(in Polish) Diagnostyka w pedagogice specjalnej
General data
Course ID: | WNP-P-DPS |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Diagnostyka w pedagogice specjalnej |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
4.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) Symbole efektów uczenia się dla kierunku: Studia Podyplomowe "Logopedia ogólna i kliniczna" od semestru letniego 2022/2023: wykład: PLOG_DIS_1, PLOG_DIS_2, PLOG_DIS_5 ćwiczenia: PLOG_DIS_3, PLOG_DIS_4, PLOG_DIS_8, PLOG_DIS_9 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) brak |
Short description: |
1. Multi-system diagnosis 2. Like the future - the prenatal period 3. Prenatal - non-invasive 4. Invasive 5. Periods of fetal development 6. Natal period 7. child's health booklet 8. Sensory and motor development according to J. Piaget 9. Symptoms of developmental delay 11. Symptomology of mental retardation 12. School maturity, school maturity 13. Marianne Frosting and David Horne 14. Psychoeducational profile of PEP-R - Spheres of development 15. Individual educational and therapeutic program (IPET) 16. AAPEP Psychoeducational Profile for Youth and Adults - 17. The Developing Movement Method 18. SOZ-D 19. COMPLETE SAZ THERAPY PROGRAM 20. Analysis of the results 21. Behavioral method |
Full description: |
1. Multi-system diagnosis 2. Like the future - the prenatal period 3. Prenatal - non-invasive 4. Invasive 5. Periods of fetal development 6. Natal period 7. child's health booklet 8. Sensory and motor development according to J. Piaget 9. Symptoms of developmental delay 11. Symptomology of mental retardation 12. School maturity, school maturity 13. Marianne Frosting and David Horne 14. Psychoeducational profile of PEP-R - Spheres of development 15. Individual educational and therapeutic program (IPET) 16. AAPEP Psychoeducational Profile for Youth and Adults - 17. The Developing Movement Method 18. SOZ-D 19. COMPLETE SAZ THERAPY PROGRAM 20. Analysis of the results 21. Behavioral method |
Bibliography: |
Błeszyński J. J. (2011) Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Skala Oceny Zachowań Autystycznych, Harmonia, Gdańsk. Chojak M. (2000), Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i w szkole. Dyfin, Warszawa. Krakowiak K. red. n. (2017), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży Standardy, wytyczne oraz wskazówki do przygotowywania i adaptacji narzędzi diagnostycznych dla dzieci i młodzieży z wybranymi specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa. Skałbania B. (2011),Diagnostyka pedagogiczna : wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. - Wyd. 2. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls". Wysocka, E. (2013), Diagnostyka pedagogiczna : nowe obszary i rozwiązania / Ewa Wysocka.; Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków. Zieja E., Albański L., Gola S., Grasza J. (2016), Terapia w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Część II. KPSW, Jelenia Góra. Badanie jakości pracy poradni psychologiczno-pedagogicznej / Anna Frydrychowicz // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2000, nr 3, s. 7-11 Diagnostyka edukacyjna / Bolesław Niemierko // Wychowawca. - 2005, nr 2, s. 6-9 Diagnoza całościowa wyznacznikiem jakości rozwoju dziecka / Stanisława Włoch, Agnieszka Włoch // Dyrektor Szkoły. - 2011, nr 3, dod. "Przed Szkołą" nr 1, s. 12-15 Diagnoza gotowości dziecka do podjęcia nauki szkolnej - od obserwacji do diagnozy całościowej / Danuta Al-Khamisy // Szkoła Specjalna. - 2010, nr 5, s. 346-357 Diagnoza rodziny w praktyce pedagogicznej - wskazania i możliwości / Ewa Jarosz // Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego. - 2003, nr 1, s. 19-34 Dostosowywanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z dysleksją / Jadwiga Jastrząb // Wychowanie na co Dzień. - 2006, nr 9, s. 3-9 Horyzonty diagnostyki edukacyjnej / Bolesław Niemierko // Edukacja. - 2006, nr 1, s. 5-25 Rola i zadania terapeuty osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się / Jadwiga Jastrząb // Wychowanie na co Dzień. - 2008, nr 3, s. 30-32 Rysunek w diagnostyce problemów dziecka. Cz. 2 / Monika Modrzejewska-Świgulska // Remedium. - 2005, nr 9, s. 22-23 Wstępna diagnoza nieprzystosowania społecznego w okresie adolescencji / Małgorzata Kiedrowska // Wychowanie na co Dzień. - 2009, nr 1/2, s. 26-29 Zachodni wiatr w edukacji : od unijnego prelegenta do wspólnych badań / Bolesław Niemierko // Edukacja. - 2010, nr 1, s. 8-22 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
The student knows and understands: W1: issues related to the naming and classification of diagnostic techniques (K_W01). W2: basic elements of diagnosis of basic disorders, including autism spectrum disorders (K_W02), W3: methods used in the prevention and pedagogical support of people with autism spectrum disorders (K_W03). |
Assessment methods and assessment criteria: |
Basics of passing the exercises: - Participation in classes (at least 80%); - Activity proving knowledge of the literature on the subject - W2, W4, U2, U3 - Preparation of a paper - W2, W3, U1, U3, K1 Passing the written exam - W1, W2, U2, U3 ndst - below 60%; dst - 60%-68%; dst plus - 69%-77%; db - 78%-85%; db plus - 86%-90%; |
Practical placement: |
(in Polish) nie |
Classes in period "Academic year 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR CW
CW
CW
SA CW
CW
CW
CW
CW
CW
WYK
WYK
CW
WYK
|
Type of class: |
Classes, 20 hours, 27 places
Lectures, 10 hours, 27 places
|
|
Coordinators: | Jacek Błeszyński | |
Group instructors: | Jacek Błeszyński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Classes - credit Lectures - examination |
|
Short description: |
1. Multi-system diagnosis 2. Like the future - the prenatal period 3. Prenatal - non-invasive 4. Invasive 5. Periods of fetal development 6. Natal period 7. child's health booklet 8. Sensory and motor development according to J. Piaget 9. Symptoms of developmental delay 11. Symptomology of mental retardation 12. School maturity, school maturity 13. Marianne Frosting and David Horne 14. Psychoeducational profile of PEP-R - Spheres of development 15. Individual educational and therapeutic program (IPET) 16. AAPEP Psychoeducational Profile for Youth and Adults - 17. The Developing Movement Method 18. SOZ-D 19. COMPLETE SAZ THERAPY PROGRAM 20. Analysis of the results 21. Behavioral method |
|
Full description: |
1. Multi-system diagnosis 2. Like the future - the prenatal period 3. Prenatal - non-invasive 4. Invasive 5. Periods of fetal development 6. Natal period 7. child's health booklet 8. Sensory and motor development according to J. Piaget 9. Symptoms of developmental delay 11. Symptomology of mental retardation 12. School maturity, school maturity 13. Marianne Frosting and David Horne 14. Psychoeducational profile of PEP-R - Spheres of development 15. Individual educational and therapeutic program (IPET) 16. AAPEP Psychoeducational Profile for Youth and Adults - 17. The Developing Movement Method 18. SOZ-D 19. COMPLETE SAZ THERAPY PROGRAM 20. Analysis of the results 21. Behavioral method |
|
Bibliography: |
Błeszyński J. J. (2011) Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Skala Oceny Zachowań Autystycznych, Harmonia, Gdańsk. Chojak M. (2000), Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i w szkole. Dyfin, Warszawa. Krakowiak K. red. n. (2017), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży Standardy, wytyczne oraz wskazówki do przygotowywania i adaptacji narzędzi diagnostycznych dla dzieci i młodzieży z wybranymi specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa. Skałbania B. (2011),Diagnostyka pedagogiczna : wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. - Wyd. 2. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls". Wysocka, E. (2013), Diagnostyka pedagogiczna : nowe obszary i rozwiązania / Ewa Wysocka.; Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków. Zieja E., Albański L., Gola S., Grasza J. (2016), Terapia w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Część II. KPSW, Jelenia Góra. Badanie jakości pracy poradni psychologiczno-pedagogicznej / Anna Frydrychowicz // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2000, nr 3, s. 7-11 Diagnostyka edukacyjna / Bolesław Niemierko // Wychowawca. - 2005, nr 2, s. 6-9 Diagnoza całościowa wyznacznikiem jakości rozwoju dziecka / Stanisława Włoch, Agnieszka Włoch // Dyrektor Szkoły. - 2011, nr 3, dod. "Przed Szkołą" nr 1, s. 12-15 Diagnoza gotowości dziecka do podjęcia nauki szkolnej - od obserwacji do diagnozy całościowej / Danuta Al-Khamisy // Szkoła Specjalna. - 2010, nr 5, s. 346-357 Diagnoza rodziny w praktyce pedagogicznej - wskazania i możliwości / Ewa Jarosz // Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego. - 2003, nr 1, s. 19-34 Dostosowywanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z dysleksją / Jadwiga Jastrząb // Wychowanie na co Dzień. - 2006, nr 9, s. 3-9 Horyzonty diagnostyki edukacyjnej / Bolesław Niemierko // Edukacja. - 2006, nr 1, s. 5-25 Rola i zadania terapeuty osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się / Jadwiga Jastrząb // Wychowanie na co Dzień. - 2008, nr 3, s. 30-32 Rysunek w diagnostyce problemów dziecka. Cz. 2 / Monika Modrzejewska-Świgulska // Remedium. - 2005, nr 9, s. 22-23 Wstępna diagnoza nieprzystosowania społecznego w okresie adolescencji / Małgorzata Kiedrowska // Wychowanie na co Dzień. - 2009, nr 1/2, s. 26-29 Zachodni wiatr w edukacji : od unijnego prelegenta do wspólnych badań / Bolesław Niemierko // Edukacja. - 2010, nr 1, s. 8-22 |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) brak |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR CW
CW
CW
CW
CW
CW
SA CW
CW
CW
CW
CW
CW
WYK
CW
WYK
CW
CW
WYK
CW
|
Type of class: |
Classes, 20 hours
Lectures, 10 hours
|
|
Coordinators: | Jacek Błeszyński | |
Group instructors: | Jacek Błeszyński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Classes - credit Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.