Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Pedagogika specjalna

General data

Course ID: WNP-P-PKN-PS
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Pedagogika specjalna
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Realizacja przedmiotu służy:

- uzyskaniu przez studenta podstawowej wiedzy o miejscu, charakterze, znaczeniu pedagogiki specjalnej w systemie nauk, jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej, jak również w obrębie subdyscyplin pedagogiki specjalnej, a ponadto

- nabyciu podstawowych umiejętności wykorzystywania tej elementarnej wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki specjalnej i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretacji konkretnych procesów i zjawisk w zakresie rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii, wsparcia i resocjalizacji;

- celem przedmiotu jest również wyposażenie studenta w kompetencje społeczne uzdatniające do odpowiedzialnego podejmowania profesjonalnych wyzwań zawodowych.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

Z. Sękowska, Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Warszawa, APS, 2001.

Pedagogika specjalna, (red.) W. Dykcik, Poznań, UAM, 2001.

D.D. Smith, Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki, Warszawa, PWN, APS, 2009.

J.J. Błeszyński, Pedagogika specjalna, [w:] Pedagogika, Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, T. 3, (red.) B. Śliwerski, Gdańsk, GWP, 2006, (113-137).

A. Zawiślak, Wybrane zagadnienia pedagogiki specjalnej, Kraków, Impuls, 2009.

M. Dycht, Rozwój polskiej pedagogiki specjalnej w świetle dokonań jej twórców, Warszawa, UKSW, 2006.

M. Dycht, Wybrane aspekty zmiany tożsamości współczesnej polskiej pedagogiki specjalnej w perspektywie transformacji cywilizacyjnej, „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo”, 2014, nr 2(24), (7-20), ISSN 1734-5537.

M. Dycht, Ku nowej tożsamości pojęciowej pedagogiki specjalnej, „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo”, 2014, nr 3(25), (55-70), ISSN 1734-5537.

J. Kulbaka, Niepełnosprawni. Z dziejów kształcenia specjalnego, Warszawa, APS, 2012.

W. Gasik, Dydaktyka specjalna, z przeszłości w przyszłość, [w:] Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, (red.) J. Głodkowska, Warszawa, APS, 2012, (66-90).

D. Al-Khamisy, Kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w powszechnym systemie oświatowym, [w:] Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, (red.) J. Głodkowska, Warszawa, APS, 2012, (113-139).

W. Dykcik, Wprowadzenie w przedmiot pedagogiki specjalnej jako nauki. Tendencje rozwojowe pedagogiki specjalnej w zakresie opieki, edukacji i rehabilitacji, [w:] Pedagogika specjalna, (red.) W. Dykcik, Poznań, UAM, 2009, (13-137).

M. Wałachowska, Dydaktyka specjalna, dział pedagogiki specjalnej i dydaktyki ogólnej, [w:] Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, (red.) J. Głodkowska, Warszawa, APS, 2012, (35-65).

M. Kilian, Geragogika specjalna w dobie starzenia się społeczeństw, [w:] Dylematy (niepełno)sprawności, rozważania na marginesie studiów kulturowo-społecznych, (red.) M. Dycht, L. Marszałek, Warszawa, Wydawnictwo Salezjańskie, 2009, (316-341).

Literatura uzupełniająca:

A. Krause, Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków, Impuls, 2011.

Edukacja i wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością w wybranych krajach europejskich, (red.) J. Wyczesany, Z. Gajdzica, Kraków, Impuls, 2005.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Efekty kształcenia i opis ECTS

WIEDZA

EK 1

Student posiada wiedzę psychologiczną i pedagogiczną na temat wychowania, kształcenia i rehabilitacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, psychologicznych, biologicznych i medycznych podstaw.

EK 2

Student zna koncepcje rehabilitacji, edukacji, terapii osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów.

EK 3

Student posiada wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego.

EK 4

Student posiada wiedzę na temat etyki zawodu nauczyciela.

UMIEJĘTNOŚCI

EK 5

Student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji.

EK 6

Student potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

EK 7

Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie rehabilitacji dziecka w kontekście różnych dysfunkcji; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) i terapeutycznych.

ECTS [1 ECTS = 25(30) godz.]:

Udział w wykładzie - 30 godz.

Konsultacje - 10 godz.

Praca własna:

Przygotowanie do zajęć - 10 godz.

Czytanie wskazanej literatury - 60 godz.

Przygotowanie do egzaminu - 40 godz.

Suma godzin - 150 [150/25(30) = 5

Liczba ECTS: 5

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

METODY DYDAKTYCZNE:

Wykład informacyjny

Wykład konwersatoryjny

Wykład problemowy

Dyskusja

Rozwiązywanie problemu i prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych

Analiza i interpretacja tekstów źródłowych (indywidualna lektura tekstów)

Egzamin pisemny; pisemny sprawdzian (test z pytaniami otwartymi, w tym pytania problemowe)

KRYTERIA OCENIANIA:

Ocena 3.0 (dst.)

Wiedza

Student w elementarnym stopniu posiada wiedzę psychologiczną i pedagogiczną na temat wychowania, kształcenia i rehabilitacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, psychologicznych, biologicznych i medycznych podstaw.

Student słabo zna koncepcje rehabilitacji, edukacji, terapii osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i z trudem rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów.

Student w podstawowym stopniu posiada wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego.

Student posiada elementarną wiedzę na temat etyki zawodu nauczyciela.

Umiejętności

Student z błędami potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji.

Student z trudem potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego.

Kompetencje społeczne

Student posiada słabą świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie rehabilitacji dziecka w kontekście różnych dysfunkcji; z trudem rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; z błędami dokonuje oceny własnych kompetencji i z trudem doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) i terapeutycznych.

Ocena 3.5 (dst. plus)

Wiedza

Student w dostatecznym stopniu posiada wiedzę psychologiczną i pedagogiczną na temat wychowania, kształcenia i rehabilitacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, psychologicznych, biologicznych i medycznych podstaw.

Student dostatecznie zna koncepcje rehabilitacji, edukacji, terapii osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i dostatecznie rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów.

Student w dostatecznym stopniu posiada wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego.

Student posiada dostateczną wiedzę na temat etyki zawodu nauczyciela.

Umiejętności

Student dostatecznie potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji.

Student poprawnie potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego.

Kompetencje społeczne

Student posiada dostateczną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie rehabilitacji dziecka w kontekście różnych dysfunkcji; dostatecznie rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; poprawnie dokonuje oceny własnych kompetencji i dostatecznie doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) i terapeutycznych.

Ocena 4.0 (db)

Wiedza

Student w zadowalającym stopniu posiada wiedzę psychologiczną i pedagogiczną na temat wychowania, kształcenia i rehabilitacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, psychologicznych, biologicznych i medycznych podstaw.

Student dość dobrze zna koncepcje rehabilitacji, edukacji, terapii osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i zadowalająco rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów.

Student w zadowalającym stopniu posiada wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego.

Student posiada zadowalającą wiedzę na temat etyki zawodu nauczyciela.

Umiejętności

Student dość dobrze potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji.

Student zadowalająco potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego.

Kompetencje społeczne

Student posiada dość dobrą świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie rehabilitacji dziecka w kontekście różnych dysfunkcji; zadowalająco rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dość dobrze dokonuje oceny własnych kompetencji i zadowalająco doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) i terapeutycznych.

Ocena 4.5 (db plus)

Wiedza

Student w wystarczającym stopniu posiada wiedzę psychologiczną i pedagogiczną na temat wychowania, kształcenia i rehabilitacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, psychologicznych, biologicznych i medycznych podstaw.

Student dobrze zna koncepcje rehabilitacji, edukacji, terapii osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i dobrze rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów.

Student w wystarczającym stopniu posiada wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego.

Student posiada wystarczającą wiedzę na temat etyki zawodu nauczyciela.

Umiejętności

Student dobrze potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji.

Student wystarczająco potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego.

Kompetencje społeczne

Student posiada dobrą świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie rehabilitacji dziecka w kontekście różnych dysfunkcji; wystarczająco rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dobrze dokonuje oceny własnych kompetencji i wystarczająco doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) i terapeutycznych.

Ocena 5.0 (bdb)

Wiedza

Student posiada kompletną wiedzę psychologiczną i pedagogiczną na temat wychowania, kształcenia i rehabilitacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, psychologicznych, biologicznych i medycznych podstaw.

Student bardzo dobrze zna koncepcje rehabilitacji, edukacji, terapii osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i w pełni rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów.

Student posiada pełną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego.

Student posiada kompletną wiedzę na temat etyki zawodu nauczyciela.

Umiejętności

Student bezbłędnie potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji.

Student bardzo dobrze potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego.

Kompetencje społeczne

Student posiada pełną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie rehabilitacji dziecka w kontekście różnych dysfunkcji; bezbłędnie rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; bardzo dobrze dokonuje oceny własnych kompetencji i w pełni doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) i terapeutycznych.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)