Social Psychology
General data
Course ID: | WNHS-ZDK-PS |
Erasmus code / ISCED: |
08.4
|
Course title: | Social Psychology |
Name in Polish: | Psychologia społeczna |
Organizational unit: | Faculty of Historical Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | ZDK_W03 ZDK_W22 ZDK_W23 ZDK_U24 ZDK_K01 ZDK_K02 ZDK_K03 ZDK_K04 ZDK_K05 ZDK_K06 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Ogólna wiedza społeczna. |
Short description: |
Level of course: basic. Objectives: acquaint students with the psychological aspects of human behavior and the factors defining development of the relation of an individual with society. Prerequisites: General knowledge of social and sociological. |
Full description: |
Course contents: Social psychology as a science: the subject of social psychology, the place of social psychology among other sciences. Man as subject and object in social relations. Research methods in psychology. Social influence: informational social influence, normative social influence, reasons of conformity, resisting social influence. Negotiations: as the situation with succumbing to the influence or exerting pressure; The concept and types of negotiations, the factors affecting the negotiation process, stages of negotiations. Verbal communication: diagram of the communication process, communication direct and indirect, the principles of effective communication, barriers in the communication process. Non-verbal communication: the concept, indicators of non-verbal communication, body language interpretation. The cognitive dissonance theory: cognitive dissonance, postdecision dissonance, dissonance in interpersonal relations, ways to reduce dissonance. Attributional process - explaining the reasons for own behavior, and others: attribution, attribution external, internal attribution, correspondent inference theory, covariation model, fundamental attribution error, defensive attributions. Social cognition: saving cognitive schemas, stereotypes, prejudices. Attitudes: the concept, the process of shaping attitudes, influencing the change of attitude. The persuasive communication: the effectiveness of persuasive communication, mechanisms used in advertising, resisting the persuasive communication. Self-presentation - the principle of effective self-presentation, the role of first impression. Interpersonal relations - from the perspective of theoretical orientations, factors affecting relationships and intergroup. The social exchange theory, the equility theory, the investment model of relationship. Group processes. The functioning of the individuals in the group: level of performance, decision making, cooperation and competition, the role of leader. Social psychology and health: to interpret negative events, the degree of control over health, situation and environment, health habits. Stress: sources of stress, stress reactions, the consequences of prolonged or repeated stress, ways of deal with stress. Burnout syndrome. |
Bibliography: |
(in Polish) Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 1991; Aronson E., Wilson T.D., Akert R., Psychologia społeczna, Warszawa 1998; Domachowski W., Przewodnik po psychologii społecznej, Warszawa 2007. Mika S., Psychologia społeczna, Warszawa 1984; Rathus S.A., Psychologia współczesna, Gdańsk 2004; |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza Ma podstawową wiedzę na temat psychologii jako nauki, jej miejscu w systemie nauk oraz jej relacji do socjologii; Zna i rozumie działanie czynników wyznaczających relacje jednostki ze społeczeństwem; Posiada wiedzę na temat oddziaływania na jednostkę informacyjnego i normatywnego wpływu społecznego; Ma wiedzę na temat czynników psychologicznych związanych z funkcjonowaniem jednostki w grupie; Ma podstawową wiedzę o człowieku, a zwłaszcza o psychologicznych aspektach jego zachowań; Posiada wiedzę na temat systemu poznawczego człowieka, schematów poznawczych, stereotypów, uprzedzeń, dysonansu poznawczego, a także agresji i zachowań prospołecznych; Zna metody pozyskiwania danych charakterystyczne dla psychologii (obserwacja, wywiad, test, eksperyment); Ma wiedzę na temat podstawowych procesów zachodzących w społeczeństwie: autoprezentacja, komunikacja, negocjacje, budowanie relacji interpersonalnych; Zna i rozumie rządzące nimi prawidłowości; Posiada wiedzę na temat procesów atrybucji (wyjaśniających przyczyny zachowań własnych i innych); Zna i rozumie mechanizmy stosowane w komunikatach perswazyjnych; Umiejętności student: Potrafi prawidłowo interpretować działanie wpływu społecznego na jednostkę oraz czynników psychologicznych oddziałujących na jej zachowanie; Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych w zakresie psychologii społecznej; Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych w zakresie psychologii społecznej; Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej; Analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów z zakresu psychologii społecznej i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia; Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych; Kompetencje społeczne student: Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryterium oceny studenta stanowi wynik uzyskany z egzaminu pisemnego. Egzamin ma formę testu. Zawarte w nim pytania mają na celu weryfikację wiedzy zdobytej przez studenta oraz jego umiejętności analizy problemu i wyciągania logicznych wniosków. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 30 places
|
|
Coordinators: | Anna Linek | |
Group instructors: | Anna Linek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Opis ects: udział w zajęciach: 30 godz. (1ects) przygotowanie do zajęć i konsultacje: 25 godz (1 ects) przygotowanie do zaliczenia: 30 godz (1 ects) suma: 85 godz. (3 ects) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z psychologicznymi aspektami zachowań człowieka oraz czynnikami wyznaczającymi kształtowanie się relacji jednostki ze społeczeństwem. Po zakończeniu zajęć student zna i rozumie działanie czynników psychospołecznych na zachowanie człowieka - jego spostrzeganie, interpretacje, myślenie, pamięć, podejmowanie decyzji i działań. |
|
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: 1. Wprowadzenie do zajęć - zakres tematów i kryteria zaliczenia przedmiotu. Psychologia społeczna jako nauka: przedmiot psychologii społecznej, miejsce psychologii społecznej wśród innych nauk. Człowiek jako podmiot w relacjach społecznych. 2. Metody badawcze stosowane w psychologii. 3. Wpływ społeczny: informacyjny wpływ społeczny, normatywny wpływ społeczny, powody konformizmu, opieranie się wpływowi społecznemu. 4. Negocjacje: jako sytuacja związana z uleganiem wpływowi lub wywieraniem presji; Pojęcie i rodzaje negocjacji, czynniki wpływające na proces negocjacji, etapy negocjacji. 5. Komunikacja werbalna: schemat procesu komunikacji, komunikacja pośrednia i bezpośrednia, zasady efektywnej komunikacji, bariery w procesie komunikacji. 6. Komunikacja niewerbalna: pojęcie, wskaźniki komunikacji niewerbalnej, interpretowanie mowy ciała. 7. Teoria dysonansu poznawczego: dysonans poznawczy, dysonans podecyzyjny, dysonans w relacjach interpersonalnych, sposoby redukcji dysonansu. Dysonans a kształtowanie postaw. 8. Proces atrybucyjny - wyjaśnianie przyczyn zachowania swojego i innych ludzi: teoria atrybucji, atrybucja zewnętrzna, atrybucja wewnętrzna, teoria wnioskowania z czynników towarzyszących, model współzmienności, podstawowy błąd atrybucji, atrybucje obronne. 9. Poznanie społeczne: oszczędność poznawcza, schematy, stereotypy uprzedzenia. Postawy: pojęcie, proces kształtowania postawy, wywieranie wpływu na zmianę postawy. Komunikat perswazyjny: skuteczność komunikatów perswazyjnych, mechanizmy stosowane w reklamach, opieranie się komunikatom perswazyjnym. 11. Autoprezentacja - zasady efektywnej autoprezentacji, rola pierwszego wrażenia. Kształtowanie profesjonalnego wizerunku. 12. Relacje interpersonalne - z perspektywy orientacji teoretycznych, czynniki kształtujące relacje międzyludzkie i międzygrupowe. Teoria wymiany społecznej, teoria równowagi, inwestycyjny model związku.Atrakcyjność społeczna. 13. Procesy grupowe. Funkcjonowanie jednostek w grupie: poziom wykonywania zadań, proces podejmowania decyzji, współpraca i rywalizacja, rola lidera. 14. Agresja i zachowania prospołeczne - przyczyny, teorie, zapobieganie agresji, kształtowanie postaw prospołecznych. 15. Psychologia społeczna a zdrowie: interpretowanie negatywnych zdarzeń, stopień kontroli nad stanem zdrowia, sytuacją i otoczeniem, nawyki zdrowotne. Stres: źródła stresu, reakcje na stres, konsekwencje długotrwałego lub częstego stresu, sposoby radzenia sobie ze stresem. Syndrom wypalenia zawodowego. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Lektura podstawowa: Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 1999; Aronson E., Wilson T.D., Akert R., Psychologia społeczna, Warszawa 2006; Domachowski W., Przewodnik po psychologii społecznej, Warszawa 2007. Wojciszke B., Psychologia społeczna, Warszawa 2011. Lektura uzupełniająca: Rathus S.A., Psychologia współczesna, Gdańsk 2004. Kenrick D.T., Neuberg S.L., Cialdini R.B., Psychologia społeczna: rozwiązane tajemnice, Gdańsk 2002. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Wymagana obecność na zajęciach. Dopuszczalne dwie nieobecności bez usprawiedliwienia. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.