Introduction to archaeology
General data
Course ID: | WNHS-ZDK-WDAw |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Introduction to archaeology |
Name in Polish: | Wstęp do archeologii |
Organizational unit: | Faculty of Historical Sciences |
Course groups: |
(in Polish) MODUŁ 1 zdk WPROWADZENIE DO ARCHEOLOGII |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3amRFEOJy3zSE7OBw4-Hx0fM8_Kzvvep1yBjwLcrearlE1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=8ae9b3bd-81d5-47f0-9332-a39a0c5157ee&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Wykład zapoznaje studentów z podstawowymi pojęciami i metodami archeologii jako dyscypliny naukowej. |
Full description: |
(in Polish) Wykład tłumaczy czym jest archeologia jako nauka: jakie są jej cele, jakimi źródłami się posługuje i w jaki sposób one powstają, zapoznaje studentów z podstawowymi pojęciami i metodami archeologii: archeologią niedestrukcyjną i badaniami wykopaliskowymi, metodami datowania absolutnego i relatywnego, najważniejszymi paradygmatami badawczymi w archeologii oraz możliwościami poznawczymi wynikającymi ze współpracy z biologią, chemia, geologią i geografią. |
Bibliography: |
(in Polish) Dorota Ławecka – Wstęp do archeologii, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN Colin Renfrew i Paul Bahn , Archeologia. Teorie – metody - praktyka, Warszawa, Prószyński i S-ka Wendy Ashmore i Robert Sharer, Odkrywanie przeszłości. Wprowadzenie do archeologii, Kraków, Avalon |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) 1. WIEDZA K_W01: Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk o społeczno-kulturowej przeszłości człowieka oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej K_W02: Zna i rozumie podstawową terminologię archeologii, antropologii kultury, historii, zabytkoznawstwa i konserwatorstwa, geologii i geografii K_W03: Ma uporządkowaną podstawową wiedzę ogólną, obejmującą terminologię, teorie i metodologię nauk historycznych i społecznych K_W05: Ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami nauki K_W06: Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie archeologii K_W07: Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji źródeł archeologicznych K_W08: Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego K_W09: Rozumie kompleksową naturę kultury oraz jej złożoność i historyczną zmienność jej znaczeń K_W15: Ma podstawową wiedzę na temat terenowych metod pozyskiwania źródeł archeologicznych i ich dokumentowania K_W16: Zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii w pracy archeologa. 2. UMIEJĘTNOŚCI K_U03: Posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie archeologii K_U04: Posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie archeologii K_U06: Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury badanych archeologicznie oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym 3. KOMPETENCJE K_K02: Potrafi współdziałać i pracować w zespole, przyjmując w nim różne role OPIS ECTS: Udział w wykładzie: 30 godz. Przygotowanie do egzaminu: 20 godz. Konsultacje: 10 godz Suma godzin: 60 godz. Liczba ECTS: 60 godz./25(30) = 2 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin końcowy |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Zbigniew Kobyliński | |
Group instructors: | Zbigniew Kobyliński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Zbigniew Kobyliński | |
Group instructors: | Zbigniew Kobyliński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Zbigniew Kobyliński | |
Group instructors: | Zbigniew Kobyliński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) OPIS ECTS: Udział w wykładzie: 30 godz. Przygotowanie do egzaminu: 30 godz. Suma godzin: 60 godz. Liczba ECTS: 60 godz./25(30) = 2 ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Wykład zapoznaje studentów z podstawowymi pojęciami i metodami archeologii jako dyscypliny naukowej. |
|
Full description: |
(in Polish) Wykład tłumaczy czym jest archeologia jako nauka: jakie są jej cele, jakimi źródłami się posługuje I w jaki sposób one powstają, zapoznaje studentów z podstawowymi pojęciami i metodami archeologii: archeologią niedestrukcyjną i badaniami wykopaliskowymi, metodami datowania absolutnego i relatywnego, najważniejszymi paradygmatami badawczymi w archeologii oraz możliwościami poznawczymi wynikającymi ze współpracy z biologią, chemia, geologią i geografią. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Dorota Ławecka – Wstęp do archeologii, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN Colin Renfrew i Paul Bahn , Archeologia. Teorie – metody - praktyka, Warszawa, Prószyński i S-ka Wendy Ashmore i Robert Sharer, Odkrywanie przeszłości. Wprowadzenie do archeologii, Kraków, Avalon |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.