Asertywność i radzenie sobie ze stresem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-AS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Asertywność i radzenie sobie ze stresem |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | WIEDZA: P_WD1_04; P_WD1_02 UMIEJĘTNOŚCI: P_UD1_05; P_UD1_10 KOMPETENCJE: P_KD1_01; P_KD1_04 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu zachowań asertywnych i radzenia sobie ze stresu, które będą mogli wykorzystać w życiu osobistym i zawodowym. |
Pełny opis: |
1. Asertywność – wyjaśnienia terminologiczne, istota asertywności 2. Zachowania asertywne, nieasertywne i agresywne 3. Złość a asertywność 4. Prawa asertywności 5. Podstawowe umiejętności asertywne 6. Techniki asertywne 7. Definicja stresu 8. Rodzaje i formy stresu 9. Przyczyny stresu i czynniki stresowe 10. Zespół stresu pourazowego PTSD 11. Reakcje psychosomatyczne na stres 12. Zapobieganie i radzenie sobie z wypaleniem zawodowym 13. Umiejętność radzenia sobie z emocjami 14. Sposoby i style radzenia sobie ze stresem 15. Techniki i metody redukcji stresu na poziomie emocjonalnym, poznawczym, fizycznym |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Jędrzejko M., Stres – rozpoznawanie, przeciwdziałanie, kontrolowanie, Dowództwo Wojsk Lądowych 1997; 2. Kitaev-Smyk L. A., Klonowicz T., Psychologia stresu, Wrocław 1989; 3. Korczyński S., Stres w pracy zawodowej nauczyciela, Kraków 2014; 4. Mastalerz-Migas A., Steciwko A., Stres a wypalenie zawodowe: jak rozpoznawać, zapobiegać i leczyć, Wrocław 2012; 5. Schenk Ch., Borowiec H., Relaksacja: sposób na stres, Warszawa 1996; 6. Sołdek, D., Bielan, J., Agresja - przemoc - asertywność, Nadarzyn 2010 Literatura dodatkowa: 1. Clayton M., Zarządzanie stresem, czyli jak sobie radzić w trudnych sytuacjach, Edgard 2012; 2. Lindenfield G., Asertywność, czyli jak być otwartym, skutecznym i naturalnym, Łódź 1999; 3. Wróbel A., Asertywność na co dzień, czyli jak żyć w zgodzie ze sobą i innymi, Samo Sedno, Warszawa 2011 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK_01 Student opisuje terminologię, istotę, prawa, umiejętności i techniki zachowań asertywnych EK_02 Student charakteryzuje definicję, rodzaje, formy, przyczyny i konsekwencje stresu oraz techniki, metody i sposoby radzenia sobie ze stresem Umiejętności: EK_01 Student posiada umiejętność stosowania zachowań asertywnych EK_02 Student posiada praktyczne umiejętności prowadzenia działalności poradniczej w zakresie sposób i metod radzenia sobie ze stresem oraz stosowania zachowań asertywnych Kompetencje: EK_01 Student ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie asertywności i radzenia sobie ze stresem oraz rozwoju osobistego EK_02 Student jest zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie Opis ECTS - udział w ćwiczeniach: 30 godz.; - przygotowanie do zajęć (opracowanie tekstów naukowych, przygotowanie wypowiedzi ustnej) – 30 godz. - przygotowanie projektu (program profilaktyczny dotyczący metod radzenia ze stresem): 40 godz.; - przygotowanie do kolokwium pisemnego: 20 godz. 30+30+40+20=120 godz./4 ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.