Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Diagnosis of the Educational Environment with the Elements of Educating Parents

General data

Course ID: WNP-PE-DIAE
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Diagnosis of the Educational Environment with the Elements of Educating Parents
Name in Polish: Diagnoza środowiska wychowawczego z elementami psychopedagogizacji rodziców
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) NP2_W07

NP2_W15

NP2_U02

NP2_U18

NP2_K02

P_TW2_04

P_TW2_05

P_TU2_03

P_TU_08

P_TK_03

P_TK2_05



Short description: (in Polish)

W trakcie realizacji zajęć student nabywa wiedzę i praktyczne umiejętności, pozwalające na skuteczną i efektywną współpracę z rodziną w procesie wychowania dziecka. Poznaje rodzinę jako środowisko wychowawcze, przejawy trudności i dysfunkcji oraz podstawy pedagogizacji rodziców. Zapoznaje się z podstawami pomocy psychologiczno - pedagogicznej w zakresie wybranych przejawów trudności u dzieci.

Full description: (in Polish)

1. Rodzina oraz placówki oświatowe jako środowiska wychowawcze. Przejawy zaburzeń i dysfunkcji.

2. Pojęcie diagnozy oraz wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego.

3. Współpraca rodziny z placówkami światowymi i opiekuńczo - wychowawczymi.

4. Pedagogizacja rodziców.

5. Podstawy pomocy psychologiczno - pedagogicznej.

6. Ryzyko dysleksji.

7. Dziecko z ADHD z perspektywy szkolnej.

8. Inne wybrane problemy w funkcjonowaniu dziecka i pedagogizacji rodziców.

Bibliography: (in Polish)

E. Jarosz, E. Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna, Warszawa 1996; E. Jarosz, Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2005;B. Skałbania, Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2013, Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość. Teraźniejszość. Przyszłość, pod red. E. Jundziłł, R. Pawłowskiej, Gdańsk 2008; A. Seweryńska, Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej, Warszawa 2004; G. Gajewska, Wsparcie dziecka w rozwoju, Zielona Góra 2009; M. Sałasiński, B. Badziukiewicz, Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa 2003; M. Bogdanowicz, Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie, Gdańsk 2004; M. Mendel, Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy, Gdańsk 2007; Opieka, wychowanie, kształcenie. Moduły edukacyjne, pod red. W. Woronowicz, D. Apanel, Kraków 2010; Rodzina i szkoła wobec realiów i wyzwań XXI wieku, pod red. D. Kocurek, Cieszyn - Katowice - Kraków 2010; Opieka i wychowanie. Tradycja i problemy współczesne, pod red. D. Apanel, Kraków 2009; B. Krajewska, Pedagogizacja rodziców jako ważny element wspomagania procesu wychowania, Wychowanie na co Dzień 2011, nr 7 - 8; B. Kozieł, współdziałanie szkoły z rodzicami - opinie nauczycieli szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych (w:) Rodzina i szkoła wobec realiów i wyzwań XXI wieku, pod red. D. Kocurek, Cieszyn -Katowice - Kraków 2010; A. Studenska, Rola nauczyciela w kształtowaniu autonomii ucznia (w:) Rodzina i szkoła wobec realiów i wyzwań XXI wieku, pod red. D. Kocurek, Cieszyn -Katowice - Kraków 2010; J. Miko - Giedyk, Współpraca szkoły z rodziną w procesie wychowania (w:) Opieka i wychowanie - tradycja i problemy współczesne, pod red. A. Apanel, Kraków 2009.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Objectives:

Knowledge: During the course students acquire knowledge and practical skills to allow for effective and efficient cooperation with the family in the process of raising a child in kindergarten. Can describe the principles, objectives and forms of cooperation.

Skills: the student is able to make a selection and apply appropriate techniques of interpersonal communication, depending on the type of family in terms of their attitudes towards kindergarten. Able to independently construct a plan of cooperation with parents and families to make the diagnosis in terms of its care and educational needs.

Attitudes: The student demonstrates the proper attitude towards cooperation with the child's family

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocenianie na podstawie przygotowanej pracy pisemnej.

3,0 - student charakteryzuje w podstawowym stopniu rolę środowisk wychowawczych, przejawy ich dysfunkcji, podstawy pomocy psychologiczno - pedagogicznej, zasady współpracy placówek z rodziną, podstawy procesu pedagogizacji oraz przejawy trudności w funkcjonowaniu dziecka

3,5 - student dostatecznie opisuje rolę środowisk wychowawczych, wskazuje możliwe przejawy ich dysfunkcjonalności, podstawy pomocy psychologiczno - pedagogicznej, współpracy ze placówkami i pedagogizacji rodziców

4,0 - student w dobrym stopniu rozpoznaje przejawy dysfunkcjonalności w środowisku wychowawczym rodziny, wskazuje na zasady prawidłowej współpracy z placówkami oświatowymi, zna podstawy pomocy psychologiczno - pedagogicznej, wskazuje obszary pedagogizacji rodziców.

4,5 - student dokonuje wstępnej diagnozy środowiska wychowawczego rodziny, określa plan współpracy z rodziną, dobrze orientuje się w podstawach pomocy psychologiczno - pedagogicznej, rozpoznaje problemy w funkcjonowaniu dziecka, dokonuje ich wstępnej diagnozy i wskazuje na dalsze postępowanie wobec dziecka i rodziny

5,0 - student bardzo dobrze zna podstawowe metody wstępnej diagnozy środowiska wychowawczego rodziny, określa zasady i plan współpracy z rodziną, dobrze zna podstawy pomocy psychologiczno - pedagogicznej, problemy w funkcjonowaniu dziecka, jest przygotowany do prowadzenia pedagogizacji rodziców.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)