(in Polish) Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego
General data
Course ID: | WNP-P-MNJO |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Podczas zajęć z przedmiotu studenci zapoznają się z podstawami metodyki nauczania języka polskiego jako języka obcego/drugiego, zwłaszcza gdy adresatami tego nauczania są dzieci. Wstępem do zajęć jest dążenie do zmiany perspektywy studentów wobec języka polskiego: z języka ojczystego na język obcy. Służą temu ćwiczenia w określaniu typowych zachowań językowych w różnych sytuacjach, w wyjaśnianiu struktur językowych potrzebnych w danych aktach mowy, w gromadzeniu określonego słownictwa. Studenci poznają najważniejsze sposoby nauczania podsystemów polszczyzny oraz rozwijania sprawności słuchania ze zrozumieniem i mówienia, a także czytania i pisania w języku polskim jako obcym. Zajęcia ćwiczeniowo-warsztatowe koncentrują się wokół poznawania, inicjowania i kreowania takich działań dydaktycznych, które pozwalają uczyć polskiego z wykorzystaniem stymulacji sensorycznej i ruchowej oraz uwzględniają potrzeby psychofizyczne dzieci. |
Full description: |
(in Polish) Podstawy metodyki nauczania języka polskiego jako obcego w wariancie praktycznym: - próba spojrzenia na własny język ojczysty jak na język obcy; - uzasadnienie tego, czy polski jest jest językiem trudnym, czy łatwym; - cechy języka polskiego z perspektywy cudzoziemców (obszary trudniejsze i łatwiejsze do opanowania); - mechanizmy przyswajania języka obcego (zwłaszcza przez dzieci); - wykorzystanie różnych kanałów percepcji w uczeniu dzieci języka (obcego); - sposoby i chwyty metodyczne w uczeniu polskiego jako obcego (zwłaszcza dzieci); - ćwiczenia w opisywaniu znaczeń słów; - gromadzenie słownictwa tematycznego i struktur przydatnych w wyrażaniu potrzeb, opisywaniu osób i rzeczy, nazywaniu. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Student potrafi spojrzeć na język polski/ojczysty z perspektywy uczącego się go cudzoziemca i podać cechy charakterystyczne polszczyzny. Student potrafi zrozumiale opisywać znaczenia słów w języku polskim - na poziomie percepcji dziecka. Student zna techniki i sposoby wspierania dzieci w przyswajaniu języka polskiego jakio obcego. Student zna mechanizmy przyswajania języka przez dzieci, umie rozpoznać językowe objawy szoku kulturowego. Student potrafi prowadzić zajęcia jezykowe w dziećmi samodzielnie i we współpracy z innymi osobami. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Studenci przygotowują 1-2 ćwiczenia/zadania uczące konkretnego słownictwa lub zachowania językowego w konkretnej sytuacji. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.