Axiology of Resocializing Upbringing
General data
Course ID: | WNP-PE-ARES |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Axiology of Resocializing Upbringing |
Name in Polish: | Aksjologia w wychowaniu resocjalizacyjnym |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Student charakteryzuje wartości i normy w działaniach resocjalizacyjnych, wskazuje ich źródła i okresla warunki przydatności i efektywności. |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: 1. Jednostka, grupa społeczna 2. Socjalizacja i indywidualizacja; 3. Integracja - alieniacja; 4. Resocjalizacja - przystosowanie - nieprzystosowanie społeczne; 5. Złe oddzialywania społeczne - indoktrynacja, manipulacja, wyklucznie, przesladowanie; 6. Dobre oddziałwania społeczne - wspólny język, kody kulturowe, wzmacnianie, motywowanie, pomoc, solidarność; 7. Komunikacja społeczna 8. Dialog, role społeczne; 9. Spór, walka, sprzeciw, nonkomformizm, konfomizm; 10. Konflikt, rozwiązywanie konfliktów - mediacje; 11. Siła, agresja, przemoc; 12. "Bez płci" - różnorodność, "pluralizm" 13. Media, internet |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura Aronson E., Człowiek – istota społeczna, PWN Warszawa 2014 Arystoteles, Etyka nikomachejska, Księga VIII (o przyjaźni), s. 282-320, Księga IX s. 321-356 (fragmenty) Bloom A., Umysł zamknięty, Zysk i S-ka, Poznań 2012; Największa cnota naszych czasów (28-53); Egocentryzm (s. 103-111). Chudy W., Społeczeństwo zakłamane, Oficyna Naukowa N, Warszawa 2007 Etyka w medycynie. Ujęcie interdyscyplinarne, red. M. A. Monge, Medipage, Warszawa 2012; From E., O sztuce miłości, Rebis, Poznań 2007; Praktyka miłości, s. 109-132 Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego, Aletheia, Warszawa 2011 Forward S., Toksyczni rodzice, Jacek Santorski & Co, Warszawa 1992 Marshal McLuhan, Zrozumieć media. Wyd. Naukowo Techniczne, Warszawa 2004 Moir A., Jessel D., Płeć mózgu PIW, Warszawa 2010 O etyce służb społecznych, red. W. Kaczyńska, IPSiR, Warszawa 2010 Riesman D., Samotny tłum, Vis-a-vis Etiuda, Karków 2011 Platon, Prawa (fragmenty) Socjologia codzienności, red. P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska, Wydawnictwo Znak, Kraków 2008; Sujak E., Rozważania o ludzkim rozwoju, Wydawnictwo Znak, Kraków 1978 Vopel, Umiejętność współpracy w grupach, Część 1 i 2, Jedność, Kielce 2002 Wojciszke B., Psychologia społeczna, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2011. Wojtyła K., Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, red. T. Styczeń i in., TN KUL, Lublin 1994 Zdrowie psychiczne, red. K. Dąbrowski, PWN, Warszawa 1979 Zwoliński A., Grzechy cudze, WAM, Kraków 2009 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Student: 1. ma podstawową wiedzę na temat wartości i norm w działaniach resocjalizacyjnych; 2. wskazuje powiązania resocjalizacji z innymi dziedzinami pedagogiki i nauki; 3.określa konsekwencje wychowawcze związane ze stsowaniem norm i wartości; 4. potrafi wykorzystać odpowiednie wartości w działaniach wychowawczych; 5. potrafi ocenić wartośc proponowanych rozwiązań; 6. rozumie potrzebę stosowania wartości w pracy resocjalizacyjnej i opiekuńczo-wychowawczej; 7. dba o przestrzeganie zasad profesjonalinych i standardy zachowań moralnych. liczba ECTS 3 ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: suma godz. 75 [75/30(25) = 3] udział w zajęciach - 30 godz. konsultacje - 5 przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godz. przygotowanie się do egzaminu - 15 godz. przygotowanie referatu, prezentacji - 15 godz. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria ogólne: - aktywność na zajęciach; - umiejętność formułowania problemów oraz dyskusji; - zdolność krytycznej lektury tekstów; - prezentacja tematów Kolokwium Oceny niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii; nie rozumie specyfiki problemów; dostateczna (3) - zna terminologię; charakteryzuje czynniki i trudności związane z problematyką wartości w resocjalizacji; dobra (4) - dobrze analizuje główne problemy w teorii i praktyce; bardzo dobra (5) - potrafi właściwie określić specvyfikę i uwarunkowania problemów; potrafi myśleć krytycznie i oceniać kontrowersyjne problemy. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.