(in Polish) Pedagogika specjalna
General data
Course ID: | WNP-P-PKN-PS |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Pedagogika specjalna |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Realizacja przedmiotu służy: - uzyskaniu przez studenta podstawowej wiedzy o miejscu, charakterze, znaczeniu pedagogiki specjalnej w systemie nauk, jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej, jak również w obrębie subdyscyplin pedagogiki specjalnej, a ponadto - nabyciu podstawowych umiejętności wykorzystywania tej elementarnej wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki specjalnej i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretacji konkretnych procesów i zjawisk w zakresie rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii, wsparcia i resocjalizacji; - celem przedmiotu jest również wyposażenie studenta w kompetencje społeczne uzdatniające do odpowiedzialnego podejmowania profesjonalnych wyzwań zawodowych. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: Z. Sękowska, Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Warszawa, APS, 2001. Pedagogika specjalna, (red.) W. Dykcik, Poznań, UAM, 2001. D.D. Smith, Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki, Warszawa, PWN, APS, 2009. J.J. Błeszyński, Pedagogika specjalna, [w:] Pedagogika, Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, T. 3, (red.) B. Śliwerski, Gdańsk, GWP, 2006, (113-137). A. Zawiślak, Wybrane zagadnienia pedagogiki specjalnej, Kraków, Impuls, 2009. M. Dycht, Rozwój polskiej pedagogiki specjalnej w świetle dokonań jej twórców, Warszawa, UKSW, 2006. M. Dycht, Wybrane aspekty zmiany tożsamości współczesnej polskiej pedagogiki specjalnej w perspektywie transformacji cywilizacyjnej, „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo”, 2014, nr 2(24), (7-20), ISSN 1734-5537. M. Dycht, Ku nowej tożsamości pojęciowej pedagogiki specjalnej, „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo”, 2014, nr 3(25), (55-70), ISSN 1734-5537. J. Kulbaka, Niepełnosprawni. Z dziejów kształcenia specjalnego, Warszawa, APS, 2012. W. Gasik, Dydaktyka specjalna, z przeszłości w przyszłość, [w:] Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, (red.) J. Głodkowska, Warszawa, APS, 2012, (66-90). D. Al-Khamisy, Kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w powszechnym systemie oświatowym, [w:] Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, (red.) J. Głodkowska, Warszawa, APS, 2012, (113-139). W. Dykcik, Wprowadzenie w przedmiot pedagogiki specjalnej jako nauki. Tendencje rozwojowe pedagogiki specjalnej w zakresie opieki, edukacji i rehabilitacji, [w:] Pedagogika specjalna, (red.) W. Dykcik, Poznań, UAM, 2009, (13-137). M. Wałachowska, Dydaktyka specjalna, dział pedagogiki specjalnej i dydaktyki ogólnej, [w:] Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, (red.) J. Głodkowska, Warszawa, APS, 2012, (35-65). M. Kilian, Geragogika specjalna w dobie starzenia się społeczeństw, [w:] Dylematy (niepełno)sprawności, rozważania na marginesie studiów kulturowo-społecznych, (red.) M. Dycht, L. Marszałek, Warszawa, Wydawnictwo Salezjańskie, 2009, (316-341). Literatura uzupełniająca: A. Krause, Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków, Impuls, 2011. Edukacja i wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością w wybranych krajach europejskich, (red.) J. Wyczesany, Z. Gajdzica, Kraków, Impuls, 2005. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Efekty kształcenia i opis ECTS WIEDZA EK 1 Student posiada wiedzę psychologiczną i pedagogiczną na temat wychowania, kształcenia i rehabilitacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, psychologicznych, biologicznych i medycznych podstaw. EK 2 Student zna koncepcje rehabilitacji, edukacji, terapii osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. EK 3 Student posiada wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego. EK 4 Student posiada wiedzę na temat etyki zawodu nauczyciela. UMIEJĘTNOŚCI EK 5 Student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji. EK 6 Student potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego. KOMPETENCJE SPOŁECZNE EK 7 Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie rehabilitacji dziecka w kontekście różnych dysfunkcji; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) i terapeutycznych. ECTS [1 ECTS = 25(30) godz.]: Udział w wykładzie - 30 godz. Konsultacje - 10 godz. Praca własna: Przygotowanie do zajęć - 10 godz. Czytanie wskazanej literatury - 60 godz. Przygotowanie do egzaminu - 40 godz. Suma godzin - 150 [150/25(30) = 5 Liczba ECTS: 5 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) METODY DYDAKTYCZNE: Wykład informacyjny Wykład konwersatoryjny Wykład problemowy Dyskusja Rozwiązywanie problemu i prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych Analiza i interpretacja tekstów źródłowych (indywidualna lektura tekstów) Egzamin pisemny; pisemny sprawdzian (test z pytaniami otwartymi, w tym pytania problemowe) KRYTERIA OCENIANIA: Ocena 3.0 (dst.) Wiedza Student w elementarnym stopniu posiada wiedzę psychologiczną i pedagogiczną na temat wychowania, kształcenia i rehabilitacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, psychologicznych, biologicznych i medycznych podstaw. Student słabo zna koncepcje rehabilitacji, edukacji, terapii osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i z trudem rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. Student w podstawowym stopniu posiada wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego. Student posiada elementarną wiedzę na temat etyki zawodu nauczyciela. Umiejętności Student z błędami potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji. Student z trudem potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego. Kompetencje społeczne Student posiada słabą świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie rehabilitacji dziecka w kontekście różnych dysfunkcji; z trudem rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; z błędami dokonuje oceny własnych kompetencji i z trudem doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) i terapeutycznych. Ocena 3.5 (dst. plus) Wiedza Student w dostatecznym stopniu posiada wiedzę psychologiczną i pedagogiczną na temat wychowania, kształcenia i rehabilitacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, psychologicznych, biologicznych i medycznych podstaw. Student dostatecznie zna koncepcje rehabilitacji, edukacji, terapii osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i dostatecznie rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. Student w dostatecznym stopniu posiada wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego. Student posiada dostateczną wiedzę na temat etyki zawodu nauczyciela. Umiejętności Student dostatecznie potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji. Student poprawnie potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego. Kompetencje społeczne Student posiada dostateczną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie rehabilitacji dziecka w kontekście różnych dysfunkcji; dostatecznie rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; poprawnie dokonuje oceny własnych kompetencji i dostatecznie doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) i terapeutycznych. Ocena 4.0 (db) Wiedza Student w zadowalającym stopniu posiada wiedzę psychologiczną i pedagogiczną na temat wychowania, kształcenia i rehabilitacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, psychologicznych, biologicznych i medycznych podstaw. Student dość dobrze zna koncepcje rehabilitacji, edukacji, terapii osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i zadowalająco rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. Student w zadowalającym stopniu posiada wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego. Student posiada zadowalającą wiedzę na temat etyki zawodu nauczyciela. Umiejętności Student dość dobrze potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji. Student zadowalająco potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego. Kompetencje społeczne Student posiada dość dobrą świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie rehabilitacji dziecka w kontekście różnych dysfunkcji; zadowalająco rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dość dobrze dokonuje oceny własnych kompetencji i zadowalająco doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) i terapeutycznych. Ocena 4.5 (db plus) Wiedza Student w wystarczającym stopniu posiada wiedzę psychologiczną i pedagogiczną na temat wychowania, kształcenia i rehabilitacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, psychologicznych, biologicznych i medycznych podstaw. Student dobrze zna koncepcje rehabilitacji, edukacji, terapii osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i dobrze rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. Student w wystarczającym stopniu posiada wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego. Student posiada wystarczającą wiedzę na temat etyki zawodu nauczyciela. Umiejętności Student dobrze potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji. Student wystarczająco potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego. Kompetencje społeczne Student posiada dobrą świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie rehabilitacji dziecka w kontekście różnych dysfunkcji; wystarczająco rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dobrze dokonuje oceny własnych kompetencji i wystarczająco doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) i terapeutycznych. Ocena 5.0 (bdb) Wiedza Student posiada kompletną wiedzę psychologiczną i pedagogiczną na temat wychowania, kształcenia i rehabilitacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, psychologicznych, biologicznych i medycznych podstaw. Student bardzo dobrze zna koncepcje rehabilitacji, edukacji, terapii osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i w pełni rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. Student posiada pełną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego. Student posiada kompletną wiedzę na temat etyki zawodu nauczyciela. Umiejętności Student bezbłędnie potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji. Student bardzo dobrze potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego. Kompetencje społeczne Student posiada pełną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie rehabilitacji dziecka w kontekście różnych dysfunkcji; bezbłędnie rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; bardzo dobrze dokonuje oceny własnych kompetencji i w pełni doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) i terapeutycznych. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.