Popularyzacja plastyki i historii sztuki w placówkach oświatowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-ZDK-PPHS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Popularyzacja plastyki i historii sztuki w placówkach oświatowych |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://rqrtm7h |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | ODKiŚ1_W01 ODKiŚ1_U01 |
Skrócony opis: |
Adresatem zajęć są studenci III roku ochrony dóbr kultury i środowiska studiów I stopnia oraz studenci Zarządzanie dziedzictwem kulturwym. Zajęcia mają charakter ćwiczeniowy. Studenci nabywają kompetencje do zadań popularyzacyjnych historii sztuki i plastyki w instytucjach kultury (muzeach, galeriach, ośrodkach kultury oraz placówkach pozaszkolnych, które zajmują się edukacją z zakresu nauk o sztuce). Poznają podstawowe formy, metody i techniki pracy. Kształcą umiejętności właściwego programowania, przygotowywania i prowadzenia zajęć popularyzacyjnych. Liczba godzin zajęć - 30 |
Pełny opis: |
Zajęcia mają charakter konwersatorium, to znaczy łączą elementy wykładu z ćwiczeniami studentów oraz komentarzem do ćwiczeń prowadzonym w formie heurystycznej (rozmowy prowadzącej do rozwiązywania problemów w sposób twórczy, wspierający proces tworzenia rozwiązań i samodzielnego dochodzenia do nich). Na zajęciach studenci dowiadują się: 1. Które instytucje powołane są do prowadzenia zajęć popularyzacyjnych nauki o sztuce, a zwłaszcza historii sztuki i plastyki, a szczególnie: - działy oświatowe muzeów i galerii artystycznych, - ośrodki kultury, - instytucje pozarządowe, zajmujące się upowszechnianiem kultury (fundacje, stowarzyszenia), - placówki oświatowe pozaszkolne (ogniska plastyczne, dziecięce i młodzieżowe akademie artystyczne, kluby seniora, uniwersytety trzeciego wieku). 2. Jakie są formy popularyzacji ww. przedmiotów. 3. Jakie metody i techniki są najbardziej skuteczne w popularyzacji (w zależności od wieku i przygotowania adresata), a w szczególności: - mini wykłady z prezentacją multimedialną, - gry dydaktyczne, - techniki dramy - rozmowa nauczająca - różne formy zajęć grupowych (uczenia się we współpracy). 4. Każdy student przygotowuje i prowadzi jedne zajęcia popularyzacyjne historię sztuki, lub plastykę, lub elementy historii sztuki i plastyki łącznie. |
Literatura: |
1. Arends R.I.: Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 2002 2. Dziedzic A., Kozłowska W.E., Drama na lekcjach historii, WSiP, Warszawa 1999. 3. Goźlińska E., Jak skonstruować grę dydaktyczną, WSiP, Warszawa 2004. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
ODKiŚ1_W01 Zna terminologię używaną w ochronie dóbr kultury i historii sztuki, w tym w konserwacji zabytków. ODKiŚ1_U01Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do interpretowania i analizowania zabytków Liczba ECTS - 2 1. Udział w konwersatorium - 30 godzin w semestrze letnim, w tym poprowadzenie jednych zajęć popularyzatorskich. 2. Lektura własna, wykonanie zadań, w tym przygotowanie jednych zajęć popularyzatorskich z wykorzystaniem pomocy multimedialnych- 30 godzin |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty wiedzy: metoda dydaktyczna - elementy wykładu konwersatoryjnego, aktywny udział studentów w ćwiczeniach oraz poprowadzenie jednych zajęć popularyzatorskich Efekty umiejętności: metoda dydaktyczna - indywidualna lektura tekstów, uczenie się we współpracy, samodzielne poszukiwanie rozwiązań, metoda projektu (zadanie realizowane indywidualnie o charakterze praktycznym), Opis sposobów weryfikacji efektów kształcenia: 1. Wiedza Ocena 2 (ndst): ODKiŚ1_W01 Student nie zna terminologii używanej w ochronie dóbr kultury i historii sztuki, w tym w konserwacji zabytków. 2. Umiejętności ODKiŚ1_U01 Student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do interpretowania i analizowania dzieł sztuki w przygotowywanych materiałach popularyzatorskich Ocena 3 (dst): ODKiŚ1_W01 Student zna w stopniu podstawowym terminologię używaną w ochronie dóbr kultury i historii sztuki. 2. Umiejętności ODKiŚ1_U01 Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretycznej do interpretowania i analizowania dzieł sztuki w przygotowywanych materiałach popularyzatorskich w stopniu podstawowym. Ocena 4 (db): ODKiŚ1_W01 Student dobrze zna terminologię używaną w ochronie dóbr kultury i historii sztuki. 2. Umiejętności ODKiŚ1_U01 Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretycznej do interpretowania i analizowania dzieł sztuki w przygotowywanych materiałach popularyzatorskich w stopniu dobrym. Ocena 5 (bdb): ODKiŚ1_W01 Student zna w stopniu bardzo dobrym terminologię używaną w ochronie dóbr kultury i historii sztuki. 2. Umiejętności ODKiŚ1_U01 Student doskonale potrafi wykorzystać wiedzę teoretycznej do interpretowania i analizowania dzieł sztuki w przygotowywanych materiałach popularyzatorskich. 2. Weryfikacja umiejętności i kompetencji: - obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione; każda następna nieobecność powoduje obniżenie oceny semestralnej o pół stopnia, w stosunku do oceny przewidywanej, uzyskanej za aktywność, przygotowanie materiałów i poprowadzenie zajęć popularyzatorskich. - przygotowanie materiału naukowego w formie prezentacji na zajęcia popularyzatorskie w dowolnej placówce kultury. |
Praktyki zawodowe: |
Liczba godzin praktyk dla całego kierunku - 90. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.