Vocational and social animation
General data
Course ID: | WNP-PE-AKTW |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Vocational and social animation |
Name in Polish: | Aktywizacja zawodowa i społeczna |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | P_WD2_01 P_UD2_04 P_UD2_06 P_KD2_02 P_KD2_03 |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z wybranymi problemami oraz zespołem działań z zakresu aktywizacji społecznej i zawodowej w odniesieniu do osób będących w szczególnie trudnej sytuacji na współczesnym rynku pracy, a także rozwinięcie umiejętności poszukiwania oryginalnych rozwiązań w zakresie aktywizowania dorosłych w sferze pracy. |
Full description: |
(in Polish) Zakres realizowanych tematów: 1. Człowiek dorosły w różnych sytuacjach życia i pracy - wprowadzenie w problematykę zajęć. 2. Aktywizacja społeczno - zawodowa: istota, programy, główni realizatorzy działań. 3. Udział doradcy zawodowego w rozwiązywaniu problemów społeczno - zawodowych osób z tzw. "grup ryzyka" (absolwentów, długotrwale bezrobotnych, osób 50+, osób niepełnosprawnych, mieszkańców wsi). 4. Problematyka teleedukacji oraz telepracy jako szansy na aktywne uczestnictwo w życiu zawodowym. 5. Wybrane rozwiązania z zakresu aktywizacji społeczno-zawodowej. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Baraniak B., Edukacja w przygotowaniu człowieka do pracy zawodowej, Warszawa 2008. 2. Kwiatkowski S.M., Bogaj A., B. Baraniak, Pedagogika pracy, Warszawa 2007. 3. Kwiatkowski S.M., Żurek M., Aktywizacja zawodowa studentów w akademickich biurach karier, Warszawa 2008. 4. Marynowicz - Hetka E., Pedagogika społeczna: podręcznik akademicki, tom 1 i 2, Warszawa 2007. 5. Włodarczyk E., Cytlak I. (red.), Człowiek wobec krytycznych sytuacji życiowych: z teorii i praktyki pracy socjalnej, Poznań 2011. Proponowana literatura dodatkowa: 1. Filipowicz G., Zarządzanie kompetencjami zawodowymi, Warszawa 2004. 2. Kawula S. (red.), Pedagogika społeczna: dokonania, aktualność, perspektywy: podręcznik akademicki dla pedagogów, Toruń 2001. 3. Kościelska M., Aouil B. (red.), Człowiek niepełnosprawny. Rodzina i praca, Bydgoszcz 2004. 4. Ratyński W., Problemy i dylematy polityki społecznej w Polsce, Warszawa 2003. 5. Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy, Bydgoszcz 2005. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Student posiada pogłębiona wiedzę na temat rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym, psychicznym, społecznym, w szczególności dotyczącą prognozowania przydatności zawodowej, doradztwa zawodowego, andragogiki i współczesnych systemów oświatowych, działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych problemach życiowych wieku dorosłego. Student potrafi generować oryginalne rozwiązania w zakresie aktywizowania dorosłych w dziedzinie kształcenia i w sferze pracy. Student potrafi współpracować z innymi, pracować w zespole. Student ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu specjalności i budowania warsztatu pracy doradcy zawodowego oraz animatora pracy społecznej. Student jest wrażliwy na potrzeby i gotowy do komunikowania oraz współpracy z osobami potrzebującymi wsparcia w podejmowaniu decyzji zawodowych, poszukujących pracy, aktywizowania dorosłych w dziedzinie kształcenia. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów: - Projekt studencki grupowy (P_UD2_04, P_UD2_06) - Obecność i aktywny udział w zajęciach, debata (P_WD2_01, P_KD2_03) - Indywidualna analiza źródeł (P_WD2_01, P_KD2_02) Na ocenę 3,0 - Student posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka, szczególnie działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych problemach życiowych; potrafi generować rozwiązania (także wspólnie z grupą) w zakresie aktywizowania dorosłych w dziedzinie kształcenia i w sferze pracy; ma pozytywne nastawienie do budowania warsztatu animatora pracy społecznej. Na ocenę 3,5 - Student posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka, szczególnie działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych problemach życiowych; potrafi generować rozwiązania (także wspólnie z grupą) w zakresie aktywizowania dorosłych w dziedzinie kształcenia i w sferze pracy; ma pozytywne nastawienie do budowania warsztatu animatora pracy społecznej. Wzmocnienie oceny dostatecznej - dzięki przygotowaniu na zajęcia (i zaprezentowaniu) dodatkowych materiałów źródłowych na temat realizowanych zagadnień. Na ocenę 4,0 - Student posiada pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka, szczególnie działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych problemach życiowych; potrafi generować oryginalne rozwiązania (także wspólnie z grupą) w zakresie aktywizowania dorosłych w dziedzinie kształcenia i w sferze pracy; ma pozytywne nastawienie do budowania warsztatu animatora pracy społecznej. Na ocenę 4,5 - Student posiada pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka, szczególnie działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych problemach życiowych; potrafi generować oryginalne rozwiązania (także wspólnie z grupą) w zakresie aktywizowania dorosłych w dziedzinie kształcenia i w sferze pracy; ma pozytywne nastawienie do budowania warsztatu animatora pracy społecznej. Wzmocnienie oceny dobrej - wyjątkowo aktywnym udziałem (np. lider grupy, przygotowanie dodatkowych materiałów wzbogacających wystąpienie grupy) w projekcie studenckim: Rola i zadania doradcy zawodowego w rozwiązywaniu problemów społeczno - zawodowych osób z tzw. "grup ryzyka". Na ocenę bardzo dobrą (5,0) - Student posiada pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka, szczególnie działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych problemach życiowych; potrafi generować oryginalne rozwiązania (także wspólnie z grupą) w zakresie aktywizowania dorosłych w dziedzinie kształcenia i w sferze pracy oraz wskazywać i poddawać ocenie różne możliwości rozwiązania problemów; ma pozytywne nastawienie do budowania warsztatu animatora pracy społecznej, współpracując m.in. ze specjalistami/praktykami z tego obszaru. Wzmocnienie oceny dobrej plus szczególnie czynnym uczestnictwem w debacie (pełnienie roli moderatora, eksperta, zdobycie tytułu najlepszego mówcy) poświęconej dotychczasowym, rodzimym rozwiązaniom z zakresu aktywizacji społeczno - zawodowej. Planowany godzinowy nakład pracy Studenta (rozliczenie punktów ECTS): 4 punkty ECTS razy 25 godzin pracy Studenta - godziny kontaktowe - konwersatoria - 30h - przygotowanie się do zajeć, lektury - 25h - przygotowanie się do zaliczenia - 25h - przygotowanie projektu - 15h - udział w konsultacjach - 5h |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.