Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Diagnozowanie i orzecznictwo zaburzeń rozwoju uczniów i trudności szkolnych

General data

Course ID: WNP-PE-DIOZRU
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Diagnozowanie i orzecznictwo zaburzeń rozwoju uczniów i trudności szkolnych
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 3.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA, studia II stopnia:


NP2_W16, NP2_U02,

NP2_U14, NP2_U15,

NP2_K07, NP2_K11

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours, 15 places more information
Coordinators: Adam Rychlik
Group instructors: Adam Rychlik
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Zaznajomienie słuchaczy z diagnostyką i systemem orzecznictwa w obszarach zaburzeń rozwoju i trudności szkolnych uczniów; rodzajami deficytów i dysfunkcji.

Full description: (in Polish)

1.Diagnoza, czyli Co? Kogo? Po co? Jak? Czym? Kiedy? Gdzie? Kto będzie tę diagnozę prowadził; jakie są kompetencje, predyspozycje i ewentualnie ograniczenia tej osoby.

Prezentacja Diagnoza pedagogiczna, jej walory oraz błędy

Ogólne założenia teoretyczne diagnozy psychopedagogicznej. ( Jarosz, Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. s. 15 – 28).

2. Ocena przystosowania społecznego, ocena zaburzeń zachowania, powstałych w procesie wychowania.

3. Ustalenie możliwości zwiększenia efektywności procesu uczenia się

4. Profilaktyka niepowodzeń szkolnych

5. Diagnoza sytuacji rodzinnej dziecka

Diagnoza środowiska wychowawczego dziecka: rodziny i szkoły. ( Jarosz, Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. s. 109 – 125 i 172 - 182).

6. Diagnoza sytuacji szkolnej

Diagnoza funkcjonowania dziecka w szkole. ( Jarosz, Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. s. 204 – 224).

7. Postępowanie postdiagnostyczne

8. Narzędzia diagnozy pedagogicznej:

- kwestionariusz,

- ankieta,

- arkusz obserwacyjny,

- - testy diagnostyczne

Podstawowe techniki diagnostyczne w psychologii i pedagogice. ( Jarosz, Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. s. 51 – 105).

9. Orzecznictwo. Konstrukcja orzeczeń/opinii.

10. Studium przypadku, budowa diagnozy i orzeczenia.

11. Analiza i konstrukcja ocen, opinii, wniosków i zaleceń.

Panel dyskusyjny Diagnoza i terapia, wzajemne uwarunkowania i efekty.

12. Zaliczenie przedmiotu.

Bibliography: (in Polish)

1. Bogdanowicz M., Specyficzne trudności w opanowaniu mowy czytanej i pisanej[w:] Diagnoza i terapia zaburzeń mowy, red. Gałkowska, Tarkowski, Zaleski, Lublin, 1993.

2. Problematyka terapii pedagogicznej, jej miejsce i znaczenie w procesie wychowania. ( B. Kaja, Zarys terapii dziecka, s. 9 – 26)

3. Guzik – Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa, 2011.

4. Oddziaływanie terapeutyczno-wychowawcze – podstawy teoretyczne. ( B. Kaja, Zarys terapii dziecka, s. 27 – 40)

5. Praca terapeutyczna z dziećmi przejawiającymi specyficzne i niespecyficzne trudności w nauce. ( B. Kaja, Zarys terapii dziecka, s. 105 – 147).

6. Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna, Kraków, 2011.

7. Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, warszawa 1973.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Kryteria oceniania (Określenie poziomu osiągniecia - wg skali ocen - założonych dla

przedmiotu efektów kształcenia; opis składowych oceny końcowej):

Aktywność w trakcie zajęć , poziom przygotowanych prezentacji, referatów , głosów w dyskusji; znajomość literatury przedmiotu. Obecność na zajęciach

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)