Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego

General data

Course ID: WNP-P-MNJO
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Podczas zajęć z przedmiotu studenci zapoznają się z podstawami metodyki nauczania języka polskiego jako języka obcego/drugiego, zwłaszcza gdy adresatami tego nauczania są dzieci. Wstępem do zajęć jest dążenie do zmiany perspektywy studentów wobec języka polskiego: z języka ojczystego na język obcy. Służą temu ćwiczenia w określaniu typowych zachowań językowych w różnych sytuacjach, w wyjaśnianiu struktur językowych potrzebnych w danych aktach mowy, w gromadzeniu określonego słownictwa.

Studenci poznają najważniejsze sposoby nauczania podsystemów polszczyzny oraz rozwijania sprawności słuchania ze zrozumieniem i mówienia, a także czytania i pisania w języku polskim jako obcym.

Zajęcia ćwiczeniowo-warsztatowe koncentrują się wokół poznawania, inicjowania i kreowania takich działań dydaktycznych, które pozwalają uczyć polskiego z wykorzystaniem stymulacji sensorycznej i ruchowej oraz uwzględniają potrzeby psychofizyczne dzieci.

Full description: (in Polish)

Podstawy metodyki nauczania języka polskiego jako obcego w wariancie praktycznym:

- próba spojrzenia na własny język ojczysty jak na język obcy;

- uzasadnienie tego, czy polski jest jest językiem trudnym, czy łatwym;

- cechy języka polskiego z perspektywy cudzoziemców (obszary trudniejsze i łatwiejsze do opanowania);

- mechanizmy przyswajania języka obcego (zwłaszcza przez dzieci);

- wykorzystanie różnych kanałów percepcji w uczeniu dzieci języka (obcego);

- sposoby i chwyty metodyczne w uczeniu polskiego jako obcego (zwłaszcza dzieci);

- ćwiczenia w opisywaniu znaczeń słów;

- gromadzenie słownictwa tematycznego i struktur przydatnych w wyrażaniu potrzeb, opisywaniu osób i rzeczy, nazywaniu.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Student potrafi spojrzeć na język polski/ojczysty z perspektywy uczącego się go cudzoziemca i podać cechy charakterystyczne polszczyzny.

Student potrafi zrozumiale opisywać znaczenia słów w języku polskim - na poziomie percepcji dziecka.

Student zna techniki i sposoby wspierania dzieci w przyswajaniu języka polskiego jakio obcego.

Student zna mechanizmy przyswajania języka przez dzieci, umie rozpoznać językowe objawy szoku kulturowego.

Student potrafi prowadzić zajęcia jezykowe w dziećmi samodzielnie i we współpracy z innymi osobami.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Studenci przygotowują 1-2 ćwiczenia/zadania uczące konkretnego słownictwa lub zachowania językowego w konkretnej sytuacji.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)