Projektowanie i organizacja wystaw
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-ZDK-PiOW |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie i organizacja wystaw |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o sztuce |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | ZDK2_W08, ZDK2_W10, ZDK2_W15, ZDK2_U07, ZDK2_U09, ZDK2_U17 |
Wymagania wstępne: | brak wymagań |
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć omawiane są najważniejsze etapy organizacji wystaw czasowych i problemy wobec jakich może stanąć kurator/organizator wystawy. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć omawiane są najważniejsze etapy organizacji wystaw czasowych i problemy wobec jakich może stanąć kurator/organizator wystawy. Prowadzący omawia logistykę jednocześnie - organizacji wystaw, mówi o kwestiach merytorycznych, sposobach prowadzenia kwerend i określeniu tematu ekspozycji, wybranych kwestiach prawnych i związanych z konstruowaniem budżetu. Omawiane są etapy pozyskiwania dzieł sztuki, ich transportu, współpraca ze scenografem itp., a jednocześnie problemy związane z edycją katalogu i innych wydawnictw, tworzenia systemu informacji, wybrane środki promocji wystawy itp. W oparciu o przykładowe problemy związane z organizacją wystaw, student ma za zadanie omówić dwie wybrane przez siebie wystawy i spróbować dokonać oceny (wspólnie z prowadzącym i z innymi studentami) na ile autorzy tych wystaw wywiązali się ze stojących przed nimi zadaniami. |
Literatura: |
Freda Matassa, Zarządzanie zbiorami muzeum, Kraków 2012 Historia Polski-od-nowa. Nowe narracje historii i muzealne reprezentacje przeszłości, red. R. Kostro i in., Warszawa 2014 Freda Matassa, Organizacja wystaw. Podręcznik dla muzeów, bibliotek i archiwów, Kraków 2015 K. Kłudkiewicz, M. Mencwel, Miłośnictwo rzeczy. Studia z historii kolekcjonerstwa na ziemiach polskich w XIX i XX wieku, Warszawa 2014 T. de Rosset, A. Kluczewska - Wójcik, A. Tołysz, Kolekcjonerstwo polskie XX i XXI wieku. Szkice, Warszawa 2015 D. Folga-Januszewska, Muzeum. Fenomeny i problemy, Kraków 2015 D. Folga-Januszewska, B. Gutowski, Ekonomia muzeum, Kraków 2011 P. Jaskanis, Muzea, muzealia, muzealnicy. Ważne rozmowy, Kraków 2016 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
ZDK2_W08 - Ma pogłębioną wiedzę o współczesnym muzealnictwie i instytucjach kultury oraz orientuje się we współczesnym życiu kulturalnym. ZDK2_W10 - Ma pogłębioną wiedzę o wybranych systemach norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) na temat ram ochrony i zarządzania dziedzictwem kulturowym w Polsce. ZDK2_W15 - Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą wyróżniki poszczególnych stylów architektonicznych ich następstwo chronologiczne, oraz zasady ich rozwoju w ujęciu chronologicznym, zna podstawowe materiały i techniki budowlane wykorzystywane w przeszłości od starożytności do czasów nowożytnych. ZDK2_U07 - Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań. ZDK2_U09 - Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie zarządzania dziedzictwem kulturowym oraz dziedzin nauki i dyscyplin naukowych pokrewnych oraz niespecjalistami, w języku polskim i języku angielskim, a także popularyzować wiedzę o humanistyce oraz wytworach kultury i jej instytucjach. ZDK2_U17 - Potrafi w sposób popularny przedstawić złożone fakty z dziedziny zabytkoznawstwa i konserwatorstwa z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student opracowuje i przedstawia prezentacje na temat ustalony wcześniej z prowadzącym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Mrozowski | |
Prowadzący grup: | Przemysław Mrozowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Mrozowski | |
Prowadzący grup: | Przemysław Mrozowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Chabiera | |
Prowadzący grup: | Piotr Chabiera | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Zajęcia odbywają się stacjonarnie na WNHS UKSW. Uczestnictwo w zajęciach: 30 godz. Przygotowanie prezentacji zaliczeniowej (wraz z kwerendą archiwalną): 20 godz. SUMA: 50 godz = 2 ECTS. Ocena: Referaty połączone z prezentacją materiału ilustracyjnego w formie multimedialnej. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na ćwiczeniach (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności na ćwiczeniach) Referaty połączone z prezentacjami multimedialnymi podlegają ocenie. Ocena odzwierciedla także poziom przygotowanych prac. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi strategiami ekspozycyjnymi oraz zaprezentowanie różnych form reprezentacji dziedzictwa kulturowego w muzeach. W trakcie zajęć omawiane zostaną najważniejsze etapy organizacji wystaw czasowych i problemy wobec jakich może stanąć kurator/organizator wystawy. |
|
Pełny opis: |
W trakcie zajęć omawiane są najważniejsze etapy organizacji wystaw czasowych i problemy wobec jakich może stanąć kurator/organizator wystawy. Prowadzący omawia logistykę jednocześnie - organizacji wystaw, mówi o kwestiach merytorycznych, sposobach prowadzenia kwerend i określeniu tematu ekspozycji, wybranych kwestiach prawnych i związanych z konstruowaniem budżetu. Omawiane są etapy pozyskiwania dzieł sztuki, ich transportu, współpraca ze scenografem itp., a jednocześnie problemy związane z edycją katalogu i innych wydawnictw, tworzenia systemu informacji, wybrane środki promocji wystawy itp. W oparciu o przykładowe problemy związane z organizacją wystaw, student ma za zadanie omówić dwie wybrane przez siebie wystawy i spróbować dokonać oceny (wspólnie z prowadzącym i z innymi studentami) na ile autorzy tych wystaw wywiązali się ze stojących przed nimi zadaniami. |
|
Literatura: |
Freda Matassa, Zarządzanie zbiorami muzeum, Kraków 2012 Historia Polski-od-nowa. Nowe narracje historii i muzealne reprezentacje przeszłości, red. R. Kostro i in., Warszawa 2014 Freda Matassa, Organizacja wystaw. Podręcznik dla muzeów, bibliotek i archiwów, Kraków 2015 K. Kłudkiewicz, M. Mencwel, Miłośnictwo rzeczy. Studia z historii kolekcjonerstwa na ziemiach polskich w XIX i XX wieku, Warszawa 2014 T. de Rosset, A. Kluczewska - Wójcik, A. Tołysz, Kolekcjonerstwo polskie XX i XXI wieku. Szkice, Warszawa 2015 D. Folga-Januszewska, Muzeum. Fenomeny i problemy, Kraków 2015 D. Folga-Januszewska, B. Gutowski, Ekonomia muzeum, Kraków 2011 P. Jaskanis, Muzea, muzealia, muzealnicy. Ważne rozmowy, Kraków 2016 |
|
Wymagania wstępne: |
Zajęcia odbywają się stacjonarnie na WNHS UKSW. Uczestnictwo w zajęciach: 30 godz. Przygotowanie prezentacji zaliczeniowej (wraz z kwerendą archiwalną): 20 godz. SUMA: 50 godz = 2 ECTS. Ocena: Referaty połączone z prezentacją materiału ilustracyjnego w formie multimedialnej. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na ćwiczeniach (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności na ćwiczeniach) Referaty połączone z prezentacjami multimedialnymi podlegają ocenie. Ocena odzwierciedla także poziom przygotowanych prac. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.