(in Polish) Wprowadzenie do logopedii
General data
Course ID: | WNP-P-WDL |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Wprowadzenie do logopedii |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
2.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) Symbole efektów uczenia się dla kierunku: Studia Podyplomowe "Logopedia ogólna i kliniczna" semestr zimowy, rok akademicki 2022/2023: PLOG_W05, PLOG_W06, PLOG_W08 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Podstawy wiedzy z pedagogiki i psychologii |
Short description: |
Introduction to prosthetics of speech and language with particular emphasis on the developmental norm. Basic knowledge about hygiene and voice work. |
Full description: |
1. Subject and tasks of speech therapy. Departments of speech therapy and its professional specializations. Scientific foundations of speech therapy, its interdisciplinary character. 2. The formation of the child's speech. Delayed speech development. Speech malformation. 3. The process of linguistic communication and its disturbances. Criteria for the classification of speech disorders. Terminology. Characteristics of individual speech disorders and speech impediments. 4. Causes of speech disorders. prophylaxis in this regard. 5. Recognition of speech disorders and speech impediments - helpful tools for diagnostic tests. Speech therapy documentation. Speech defects and pronunciation errors. 6. Methodology of logotherapeutic procedure in cases of sound substitution (pararala), e.g. in the field of dentalized sounds. devoicing of consonants, lack of velar consonants, lack of r, l, Deformations of sounds and methods of their removal. Stages of corrective work. 7. Phonemic hearing and its improvement. 8. Stuttering, characteristics and therapy. 9. Dyslalia and its reflection in writing. 10. Equipment of the speech therapy office. |
Bibliography: |
Antos D.,Demmel G., Styczek I.: Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy. Warszawa 1967 Balejko A.: Jak usuwać wady wymowy. Białystok 1991 Błachino K.: Wybrane zagadnienia z metodyki logoterapii i podręczny słownik terminów specjalistycznych używanych w logopedii, Warszawa 1989 Błachino K.:Vademecum logopdyczne. Poznań 1992 Błeszyński J.: Mowa dziecka autystycznego, Biuletyn SPOA w Gdańsku, nr 14/94 s.1. Błeszyński J.: Mowa dziecka z autyzmem. Wybrane zagadnienia, Słupsk, 1998 Błeszyński J.: Ułatwiona komunikacja, Dziecko Autystyczne Bochniarz A.: Ogólne wskazania do pracy logopedycznej z upośledzonymi umysłowo, Szkoła Specjalna 1990, nr 4, str 250 -254. Bogdanowicz M.: Metoda dobrego startu, Warszawa 1989 Byrne R.: Pomówmy o zacinaniu, Warszawa 1989 Chmielewska E.: Zabawy logopedyczne i nie tylko. Poradnik dla nauczycieli i rodziców. Kielce 1996 Dembińska M.: Domowe zabawy logopedyczne, Warszawa 1994 Demelowa G.: Elementy logopedii, Warszawa 1987 Doman J.,Doman G.: Jak nauczać małe dziecko czytać, Bydgoszcz 1992 Foniatria kliniczna, p.red.A.Pruszewicza, Warszawa 1992 Grzelachowska H.: Ćwiczenia dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1993 Hapońska E., Witkowska E.: Gdy moje dziecko jąka się, Gdańsk 1989 Holinger P. C. Co mówią dzieci, zanim nauczą się mówić. Media Rodzina, 2006 Jastrzębowska G. :Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. Opole 1999 Jastrzębowska G.: Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej. Opole 1998 Kaczmarczuk B.: Wymowa polska z ćwiczeniami, Lublin 1987 Kaczmarek B.: Mózgowe mechanizmy formowania wypowiedzi słownych, Lublin 1986 Kaczmarek B.: Płaty czołowe a język i zachowanie człowieka, Lublin 1993 Kaczmarek L.: Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin 1977 Kania T.: Szkice logopedyczne, Warszawa 1982 Kilińska E.: Ćwiczenia logorytmiczne, Gdańsk 1992 Krakowiak K., Panasiuk M.: Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem, Lublin 1992 Kurcz I.: Język a psychologia, Warszawa 1992 Lowaas O.I.: Usprawnianie dziecka niepełnosprawnego umysłowo. Warszawa 1993 Löwe A.: Wycowanie słuchowe. Historia - metody - możliwości, Warszawa 1995 Maruszewski M.: Mowa a mózg. Zagadnienia neuropsychologiczne, Warszawa 1970 Materiały dydaktyczne dla logopedów. Uniwersytet Warszawski, Warszawa 1989. Minczakiewicz E.: Logopedia. Wybrane zagadnienia z materiałami do ćwiczeń, Kraków 1992 Nowak J.: Ćwiczenia usprawniające mowę u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 1995 Nowak J.: Piosenka w usprawnianiu wymowy dzieci z trudnościami w uczeniu się, Bydgoszcz 1993 Nowak J.: Wybrane problemy logopedyczne, Bydgoszcz 1992 Od obrazka do słowa. Poradnik dla pedagogów, logopedów i rodziców dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się. P. red. H.Rodak, D.Nawrocka, WSiP, Warszawa 1994 - podręcznik i pomoce. Opieka logopedyczna od poczęcia, p. red. B.Rocławskiego, Gdańsk 1991 Ostaszewska D., Tambor J.: Podstawowe wiadomości z fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Katowice 1993 Parol Z.: Dziecko z niedokształceniem mowy, Warszawa 1989 Pomsta-Porayski J, Diagnoza i terapia w logopedii, Elipsa, 2008 Rocławski B.: Poradnik fonetyczny dla nauczycieli, Gdańsk 1986 Rocławski B.: Słownik ortograficzno - ortofoniczny dla klas 0 - IV, Gdańsk 1991 Rocławski B.: Test ortofoniczny w obrazkach do kolorowania, Gdańsk 1991 Rocławski B.: Wyrazy z literą niepodstawową ó. Zestaw wyrazów w układzie według częstości występowania Rodak H.: Materiały pomocnicze do ćwiczeń z techniki i wyrazistości wymowy, Warszawa 1992 Rodak H.: Nawrocka D.: Od obrazka do słowa. Poradnik dla pedagogów, logopedów i rodziców dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się, Warszawa 1993/1994 Rodak H.: Terapia dziecka z wadą wymowy, Lublin 1992 Sachajska E.: Latometr, pomoc w terapii dzieci dyslalicznych, Logopedia nr 19, str. 47-52 Sachajska E.: Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa 1992 Sack O.: Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem. Poznań 1994 Sawa B.: Dzieci z zaburzeniami mowy, Warszawa 1990 Smoleńska A.: Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu, Wrocław 1989 Sołtys-Chmielowicz A., Tkaczyk G.: Usprawnianie mowy u dzieci specjalnej troski, Lublin 1993 Sosna A.: Wymawiamy poprawnie głoski, Warszawa 1991 zeszyt 1,2,3, Stecko E.: Wczesne rozpoznanie i leczenie zaburzeń mowy (doniesienia z praktyki), Lublin 1991 Styczek I.: Logopedia, Warszawa 1979 Surowaniec J.: Słownik terminów logopedycznych, Kraków 1992 Szuman W.: Zabawy z najmłodszymi dziećmi, Warszawa 1991 Szumanówna W.: Rysowane wierszyki. Zabawy osób dorosłych z najmłodszymi dziećmi, Warszawa 1991 Tarkowski Z.: Jąkanie wczesnodziecięce, Warszawa 1992 Toczyska B.: Kama makama ma ! (wprawki dykcyjne), Gdańsk 1992 Waszczuk H.: Poradnik logopedyczny dla rodziców dzieci z zespołem Downa, Gdańsk 1991 Wierzchowska B.: Wymowa polska, Warszawa 1971 Wójtowiczowa J.: Logopedyczny zbiór wyrazów, Warszawa 1991 Zalewski T. Opóźniony rozwój mowy, Warszawa 1992 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W1: knows the elementary terminology used in pedagogy and special pedagogy understands its sources and uses within related scientific disciplines (K_W01) W2: has knowledge of the needs of people with developmental and psychophysical and/or social functioning disorders, rehabilitation, therapeutic, socialization and resocialization possibilities of these people; has knowledge of legal regulations supporting the development and life situation of a person showing the presence of deviations from generally accepted standards (K_W07) W3: has elementary knowledge of the methodology of performing typical tasks, standards, procedures used in various areas of special education (K_W19) |
Assessment methods and assessment criteria: |
Written test |
Practical placement: |
(in Polish) - |
Classes in period "Academic year 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR WYK
WYK
WYK
SA WYK
WYK
WYK
WYK
|
Type of class: |
Lectures, 20 hours, 27 places
|
|
Coordinators: | Jacek Błeszyński | |
Group instructors: | Jacek Błeszyński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
Introduction to prosthetics of speech and language with particular emphasis on the developmental norm. Basic knowledge about hygiene and voice work. |
|
Full description: |
1. Subject and tasks of speech therapy. Departments of speech therapy and its professional specializations. Scientific foundations of speech therapy, its interdisciplinary character. 2. The formation of the child's speech. Delayed speech development. Speech malformation. 3. The process of linguistic communication and its disturbances. Criteria for the classification of speech disorders. Terminology. Characteristics of individual speech disorders and speech impediments. 4. Causes of speech disorders. prophylaxis in this regard. 5. Recognition of speech disorders and speech impediments - helpful tools for diagnostic tests. Speech therapy documentation. Speech defects and pronunciation errors. 6. Methodology of logotherapeutic procedure in cases of sound substitution (pararala), e.g. in the field of dentalized sounds. devoicing of consonants, lack of velar consonants, lack of r, l, Deformations of sounds and methods of their removal. Stages of corrective work. 7. Phonemic hearing and its improvement. 8. Stuttering, characteristics and therapy. 9. Dyslalia and its reflection in writing. 10. Equipment of the speech therapy office. |
|
Bibliography: |
Antos D.,Demmel G., Styczek I.: Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy. Warszawa 1967 Balejko A.: Jak usuwać wady wymowy. Białystok 1991 Błachino K.: Wybrane zagadnienia z metodyki logoterapii i podręczny słownik terminów specjalistycznych używanych w logopedii, Warszawa 1989 Błachino K.:Vademecum logopdyczne. Poznań 1992 Błeszyński J.: Mowa dziecka autystycznego, Biuletyn SPOA w Gdańsku, nr 14/94 s.1. Błeszyński J.: Mowa dziecka z autyzmem. Wybrane zagadnienia, Słupsk, 1998 Błeszyński J.: Ułatwiona komunikacja, Dziecko Autystyczne Bochniarz A.: Ogólne wskazania do pracy logopedycznej z upośledzonymi umysłowo, Szkoła Specjalna 1990, nr 4, str 250 -254. Bogdanowicz M.: Metoda dobrego startu, Warszawa 1989 Byrne R.: Pomówmy o zacinaniu, Warszawa 1989 Chmielewska E.: Zabawy logopedyczne i nie tylko. Poradnik dla nauczycieli i rodziców. Kielce 1996 Dembińska M.: Domowe zabawy logopedyczne, Warszawa 1994 Demelowa G.: Elementy logopedii, Warszawa 1987 Doman J.,Doman G.: Jak nauczać małe dziecko czytać, Bydgoszcz 1992 Foniatria kliniczna, p.red.A.Pruszewicza, Warszawa 1992 Grzelachowska H.: Ćwiczenia dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1993 Hapońska E., Witkowska E.: Gdy moje dziecko jąka się, Gdańsk 1989 Holinger P. C. Co mówią dzieci, zanim nauczą się mówić. Media Rodzina, 2006 Jastrzębowska G. :Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. Opole 1999 Jastrzębowska G.: Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej. Opole 1998 Kaczmarczuk B.: Wymowa polska z ćwiczeniami, Lublin 1987 Kaczmarek B.: Mózgowe mechanizmy formowania wypowiedzi słownych, Lublin 1986 Kaczmarek B.: Płaty czołowe a język i zachowanie człowieka, Lublin 1993 Kaczmarek L.: Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin 1977 Kania T.: Szkice logopedyczne, Warszawa 1982 Kilińska E.: Ćwiczenia logorytmiczne, Gdańsk 1992 Krakowiak K., Panasiuk M.: Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem, Lublin 1992 Kurcz I.: Język a psychologia, Warszawa 1992 Lowaas O.I.: Usprawnianie dziecka niepełnosprawnego umysłowo. Warszawa 1993 Löwe A.: Wycowanie słuchowe. Historia - metody - możliwości, Warszawa 1995 Maruszewski M.: Mowa a mózg. Zagadnienia neuropsychologiczne, Warszawa 1970 Materiały dydaktyczne dla logopedów. Uniwersytet Warszawski, Warszawa 1989. Minczakiewicz E.: Logopedia. Wybrane zagadnienia z materiałami do ćwiczeń, Kraków 1992 Nowak J.: Ćwiczenia usprawniające mowę u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 1995 Nowak J.: Piosenka w usprawnianiu wymowy dzieci z trudnościami w uczeniu się, Bydgoszcz 1993 Nowak J.: Wybrane problemy logopedyczne, Bydgoszcz 1992 Od obrazka do słowa. Poradnik dla pedagogów, logopedów i rodziców dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się. P. red. H.Rodak, D.Nawrocka, WSiP, Warszawa 1994 - podręcznik i pomoce. Opieka logopedyczna od poczęcia, p. red. B.Rocławskiego, Gdańsk 1991 Ostaszewska D., Tambor J.: Podstawowe wiadomości z fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Katowice 1993 Parol Z.: Dziecko z niedokształceniem mowy, Warszawa 1989 Pomsta-Porayski J, Diagnoza i terapia w logopedii, Elipsa, 2008 Rocławski B.: Poradnik fonetyczny dla nauczycieli, Gdańsk 1986 Rocławski B.: Słownik ortograficzno - ortofoniczny dla klas 0 - IV, Gdańsk 1991 Rocławski B.: Test ortofoniczny w obrazkach do kolorowania, Gdańsk 1991 Rocławski B.: Wyrazy z literą niepodstawową ó. Zestaw wyrazów w układzie według częstości występowania Rodak H.: Materiały pomocnicze do ćwiczeń z techniki i wyrazistości wymowy, Warszawa 1992 Rodak H.: Nawrocka D.: Od obrazka do słowa. Poradnik dla pedagogów, logopedów i rodziców dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się, Warszawa 1993/1994 Rodak H.: Terapia dziecka z wadą wymowy, Lublin 1992 Sachajska E.: Latometr, pomoc w terapii dzieci dyslalicznych, Logopedia nr 19, str. 47-52 Sachajska E.: Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa 1992 Sack O.: Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem. Poznań 1994 Sawa B.: Dzieci z zaburzeniami mowy, Warszawa 1990 Smoleńska A.: Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu, Wrocław 1989 Sołtys-Chmielowicz A., Tkaczyk G.: Usprawnianie mowy u dzieci specjalnej troski, Lublin 1993 Sosna A.: Wymawiamy poprawnie głoski, Warszawa 1991 zeszyt 1,2,3, Stecko E.: Wczesne rozpoznanie i leczenie zaburzeń mowy (doniesienia z praktyki), Lublin 1991 Styczek I.: Logopedia, Warszawa 1979 Surowaniec J.: Słownik terminów logopedycznych, Kraków 1992 Szuman W.: Zabawy z najmłodszymi dziećmi, Warszawa 1991 Szumanówna W.: Rysowane wierszyki. Zabawy osób dorosłych z najmłodszymi dziećmi, Warszawa 1991 Tarkowski Z.: Jąkanie wczesnodziecięce, Warszawa 1992 Toczyska B.: Kama makama ma ! (wprawki dykcyjne), Gdańsk 1992 Waszczuk H.: Poradnik logopedyczny dla rodziców dzieci z zespołem Downa, Gdańsk 1991 Wierzchowska B.: Wymowa polska, Warszawa 1971 Wójtowiczowa J.: Logopedyczny zbiór wyrazów, Warszawa 1991 Zalewski T. Opóźniony rozwój mowy, Warszawa 1992 |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.