Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Special didactics

General data

Course ID: WNP-P-DS
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Special didactics
Name in Polish: Dydaktyka specjalna
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 4.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) Symbole efektów uczenia się dla kierunku: Studia Podyplomowe "Logopedia ogólna i kliniczna"

od semestru letniego 2022/2023:


wykład:

PLOG_DYS_1, PLOG_DYS_2


ćwiczenia:

PLOG_DYS_3, PLOG_DYS_4,

PLOG_DYS_5, PLOG_DYS_6,

PLOG_DYS_7


Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką dydaktyki specjalnej jako interdyscyplinarnej nauki teoretyczno-empirycznej , w tym w szczególności z jej wzorcami i zasadami, charakterystyką poszczególnych dydaktyk specjalistycznych oraz celami i metodami nauczania specjalnego.

Full description: (in Polish)

Dydaktyka specjalna jako nauka teoretyczna i empiryczna

Związek dydaktyki specjalnej z pedagogiką specjalną i jej subdyscyplinami

Interdyscyplinarny charakter dydaktyki specjalnej

Dydaktyki specjalistyczne

Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jako podmiot dydaktyki specjalnej

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w świetle obowiązujących regulacji prawnych

Modele kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Polsce i na świecie

Wzorce i zasady dydaktyki specjalnej.

Nauczanie diagnostyczne w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Cele i metody nauczania specjalnego

Praca z tekstem jako element dydaktyki specjalnej.

Poznawcze, lingwistyczne i psychospołeczne uwarunkowania procesu czytania a funkcjonowanie ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Wybrane metody diagnozy i terapii umiejętności pracy z tekstem u uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Konstruowanie gier i pomocy dydaktycznych do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Projektowanie scenariusza zajęć

Ewaluacja procesu edukacyjno-terapeutycznego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Adaptacja otoczenia do potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Uniwersalne projektowanie w edukacji.

Technologie wspomagające kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Pedagog specjalny w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Rodzice w procesie rozwijania umiejętności uczenia się dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Znaczenie partnerstwa edukacyjnego

Współczesne badania empiryczne w obszarze dydaktyki specjalnej - wybrane zagadnienia

Bibliography: (in Polish)

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Białas, M. (2007), Głusi, język, metafora. Rozumienie metaforycznego znaczenia wyrażeń językowych przez uczniów niesłyszących. Piotrków Trybunalski: Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie.

Chrzanowska, I. (2015), Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Impuls.

Dłużniewska A., Rozumienie tekstów literackich przez uczniów z uszkodzeniami słuchu. Kraków: Impuls 2021.

Dłużniewska A, Borowicz A, Kołodziejczyk R. Krakowiak K., (2018), Koncepcja szkolenia oraz materiały merytoryczne służące podnoszeniu kompetencji nauczycieli języka polskiego. Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkołach ogólnodostępnych. Realizacja podstawy programowej kształcenia ogólnego na II etapie edukacyjnym. Warszawa ORE.

Głodkowska, J. (red.)(2020), Dydaktyka specjalna. Od konstruktów teoretycznych do modeli badawczych tom 2., Warszawa: Wydawnictwo APS.

Głodkowska J., (red.)(2018), Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Głodkowska J.(2018), Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Głodkowska J., (red.) (2010), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa: Wydawnictwo APS.

Guzy, A., Krzyżyk, D. (red.)(2012), Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.Tom I, Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.

Guzy, A., Niesporek-Szamburska, B. (red.) (2013), Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Tom II, Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.

Korendo, M. (2009), Jak dzieci niesłyszące czytają teksty podręczników szkolnych. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Kuracki, K. (2018), Biblioterapia i bajkoterapia w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, (W:) E. Śmiechowska -Petrovskij, E. Kwiatkowska (red), Dzieci z trudnościami poznawczymi i emocjonalnymi w młodszym wieku. Terapia i wspieranie.,Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW

Wyczesany J., (red.)(2014),Dydaktyka specjalna wybrane zagadnienia, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Szczygieł B.(2007), Jak pracować z dzieckiem niepełnosprawnym: konstruowanie programu zajęć, organizowanie klasy integracyjnej, konspekty zajęć, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

wykład:

PLOG_DYS_1 klasyfikuje dydaktykę specjalną jako naukę teoretyczną, empiryczną i interdyscyplinarną

PLOG_DYS_2 2 charakteryzuje koncepcje i systemy dydaktyczne kształcenia specjalnego

ćwiczenia:

PLOG_DYS_3 organizuje proces kształcenia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

PLOG_DYS_4 organizuje proces kształcenia dzieci i uczniów z różnymi zaburzeniami w rozwoju

PLOG_DYS_5 organizuje pracę w zespole

PLOG_DYS_6 planuje złożone działania pedagogiczne

PLOG_DYS_7 realizuje złożone działania pedagogiczne

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe wykład, ćwiczenia 30h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 40h

Przygotowanie się do egzaminu 30h

Inne formy 20h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wykład - egzamin pisemny (test wiedzy)

punktacja:

16-15 p. - ocena: bardzo dobry (5)

14 p. - ocena: dobry plus (4.5)

13-12 p. - ocena: dobry (4)

11 p. - ocena: dostateczny plus (3,5)

10-9- p. - ocena: dostateczny (3)

Ćwiczenia - zaliczenie

Ocena projektu zespołowego polegającego na przygotowaniu i omówieniu scenariusza zajęć dydaktycznych

Kryteria oceny:

zgodność treści z tematem (0-2p.), dostosowanie zajęć do zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych dzieci (0-2p.), struktura (0-2p.), możliwość realizacji zajęć w oparciu o scenariusz (0-2p.), poprawność językowa (0-2p.) , staranność wykonania (0-2p.), przedstawienie scenariusza (0-2p.)

punktacja:

14-13p. ocena: bardzo dobry(5)

12 p. ocena: dobry plus (4.5)

11-10 p. ocena: dobry (4)

9 p. ocena: dostateczny plus (3.5)

8-7 p. ocena: dostateczny (3)

Classes in period "Academic year 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 20 hours, 27 places more information
Lectures, 10 hours, 27 places more information
Coordinators: Kamil Kuracki
Group instructors: Agnieszka Dłużniewska, Kamil Kuracki
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Classes - credit
Lectures - examination

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 20 hours more information
Lectures, 10 hours more information
Coordinators: Kamil Kuracki
Group instructors: Kamil Kuracki
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Classes - credit
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)