Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Educational care diagnosis

General data

Course ID: WNP-PE-DOW
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Educational care diagnosis
Name in Polish: Diagnoza w pracy opiekuńczo-wychowawczej
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) NP2_W13, P_WR2_01, P_UR2_04, P_UR2_06, NP2_K10.

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę niezbędną do diagnozowania dzieci i młodzieży w szkole, w rodzinie i placówce opiekuńczo-wychowawczej, zapoznanie z narzędziami diagnostycznymi i sposobami ich wykorzystywania oraz interpretacji.

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne przedmiotu:

Studenci poznają teoretyczne podstawy diagnozy opiekuńczo-wychowawczej, metody, techniki i narzędzia stosowane w rozpoznawaniu sytuacji dzieci i młodzieży w środowiskach wychowawczych, w tym diagnozowanie trudności szkolnych i wychowawczych, diagnozowanie uczniów zdolnych, diagnozowanie w placówce opiekuńczo-wychowawczej, diagnozowanie sytuacji rodzinnej dziecka, diagnoza dziecka krzywdzonego. Omówione będą najważniejsze metody i narzędzia diagnostyczne obejmujące metodę projekcyjną, dialogową, obserwacji, psychometryczną i socjometryczną, a także sposób ich zastosowania i interpretowania zebranych danych, służących do projektowania odpowiedniego oddziaływania pedagogicznego.

Uzasadnienie ECTS:

Udział w zajęciach - 15 godz.

Przygotowanie do zajęć - 20 godz.

Zapoznanie się z literatura przedmiotu - 20 godz.

Napisanie pracy zaliczeniowej - studium przypadku - 30 godz.

15+20+20+30=85 godz. /30 (25) = 3 ECTS

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Stemplewska-Zakowicz K. (2013), Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna, GWP, Gdańsk (rozdz. 3-4)

Jarosz E. (2001), Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Lisowska E (2008), Diagnostyka pedagogiczna w pracy z dzieckiem i rodziną, Kielce.

Skałbania B. (2011), Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiazania praktyczne, Kraków.

Tomczak J. (2005), Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej, Kraków.

Literatura uzupełniająca:

J. Nikitorowicz, K. Sawicki, T. Bajkowski (red.) (2003), Współczesne dylematy diagnostyczne i metodyczne w opiece i wychowaniu. Olecko.

Herbert M. (2004), Rozwój społeczny ucznia. Rozpoznanie potrzeb dzieci i ich problemów. GWP, Gdańsk.

Frydrychowicz A., (1996), Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych. Warszawa.

Socha W. (1984), Wybrane problemy z diagnostyki i organizacji środowiska wychowawczego. Lublin.

Kozłowska A. (2000), Znaczenie relacji rodzinnych dla pozytywnego rozwoju dziecka. Diagnoza i terapia. Warszawa 2000.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

W01 - zna i opisuje specyfikę i procesy zachodzące w różnych środowiskach wychowawczych,

W02 - wymienia, opisuje i wyjaśnia elementy diagnozy opiekuńczo-wychowawczej, jej metody, narzędzia i sposoby ich stosowania.

Umiejętności:

U01 - potrafi stawiać trafne diagnozy w oparciu o narzędzia diagnostyczne badania dzieci i młodzieży,

U02 - umie prawidłowo dobrać oraz stosować narzędzia i metody diagnostyczne.

Kompetencje:

K01 - ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

K_W08 ,K_W12 zna istotę i zakres diagnozy niedostosowania

społecznego

K_U03 -potrafi zaprojektować i zastosować w praktyce:

wywiad diagnostyczny, obserwację, skalę i

ankietę w odniesieniu do osoby niedostosowanej

społecznie, rodzica/opiekuna prawnego,

wychowawcy w placówce resocjalizacyjnej oraz -

w celu rozpoznania skali niedostosowania

społecznego w społeczności lokalnej i

instytucjonalnej

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Student, który realizuje założone efekty kształcenia na ocenę:

niedostateczną (2.0), w zakresie:

- wiedzy (W01, W02) - nie rozróżnia zjawisk zachodzących w różnych środowiskach wychowawczych, nie zna elementów diagnozy ani jej metod i narzędzi diagnostycznych,

- umiejętności (U01, U02) - nie potrafi stawiać diagnozy ani dobrać i stosować podstawowych narzędzi diagnostycznych,

- kompetencji (K01) - nie ma świadomości konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami

dostateczną (3,0) w zakresie :

- wiedzy (W01, W02) - rozróżnia procesy zachodzące w różnych środowiskach wychowawczych, wymienia, elementy diagnozy opiekuńczo-wychowawczej, jej metody, narzędzia i sposoby ich stosowania,

- umiejętności (U01, U02) - potrafi stawiać diagnozy i prawidłowo dobrać oraz stosować podstawowe narzędzia i metody diagnostyczne,

- kompetencji (K01) - ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami

dostateczną plus (3,5) w zakresie:

- wiedzy (W01, W02) - rozróżnia i wymienia procesy zachodzące w różnych środowiskach wychowawczych, oraz elementy diagnozy opiekuńczo-wychowawczej, jej metody, narzędzia i sposoby ich stosowania,

- umiejętności (U01, U02) - potrafi stawiać diagnozy w oparciu o różne kryteria i prawidłowo dobrać oraz stosować narzędzia i metody diagnostyczne,

- kompetencji (K01) - ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i wychowawczymi, wykazuje się zrozumieniem dla odmienności.

dobrą (4,0) w zakresie:

- wiedzy (W01, W02) - zna, wymienia i opisuje specyfikę i procesy zachodzące w różnych środowiskach wychowawczych, a także elementy diagnozy opiekuńczo-wychowawczej, jej metody, narzędzia i sposoby ich stosowania w oparciu o różne koncepcje teoretyczne

- umiejętności (U01, U02) - potrafi samodzielnie dobierać i wykorzystywać różne metody i narzędzia diagnostyczne, wyciągając przy tym poprawne wnioski oraz analizuje problemy przed postawieniem diagnozy

- kompetencji (K01) - ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami, jest empatyczny i wyrozumiały.

dobrą plus (4,5) w zakresie:

- wiedzy (W01, W02) - zna, wymienia, opisuje i wyjaśnia specyfikę i procesy zachodzące w różnych środowiskach wychowawczych, a także elementy diagnozy opiekuńczo-wychowawczej, jej metody, narzędzia i sposoby ich stosowania w oparciu o różne koncepcje teoretyczne

- umiejętności (U01, U02) - potrafi samodzielnie dobierać i wykorzystywać, różne metody i narzędzia diagnostyczne, wyciągając przy tym poprawne wnioski oraz analizuje problemy przed postawieniem diagnozy, a także projektuje wynikające z diagnozy odpowiednie działania wychowawcze i opiekuńcze

- kompetencji (K01) - ma świadomość odpowiedzialności za proces diagnostyczny i konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami, jest empatyczny i wyrozumiały.

bardzo dobrą w zakresie:

- wiedzy (W01, W02) - zna i opisuje, wyjaśnia i analizuje specyfikę i procesy zachodzące w różnych środowiskach wychowawczych, wykraczając wiedzą poza materiał podawany na zajęciach, bezbłędnie, wymienia, opisuje i ocenia elementy diagnozy opiekuńczo-wychowawczej, jej metody, narzędzia i sposoby ich stosowania w oparciu o literaturę przedmiotu i różne koncepcje teoretyczne,

- umiejętności (U01, U02) - samodzielnie dobiera a w razie potrzeby konstruuje odpowiednie narzędzia diagnostyczne, potrafi zaplanować i zrealizować całościowy proces diagnozy, wyciągając przy tym twórcze i złożone wnioski, analizuje, problemy przed postawieniem diagnozy, jest przy tym kreatywny i ostrożny oraz projektuje i realizuje wynikające z diagnozy konieczne działania wychowawcze i opiekuńcze,

- kompetencji (K01) - odznacza się świadomością odpowiedzialności za podejmowane decyzje dotyczące zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami, jest wyrozumiały i empatyczny.

Efekty kształcenia weryfikowane są na podstawie

- aktywności i pracy na zajęciach (W01, W02, K01)

- pracy zaliczeniowej - studium przypadku (U01, U02, K01)

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)