Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Wprowadzenie do logopedii

General data

Course ID: WNP-P-WDL
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Wprowadzenie do logopedii
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 2.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) Symbole efektów uczenia się dla kierunku: Studia Podyplomowe "Logopedia ogólna i kliniczna"


semestr zimowy, rok akademicki 2022/2023:


PLOG_W05,

PLOG_W06,

PLOG_W08




Preliminary Requirements:

(in Polish) Podstawy wiedzy z pedagogiki i psychologii

Short description:

Introduction to prosthetics of speech and language with particular emphasis on the developmental norm. Basic knowledge about hygiene and voice work.

Full description:

1. Subject and tasks of speech therapy. Departments of speech therapy and its professional specializations. Scientific foundations of speech therapy, its interdisciplinary character.

2. The formation of the child's speech. Delayed speech development. Speech malformation.

3. The process of linguistic communication and its disturbances. Criteria for the classification of speech disorders. Terminology. Characteristics of individual speech disorders and speech impediments.

4. Causes of speech disorders. prophylaxis in this regard.

5. Recognition of speech disorders and speech impediments - helpful tools for diagnostic tests. Speech therapy documentation. Speech defects and pronunciation errors.

6. Methodology of logotherapeutic procedure in cases of sound substitution (pararala), e.g. in the field of dentalized sounds. devoicing of consonants, lack of velar consonants, lack of r, l, Deformations of sounds and methods of their removal. Stages of corrective work.

7. Phonemic hearing and its improvement.

8. Stuttering, characteristics and therapy.

9. Dyslalia and its reflection in writing.

10. Equipment of the speech therapy office.

Bibliography:

Antos D.,Demmel G., Styczek I.: Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy. Warszawa 1967

Balejko A.: Jak usuwać wady wymowy. Białystok 1991

Błachino K.: Wybrane zagadnienia z metodyki logoterapii i podręczny słownik terminów specjalistycznych używanych w logopedii, Warszawa 1989

Błachino K.:Vademecum logopdyczne. Poznań 1992

Błeszyński J.: Mowa dziecka autystycznego, Biuletyn SPOA w Gdańsku, nr 14/94 s.1.

Błeszyński J.: Mowa dziecka z autyzmem. Wybrane zagadnienia, Słupsk, 1998

Błeszyński J.: Ułatwiona komunikacja, Dziecko Autystyczne Bochniarz A.: Ogólne wskazania do pracy logopedycznej z upośledzonymi umysłowo, Szkoła Specjalna 1990, nr 4, str 250 -254.

Bogdanowicz M.: Metoda dobrego startu, Warszawa 1989

Byrne R.: Pomówmy o zacinaniu, Warszawa 1989

Chmielewska E.: Zabawy logopedyczne i nie tylko. Poradnik dla nauczycieli i rodziców. Kielce 1996

Dembińska M.: Domowe zabawy logopedyczne, Warszawa 1994

Demelowa G.: Elementy logopedii, Warszawa 1987

Doman J.,Doman G.: Jak nauczać małe dziecko czytać, Bydgoszcz 1992

Foniatria kliniczna, p.red.A.Pruszewicza, Warszawa 1992

Grzelachowska H.: Ćwiczenia dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1993

Hapońska E., Witkowska E.: Gdy moje dziecko jąka się, Gdańsk 1989

Holinger P. C. Co mówią dzieci, zanim nauczą się mówić. Media Rodzina, 2006

Jastrzębowska G. :Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. Opole 1999

Jastrzębowska G.: Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej. Opole 1998

Kaczmarczuk B.: Wymowa polska z ćwiczeniami, Lublin 1987

Kaczmarek B.: Mózgowe mechanizmy formowania wypowiedzi słownych, Lublin 1986

Kaczmarek B.: Płaty czołowe a język i zachowanie człowieka, Lublin 1993

Kaczmarek L.: Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin 1977

Kania T.: Szkice logopedyczne, Warszawa 1982

Kilińska E.: Ćwiczenia logorytmiczne, Gdańsk 1992

Krakowiak K., Panasiuk M.: Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem, Lublin 1992

Kurcz I.: Język a psychologia, Warszawa 1992

Lowaas O.I.: Usprawnianie dziecka niepełnosprawnego umysłowo. Warszawa 1993

Löwe A.: Wycowanie słuchowe. Historia - metody - możliwości, Warszawa 1995

Maruszewski M.: Mowa a mózg. Zagadnienia neuropsychologiczne, Warszawa 1970

Materiały dydaktyczne dla logopedów. Uniwersytet Warszawski, Warszawa 1989.

Minczakiewicz E.: Logopedia. Wybrane zagadnienia z materiałami do ćwiczeń, Kraków 1992

Nowak J.: Ćwiczenia usprawniające mowę u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 1995

Nowak J.: Piosenka w usprawnianiu wymowy dzieci z trudnościami w uczeniu się, Bydgoszcz 1993

Nowak J.: Wybrane problemy logopedyczne, Bydgoszcz 1992

Od obrazka do słowa. Poradnik dla pedagogów, logopedów i rodziców dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się. P. red. H.Rodak, D.Nawrocka, WSiP, Warszawa 1994 - podręcznik i pomoce.

Opieka logopedyczna od poczęcia, p. red. B.Rocławskiego, Gdańsk 1991

Ostaszewska D., Tambor J.: Podstawowe wiadomości z fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Katowice 1993

Parol Z.: Dziecko z niedokształceniem mowy, Warszawa 1989

Pomsta-Porayski J, Diagnoza i terapia w logopedii, Elipsa, 2008

Rocławski B.: Poradnik fonetyczny dla nauczycieli, Gdańsk 1986

Rocławski B.: Słownik ortograficzno - ortofoniczny dla klas 0 - IV, Gdańsk 1991

Rocławski B.: Test ortofoniczny w obrazkach do kolorowania, Gdańsk 1991

Rocławski B.: Wyrazy z literą niepodstawową ó. Zestaw wyrazów w układzie według częstości występowania

Rodak H.: Materiały pomocnicze do ćwiczeń z techniki i wyrazistości wymowy, Warszawa 1992

Rodak H.: Nawrocka D.: Od obrazka do słowa. Poradnik dla pedagogów, logopedów i rodziców dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się, Warszawa 1993/1994

Rodak H.: Terapia dziecka z wadą wymowy, Lublin 1992

Sachajska E.: Latometr, pomoc w terapii dzieci dyslalicznych, Logopedia nr 19, str. 47-52

Sachajska E.: Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa 1992

Sack O.: Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem. Poznań 1994

Sawa B.: Dzieci z zaburzeniami mowy, Warszawa 1990

Smoleńska A.: Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu, Wrocław 1989

Sołtys-Chmielowicz A., Tkaczyk G.: Usprawnianie mowy u dzieci specjalnej troski, Lublin 1993

Sosna A.: Wymawiamy poprawnie głoski, Warszawa 1991 zeszyt 1,2,3,

Stecko E.: Wczesne rozpoznanie i leczenie zaburzeń mowy (doniesienia z praktyki), Lublin 1991

Styczek I.: Logopedia, Warszawa 1979

Surowaniec J.: Słownik terminów logopedycznych, Kraków 1992

Szuman W.: Zabawy z najmłodszymi dziećmi, Warszawa 1991

Szumanówna W.: Rysowane wierszyki. Zabawy osób dorosłych z najmłodszymi dziećmi, Warszawa 1991

Tarkowski Z.: Jąkanie wczesnodziecięce, Warszawa 1992

Toczyska B.: Kama makama ma ! (wprawki dykcyjne), Gdańsk 1992

Waszczuk H.: Poradnik logopedyczny dla rodziców dzieci z zespołem Downa, Gdańsk 1991

Wierzchowska B.: Wymowa polska, Warszawa 1971

Wójtowiczowa J.: Logopedyczny zbiór wyrazów, Warszawa 1991

Zalewski T. Opóźniony rozwój mowy, Warszawa 1992

Efekty kształcenia i opis ECTS:

W1: knows the elementary terminology used in pedagogy and special pedagogy understands its sources and uses within related scientific disciplines (K_W01)

W2: has knowledge of the needs of people with developmental and psychophysical and/or social functioning disorders, rehabilitation, therapeutic, socialization and resocialization possibilities of these people; has knowledge of legal regulations supporting the development and life situation of a person showing the presence of deviations from generally accepted standards (K_W07)

W3: has elementary knowledge of the methodology of performing typical tasks, standards, procedures used in various areas of special education (K_W19)

Assessment methods and assessment criteria:

Written test

Practical placement: (in Polish)

-

Classes in period "Academic year 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 20 hours, 27 places more information
Coordinators: Jacek Błeszyński
Group instructors: Jacek Błeszyński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description:

Introduction to prosthetics of speech and language with particular emphasis on the developmental norm. Basic knowledge about hygiene and voice work.

Full description:

1. Subject and tasks of speech therapy. Departments of speech therapy and its professional specializations. Scientific foundations of speech therapy, its interdisciplinary character.

2. The formation of the child's speech. Delayed speech development. Speech malformation.

3. The process of linguistic communication and its disturbances. Criteria for the classification of speech disorders. Terminology. Characteristics of individual speech disorders and speech impediments.

4. Causes of speech disorders. prophylaxis in this regard.

5. Recognition of speech disorders and speech impediments - helpful tools for diagnostic tests. Speech therapy documentation. Speech defects and pronunciation errors.

6. Methodology of logotherapeutic procedure in cases of sound substitution (pararala), e.g. in the field of dentalized sounds. devoicing of consonants, lack of velar consonants, lack of r, l, Deformations of sounds and methods of their removal. Stages of corrective work.

7. Phonemic hearing and its improvement.

8. Stuttering, characteristics and therapy.

9. Dyslalia and its reflection in writing.

10. Equipment of the speech therapy office.

Bibliography:

Antos D.,Demmel G., Styczek I.: Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy. Warszawa 1967

Balejko A.: Jak usuwać wady wymowy. Białystok 1991

Błachino K.: Wybrane zagadnienia z metodyki logoterapii i podręczny słownik terminów specjalistycznych używanych w logopedii, Warszawa 1989

Błachino K.:Vademecum logopdyczne. Poznań 1992

Błeszyński J.: Mowa dziecka autystycznego, Biuletyn SPOA w Gdańsku, nr 14/94 s.1.

Błeszyński J.: Mowa dziecka z autyzmem. Wybrane zagadnienia, Słupsk, 1998

Błeszyński J.: Ułatwiona komunikacja, Dziecko Autystyczne Bochniarz A.: Ogólne wskazania do pracy logopedycznej z upośledzonymi umysłowo, Szkoła Specjalna 1990, nr 4, str 250 -254.

Bogdanowicz M.: Metoda dobrego startu, Warszawa 1989

Byrne R.: Pomówmy o zacinaniu, Warszawa 1989

Chmielewska E.: Zabawy logopedyczne i nie tylko. Poradnik dla nauczycieli i rodziców. Kielce 1996

Dembińska M.: Domowe zabawy logopedyczne, Warszawa 1994

Demelowa G.: Elementy logopedii, Warszawa 1987

Doman J.,Doman G.: Jak nauczać małe dziecko czytać, Bydgoszcz 1992

Foniatria kliniczna, p.red.A.Pruszewicza, Warszawa 1992

Grzelachowska H.: Ćwiczenia dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1993

Hapońska E., Witkowska E.: Gdy moje dziecko jąka się, Gdańsk 1989

Holinger P. C. Co mówią dzieci, zanim nauczą się mówić. Media Rodzina, 2006

Jastrzębowska G. :Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. Opole 1999

Jastrzębowska G.: Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej. Opole 1998

Kaczmarczuk B.: Wymowa polska z ćwiczeniami, Lublin 1987

Kaczmarek B.: Mózgowe mechanizmy formowania wypowiedzi słownych, Lublin 1986

Kaczmarek B.: Płaty czołowe a język i zachowanie człowieka, Lublin 1993

Kaczmarek L.: Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin 1977

Kania T.: Szkice logopedyczne, Warszawa 1982

Kilińska E.: Ćwiczenia logorytmiczne, Gdańsk 1992

Krakowiak K., Panasiuk M.: Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem, Lublin 1992

Kurcz I.: Język a psychologia, Warszawa 1992

Lowaas O.I.: Usprawnianie dziecka niepełnosprawnego umysłowo. Warszawa 1993

Löwe A.: Wycowanie słuchowe. Historia - metody - możliwości, Warszawa 1995

Maruszewski M.: Mowa a mózg. Zagadnienia neuropsychologiczne, Warszawa 1970

Materiały dydaktyczne dla logopedów. Uniwersytet Warszawski, Warszawa 1989.

Minczakiewicz E.: Logopedia. Wybrane zagadnienia z materiałami do ćwiczeń, Kraków 1992

Nowak J.: Ćwiczenia usprawniające mowę u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 1995

Nowak J.: Piosenka w usprawnianiu wymowy dzieci z trudnościami w uczeniu się, Bydgoszcz 1993

Nowak J.: Wybrane problemy logopedyczne, Bydgoszcz 1992

Od obrazka do słowa. Poradnik dla pedagogów, logopedów i rodziców dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się. P. red. H.Rodak, D.Nawrocka, WSiP, Warszawa 1994 - podręcznik i pomoce.

Opieka logopedyczna od poczęcia, p. red. B.Rocławskiego, Gdańsk 1991

Ostaszewska D., Tambor J.: Podstawowe wiadomości z fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Katowice 1993

Parol Z.: Dziecko z niedokształceniem mowy, Warszawa 1989

Pomsta-Porayski J, Diagnoza i terapia w logopedii, Elipsa, 2008

Rocławski B.: Poradnik fonetyczny dla nauczycieli, Gdańsk 1986

Rocławski B.: Słownik ortograficzno - ortofoniczny dla klas 0 - IV, Gdańsk 1991

Rocławski B.: Test ortofoniczny w obrazkach do kolorowania, Gdańsk 1991

Rocławski B.: Wyrazy z literą niepodstawową ó. Zestaw wyrazów w układzie według częstości występowania

Rodak H.: Materiały pomocnicze do ćwiczeń z techniki i wyrazistości wymowy, Warszawa 1992

Rodak H.: Nawrocka D.: Od obrazka do słowa. Poradnik dla pedagogów, logopedów i rodziców dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się, Warszawa 1993/1994

Rodak H.: Terapia dziecka z wadą wymowy, Lublin 1992

Sachajska E.: Latometr, pomoc w terapii dzieci dyslalicznych, Logopedia nr 19, str. 47-52

Sachajska E.: Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa 1992

Sack O.: Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem. Poznań 1994

Sawa B.: Dzieci z zaburzeniami mowy, Warszawa 1990

Smoleńska A.: Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu, Wrocław 1989

Sołtys-Chmielowicz A., Tkaczyk G.: Usprawnianie mowy u dzieci specjalnej troski, Lublin 1993

Sosna A.: Wymawiamy poprawnie głoski, Warszawa 1991 zeszyt 1,2,3,

Stecko E.: Wczesne rozpoznanie i leczenie zaburzeń mowy (doniesienia z praktyki), Lublin 1991

Styczek I.: Logopedia, Warszawa 1979

Surowaniec J.: Słownik terminów logopedycznych, Kraków 1992

Szuman W.: Zabawy z najmłodszymi dziećmi, Warszawa 1991

Szumanówna W.: Rysowane wierszyki. Zabawy osób dorosłych z najmłodszymi dziećmi, Warszawa 1991

Tarkowski Z.: Jąkanie wczesnodziecięce, Warszawa 1992

Toczyska B.: Kama makama ma ! (wprawki dykcyjne), Gdańsk 1992

Waszczuk H.: Poradnik logopedyczny dla rodziców dzieci z zespołem Downa, Gdańsk 1991

Wierzchowska B.: Wymowa polska, Warszawa 1971

Wójtowiczowa J.: Logopedyczny zbiór wyrazów, Warszawa 1991

Zalewski T. Opóźniony rozwój mowy, Warszawa 1992

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)