Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Alternatywne metody pracy terapeutycznej: terapia baśnią, muzykoterapia, kreatywne myślenie, ćwiczenia relaksacyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PE-ABR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Alternatywne metody pracy terapeutycznej: terapia baśnią, muzykoterapia, kreatywne myślenie, ćwiczenia relaksacyjne
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

Wiedza:

P_TW2_06;


Umiejętności:

P_TU2_06;


Kompetencje społeczne:

P_TK2_02;

Skrócony opis:

Zagadnienia teoretyczne i praktyczne proponowanych zajęć dotyczą alternatywnych metod w pracy terapeutycznej z dzieckiem i osobą dorosłą, z wykorzystaniem plastyki, muzyki, bajki, dramy, teatru z fundamentalnym czynnikiem kreatywnego i twórczego myślenia.

Pełny opis:

Przedmiot Alternatywne metody pracy terapeutycznej: poświęcony jest głównie zagadnieniom praktycznym.

Tematyka zajęć porusza następujące zagadnienia:

1. myślenie twórcze - eksploracja, kombinacja i transformacja. Poczynając od rozgrzewki twórczej przez twórcze widzenie świata, twórcze przekształcanie dochodząc do metod twórczego rozwiązywania problemów;

2. muzykę - metody odreagowująco-wyobrażeniowe, aktywizujące emocjonalnie, komunikatywne, kreatywne, relakasacyjne;

3. plastykę - twórcze aspekty formalno-przedstawieniowe i aksjologiczne;

4. bajkę - tworzenie książek artystycznych, graficzne obrazowanie bajek;

5. dramę i teatr - techniki Teatru Forum;

6. techniki relaksacyjne;

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Dorance S.: "Zajęcia twórcze w przedszkolu. Przedmioty i obrazy", Wydawnictwo Cyklady, warszawa 1997;

2. Gloton R., Clero C.: "Twórcza aktywność dziecka", WSiP, Warszawa 1976;

3. Wimmer A.: "Pedagogika zabawy - wyzwalanie aktywności", Wydawnictwo Klanza, Lublin 1996.

Literatura uzupełniająca:

1. Kataryńczuk-Mania L. (red.): "Wybrane elementy terapii w procesie edukacji artystycznej", Wydawnictwo UZ, Zielona Góra 2002;

2. Lewandowska K.: "Muzykoterapia dziecięca", Wydawnictwo Opotima, Gdańsk 2001;

3. Molicka M.: "Bajki terapeutyczne", Wydawnictwo Media Rodzina, Warszawa 1999;

4. Molicka M.: "Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie", Wydawnictwo Media Rodzina, Warszawa 2011;

5. Stadnicka J.: "Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową", WSiP, Warszawa 1998;

6. Szmidt K. J. (red.): "Dydaktyka twórczości. Koncepcje - problemy - rozwiązania", Wydawnictwo Impuls, Kraków 2003.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

P_TW2_06 - student zna koncepcje alternatywnych metod pracy terapeutycznej;

Umiejętności:

P_TU2_06 - student potrafi zaprojektować i przeprowadzić działania oparte na alternatywnych metodach pracy terapeutycznej z dzieckiem;

Kompetencje społeczne:

P_TK2_02 - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w pracy terapeutycznej z dzieckiem;

50h. [50 : 30(25)=2], 2ECTS

- udział w ćwiczeniach: 30h.

- przygotowanie do ćwiczeń: 5h.

- przygotowanie projektu: 15h.

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza:

P_TW2_06 - student zna koncepcje alternatywnych metod pracy terapeutycznej;

- na ocenę 3 (dst.) - student zna koncepcje alternatywnych metod pracy terapeutycznej; wyjaśnia je posługując się literaturą przedmiotu;

- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student zna koncepcje alternatywnych metod pracy terapeutycznej; wyjaśnia je posługując się literaturą przedmiotu; samodzielnie rozróżnia cele alternatywnych metod pracy terapeutycznej;

- na ocenę 4 (db.) - student zna koncepcje alternatywnych metod pracy terapeutycznej; wyjaśnia je posługując się literaturą przedmiotu oraz innymi materiałami źródłowymi; samodzielnie rozróżnia cele alternatywnych metod pracy terapeutycznej;

- na ocenę 4,5 (db. plus) - student zna koncepcje alternatywnych metod pracy terapeutycznej; wyjaśnia je posługując się literaturą przedmiotu oraz innymi materiałami źródłowymi; samodzielnie rozróżnia cele alternatywnych metod pracy terapeutycznej; podaje stosowne przykłady, odwołując się do potrzeb podmiotu pracy terapeutycznej;

- na ocenę 5 (bdb.) - student zna koncepcje alternatywnych metod pracy terapeutycznej; wyjaśnia je posługując się literaturą przedmiotu oraz innymi materiałami źródłowymi; samodzielnie rozróżnia cele alternatywnych metod pracy terapeutycznej; podaje stosowne przykłady, odwołując się do potrzeb podmiotu pracy terapeutycznej; dokonuje ciekawych porównań wyjaśniając zastosowane w teorii rozróżnienia;

Umiejętności:

P_TU2_06 - student potrafi zaprojektować i przeprowadzić działania oparte na alternatywnych metodach pracy terapeutycznej z dzieckiem;

- na ocenę 3 (dst.) - student potrafi zaprojektować i przeprowadzić podstawowe działania oparte na alternatywnych metodach pracy terapeutycznej z dzieckiem na niskim poziomie aktywności własnej;

- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student potrafi zaprojektować i przeprowadzić podstawowe działania oparte na alternatywnych metodach pracy terapeutycznej z dzieckiem na wysokim poziomie aktywności własnej;

- na ocenę 4 (db.) - student potrafi zaprojektować i przeprowadzić złożone, twórcze działania oparte na alternatywnych metodach pracy terapeutycznej z dzieckiem na wysokim poziomie aktywności własnej;

- na ocenę 4,5 (db. plus) - student potrafi zaprojektować i przeprowadzić złożone, twórcze działania oparte na alternatywnych metodach pracy terapeutycznej z dzieckiem na wysokim poziomie aktywności własnej; samodzielnie konstruuje narzędzia pracy; dokonuje ewaluacji przeprowadzonych działań terapeutycznych;

- na ocenę 5 ( bdb.) - student potrafi zaprojektować i przeprowadzić złożone, twórcze działania oparte na alternatywnych metodach pracy terapeutycznej z dzieckiem na wysokim poziomie aktywności własnej; samodzielnie konstruuje narzędzia pracy; dokonując ewaluacji przeprowadzonych działań terapeutycznych wprowadza ich modyfikacje;

Kompetencje społeczne:

P_TK2_02 - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w pracy terapeutycznej z dzieckiem;

- na ocenę 3 (dst.) - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i niskim poziomem zaangażowania w pracy terapeutycznej z dzieckiem;

- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i wysokim poziomem zaangażowania w pracy terapeutycznej z dzieckiem;

- na ocenę 4 (db.) - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i wysokim poziomem zaangażowania w projektowanie, organizowanie i prowadzenie pracy terapeutycznej z dzieckiem;

- na ocenę 4,5 (db. plus) - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i wysokim poziomem zaangażowania w projektowanie, organizowanie i prowadzenie pracy terapeutycznej z dzieckiem; samodzielnie inicjuje pracę terapeutyczną z dzieckiem;

- na ocenę 5 (bdb.) - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i wysokim poziomem zaangażowania w projektowanie, organizowanie i prowadzenie pracy terapeutycznej z dzieckiem; samodzielnie inicjuje pracę terapeutyczną z dzieckiem, będąc świadomym jej edukacyjnych, wychowawczych i terapeutycznych walorów;

Na ocenę końcową składają się:

1. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 2 nieobecności; każda ponaddopuszczalna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia;

2. skonstruowanie i zaprezentowanie narzędzia pracy dydaktycznej, terapeutycznej;

3. przygotowanie projektu zajęć dydaktyczno-terapeutycznych i jego realizacja;

4. przygotowanie do poszczególnych zajęć oraz aktywność podczas zajęć;

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)