Socjologia badania opinii publicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-ZDK2-SBOP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia badania opinii publicznej |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych UKSW |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki socjologiczne |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji studentów z zakresu badania opinii publicznej, uświadomienie roli i wpływu sondaży na rzeczywistość społeczną a w szczególności rzeczywistość polityczną. |
Pełny opis: |
Analizie socjologicznej zostanie poddana opinia publiczna. Socjologia badania opinii publicznej jako subdyscyplina socjologii wypracowała definicje, koncepcje oraz metodologię. Na zajęciach analizowane będą teoretyczne (m.in. powstanie pojęcia, definicje, koncepcje/ujęcia opinii publicznej – np. W. Lippman, H. Blumer, Ortega y Gasset, J. Habermas, E. Noelle-Neuman, G. Gallup, S. Black, kontrowersje wokół opinii publicznej)i metodologiczne (metody, techniki, narzędzia, próba, zasady badań sondażowych, badania survayowe i pollingowe, błędy w sondażach) problemy związane z tym zagadnieniem. Przedstawiona zostanie funkcje i rola opinii publicznej we współczesnych społeczeństwach demokratycznych, jej wpływ na kształtowanie się życia politycznego (m.in. zagadnienie liderów/kreatorów opinii publicznej, sondaże wyborcze). Poruszone zostanie też zagadnienie marketingu politycznego i propagandy, które są związane z opinią publiczną oraz wpływ opinii publicznej na kształtowanie i utrwalanie stereotypów. Wiedza: student wie czym jest subdsycyplina socjologii - socjologia opinii publicznej, zna teoretyczne podstawy opinii publicznej(wie co to jest opinia publiczna, zna pojęcia zawiązane z opinią publiczną oraz różne koncepcje opinii publicznej), wie do jakiego elementu kultury należy opinia publiczna; wie jakie są funkcje opinii publicznej, wie jakie instytucje zajmują się badaniem opinii publicznej, rozumie istotę związku pomiędzy społeczeństwem demokratycznym a opinią publiczną i jej badaniem, rozumie związek propagandy z badaniem opinii publicznej, wie jaka jest metodologia badania opinii publicznej. Umiejętności: student umie zdefiniować opinię publiczną, wyjaśnić jej rolę w sferze świadomości społecznej, umie przeanalizować rolę opinii publiczne jw społeczeństwie demokratycznym i sformułować hipotezę na ten temat, umie dokonać rozróżnienia między opinią publiczną i społeczną, umie wskazać metody i techniki właściwe do badania opinii publicznej, umie dokonać analizy pytań z sondażu (wskazać ewentualne błędy). Kompetencje: Student posiada kompetencje, by zinterpretować rolę i funkcje opinii publicznej. Student ustala i wskazuje badaczy opinii publicznej w środowisku akademickim i specjalistycznym. Formułuje poprawnie pytania sondażowe odwołując się do wiedzy z zakresu, którego pytanie dotyczy. Na nakład pracy studenta (ECTS) składa się: 30 godzin zajęć 30 godzin przygotowania do zaliczenia końcowego, w tym lektura literatury przedmiotu 25 godzin przygotowanie do kolokwium w trakcie semestralnego z zadanych lektur 5 godzin konsultacji W sumie – 90 godzin:25-30godzin= 3 ECTS Test pisemny z zakresu wiedzy przekazywanej na zajęciach oraz z lektury zadanej przed zaliczeniem. W trakcie semestru kolokwium z zadanych lektur, którego wynik będzie stanowił część składową oceny końcowej. |
Literatura: |
E.Noelle-Neumann, Spirala milczenia, Poznań 2004. R.Dyoniziak, Sondaże a manipulowanie społeczeństwem, Kraków 1997. A.Sułek, Sondaż polski, Warszawa 2001. W.Cwalina, A. Falkowski, Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk 2005. E. Młyniec, Opinia publiczna. Elementy teorii i praktyki politycznej, Toruń 2015. W.Lippman, Public Opinion, dostęp na stronie: https://wwnorton.com/college/history/america-essential-learning/docs/WLippmann-Public_Opinion-1922.pdf B. Dobek-Ostrowska, Media masowe i aktorzy polityczni w świetle studiów nad komunikowaniem masowym, Wrocław 2004. B. Dobek-Ostrowska, J. Fras, B. Ociepka, Teoria i praktyka propagandy, Wrosław 1999. Mity i stereotypy w polityce. Przeszłość i teraźniejszość, red. A. Kasińska-Metryka, Toruń 2010. A. Hess, Społeczni uczestnicy medialnego dyskursu politycznego w Polsce, Kraków 2013. H. Blumer, Interakcjonizm symboliczny. Perspektywa i metoda, Kraków 2007. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: student wie czym jest subdsycyplina socjologii - socjologia opinii publicznej, zna teoretyczne podstawy opinii publicznej(wie co to jest opinia publiczna, zna pojęcia zawiązane z opinią publiczną oraz różne koncepcje opinii publicznej), wie do jakiego elementu kultury należy opinia publiczna; wie jakie są funkcje opinii publicznej, wie jakie instytucje zajmują się badaniem opinii publicznej, rozumie istotę związku pomiędzy społeczeństwem demokratycznym a opinią publiczną i jej badaniem, rozumie związek propagandy z badaniem opinii publicznej, wie jaka jest metodologia badania opinii publicznej. Umiejętności: student umie zdefiniować opinię publiczną, wyjaśnić jej rolę w sferze świadomości społecznej, umie przeanalizować rolę opinii publiczne jw społeczeństwie demokratycznym i sformułować hipotezę na ten temat, umie dokonać rozróżnienia między opinią publiczną i społeczną, umie wskazać metody i techniki właściwe do badania opinii publicznej, umie dokonać analizy pytań z sondażu (wskazać ewentualne błędy). Kompetencje: Student posiada kompetencje, by zinterpretować rolę i funkcje opinii publicznej. Student ustala i wskazuje badaczy opinii publicznej w środowisku akademickim i specjalistycznym. Formułuje poprawnie pytania sondażowe odwołując się do wiedzy z zakresu, którego pytanie dotyczy. Na nakład pracy studenta (ECTS) składa się: 30 godzin zajęć 30 godzin przygotowania do zaliczenia końcowego, w tym lektura literatury przedmiotu 25 godzin przygotowanie do kolokwium w trakcie semestralnego z zadanych lektur 5 godzin konsultacji W sumie – 90 godzin:25-30godzin= 3 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Test z pytaniami otwartymi i zamkniętymi na platformie Moodle. Zaliczenie to udzielenie właściwej odpowiedzi na co najmniej 60% pytań postawionych na egzaminie. ocena 3 - odpowiedzi 60% pytań ocena 3+ - odpowiedzi na 70% pytań ocena 4 - odpowiedzi na 80% pytań ocena 4+ - odpowiedzi na 90% pytań ocena 5 - odpowiedzi na 100% pytań |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Uklańska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Uklańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji studentów z zakresu badania opinii publicznej, uświadomienie roli i wpływu sondaży na rzeczywistość społeczną a w szczególności rzeczywistość polityczną. |
|
Pełny opis: |
Analizie socjologicznej zostanie poddana opinia publiczna. Socjologia badania opinii publicznej jako subdyscyplina socjologii wypracowała definicje, koncepcje oraz metodologię. Na zajęciach analizowane będą teoretyczne (m.in. powstanie pojęcia, definicje, koncepcje/ujęcia opinii publicznej – np. W. Lippman, H. Blumer, Ortega y Gasset, J. Habermas, E. Noelle-Neuman, G. Gallup, S. Black, kontrowersje wokół opinii publicznej)i metodologiczne (metody, techniki, narzędzia, próba, zasady badań sondażowych, badania survayowe i pollingowe, błędy w sondażach) problemy związane z tym zagadnieniem. Przedstawiona zostanie funkcje i rola opinii publicznej we współczesnych społeczeństwach demokratycznych, jej wpływ na kształtowanie się życia politycznego (m.in. zagadnienie liderów/kreatorów opinii publicznej, sondaże wyborcze). Poruszone zostanie też zagadnienie marketingu politycznego i propagandy, które są związane z opinią publiczną oraz wpływ opinii publicznej na kształtowanie i utrwalanie stereotypów. Wiedza: student wie czym jest subdsycyplina socjologii - socjologia opinii publicznej, zna teoretyczne podstawy opinii publicznej(wie co to jest opinia publiczna, zna pojęcia zawiązane z opinią publiczną oraz różne koncepcje opinii publicznej), wie do jakiego elementu kultury należy opinia publiczna; wie jakie są funkcje opinii publicznej, wie jakie instytucje zajmują się badaniem opinii publicznej, rozumie istotę związku pomiędzy społeczeństwem demokratycznym a opinią publiczną i jej badaniem, rozumie związek propagandy z badaniem opinii publicznej, wie jaka jest metodologia badania opinii publicznej. Umiejętności: student umie zdefiniować opinię publiczną, wyjaśnić jej rolę w sferze świadomości społecznej, umie przeanalizować rolę opinii publiczne jw społeczeństwie demokratycznym i sformułować hipotezę na ten temat, umie dokonać rozróżnienia między opinią publiczną i społeczną, umie wskazać metody i techniki właściwe do badania opinii publicznej, umie dokonać analizy pytań z sondażu (wskazać ewentualne błędy). Kompetencje: Student posiada kompetencje, by zinterpretować rolę i funkcje opinii publicznej. Student ustala i wskazuje badaczy opinii publicznej w środowisku akademickim i specjalistycznym. Formułuje poprawnie pytania sondażowe odwołując się do wiedzy z zakresu, którego pytanie dotyczy. Na nakład pracy studenta (ECTS) składa się: 30 godzin zajęć 30 godzin przygotowania do zaliczenia końcowego, w tym lektura literatury przedmiotu 25 godzin przygotowanie do kolokwium w trakcie semestralnego z zadanych lektur 5 godzin konsultacji W sumie – 90 godzin:25-30godzin= 3 ECTS Test pisemny z zakresu wiedzy przekazywanej na zajęciach oraz z lektury zadanej przed zaliczeniem. W trakcie semestru kolokwium z zadanych lektur, którego wynik będzie stanowił część składową oceny końcowej. |
|
Literatura: |
E.Noelle-Neumann, Spirala milczenia, Poznań 2004. R.Dyoniziak, Sondaże a manipulowanie społeczeństwem, Kraków 1997. A.Sułek, Sondaż polski, Warszawa 2001. W.Cwalina, A. Falkowski, Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk 2005. E. Młyniec, Opinia publiczna. Elementy teorii i praktyki politycznej, Toruń 2015. W.Lippman, Public Opinion, dostęp na stronie: https://wwnorton.com/college/history/america-essential-learning/docs/WLippmann-Public_Opinion-1922.pdf B. Dobek-Ostrowska, Media masowe i aktorzy polityczni w świetle studiów nad komunikowaniem masowym, Wrocław 2004. B. Dobek-Ostrowska, J. Fras, B. Ociepka, Teoria i praktyka propagandy, Wrosław 1999. Mity i stereotypy w polityce. Przeszłość i teraźniejszość, red. A. Kasińska-Metryka, Toruń 2010. A. Hess, Społeczni uczestnicy medialnego dyskursu politycznego w Polsce, Kraków 2013. H. Blumer, Interakcjonizm symboliczny. Perspektywa i metoda, Kraków 2007. |
|
Wymagania wstępne: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Uklańska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Uklańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji studentów z zakresu badania opinii publicznej, uświadomienie roli i wpływu sondaży na rzeczywistość społeczną a w szczególności rzeczywistość polityczną. |
|
Pełny opis: |
Analizie socjologicznej zostanie poddana opinia publiczna. Socjologia badania opinii publicznej jako subdyscyplina socjologii wypracowała definicje, koncepcje oraz metodologię. Na zajęciach analizowane będą teoretyczne (m.in. powstanie pojęcia, definicje, koncepcje/ujęcia opinii publicznej – np. W. Lippman, H. Blumer, Ortega y Gasset, J. Habermas, E. Noelle-Neuman, G. Gallup, S. Black, kontrowersje wokół opinii publicznej)i metodologiczne (metody, techniki, narzędzia, próba, zasady badań sondażowych, badania survayowe i pollingowe, błędy w sondażach) problemy związane z tym zagadnieniem. Przedstawiona zostanie funkcje i rola opinii publicznej we współczesnych społeczeństwach demokratycznych, jej wpływ na kształtowanie się życia politycznego (m.in. zagadnienie liderów/kreatorów opinii publicznej, sondaże wyborcze). Poruszone zostanie też zagadnienie marketingu politycznego i propagandy, które są związane z opinią publiczną oraz wpływ opinii publicznej na kształtowanie i utrwalanie stereotypów. Wiedza: student wie czym jest subdsycyplina socjologii - socjologia opinii publicznej, zna teoretyczne podstawy opinii publicznej(wie co to jest opinia publiczna, zna pojęcia zawiązane z opinią publiczną oraz różne koncepcje opinii publicznej), wie do jakiego elementu kultury należy opinia publiczna; wie jakie są funkcje opinii publicznej, wie jakie instytucje zajmują się badaniem opinii publicznej, rozumie istotę związku pomiędzy społeczeństwem demokratycznym a opinią publiczną i jej badaniem, rozumie związek propagandy z badaniem opinii publicznej, wie jaka jest metodologia badania opinii publicznej. Umiejętności: student umie zdefiniować opinię publiczną, wyjaśnić jej rolę w sferze świadomości społecznej, umie przeanalizować rolę opinii publiczne jw społeczeństwie demokratycznym i sformułować hipotezę na ten temat, umie dokonać rozróżnienia między opinią publiczną i społeczną, umie wskazać metody i techniki właściwe do badania opinii publicznej, umie dokonać analizy pytań z sondażu (wskazać ewentualne błędy). Kompetencje: Student posiada kompetencje, by zinterpretować rolę i funkcje opinii publicznej. Student ustala i wskazuje badaczy opinii publicznej w środowisku akademickim i specjalistycznym. Formułuje poprawnie pytania sondażowe odwołując się do wiedzy z zakresu, którego pytanie dotyczy. Na nakład pracy studenta (ECTS) składa się: 30 godzin zajęć 30 godzin przygotowania do zaliczenia końcowego, w tym lektura literatury przedmiotu 25 godzin przygotowanie do kolokwium w trakcie semestralnego z zadanych lektur 5 godzin konsultacji W sumie – 90 godzin:25-30godzin= 3 ECTS Test pisemny z zakresu wiedzy przekazywanej na zajęciach oraz z lektury zadanej przed zaliczeniem. W trakcie semestru kolokwium z zadanych lektur, którego wynik będzie stanowił część składową oceny końcowej. |
|
Literatura: |
E.Noelle-Neumann, Spirala milczenia, Poznań 2004. R.Dyoniziak, Sondaże a manipulowanie społeczeństwem, Kraków 1997. A.Sułek, Sondaż polski, Warszawa 2001. W.Cwalina, A. Falkowski, Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk 2005. E. Młyniec, Opinia publiczna. Elementy teorii i praktyki politycznej, Toruń 2015. W.Lippman, Public Opinion, dostęp na stronie: https://wwnorton.com/college/history/america-essential-learning/docs/WLippmann-Public_Opinion-1922.pdf B. Dobek-Ostrowska, Media masowe i aktorzy polityczni w świetle studiów nad komunikowaniem masowym, Wrocław 2004. B. Dobek-Ostrowska, J. Fras, B. Ociepka, Teoria i praktyka propagandy, Wrosław 1999. Mity i stereotypy w polityce. Przeszłość i teraźniejszość, red. A. Kasińska-Metryka, Toruń 2010. A. Hess, Społeczni uczestnicy medialnego dyskursu politycznego w Polsce, Kraków 2013. H. Blumer, Interakcjonizm symboliczny. Perspektywa i metoda, Kraków 2007. |
|
Wymagania wstępne: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Uklańska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Uklańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji studentów z zakresu badania opinii publicznej, uświadomienie roli i wpływu sondaży na rzeczywistość społeczną a w szczególności rzeczywistość polityczną. |
|
Pełny opis: |
Analizie socjologicznej zostanie poddana opinia publiczna. Socjologia badania opinii publicznej jako subdyscyplina socjologii wypracowała definicje, koncepcje oraz metodologię. Na zajęciach analizowane będą teoretyczne (m.in. powstanie pojęcia, definicje, koncepcje/ujęcia opinii publicznej – np. W. Lippman, H. Blumer, Ortega y Gasset, J. Habermas, E. Noelle-Neuman, G. Gallup, S. Black, kontrowersje wokół opinii publicznej)i metodologiczne (metody, techniki, narzędzia, próba, zasady badań sondażowych, badania survayowe i pollingowe, błędy w sondażach) problemy związane z tym zagadnieniem. Przedstawiona zostanie funkcje i rola opinii publicznej we współczesnych społeczeństwach demokratycznych, jej wpływ na kształtowanie się życia politycznego (m.in. zagadnienie liderów/kreatorów opinii publicznej, sondaże wyborcze). Poruszone zostanie też zagadnienie marketingu politycznego i propagandy, które są związane z opinią publiczną oraz wpływ opinii publicznej na kształtowanie i utrwalanie stereotypów. Wiedza: student wie czym jest subdsycyplina socjologii - socjologia opinii publicznej, zna teoretyczne podstawy opinii publicznej(wie co to jest opinia publiczna, zna pojęcia zawiązane z opinią publiczną oraz różne koncepcje opinii publicznej), wie do jakiego elementu kultury należy opinia publiczna; wie jakie są funkcje opinii publicznej, wie jakie instytucje zajmują się badaniem opinii publicznej, rozumie istotę związku pomiędzy społeczeństwem demokratycznym a opinią publiczną i jej badaniem, rozumie związek propagandy z badaniem opinii publicznej, wie jaka jest metodologia badania opinii publicznej. Umiejętności: student umie zdefiniować opinię publiczną, wyjaśnić jej rolę w sferze świadomości społecznej, umie przeanalizować rolę opinii publiczne jw społeczeństwie demokratycznym i sformułować hipotezę na ten temat, umie dokonać rozróżnienia między opinią publiczną i społeczną, umie wskazać metody i techniki właściwe do badania opinii publicznej, umie dokonać analizy pytań z sondażu (wskazać ewentualne błędy). Kompetencje: Student posiada kompetencje, by zinterpretować rolę i funkcje opinii publicznej. Student ustala i wskazuje badaczy opinii publicznej w środowisku akademickim i specjalistycznym. Formułuje poprawnie pytania sondażowe odwołując się do wiedzy z zakresu, którego pytanie dotyczy. Na nakład pracy studenta (ECTS) składa się: 30 godzin zajęć 30 godzin przygotowania do zaliczenia końcowego, w tym lektura literatury przedmiotu 25 godzin przygotowanie do kolokwium w trakcie semestralnego z zadanych lektur 5 godzin konsultacji W sumie – 90 godzin:25-30godzin= 3 ECTS Test pisemny z zakresu wiedzy przekazywanej na zajęciach oraz z lektury zadanej przed zaliczeniem. W trakcie semestru kolokwium z zadanych lektur, którego wynik będzie stanowił część składową oceny końcowej. |
|
Literatura: |
E.Noelle-Neumann, Spirala milczenia, Poznań 2004. R.Dyoniziak, Sondaże a manipulowanie społeczeństwem, Kraków 1997. A.Sułek, Sondaż polski, Warszawa 2001. W.Cwalina, A. Falkowski, Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk 2005. E. Młyniec, Opinia publiczna. Elementy teorii i praktyki politycznej, Toruń 2015. W.Lippman, Public Opinion, dostęp na stronie: https://wwnorton.com/college/history/america-essential-learning/docs/WLippmann-Public_Opinion-1922.pdf B. Dobek-Ostrowska, Media masowe i aktorzy polityczni w świetle studiów nad komunikowaniem masowym, Wrocław 2004. B. Dobek-Ostrowska, J. Fras, B. Ociepka, Teoria i praktyka propagandy, Wrosław 1999. Mity i stereotypy w polityce. Przeszłość i teraźniejszość, red. A. Kasińska-Metryka, Toruń 2010. A. Hess, Społeczni uczestnicy medialnego dyskursu politycznego w Polsce, Kraków 2013. H. Blumer, Interakcjonizm symboliczny. Perspektywa i metoda, Kraków 2007. |
|
Wymagania wstępne: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.