Alternatywne metody pracy terapeutycznej: terapia baśnią, muzykoterapia, kreatywne myślenie, ćwiczenia relaksacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-ABR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Alternatywne metody pracy terapeutycznej: terapia baśnią, muzykoterapia, kreatywne myślenie, ćwiczenia relaksacyjne |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Wiedza: P_TW2_06; Umiejętności: P_TU2_06; Kompetencje społeczne: P_TK2_02; |
Skrócony opis: |
Zagadnienia teoretyczne i praktyczne proponowanych zajęć dotyczą alternatywnych metod w pracy terapeutycznej z dzieckiem i osobą dorosłą, z wykorzystaniem plastyki, muzyki, bajki, dramy, teatru z fundamentalnym czynnikiem kreatywnego i twórczego myślenia. |
Pełny opis: |
Przedmiot Alternatywne metody pracy terapeutycznej: poświęcony jest głównie zagadnieniom praktycznym. Tematyka zajęć porusza następujące zagadnienia: 1. myślenie twórcze - eksploracja, kombinacja i transformacja. Poczynając od rozgrzewki twórczej przez twórcze widzenie świata, twórcze przekształcanie dochodząc do metod twórczego rozwiązywania problemów; 2. muzykę - metody odreagowująco-wyobrażeniowe, aktywizujące emocjonalnie, komunikatywne, kreatywne, relakasacyjne; 3. plastykę - twórcze aspekty formalno-przedstawieniowe i aksjologiczne; 4. bajkę - tworzenie książek artystycznych, graficzne obrazowanie bajek; 5. dramę i teatr - techniki Teatru Forum; 6. techniki relaksacyjne; |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Dorance S.: "Zajęcia twórcze w przedszkolu. Przedmioty i obrazy", Wydawnictwo Cyklady, warszawa 1997; 2. Gloton R., Clero C.: "Twórcza aktywność dziecka", WSiP, Warszawa 1976; 3. Wimmer A.: "Pedagogika zabawy - wyzwalanie aktywności", Wydawnictwo Klanza, Lublin 1996. Literatura uzupełniająca: 1. Kataryńczuk-Mania L. (red.): "Wybrane elementy terapii w procesie edukacji artystycznej", Wydawnictwo UZ, Zielona Góra 2002; 2. Lewandowska K.: "Muzykoterapia dziecięca", Wydawnictwo Opotima, Gdańsk 2001; 3. Molicka M.: "Bajki terapeutyczne", Wydawnictwo Media Rodzina, Warszawa 1999; 4. Molicka M.: "Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie", Wydawnictwo Media Rodzina, Warszawa 2011; 5. Stadnicka J.: "Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową", WSiP, Warszawa 1998; 6. Szmidt K. J. (red.): "Dydaktyka twórczości. Koncepcje - problemy - rozwiązania", Wydawnictwo Impuls, Kraków 2003. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: P_TW2_06 - student zna koncepcje alternatywnych metod pracy terapeutycznej; Umiejętności: P_TU2_06 - student potrafi zaprojektować i przeprowadzić działania oparte na alternatywnych metodach pracy terapeutycznej z dzieckiem; Kompetencje społeczne: P_TK2_02 - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w pracy terapeutycznej z dzieckiem; 50h. [50 : 30(25)=2], 2ECTS - udział w ćwiczeniach: 30h. - przygotowanie do ćwiczeń: 5h. - przygotowanie projektu: 15h. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: P_TW2_06 - student zna koncepcje alternatywnych metod pracy terapeutycznej; - na ocenę 3 (dst.) - student zna koncepcje alternatywnych metod pracy terapeutycznej; wyjaśnia je posługując się literaturą przedmiotu; - na ocenę 3,5 (dst. plus) - student zna koncepcje alternatywnych metod pracy terapeutycznej; wyjaśnia je posługując się literaturą przedmiotu; samodzielnie rozróżnia cele alternatywnych metod pracy terapeutycznej; - na ocenę 4 (db.) - student zna koncepcje alternatywnych metod pracy terapeutycznej; wyjaśnia je posługując się literaturą przedmiotu oraz innymi materiałami źródłowymi; samodzielnie rozróżnia cele alternatywnych metod pracy terapeutycznej; - na ocenę 4,5 (db. plus) - student zna koncepcje alternatywnych metod pracy terapeutycznej; wyjaśnia je posługując się literaturą przedmiotu oraz innymi materiałami źródłowymi; samodzielnie rozróżnia cele alternatywnych metod pracy terapeutycznej; podaje stosowne przykłady, odwołując się do potrzeb podmiotu pracy terapeutycznej; - na ocenę 5 (bdb.) - student zna koncepcje alternatywnych metod pracy terapeutycznej; wyjaśnia je posługując się literaturą przedmiotu oraz innymi materiałami źródłowymi; samodzielnie rozróżnia cele alternatywnych metod pracy terapeutycznej; podaje stosowne przykłady, odwołując się do potrzeb podmiotu pracy terapeutycznej; dokonuje ciekawych porównań wyjaśniając zastosowane w teorii rozróżnienia; Umiejętności: P_TU2_06 - student potrafi zaprojektować i przeprowadzić działania oparte na alternatywnych metodach pracy terapeutycznej z dzieckiem; - na ocenę 3 (dst.) - student potrafi zaprojektować i przeprowadzić podstawowe działania oparte na alternatywnych metodach pracy terapeutycznej z dzieckiem na niskim poziomie aktywności własnej; - na ocenę 3,5 (dst. plus) - student potrafi zaprojektować i przeprowadzić podstawowe działania oparte na alternatywnych metodach pracy terapeutycznej z dzieckiem na wysokim poziomie aktywności własnej; - na ocenę 4 (db.) - student potrafi zaprojektować i przeprowadzić złożone, twórcze działania oparte na alternatywnych metodach pracy terapeutycznej z dzieckiem na wysokim poziomie aktywności własnej; - na ocenę 4,5 (db. plus) - student potrafi zaprojektować i przeprowadzić złożone, twórcze działania oparte na alternatywnych metodach pracy terapeutycznej z dzieckiem na wysokim poziomie aktywności własnej; samodzielnie konstruuje narzędzia pracy; dokonuje ewaluacji przeprowadzonych działań terapeutycznych; - na ocenę 5 ( bdb.) - student potrafi zaprojektować i przeprowadzić złożone, twórcze działania oparte na alternatywnych metodach pracy terapeutycznej z dzieckiem na wysokim poziomie aktywności własnej; samodzielnie konstruuje narzędzia pracy; dokonując ewaluacji przeprowadzonych działań terapeutycznych wprowadza ich modyfikacje; Kompetencje społeczne: P_TK2_02 - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w pracy terapeutycznej z dzieckiem; - na ocenę 3 (dst.) - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i niskim poziomem zaangażowania w pracy terapeutycznej z dzieckiem; - na ocenę 3,5 (dst. plus) - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i wysokim poziomem zaangażowania w pracy terapeutycznej z dzieckiem; - na ocenę 4 (db.) - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i wysokim poziomem zaangażowania w projektowanie, organizowanie i prowadzenie pracy terapeutycznej z dzieckiem; - na ocenę 4,5 (db. plus) - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i wysokim poziomem zaangażowania w projektowanie, organizowanie i prowadzenie pracy terapeutycznej z dzieckiem; samodzielnie inicjuje pracę terapeutyczną z dzieckiem; - na ocenę 5 (bdb.) - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i wysokim poziomem zaangażowania w projektowanie, organizowanie i prowadzenie pracy terapeutycznej z dzieckiem; samodzielnie inicjuje pracę terapeutyczną z dzieckiem, będąc świadomym jej edukacyjnych, wychowawczych i terapeutycznych walorów; Na ocenę końcową składają się: 1. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 2 nieobecności; każda ponaddopuszczalna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia; 2. skonstruowanie i zaprezentowanie narzędzia pracy dydaktycznej, terapeutycznej; 3. przygotowanie projektu zajęć dydaktyczno-terapeutycznych i jego realizacja; 4. przygotowanie do poszczególnych zajęć oraz aktywność podczas zajęć; |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.