Axiological problems of modern education and trainings
General data
Course ID: | WNP-PE-AKS |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Axiological problems of modern education and trainings |
Name in Polish: | Aksjologiczne problemy współczesnego wychowania i kształcenia |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Uwarunkowania procesów wychowania w związku ze zmianami dotyczącymi ról społecznych, zagadnieniem płci i roli rodziny |
Full description: |
(in Polish) Materiał 1. Jednostka, grupa społeczna; człowiek istota społeczna; 2. Socjalizacja / indywidualizacja; 3. Integracja - alienacja; 4. Płceć jako problem - spór, walka, sprzeciw - konflikty, siła, agresja; - płeć jako źródło cierpienia - kwestia wolności wyboru płci - bunt, prowokacja - proponowane wzorce - modele społęczne - społeczeństwo konsumpcuyjne i utylitarne - zabawa, rozrywka - ambicje osobiste, sukces, kariera zawodowa - seks bez tabu, brak kulturowych ograniczeń; - różnorodność i pluralizm 5. Płeć jako źródło dynamizmu, integracji społęcznej i osobowej - "dobre różnice" - komunikacja, dialog - tolerancja 6. Społeczeństwo "bez płci" - wzorce kobiecości - typy feminizmu - "społeczeństwo przyszłości" - konsekwecnje społeczne ideologii gender (queer) 7. Wzorce pozytywne - nowy feminizm - męska duchowść: publikacje, ruchy, stowarzyszenia |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura Arterburn S. Mężczyźni i ich sekrety, Wydawnictwo W drodze, Poznań 2007 Augustyn J. SJ, Ojcostwo. Aspekty pedagogiczne i duchowe, Wydawnictwo WAM, Kraków 2003 Bly Robert, Żelazny Jan, Zysk i S-ka, Poznań 2004 Eldredge J. Dzikie serce. Tęsknoty męskiej duszy, Wyd. „W drodze”, Poznań 2003 Eldredge J, Eldredge S., Urzekająca. Odkrywanie tajemnicy kobiecej duszy, Logos, Warszawa 2011 Etyka w medycynie. Ujęcie interdyscyplinarne, red. M. A. Monge, Medipage, Warszawa 2012; (zaburzenia w dziedzinie seksualnej s. 343-351; różnice płciowe s. 394-410); Guitton J., Kobieta, miłość, rodzina, IW Pax, Warszawa 1994 Forward S., Toksyczni rodzice, Czarna Owca, Warszawa 2011 From E., O sztuce miłości, Rebis, Poznań 2007; Praktyka miłości, s. 109-132 Gray, Mężczyźni są z Marsa, Kobiety z Wenus, Rebis, Poznań 2010 Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastę stworzył. O Jana Pawła II teologii ciała, RW KUL, Lublin 1981 Kornas-Biela D. (red.), Ojcostwo wobec wyzwań współczesności, Fundacja Cyryla i Metodego Lublin 2006 Lewis C. S., Cztery miłości, IW Pax Warszawa 1962 Lewis R., Warto być rycerzem. Rola ojca w prowadzeniu syna ku męskości, Instytut Edukacji Narodowej, Lublin 2009 Miłować ludzką miłość. Dziedzictwo myśli Jana Pawła II o małżeństwie i rodzinie, red. L. Melina, S. Grygiel, tłum. K. Halat, J. Skoczylas, Centrum Myśli Jana Pawła II, Warszawa 2010 Moir A., Jessel D., Płeć mózgu PIW, Warszawa 2010 Pieper Josef, O miłości, IW Pax, Warszawa 1983 Pospiszyl K. Ojciec a wychowanie dziecka, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2007 Richard L., Być mężczyzną. Strategia duchowego rozwoju, Wydawnictwo Święty Wojciech, Poznań 2010 Rybicki A., Lew i baranek. O duchowości mężczyzny, Gaudium, Lublin 2012 Socjologia codzienności, red. P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska, Wydawnictwo Znak, Kraków 2008; zaufanie 525-559 Sosnowski T., Ojciec we współczesnej rodzinie, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2011 Sujak E., Rozważania o ludzkim rozwoju, Wydawnictwo Znak, Kraków 1978 Verlinde J.-M., Tajemnica ojcostwa, Wydawnictwo M, Kraków 1997 Weber S. Wrażliwy wojownik, Vocatio, Warszawa 2007 Wojtyła K., Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, red. T. Styczeń i in., TN KUL, Lublin 1994 Zdrowie psychiczne, red. K. Dąbrowski, PWN, Warszawa 1979 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Student: 1. ma podstawową wiedzę na temat wartości i norm oraz ich uwarunkowań kulturowych 2. wskazuje powiązania kwestii dotyczących płci z rozwojem jednostkowym i spolecznym - integracja/alienacja 3.określa konsekwencje wychowawcze związane z problemami tożsamości płciowej 4. Wskazuje znaczenie wzorców kulturowych dotyczących płci i rodziny dla dojrzalości jednostki oraz ładu i spójności życia społecznego 5. potrafi ocenić wartość proponowanych rozwiązań; 6. rozumie potrzebę stosowania wartości i norm w działaniach wychowawczych; 7. dba o przestrzeganie zasad profesjonalinych i standardy zachowań moralnych. liczba ECTS 3 ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: suma godz. 75 [75/30(25) = 3] udział w zajęciach - 15 godz. konsultacje - 5 przygotowanie do zajęć, lektury - 20 godz. przygotowanie do kolkwium - 25 godz. przygotowanie referatu, prezentacji - 10 godz. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria ogólne: - aktywność na zajęciach; - umiejętność formułowania problemów oraz dyskusji; - zdolność krytycznej lektury tekstów; - prezentacja przygotowanych tematów Kolokwium Oceny niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii; nie rozumie specyfiki problemów; dostateczna (3) - zna terminologię; charakteryzuje czynniki i trudności związane z problematyką dobra (4) - dobrze analizuje główne problemy w teorii i praktyce; bardzo dobra (5) - potrafi właściwie określić specvyfikę i uwarunkowania problemów; potrafi myśleć krytycznie i oceniać kontrowersyjne problemy. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.