(in Polish) Wprowadzenie do logopedii
General data
Course ID: | WNP-P-WPRLOG |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Wprowadzenie do logopedii |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
2.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) Symbole efektów uczenia się dla kierunku: Studia Podyplomowe "Logopedia ogólna i kliniczna" od semestru letniego 2022/2023: PLOG_NI_1, PLOG_NI_2, PLOG_NI_4, PLOG_POŚ_1, PLOG_POŚ_2, PLOG_PME_1 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) brak |
Short description: |
(in Polish) 1. Przedmiot i zadania logopedii. Działy logopedii i jej specjalizacje zawodowe. Naukowe podstawy logopedii, jej interdyscyplinarny charakter. 2. Kształtowanie się mowy dziecka. Opóźniony rozwój mowy. Niedokształcenie mowy. 3. Proces komunikacji językowej i jego zakłócenia. Kryteria klasyfikacji zaburzeń mowy. Terminologia. Charakterystyka poszczególnych zaburzeń mowy i wad wymowy. 4. Przyczyny zaburzeń mowy. Profilaktyka w tym zakresie. 5. Rozpoznawanie zaburzeń wymowy i wad wymowy - narzędzia pomocne do badań diagnostycznych. Dokumentacja logopedyczna. Wady wymowy i błędy wymowy. 6. Metodyka postępowania logoterapeutycznego w przypadkach substytucji głosek (pararala) np. w zakresie głosek dentalizowanych. ubezdźwięcznianie spółgłosek, braku spółgłosek tylnojęzykowych, braku r, l, Deformacje dźwięków i sposoby ich usuwania. 7. Słuch fonematyczny i jego usprawnianie. 8. Jąkanie, charakterystyka i terapia. 9. Dyslalia i jej odbicie w piśmie. 10.Wyposażenie gabinetu |
Full description: |
(in Polish) 1. Przedmiot i zadania logopedii. Działy logopedii i jej specjalizacje zawodowe. Naukowe podstawy logopedii, jej interdyscyplinarny charakter. 2. Kształtowanie się mowy dziecka. Opóźniony rozwój mowy. Niedokształcenie mowy. 3. Proces komunikacji językowej i jego zakłócenia. Kryteria klasyfikacji zaburzeń mowy. Terminologia. Charakterystyka poszczególnych zaburzeń mowy i wad wymowy. 4. Przyczyny zaburzeń mowy. Profilaktyka w tym zakresie. 5. Rozpoznawanie zaburzeń wymowy i wad wymowy - narzędzia pomocne do badań diagnostycznych. Dokumentacja logopedyczna. Wady wymowy i błędy wymowy. 6. Metodyka postępowania logoterapeutycznego w przypadkach substytucji głosek (pararala) np. w zakresie głosek dentalizowanych. ubezdźwięcznianie spółgłosek, braku spółgłosek tylnojęzykowych, braku r, l, Deformacje dźwięków i sposoby ich usuwania. Etapy pracy korekcyjnej. 7. Słuch fonematyczny i jego usprawnianie. 8. Jąkanie, charakterystyka i terapia. 9. Dyslalia i jej odbicie w piśmie. 10.Wyposażenie gabinetu logopedycznego. |
Bibliography: |
(in Polish) Antos D.,Demmel G., Styczek I.: Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy. Warszawa 1967 Balejko A.: Jak usuwać wady wymowy. Białystok 1991 Błachino K.: Wybrane zagadnienia z metodyki logoterapii i podręczny słownik terminów specjalistycznych używanych w logopedii, Warszawa 1989 Błachino K.:Vademecum logopdyczne. Poznań 1992 Błeszyński J.: Mowa dziecka autystycznego, Biuletyn SPOA w Gdańsku, nr 14/94 s.1. Błeszyński J.: Mowa dziecka z autyzmem. Wybrane zagadnienia, Słupsk, 1998 Błeszyński J.: Ułatwiona komunikacja, Dziecko Autystyczne Bochniarz A.: Ogólne wskazania do pracy logopedycznej z upośledzonymi umysłowo, Szkoła Specjalna 1990, nr 4, str 250 -254. Bogdanowicz M.: Metoda dobrego startu, Warszawa 1989 Byrne R.: Pomówmy o zacinaniu, Warszawa 1989 Chmielewska E.: Zabawy logopedyczne i nie tylko. Poradnik dla nauczycieli i rodziców. Kielce 1996 Dembińska M.: Domowe zabawy logopedyczne, Warszawa 1994 Demelowa G.: Elementy logopedii, Warszawa 1987 Doman J.,Doman G.: Jak nauczać małe dziecko czytać, Bydgoszcz 1992 Foniatria kliniczna, p.red.A.Pruszewicza, Warszawa 1992 Grzelachowska H.: Ćwiczenia dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1993 Hapońska E., Witkowska E.: Gdy moje dziecko jąka się, Gdańsk 1989 Holinger P. C. Co mówią dzieci, zanim nauczą się mówić. Media Rodzina, 2006 Jastrzębowska G. :Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. Opole 1999 Jastrzębowska G.: Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej. Opole 1998 Kaczmarczuk B.: Wymowa polska z ćwiczeniami, Lublin 1987 Kaczmarek B.: Mózgowe mechanizmy formowania wypowiedzi słownych, Lublin 1986 Kaczmarek B.: Płaty czołowe a język i zachowanie człowieka, Lublin 1993 Kaczmarek L.: Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin 1977 Kania T.: Szkice logopedyczne, Warszawa 1982 Kilińska E.: Ćwiczenia logorytmiczne, Gdańsk 1992 Krakowiak K., Panasiuk M.: Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem, Lublin 1992 Kurcz I.: Język a psychologia, Warszawa 1992 Lowaas O.I.: Usprawnianie dziecka niepełnosprawnego umysłowo. Warszawa 1993 Löwe A.: Wycowanie słuchowe. Historia - metody - możliwości, Warszawa 1995 Maruszewski M.: Mowa a mózg. Zagadnienia neuropsychologiczne, Warszawa 1970 Materiały dydaktyczne dla logopedów. Uniwersytet Warszawski, Warszawa 1989. Minczakiewicz E.: Logopedia. Wybrane zagadnienia z materiałami do ćwiczeń, Kraków 1992 Nowak J.: Ćwiczenia usprawniające mowę u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 1995 Nowak J.: Piosenka w usprawnianiu wymowy dzieci z trudnościami w uczeniu się, Bydgoszcz 1993 Nowak J.: Wybrane problemy logopedyczne, Bydgoszcz 1992 Od obrazka do słowa. Poradnik dla pedagogów, logopedów i rodziców dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się. P. red. H.Rodak, D.Nawrocka, WSiP, Warszawa 1994 - podręcznik i pomoce. Opieka logopedyczna od poczęcia, p. red. B.Rocławskiego, Gdańsk 1991 Ostaszewska D., Tambor J.: Podstawowe wiadomości z fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Katowice 1993 Parol Z.: Dziecko z niedokształceniem mowy, Warszawa 1989 Pomsta-Porayski J, Diagnoza i terapia w logopedii, Elipsa, 2008 Rocławski B.: Poradnik fonetyczny dla nauczycieli, Gdańsk 1986 Rocławski B.: Słownik ortograficzno - ortofoniczny dla klas 0 - IV, Gdańsk 1991 Rocławski B.: Test ortofoniczny w obrazkach do kolorowania, Gdańsk 1991 Rocławski B.: Wyrazy z literą niepodstawową ó. Zestaw wyrazów w układzie według częstości występowania Rodak H.: Materiały pomocnicze do ćwiczeń z techniki i wyrazistości wymowy, Warszawa 1992 Rodak H.: Nawrocka D.: Od obrazka do słowa. Poradnik dla pedagogów, logopedów i rodziców dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się, Warszawa 1993/1994 Rodak H.: Terapia dziecka z wadą wymowy, Lublin 1992 Sachajska E.: Latometr, pomoc w terapii dzieci dyslalicznych, Logopedia nr 19, str. 47-52 Sachajska E.: Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa 1992 Sack O.: Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem. Poznań 1994 Sawa B.: Dzieci z zaburzeniami mowy, Warszawa 1990 Smoleńska A.: Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu, Wrocław 1989 Sołtys-Chmielowicz A., Tkaczyk G.: Usprawnianie mowy u dzieci specjalnej troski, Lublin 1993 Sosna A.: Wymawiamy poprawnie głoski, Warszawa 1991 zeszyt 1,2,3, Stecko E.: Wczesne rozpoznanie i leczenie zaburzeń mowy (doniesienia z praktyki), Lublin 1991 Styczek I.: Logopedia, Warszawa 1979 Surowaniec J.: Słownik terminów logopedycznych, Kraków 1992 Szuman W.: Zabawy z najmłodszymi dziećmi, Warszawa 1991 Szumanówna W.: Rysowane wierszyki. Zabawy osób dorosłych z najmłodszymi dziećmi, Warszawa 1991 Tarkowski Z.: Jąkanie wczesnodziecięce, Warszawa 1992 Toczyska B.: Kama makama ma ! (wprawki dykcyjne), Gdańsk 1992 Waszczuk H.: Poradnik logopedyczny dla rodziców dzieci z zespołem Downa, Gdańsk 1991 Wierzchowska B.: Wymowa polska, Warszawa 1971 Wójtowiczowa J.: Logopedyczny zbiór wyrazów, Warszawa 1991 Zalewski T. Opóźniony rozwój mowy, Warszawa 1992 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kolokwium pisemne |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR WYK
WYK
WYK
SA WYK
WYK
WYK
WYK
|
Type of class: |
Lectures, 20 hours, 46 places
|
|
Coordinators: | Jacek Błeszyński | |
Group instructors: | Jacek Błeszyński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) 1. Przedmiot i zadania logopedii. Działy logopedii i jej specjalizacje zawodowe. Naukowe podstawy logopedii, jej interdyscyplinarny charakter. 2. Kształtowanie się mowy dziecka. Opóźniony rozwój mowy. Niedokształcenie mowy. 3. Proces komunikacji językowej i jego zakłócenia. Kryteria klasyfikacji zaburzeń mowy. Terminologia. Charakterystyka poszczególnych zaburzeń mowy i wad wymowy. 4. Przyczyny zaburzeń mowy. Profilaktyka w tym zakresie. 5. Rozpoznawanie zaburzeń wymowy i wad wymowy - narzędzia pomocne do badań diagnostycznych. Dokumentacja logopedyczna. Wady wymowy i błędy wymowy. 6. Metodyka postępowania logoterapeutycznego w przypadkach substytucji głosek (pararala) np. w zakresie głosek dentalizowanych. ubezdźwięcznianie spółgłosek, braku spółgłosek tylnojęzykowych, braku r, l, Deformacje dźwięków i sposoby ich usuwania. Etapy pracy korekcyjnej. 7. Słuch fonematyczny i jego usprawnianie. 8. Jąkanie, charakterystyka i terapia. 9. Dyslalia i jej odbicie w piśmie. 10.Wyposażenie gabinetu logopedycznego. |
|
Full description: |
(in Polish) 1. Przedmiot i zadania logopedii. Działy logopedii i jej specjalizacje zawodowe. Naukowe podstawy logopedii, jej interdyscyplinarny charakter. 2. Kształtowanie się mowy dziecka. Opóźniony rozwój mowy. Niedokształcenie mowy. 3. Proces komunikacji językowej i jego zakłócenia. Kryteria klasyfikacji zaburzeń mowy. Terminologia. Charakterystyka poszczególnych zaburzeń mowy i wad wymowy. 4. Przyczyny zaburzeń mowy. Profilaktyka w tym zakresie. 5. Rozpoznawanie zaburzeń wymowy i wad wymowy - narzędzia pomocne do badań diagnostycznych. Dokumentacja logopedyczna. Wady wymowy i błędy wymowy. 6. Metodyka postępowania logoterapeutycznego w przypadkach substytucji głosek (pararala) np. w zakresie głosek dentalizowanych. ubezdźwięcznianie spółgłosek, braku spółgłosek tylnojęzykowych, braku r, l, Deformacje dźwięków i sposoby ich usuwania. Etapy pracy korekcyjnej. 7. Słuch fonematyczny i jego usprawnianie. 8. Jąkanie, charakterystyka i terapia. 9. Dyslalia i jej odbicie w piśmie. 10.Wyposażenie gabinetu logopedycznego. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Antos D.,Demmel G., Styczek I.: Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy. Warszawa 1967 Balejko A.: Jak usuwać wady wymowy. Białystok 1991 Błachino K.: Wybrane zagadnienia z metodyki logoterapii i podręczny słownik terminów specjalistycznych używanych w logopedii, Warszawa 1989 Błachino K.:Vademecum logopdyczne. Poznań 1992 Błeszyński J.: Mowa dziecka autystycznego, Biuletyn SPOA w Gdańsku, nr 14/94 s.1. Błeszyński J.: Mowa dziecka z autyzmem. Wybrane zagadnienia, Słupsk, 1998 Błeszyński J.: Ułatwiona komunikacja, Dziecko Autystyczne Bochniarz A.: Ogólne wskazania do pracy logopedycznej z upośledzonymi umysłowo, Szkoła Specjalna 1990, nr 4, str 250 -254. Bogdanowicz M.: Metoda dobrego startu, Warszawa 1989 Byrne R.: Pomówmy o zacinaniu, Warszawa 1989 Chmielewska E.: Zabawy logopedyczne i nie tylko. Poradnik dla nauczycieli i rodziców. Kielce 1996 Dembińska M.: Domowe zabawy logopedyczne, Warszawa 1994 Demelowa G.: Elementy logopedii, Warszawa 1987 Doman J.,Doman G.: Jak nauczać małe dziecko czytać, Bydgoszcz 1992 Foniatria kliniczna, p.red.A.Pruszewicza, Warszawa 1992 Grzelachowska H.: Ćwiczenia dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1993 Hapońska E., Witkowska E.: Gdy moje dziecko jąka się, Gdańsk 1989 Holinger P. C. Co mówią dzieci, zanim nauczą się mówić. Media Rodzina, 2006 Jastrzębowska G. :Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. Opole 1999 Jastrzębowska G.: Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej. Opole 1998 Kaczmarczuk B.: Wymowa polska z ćwiczeniami, Lublin 1987 Kaczmarek B.: Mózgowe mechanizmy formowania wypowiedzi słownych, Lublin 1986 Kaczmarek B.: Płaty czołowe a język i zachowanie człowieka, Lublin 1993 Kaczmarek L.: Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin 1977 Kania T.: Szkice logopedyczne, Warszawa 1982 Kilińska E.: Ćwiczenia logorytmiczne, Gdańsk 1992 Krakowiak K., Panasiuk M.: Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem, Lublin 1992 Kurcz I.: Język a psychologia, Warszawa 1992 Lowaas O.I.: Usprawnianie dziecka niepełnosprawnego umysłowo. Warszawa 1993 Löwe A.: Wycowanie słuchowe. Historia - metody - możliwości, Warszawa 1995 Maruszewski M.: Mowa a mózg. Zagadnienia neuropsychologiczne, Warszawa 1970 Materiały dydaktyczne dla logopedów. Uniwersytet Warszawski, Warszawa 1989. Minczakiewicz E.: Logopedia. Wybrane zagadnienia z materiałami do ćwiczeń, Kraków 1992 Nowak J.: Ćwiczenia usprawniające mowę u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 1995 Nowak J.: Piosenka w usprawnianiu wymowy dzieci z trudnościami w uczeniu się, Bydgoszcz 1993 Nowak J.: Wybrane problemy logopedyczne, Bydgoszcz 1992 Od obrazka do słowa. Poradnik dla pedagogów, logopedów i rodziców dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się. P. red. H.Rodak, D.Nawrocka, WSiP, Warszawa 1994 - podręcznik i pomoce. Opieka logopedyczna od poczęcia, p. red. B.Rocławskiego, Gdańsk 1991 Ostaszewska D., Tambor J.: Podstawowe wiadomości z fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Katowice 1993 Parol Z.: Dziecko z niedokształceniem mowy, Warszawa 1989 Pomsta-Porayski J, Diagnoza i terapia w logopedii, Elipsa, 2008 Rocławski B.: Poradnik fonetyczny dla nauczycieli, Gdańsk 1986 Rocławski B.: Słownik ortograficzno - ortofoniczny dla klas 0 - IV, Gdańsk 1991 Rocławski B.: Test ortofoniczny w obrazkach do kolorowania, Gdańsk 1991 Rocławski B.: Wyrazy z literą niepodstawową ó. Zestaw wyrazów w układzie według częstości występowania Rodak H.: Materiały pomocnicze do ćwiczeń z techniki i wyrazistości wymowy, Warszawa 1992 Rodak H.: Nawrocka D.: Od obrazka do słowa. Poradnik dla pedagogów, logopedów i rodziców dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się, Warszawa 1993/1994 Rodak H.: Terapia dziecka z wadą wymowy, Lublin 1992 Sachajska E.: Latometr, pomoc w terapii dzieci dyslalicznych, Logopedia nr 19, str. 47-52 Sachajska E.: Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa 1992 Sack O.: Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem. Poznań 1994 Sawa B.: Dzieci z zaburzeniami mowy, Warszawa 1990 Smoleńska A.: Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu, Wrocław 1989 Sołtys-Chmielowicz A., Tkaczyk G.: Usprawnianie mowy u dzieci specjalnej troski, Lublin 1993 Sosna A.: Wymawiamy poprawnie głoski, Warszawa 1991 zeszyt 1,2,3, Stecko E.: Wczesne rozpoznanie i leczenie zaburzeń mowy (doniesienia z praktyki), Lublin 1991 Styczek I.: Logopedia, Warszawa 1979 Surowaniec J.: Słownik terminów logopedycznych, Kraków 1992 Szuman W.: Zabawy z najmłodszymi dziećmi, Warszawa 1991 Szumanówna W.: Rysowane wierszyki. Zabawy osób dorosłych z najmłodszymi dziećmi, Warszawa 1991 Tarkowski Z.: Jąkanie wczesnodziecięce, Warszawa 1992 Toczyska B.: Kama makama ma ! (wprawki dykcyjne), Gdańsk 1992 Waszczuk H.: Poradnik logopedyczny dla rodziców dzieci z zespołem Downa, Gdańsk 1991 Wierzchowska B.: Wymowa polska, Warszawa 1971 Wójtowiczowa J.: Logopedyczny zbiór wyrazów, Warszawa 1991 Zalewski T. Opóźniony rozwój mowy, Warszawa 1992 |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.