Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Diagnostyka w pedagogice specjalnej

General data

Course ID: WNP-P-DPS
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Diagnostyka w pedagogice specjalnej
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 4.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) Symbole efektów uczenia się dla kierunku: Studia Podyplomowe "Logopedia ogólna i kliniczna"

od semestru letniego 2022/2023:


wykład:

PLOG_DIS_1, PLOG_DIS_2,

PLOG_DIS_5


ćwiczenia:

PLOG_DIS_3, PLOG_DIS_4,

PLOG_DIS_8, PLOG_DIS_9

Preliminary Requirements:

(in Polish) brak

Short description:

1. Multi-system diagnosis

2. Like the future - the prenatal period

3. Prenatal - non-invasive

4. Invasive

5. Periods of fetal development

6. Natal period

7. child's health booklet

8. Sensory and motor development according to J. Piaget

9. Symptoms of developmental delay

11. Symptomology of mental retardation

12. School maturity, school maturity

13. Marianne Frosting and David Horne

14. Psychoeducational profile of PEP-R - Spheres of development

15. Individual educational and therapeutic program (IPET)

16. AAPEP Psychoeducational Profile for Youth and Adults -

17. The Developing Movement Method

18. SOZ-D

19. COMPLETE SAZ THERAPY PROGRAM

20. Analysis of the results

21. Behavioral method

Full description:

1. Multi-system diagnosis

2. Like the future - the prenatal period

3. Prenatal - non-invasive

4. Invasive

5. Periods of fetal development

6. Natal period

7. child's health booklet

8. Sensory and motor development according to J. Piaget

9. Symptoms of developmental delay

11. Symptomology of mental retardation

12. School maturity, school maturity

13. Marianne Frosting and David Horne

14. Psychoeducational profile of PEP-R - Spheres of development

15. Individual educational and therapeutic program (IPET)

16. AAPEP Psychoeducational Profile for Youth and Adults -

17. The Developing Movement Method

18. SOZ-D

19. COMPLETE SAZ THERAPY PROGRAM

20. Analysis of the results

21. Behavioral method

Bibliography:

Błeszyński J. J. (2011) Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Skala Oceny Zachowań Autystycznych, Harmonia, Gdańsk.

Chojak M. (2000), Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i w szkole. Dyfin, Warszawa.

Krakowiak K. red. n. (2017), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży Standardy, wytyczne oraz wskazówki do przygotowywania i adaptacji narzędzi diagnostycznych dla dzieci i młodzieży z wybranymi specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.

Skałbania B. (2011),Diagnostyka pedagogiczna : wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. - Wyd. 2. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls".

Wysocka, E. (2013), Diagnostyka pedagogiczna : nowe obszary i rozwiązania / Ewa Wysocka.; Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.

Zieja E., Albański L., Gola S., Grasza J. (2016), Terapia w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Część II. KPSW, Jelenia Góra.

Badanie jakości pracy poradni psychologiczno-pedagogicznej / Anna Frydrychowicz // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2000, nr 3, s. 7-11

Diagnostyka edukacyjna / Bolesław Niemierko // Wychowawca. - 2005, nr 2, s. 6-9

Diagnoza całościowa wyznacznikiem jakości rozwoju dziecka / Stanisława Włoch, Agnieszka Włoch // Dyrektor Szkoły. - 2011, nr 3, dod. "Przed Szkołą" nr 1, s. 12-15

Diagnoza gotowości dziecka do podjęcia nauki szkolnej - od obserwacji do diagnozy całościowej / Danuta Al-Khamisy // Szkoła Specjalna. - 2010, nr 5, s. 346-357

Diagnoza rodziny w praktyce pedagogicznej - wskazania i możliwości / Ewa Jarosz // Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego. - 2003, nr 1, s. 19-34

Dostosowywanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z dysleksją / Jadwiga Jastrząb // Wychowanie na co Dzień. - 2006, nr 9, s. 3-9

Horyzonty diagnostyki edukacyjnej / Bolesław Niemierko // Edukacja. - 2006, nr 1, s. 5-25

Rola i zadania terapeuty osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się / Jadwiga Jastrząb // Wychowanie na co Dzień. - 2008, nr 3, s. 30-32

Rysunek w diagnostyce problemów dziecka. Cz. 2 / Monika Modrzejewska-Świgulska // Remedium. - 2005, nr 9, s. 22-23

Wstępna diagnoza nieprzystosowania społecznego w okresie adolescencji / Małgorzata Kiedrowska // Wychowanie na co Dzień. - 2009, nr 1/2, s. 26-29

Zachodni wiatr w edukacji : od unijnego prelegenta do wspólnych badań / Bolesław Niemierko // Edukacja. - 2010, nr 1, s. 8-22

Efekty kształcenia i opis ECTS:

The student knows and understands:

W1: issues related to the naming and classification of diagnostic techniques (K_W01).

W2: basic elements of diagnosis of basic disorders, including autism spectrum disorders (K_W02),

W3: methods used in the prevention and pedagogical support of people with autism spectrum disorders (K_W03).

Assessment methods and assessment criteria:

Basics of passing the exercises:

- Participation in classes (at least 80%);

- Activity proving knowledge of the literature on the subject - W2, W4, U2, U3

- Preparation of a paper - W2, W3, U1, U3, K1

Passing the written exam - W1, W2, U2, U3

ndst - below 60%;

dst - 60%-68%;

dst plus - 69%-77%;

db - 78%-85%;

db plus - 86%-90%;

Practical placement: (in Polish)

nie

Classes in period "Academic year 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 20 hours, 27 places more information
Lectures, 10 hours, 27 places more information
Coordinators: Jacek Błeszyński
Group instructors: Jacek Błeszyński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Classes - credit
Lectures - examination
Short description:

1. Multi-system diagnosis

2. Like the future - the prenatal period

3. Prenatal - non-invasive

4. Invasive

5. Periods of fetal development

6. Natal period

7. child's health booklet

8. Sensory and motor development according to J. Piaget

9. Symptoms of developmental delay

11. Symptomology of mental retardation

12. School maturity, school maturity

13. Marianne Frosting and David Horne

14. Psychoeducational profile of PEP-R - Spheres of development

15. Individual educational and therapeutic program (IPET)

16. AAPEP Psychoeducational Profile for Youth and Adults -

17. The Developing Movement Method

18. SOZ-D

19. COMPLETE SAZ THERAPY PROGRAM

20. Analysis of the results

21. Behavioral method

Full description:

1. Multi-system diagnosis

2. Like the future - the prenatal period

3. Prenatal - non-invasive

4. Invasive

5. Periods of fetal development

6. Natal period

7. child's health booklet

8. Sensory and motor development according to J. Piaget

9. Symptoms of developmental delay

11. Symptomology of mental retardation

12. School maturity, school maturity

13. Marianne Frosting and David Horne

14. Psychoeducational profile of PEP-R - Spheres of development

15. Individual educational and therapeutic program (IPET)

16. AAPEP Psychoeducational Profile for Youth and Adults -

17. The Developing Movement Method

18. SOZ-D

19. COMPLETE SAZ THERAPY PROGRAM

20. Analysis of the results

21. Behavioral method

Bibliography:

Błeszyński J. J. (2011) Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Skala Oceny Zachowań Autystycznych, Harmonia, Gdańsk.

Chojak M. (2000), Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i w szkole. Dyfin, Warszawa.

Krakowiak K. red. n. (2017), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży Standardy, wytyczne oraz wskazówki do przygotowywania i adaptacji narzędzi diagnostycznych dla dzieci i młodzieży z wybranymi specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.

Skałbania B. (2011),Diagnostyka pedagogiczna : wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. - Wyd. 2. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls".

Wysocka, E. (2013), Diagnostyka pedagogiczna : nowe obszary i rozwiązania / Ewa Wysocka.; Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.

Zieja E., Albański L., Gola S., Grasza J. (2016), Terapia w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Część II. KPSW, Jelenia Góra.

Badanie jakości pracy poradni psychologiczno-pedagogicznej / Anna Frydrychowicz // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2000, nr 3, s. 7-11

Diagnostyka edukacyjna / Bolesław Niemierko // Wychowawca. - 2005, nr 2, s. 6-9

Diagnoza całościowa wyznacznikiem jakości rozwoju dziecka / Stanisława Włoch, Agnieszka Włoch // Dyrektor Szkoły. - 2011, nr 3, dod. "Przed Szkołą" nr 1, s. 12-15

Diagnoza gotowości dziecka do podjęcia nauki szkolnej - od obserwacji do diagnozy całościowej / Danuta Al-Khamisy // Szkoła Specjalna. - 2010, nr 5, s. 346-357

Diagnoza rodziny w praktyce pedagogicznej - wskazania i możliwości / Ewa Jarosz // Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego. - 2003, nr 1, s. 19-34

Dostosowywanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z dysleksją / Jadwiga Jastrząb // Wychowanie na co Dzień. - 2006, nr 9, s. 3-9

Horyzonty diagnostyki edukacyjnej / Bolesław Niemierko // Edukacja. - 2006, nr 1, s. 5-25

Rola i zadania terapeuty osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się / Jadwiga Jastrząb // Wychowanie na co Dzień. - 2008, nr 3, s. 30-32

Rysunek w diagnostyce problemów dziecka. Cz. 2 / Monika Modrzejewska-Świgulska // Remedium. - 2005, nr 9, s. 22-23

Wstępna diagnoza nieprzystosowania społecznego w okresie adolescencji / Małgorzata Kiedrowska // Wychowanie na co Dzień. - 2009, nr 1/2, s. 26-29

Zachodni wiatr w edukacji : od unijnego prelegenta do wspólnych badań / Bolesław Niemierko // Edukacja. - 2010, nr 1, s. 8-22

Wymagania wstępne: (in Polish)

brak

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 20 hours more information
Lectures, 10 hours more information
Coordinators: Jacek Błeszyński
Group instructors: Jacek Błeszyński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Classes - credit
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)