(in Polish) Metodyka oraz planowanie pracy opiekuńczo-wychowawczej
General data
Course ID: | WNP-P-MPOW |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Metodyka oraz planowanie pracy opiekuńczo-wychowawczej |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Student zna podstawowe pojęcia, założenia i terminologię pracy opiekuńczo-wychowawczej. Potrafi omówić specyfikę funkcjonowania oraz rodzaje placówek opieki częściowej i całkowitej dla dzieci, młodzieży i osób starszych Zna formy i metody pracy opiekuńczo-wychowawczej, potrafi zaplanować pracę opiekuńczo-wychowawczą m.in. w domu dziecka, w świetlicy szkolnej, internacie, oratorium. Zna metody pozyskiwania informacji o podopiecznym, koncepcje partnerstwa wychowawcy z uczniem, rodzicami i lokalną społecznością, prawa dziecka, znaczenie komunikacji interpersonalnej w pracy opiekuńczo-wychowawczej). Wymagania wstępne:Zaliczenie przedmiotu Teoretycze podstawy wychowania |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne:Podstawowe pojęcia, założenia i terminologia pracy opiekuńczo-wychowawczej. Formy i metody pracy opiekuńczo-wychowawczej. Rodzaje placówek opieki częściowej i całkowitej dla dzieci, młodzieży i osób starszych, specyfika funkcjonowania domów dziecka, świetlic szkolnych, internatów, oratoriów. Metody poznawania wychowanków i pozyskiwania informacji o nich. Komunikacja interpersonalna w pracy opiekuńczo-wychowawczej. Prawa dziecka – Konwencja o Prawach Dziecka. Partnerstwo podmiotów procesu opiekuńczo-wychowawczego: wychowawcy z uczniem, rodzicami i lokalną społecznością. |
Bibliography: |
(in Polish) Biedroń, M., Prokosz, M., Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Toruń 2001; Brągiel J., Badora S., Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, 2005. Chomczyńska-Miliszkiewicz M., Pankowska D., Polubić szkołę. Ćwiczenia grupowe do pracy wychowawczej, WSiP, Warszawa, 1995. Gajewska G., Teoretyczno-metodyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicy. Scenariusze zajęć wychowawczych, PEKW Gaja, Zielona Góra 2005. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: W01 Student wymienia i charakteryzuje podstawowe pojęcia, założenia i terminologię pracy opiekuńczo-wychowawczej. W02 Omawia specyfikę funkcjonowania oraz rodzaje placówek opieki częściowej i całkowitej dla dzieci, młodzieży i osób starszych. W03 Charakteryzuje formy i metody pracy opiekuńczo-wychowawczej. Umiejętności: U01 Potrafi zaprojektować pracę opiekuńczo-wychowawczą w wybranych placówkach, m.in. w domu dziecka, w świetlicy szkolnej, internacie, oratorium, uwzględniając indywidualne potrzeby i możliwości podopiecznych w oparciu o metodykę pracy opiekuńczo-wychowawczej. U02 Potrafi pozyskać informacje o podopiecznym. U03 Określa cele i sposoby współpracy wychowawcy ze środowiskiem rodzinnym dziecka. U04 Potrafi przygotować projekt dotyczący monografii wybranej placówki opiekuńczo-wychowawczej z uwzględnieniem metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej realizowanej w placówce. Kompetencje społeczne: K01 Rozumie specyfikę pracy opiekuńczo-wychowawczej. K02 Jest przygotowany do stosowania zasady indywidualizacji w praktyce wychowawczej. K03 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu metodyki wychowawczej. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza: Ek 1. Student posiada szeroką wiedzę na temat metodyki pracy opiekuńczo - wychowawczej i resocjalizacyjnej; - na ocenę 2 (ndst.) Student nie posiada podstawowej wiedzy na temat zadań metodyki pracy opiekuńczo - wychowawczej i resocjalizacyjnej, nie potrafi wskazać podstawowych metod i zasad postępowania opiekuńczo - wychowawczego; - na ocenę 3 (dst.) Student posiada podstawową wiedzę na temat zadań metodyki pracy opiekuńczo - wychowawczej i resocjalizacyjnej, potrafi wskazać podstawowe metody i zasady postępowania opiekuńczo - wychowawczego; - na ocenę 4 (db.) Student posiada pogłębioną wiedzę na temat zadań metodyki pracy opiekuńczo - wychowawczej i resocjalizacyjnej, potrafi wskazać metody i zasady postępowania opiekuńczo – wychowawczego w oparciu o literaturę przedmiotu; - na ocenę 5 (bdb.) Student posiada pogłębioną wiedzę na temat zadań metodyki pracy opiekuńczo - wychowawczej i resocjalizacyjnej, poprawnie i konstruktywnie prowadzi dyskusję z zakresu metodyki, potrafi wskazać metody i zasady postępowania opiekuńczo – wychowawczego w oparciu o literaturę przedmiotu, jak również prezentuje wiedzę poszerzoną o przykłady zdobyte podczas praktyk; Ek 2. Student zna podstawy prawa rodzinnego i opiekuńczego a także prawa karnego; - na ocenę 2 (ndst.) Student nie zna podstaw prawa rodzinnego i opiekuńczego a także prawa karnego; - na ocenę 3 (dst.) Student zna podstawy prawa rodzinnego i opiekuńczego, a także prawa karnego; - na ocenę 4 (db.) Student zna podstawy prawa rodzinnego i opiekuńczego, a także prawa karnego, proponuje efektywne metody w działaniach profilaktycznych, interwencyjnych i kompensacyjnych; - na ocenę 5 (bdb.) Student samodzielnie przedstawia zasady rzetelnej diagnozy i na jej podstawie potrafi prawidłowo ocenić sytuację dziecka, zna podstawy prawa rodzinnego i opiekuńczego, a także prawa karnego, proponuje efektywne metody w działaniach profilaktycznych, interwencyjnych i kompensacyjnych; Umiejętności: Ek 3. Student posiada praktyczne umiejętności prowadzenia zajęć o charakterze profilaktycznym ze szczególnym uwzględnieniem problemów występujących w środowisku szkolnym (agresja, przemoc, uzależnienia); - na ocenę 2 (ndst.) Student nie posiada podstawowych praktycznych umiejętności prowadzenia zajęć o charakterze profilaktycznym ze szczególnym uwzględnieniem problemów występujących w środowisku szkolnym (agresja, przemoc, uzależnienia); - na ocenę 3 (dst.) Student posiada podstawowe praktyczne umiejętności prowadzenia zajęć o charakterze profilaktycznym ze szczególnym uwzględnieniem problemów występujących w środowisku szkolnym (agresja, przemoc, uzależnienia); - na ocenę 4 (db.) Student posiada praktyczne umiejętności prowadzenia zajęć o charakterze profilaktycznym ze szczególnym uwzględnieniem problemów występujących w środowisku szkolnym (agresja, przemoc, uzależnienia), potrafi posłużyć się złożonymi metodami, technikami i narzędziami w pracy opiekuńczo - wychowawczej; - na ocenę 5 (bdb.) Student posiada praktyczne umiejętności prowadzenia zajęć o charakterze profilaktycznym ze szczególnym uwzględnieniem problemów występujących w środowisku szkolnym (agresja, przemoc, uzależnienia), potrafi posłużyć się złożonymi metodami, technikami i narzędziami w pracy opiekuńczo – wychowawczej, samodzielnie przedstawia proces stymulacji potencjału rozwojowego wychowanka; Ek 4. Student posiada umiejętności nawiązywania współpracy ze środowiskiem rodzinnym dzieci, młodzieży i dorosłych oraz specjalistami; - na ocenę 2 (ndst.) Student nie posiada w stopniu podstawowym umiejętności nawiązywania współpracy ze środowiskiem rodzinnym dzieci, młodzieży i dorosłych oraz specjalistami; - na ocenę 3 (dst.) Student posiada w stopniu podstawowym umiejętności nawiązywania współpracy ze środowiskiem rodzinnym dzieci, młodzieży i dorosłych oraz specjalistami; - na ocenę 4 (db.) Student posiada umiejętności nawiązywania współpracy ze środowiskiem rodzinnym dzieci, młodzieży i dorosłych oraz specjalistami, kreatywnie planuje, organizuje i przeprowadza zajęcia z dziećmi i młodzieżą w placówkach opiekuńczo – wychowawczych; - na ocenę 5 (bdb.) Student posiada umiejętności nawiązywania współpracy ze środowiskiem rodzinnym dzieci, młodzieży i dorosłych oraz specjalistami, kreatywnie planuje, organizuje i przeprowadza zajęcia z dziećmi i młodzieżą w placówkach opiekuńczo – wychowawczych, jasno określa cele takich zajęć, prezentuje wyniki pracy i przedstawia szczegółowe wnioski; Kompetencje: Ek 5. Student jest przygotowany do stosowania zasady indywidualizacji w praktyce wychowawczej, jest otwarty na nowatorskie rozwiązania na gruncie metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej; - na ocenę 2 (ndst.) Student nie jest przygotowany w stopniu podstawowym do stosowania zasady indywidualizacji w praktyce wychowawczej, nie jest otwarty na nowatorskie rozwiązania na gruncie metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej; - na ocenę 3 (dst.) Student jest przygotowany w stopniu podstawowym do stosowania zasady indywidualizacji w praktyce wychowawczej, jest także otwarty na nowatorskie rozwiązania na gruncie metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej; - na ocenę 4 (db.) Student jest dobrze przygotowany do stosowania zasady indywidualizacji w praktyce wychowawczej, jest otwarty na nowatorskie rozwiązania na gruncie metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej, jest aktywny oraz gotowy do współpracy w realizacji założonych celów; - na ocenę 5 (bdb.) Student jest dobrze przygotowany do stosowania zasady indywidualizacji w praktyce wychowawczej, jest otwarty na nowatorskie rozwiązania na gruncie metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej, jest aktywny i kreatywny oraz gotowy do współpracy w realizacji założonych celów, buduje życzliwą atmosferę w pracy grupowej, proponuje ciekawe pomysły; |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.