Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Introduction to archaeology

General data

Course ID: WNHS-ZDK-WDAw
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Introduction to archaeology
Name in Polish: Wstęp do archeologii
Organizational unit: Faculty of Historical Sciences
Course groups: (in Polish) MODUŁ 1 zdk WPROWADZENIE DO ARCHEOLOGII
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3amRFEOJy3zSE7OBw4-Hx0fM8_Kzvvep1yBjwLcrearlE1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=8ae9b3bd-81d5-47f0-9332-a39a0c5157ee&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Wykład zapoznaje studentów z podstawowymi pojęciami i metodami archeologii jako dyscypliny naukowej.

Full description: (in Polish)

Wykład tłumaczy czym jest archeologia jako nauka: jakie są jej cele, jakimi źródłami się posługuje i w jaki sposób one powstają, zapoznaje studentów z podstawowymi pojęciami i metodami archeologii: archeologią niedestrukcyjną i badaniami wykopaliskowymi, metodami datowania absolutnego i relatywnego, najważniejszymi paradygmatami badawczymi w archeologii oraz możliwościami poznawczymi wynikającymi ze współpracy z biologią, chemia, geologią i geografią.

Bibliography: (in Polish)

Dorota Ławecka – Wstęp do archeologii, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN

Colin Renfrew i Paul Bahn , Archeologia. Teorie – metody - praktyka, Warszawa, Prószyński i S-ka

Wendy Ashmore i Robert Sharer, Odkrywanie przeszłości. Wprowadzenie do archeologii, Kraków, Avalon

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

1. WIEDZA

K_W01: Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk o społeczno-kulturowej przeszłości człowieka oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej

K_W02: Zna i rozumie podstawową terminologię archeologii, antropologii kultury, historii, zabytkoznawstwa i konserwatorstwa, geologii i geografii

K_W03: Ma uporządkowaną podstawową wiedzę ogólną, obejmującą terminologię, teorie i metodologię nauk historycznych i społecznych

K_W05: Ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami nauki

K_W06: Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie archeologii

K_W07: Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji źródeł archeologicznych

K_W08: Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego

K_W09: Rozumie kompleksową naturę kultury oraz jej złożoność i historyczną zmienność jej znaczeń

K_W15: Ma podstawową wiedzę na temat terenowych metod pozyskiwania źródeł archeologicznych i ich dokumentowania

K_W16: Zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii w pracy archeologa.

2. UMIEJĘTNOŚCI

K_U03: Posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie archeologii

K_U04: Posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie archeologii

K_U06: Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury badanych archeologicznie oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym

3. KOMPETENCJE

K_K02: Potrafi współdziałać i pracować w zespole, przyjmując w nim różne role

OPIS ECTS:

Udział w wykładzie: 30 godz.

Przygotowanie do egzaminu: 20 godz.

Konsultacje: 10 godz

Suma godzin: 60 godz.

Liczba ECTS: 60 godz./25(30) = 2 ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin końcowy

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Zbigniew Kobyliński
Group instructors: Zbigniew Kobyliński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Zbigniew Kobyliński
Group instructors: Zbigniew Kobyliński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Zbigniew Kobyliński
Group instructors: Zbigniew Kobyliński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) OPIS ECTS:


Udział w wykładzie: 30 godz.


Przygotowanie do egzaminu: 30 godz.


Suma godzin: 60 godz.


Liczba ECTS: 60 godz./25(30) = 2 ECTS

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Wykład zapoznaje studentów z podstawowymi pojęciami i metodami archeologii jako dyscypliny naukowej.

Full description: (in Polish)

Wykład tłumaczy czym jest archeologia jako nauka: jakie są jej cele, jakimi źródłami się posługuje I w jaki sposób one powstają, zapoznaje studentów z podstawowymi pojęciami i metodami archeologii: archeologią niedestrukcyjną i badaniami wykopaliskowymi, metodami datowania absolutnego i relatywnego, najważniejszymi paradygmatami badawczymi w archeologii oraz możliwościami poznawczymi wynikającymi ze współpracy z biologią, chemia, geologią i geografią.

Bibliography: (in Polish)

Dorota Ławecka – Wstęp do archeologii, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN

Colin Renfrew i Paul Bahn , Archeologia. Teorie – metody - praktyka, Warszawa, Prószyński i S-ka

Wendy Ashmore i Robert Sharer, Odkrywanie przeszłości. Wprowadzenie do archeologii, Kraków, Avalon

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)