(in Polish) Diagnozowanie i orzecznictwo zaburzeń rozwoju uczniów i trudności szkolnych
General data
Course ID: | WNP-PE-DIOZRU |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Diagnozowanie i orzecznictwo zaburzeń rozwoju uczniów i trudności szkolnych |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
3.00
(depends on study program)
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA, studia II stopnia: NP2_W16, NP2_U02, NP2_U14, NP2_U15, NP2_K07, NP2_K11 |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR KON
KON
KON
KON
|
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours, 15 places
|
|
Coordinators: | Adam Rychlik | |
Group instructors: | Adam Rychlik | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Zaznajomienie słuchaczy z diagnostyką i systemem orzecznictwa w obszarach zaburzeń rozwoju i trudności szkolnych uczniów; rodzajami deficytów i dysfunkcji. |
|
Full description: |
(in Polish) 1.Diagnoza, czyli Co? Kogo? Po co? Jak? Czym? Kiedy? Gdzie? Kto będzie tę diagnozę prowadził; jakie są kompetencje, predyspozycje i ewentualnie ograniczenia tej osoby. Prezentacja Diagnoza pedagogiczna, jej walory oraz błędy Ogólne założenia teoretyczne diagnozy psychopedagogicznej. ( Jarosz, Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. s. 15 – 28). 2. Ocena przystosowania społecznego, ocena zaburzeń zachowania, powstałych w procesie wychowania. 3. Ustalenie możliwości zwiększenia efektywności procesu uczenia się 4. Profilaktyka niepowodzeń szkolnych 5. Diagnoza sytuacji rodzinnej dziecka Diagnoza środowiska wychowawczego dziecka: rodziny i szkoły. ( Jarosz, Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. s. 109 – 125 i 172 - 182). 6. Diagnoza sytuacji szkolnej Diagnoza funkcjonowania dziecka w szkole. ( Jarosz, Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. s. 204 – 224). 7. Postępowanie postdiagnostyczne 8. Narzędzia diagnozy pedagogicznej: - kwestionariusz, - ankieta, - arkusz obserwacyjny, - - testy diagnostyczne Podstawowe techniki diagnostyczne w psychologii i pedagogice. ( Jarosz, Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. s. 51 – 105). 9. Orzecznictwo. Konstrukcja orzeczeń/opinii. 10. Studium przypadku, budowa diagnozy i orzeczenia. 11. Analiza i konstrukcja ocen, opinii, wniosków i zaleceń. Panel dyskusyjny Diagnoza i terapia, wzajemne uwarunkowania i efekty. 12. Zaliczenie przedmiotu. |
|
Bibliography: |
(in Polish) 1. Bogdanowicz M., Specyficzne trudności w opanowaniu mowy czytanej i pisanej[w:] Diagnoza i terapia zaburzeń mowy, red. Gałkowska, Tarkowski, Zaleski, Lublin, 1993. 2. Problematyka terapii pedagogicznej, jej miejsce i znaczenie w procesie wychowania. ( B. Kaja, Zarys terapii dziecka, s. 9 – 26) 3. Guzik – Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa, 2011. 4. Oddziaływanie terapeutyczno-wychowawcze – podstawy teoretyczne. ( B. Kaja, Zarys terapii dziecka, s. 27 – 40) 5. Praca terapeutyczna z dziećmi przejawiającymi specyficzne i niespecyficzne trudności w nauce. ( B. Kaja, Zarys terapii dziecka, s. 105 – 147). 6. Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna, Kraków, 2011. 7. Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, warszawa 1973. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Kryteria oceniania (Określenie poziomu osiągniecia - wg skali ocen - założonych dla przedmiotu efektów kształcenia; opis składowych oceny końcowej): Aktywność w trakcie zajęć , poziom przygotowanych prezentacji, referatów , głosów w dyskusji; znajomość literatury przedmiotu. Obecność na zajęciach |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.