - czy to ma sens?

Jak się wyróżnić na festynie/pikniku?

Projektowanie i promocja wydarzenia kulturalnego - teoria

Projektowanie i promocja wydarzenia kulturalnego - praktyka

Literatura:

1. Chowaniec Roksana,2010. Dziedzictwo Archeologiczne w Polsce. Formy edukacji i popularyzacji, Warszawa.

2. Szmygin Bogusław (red.), 2014. Nauczanie i popularyzacja ochrony dziedzictwa, Warszawa.

3. Zarzycka Katarzyna, 2016. Rozgryźć dziedzictwo – podręcznik dobrych praktyk upowszechniania dziedzictwa i edukacji o dziedzictwie kulturowym, Warszawa.

Wymagania wstępne:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Gawroński, Paulina Komar
Prowadzący grup: Radosław Gawroński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ada Szmulik
Prowadzący grup: Ada Szmulik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Opis nakładu pracy w punktach ECTS:


- uczestnictwo w zajęciach: 30 h.


- przygotowanie do zaliczenia: 30 h.


- lektura zadanych tekstów: 30 h.


Razem 90 h. przy założeniu : 30 h. = 1 pkt. ECTS

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)