Diagnosis of the Educational Environment with the Elements of Educating Parents
General data
Course ID: | WNP-PE-DIAE |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Diagnosis of the Educational Environment with the Elements of Educating Parents |
Name in Polish: | Diagnoza środowiska wychowawczego z elementami psychopedagogizacji rodziców |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) NP2_W07 NP2_W15 NP2_U02 NP2_U18 NP2_K02 P_TW2_04 P_TW2_05 P_TU2_03 P_TU_08 P_TK_03 P_TK2_05 |
Short description: |
(in Polish) W trakcie realizacji zajęć student nabywa wiedzę i praktyczne umiejętności, pozwalające na skuteczną i efektywną współpracę z rodziną w procesie wychowania dziecka. Poznaje rodzinę jako środowisko wychowawcze, przejawy trudności i dysfunkcji oraz podstawy pedagogizacji rodziców. Zapoznaje się z podstawami pomocy psychologiczno - pedagogicznej w zakresie wybranych przejawów trudności u dzieci. |
Full description: |
(in Polish) 1. Rodzina oraz placówki oświatowe jako środowiska wychowawcze. Przejawy zaburzeń i dysfunkcji. 2. Pojęcie diagnozy oraz wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. 3. Współpraca rodziny z placówkami światowymi i opiekuńczo - wychowawczymi. 4. Pedagogizacja rodziców. 5. Podstawy pomocy psychologiczno - pedagogicznej. 6. Ryzyko dysleksji. 7. Dziecko z ADHD z perspektywy szkolnej. 8. Inne wybrane problemy w funkcjonowaniu dziecka i pedagogizacji rodziców. |
Bibliography: |
(in Polish) E. Jarosz, E. Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna, Warszawa 1996; E. Jarosz, Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2005;B. Skałbania, Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2013, Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość. Teraźniejszość. Przyszłość, pod red. E. Jundziłł, R. Pawłowskiej, Gdańsk 2008; A. Seweryńska, Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej, Warszawa 2004; G. Gajewska, Wsparcie dziecka w rozwoju, Zielona Góra 2009; M. Sałasiński, B. Badziukiewicz, Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa 2003; M. Bogdanowicz, Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie, Gdańsk 2004; M. Mendel, Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy, Gdańsk 2007; Opieka, wychowanie, kształcenie. Moduły edukacyjne, pod red. W. Woronowicz, D. Apanel, Kraków 2010; Rodzina i szkoła wobec realiów i wyzwań XXI wieku, pod red. D. Kocurek, Cieszyn - Katowice - Kraków 2010; Opieka i wychowanie. Tradycja i problemy współczesne, pod red. D. Apanel, Kraków 2009; B. Krajewska, Pedagogizacja rodziców jako ważny element wspomagania procesu wychowania, Wychowanie na co Dzień 2011, nr 7 - 8; B. Kozieł, współdziałanie szkoły z rodzicami - opinie nauczycieli szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych (w:) Rodzina i szkoła wobec realiów i wyzwań XXI wieku, pod red. D. Kocurek, Cieszyn -Katowice - Kraków 2010; A. Studenska, Rola nauczyciela w kształtowaniu autonomii ucznia (w:) Rodzina i szkoła wobec realiów i wyzwań XXI wieku, pod red. D. Kocurek, Cieszyn -Katowice - Kraków 2010; J. Miko - Giedyk, Współpraca szkoły z rodziną w procesie wychowania (w:) Opieka i wychowanie - tradycja i problemy współczesne, pod red. A. Apanel, Kraków 2009. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Objectives: Knowledge: During the course students acquire knowledge and practical skills to allow for effective and efficient cooperation with the family in the process of raising a child in kindergarten. Can describe the principles, objectives and forms of cooperation. Skills: the student is able to make a selection and apply appropriate techniques of interpersonal communication, depending on the type of family in terms of their attitudes towards kindergarten. Able to independently construct a plan of cooperation with parents and families to make the diagnosis in terms of its care and educational needs. Attitudes: The student demonstrates the proper attitude towards cooperation with the child's family |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocenianie na podstawie przygotowanej pracy pisemnej. 3,0 - student charakteryzuje w podstawowym stopniu rolę środowisk wychowawczych, przejawy ich dysfunkcji, podstawy pomocy psychologiczno - pedagogicznej, zasady współpracy placówek z rodziną, podstawy procesu pedagogizacji oraz przejawy trudności w funkcjonowaniu dziecka 3,5 - student dostatecznie opisuje rolę środowisk wychowawczych, wskazuje możliwe przejawy ich dysfunkcjonalności, podstawy pomocy psychologiczno - pedagogicznej, współpracy ze placówkami i pedagogizacji rodziców 4,0 - student w dobrym stopniu rozpoznaje przejawy dysfunkcjonalności w środowisku wychowawczym rodziny, wskazuje na zasady prawidłowej współpracy z placówkami oświatowymi, zna podstawy pomocy psychologiczno - pedagogicznej, wskazuje obszary pedagogizacji rodziców. 4,5 - student dokonuje wstępnej diagnozy środowiska wychowawczego rodziny, określa plan współpracy z rodziną, dobrze orientuje się w podstawach pomocy psychologiczno - pedagogicznej, rozpoznaje problemy w funkcjonowaniu dziecka, dokonuje ich wstępnej diagnozy i wskazuje na dalsze postępowanie wobec dziecka i rodziny 5,0 - student bardzo dobrze zna podstawowe metody wstępnej diagnozy środowiska wychowawczego rodziny, określa zasady i plan współpracy z rodziną, dobrze zna podstawy pomocy psychologiczno - pedagogicznej, problemy w funkcjonowaniu dziecka, jest przygotowany do prowadzenia pedagogizacji rodziców. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.