Special didactics
General data
Course ID: | WNP-P-DS |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Special didactics |
Name in Polish: | Dydaktyka specjalna |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
4.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) Symbole efektów uczenia się dla kierunku: Studia Podyplomowe "Logopedia ogólna i kliniczna" od semestru letniego 2022/2023: wykład: PLOG_DYS_1, PLOG_DYS_2 ćwiczenia: PLOG_DYS_3, PLOG_DYS_4, PLOG_DYS_5, PLOG_DYS_6, PLOG_DYS_7 |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką dydaktyki specjalnej jako interdyscyplinarnej nauki teoretyczno-empirycznej , w tym w szczególności z jej wzorcami i zasadami, charakterystyką poszczególnych dydaktyk specjalistycznych oraz celami i metodami nauczania specjalnego. |
Full description: |
(in Polish) Dydaktyka specjalna jako nauka teoretyczna i empiryczna Związek dydaktyki specjalnej z pedagogiką specjalną i jej subdyscyplinami Interdyscyplinarny charakter dydaktyki specjalnej Dydaktyki specjalistyczne Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jako podmiot dydaktyki specjalnej Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w świetle obowiązujących regulacji prawnych Modele kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Polsce i na świecie Wzorce i zasady dydaktyki specjalnej. Nauczanie diagnostyczne w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Cele i metody nauczania specjalnego Praca z tekstem jako element dydaktyki specjalnej. Poznawcze, lingwistyczne i psychospołeczne uwarunkowania procesu czytania a funkcjonowanie ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wybrane metody diagnozy i terapii umiejętności pracy z tekstem u uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Konstruowanie gier i pomocy dydaktycznych do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Projektowanie scenariusza zajęć Ewaluacja procesu edukacyjno-terapeutycznego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Adaptacja otoczenia do potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Uniwersalne projektowanie w edukacji. Technologie wspomagające kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Pedagog specjalny w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Rodzice w procesie rozwijania umiejętności uczenia się dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Znaczenie partnerstwa edukacyjnego Współczesne badania empiryczne w obszarze dydaktyki specjalnej - wybrane zagadnienia |
Bibliography: |
(in Polish) LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Białas, M. (2007), Głusi, język, metafora. Rozumienie metaforycznego znaczenia wyrażeń językowych przez uczniów niesłyszących. Piotrków Trybunalski: Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie. Chrzanowska, I. (2015), Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Impuls. Dłużniewska A., Rozumienie tekstów literackich przez uczniów z uszkodzeniami słuchu. Kraków: Impuls 2021. Dłużniewska A, Borowicz A, Kołodziejczyk R. Krakowiak K., (2018), Koncepcja szkolenia oraz materiały merytoryczne służące podnoszeniu kompetencji nauczycieli języka polskiego. Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkołach ogólnodostępnych. Realizacja podstawy programowej kształcenia ogólnego na II etapie edukacyjnym. Warszawa ORE. Głodkowska, J. (red.)(2020), Dydaktyka specjalna. Od konstruktów teoretycznych do modeli badawczych tom 2., Warszawa: Wydawnictwo APS. Głodkowska J., (red.)(2018), Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Głodkowska J.(2018), Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Głodkowska J., (red.) (2010), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa: Wydawnictwo APS. Guzy, A., Krzyżyk, D. (red.)(2012), Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.Tom I, Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP. Guzy, A., Niesporek-Szamburska, B. (red.) (2013), Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Tom II, Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP. Korendo, M. (2009), Jak dzieci niesłyszące czytają teksty podręczników szkolnych. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego. Kuracki, K. (2018), Biblioterapia i bajkoterapia w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, (W:) E. Śmiechowska -Petrovskij, E. Kwiatkowska (red), Dzieci z trudnościami poznawczymi i emocjonalnymi w młodszym wieku. Terapia i wspieranie.,Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW Wyczesany J., (red.)(2014),Dydaktyka specjalna wybrane zagadnienia, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. Szczygieł B.(2007), Jak pracować z dzieckiem niepełnosprawnym: konstruowanie programu zajęć, organizowanie klasy integracyjnej, konspekty zajęć, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) wykład: PLOG_DYS_1 klasyfikuje dydaktykę specjalną jako naukę teoretyczną, empiryczną i interdyscyplinarną PLOG_DYS_2 2 charakteryzuje koncepcje i systemy dydaktyczne kształcenia specjalnego ćwiczenia: PLOG_DYS_3 organizuje proces kształcenia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi PLOG_DYS_4 organizuje proces kształcenia dzieci i uczniów z różnymi zaburzeniami w rozwoju PLOG_DYS_5 organizuje pracę w zespole PLOG_DYS_6 planuje złożone działania pedagogiczne PLOG_DYS_7 realizuje złożone działania pedagogiczne NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe wykład, ćwiczenia 30h Przygotowanie się do zajęć, lektury 40h Przygotowanie się do egzaminu 30h Inne formy 20h Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wykład - egzamin pisemny (test wiedzy) punktacja: 16-15 p. - ocena: bardzo dobry (5) 14 p. - ocena: dobry plus (4.5) 13-12 p. - ocena: dobry (4) 11 p. - ocena: dostateczny plus (3,5) 10-9- p. - ocena: dostateczny (3) Ćwiczenia - zaliczenie Ocena projektu zespołowego polegającego na przygotowaniu i omówieniu scenariusza zajęć dydaktycznych Kryteria oceny: zgodność treści z tematem (0-2p.), dostosowanie zajęć do zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych dzieci (0-2p.), struktura (0-2p.), możliwość realizacji zajęć w oparciu o scenariusz (0-2p.), poprawność językowa (0-2p.) , staranność wykonania (0-2p.), przedstawienie scenariusza (0-2p.) punktacja: 14-13p. ocena: bardzo dobry(5) 12 p. ocena: dobry plus (4.5) 11-10 p. ocena: dobry (4) 9 p. ocena: dostateczny plus (3.5) 8-7 p. ocena: dostateczny (3) |
Classes in period "Academic year 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR CW
CW
WYK
CW
CW
WYK
CW
CW
WYK
SA CW
WYK
CW
WYK
|
Type of class: |
Classes, 20 hours, 27 places
Lectures, 10 hours, 27 places
|
|
Coordinators: | Kamil Kuracki | |
Group instructors: | Agnieszka Dłużniewska, Kamil Kuracki | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Classes - credit Lectures - examination |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR CW
WYK
CW
CW
CW
WYK
CW
CW
WYK
CW
SA CW
CW
CW
CW
CW
CW
|
Type of class: |
Classes, 20 hours
Lectures, 10 hours
|
|
Coordinators: | Kamil Kuracki | |
Group instructors: | Kamil Kuracki | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Classes - credit Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.