Educational care diagnosis
General data
Course ID: | WNP-PE-DOW |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Educational care diagnosis |
Name in Polish: | Diagnoza w pracy opiekuńczo-wychowawczej |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) NP2_W13, P_WR2_01, P_UR2_04, P_UR2_06, NP2_K10. |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę niezbędną do diagnozowania dzieci i młodzieży w szkole, w rodzinie i placówce opiekuńczo-wychowawczej, zapoznanie z narzędziami diagnostycznymi i sposobami ich wykorzystywania oraz interpretacji. |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne przedmiotu: Studenci poznają teoretyczne podstawy diagnozy opiekuńczo-wychowawczej, metody, techniki i narzędzia stosowane w rozpoznawaniu sytuacji dzieci i młodzieży w środowiskach wychowawczych, w tym diagnozowanie trudności szkolnych i wychowawczych, diagnozowanie uczniów zdolnych, diagnozowanie w placówce opiekuńczo-wychowawczej, diagnozowanie sytuacji rodzinnej dziecka, diagnoza dziecka krzywdzonego. Omówione będą najważniejsze metody i narzędzia diagnostyczne obejmujące metodę projekcyjną, dialogową, obserwacji, psychometryczną i socjometryczną, a także sposób ich zastosowania i interpretowania zebranych danych, służących do projektowania odpowiedniego oddziaływania pedagogicznego. Uzasadnienie ECTS: Udział w zajęciach - 15 godz. Przygotowanie do zajęć - 20 godz. Zapoznanie się z literatura przedmiotu - 20 godz. Napisanie pracy zaliczeniowej - studium przypadku - 30 godz. 15+20+20+30=85 godz. /30 (25) = 3 ECTS |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Stemplewska-Zakowicz K. (2013), Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna, GWP, Gdańsk (rozdz. 3-4) Jarosz E. (2001), Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice. Lisowska E (2008), Diagnostyka pedagogiczna w pracy z dzieckiem i rodziną, Kielce. Skałbania B. (2011), Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiazania praktyczne, Kraków. Tomczak J. (2005), Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej, Kraków. Literatura uzupełniająca: J. Nikitorowicz, K. Sawicki, T. Bajkowski (red.) (2003), Współczesne dylematy diagnostyczne i metodyczne w opiece i wychowaniu. Olecko. Herbert M. (2004), Rozwój społeczny ucznia. Rozpoznanie potrzeb dzieci i ich problemów. GWP, Gdańsk. Frydrychowicz A., (1996), Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych. Warszawa. Socha W. (1984), Wybrane problemy z diagnostyki i organizacji środowiska wychowawczego. Lublin. Kozłowska A. (2000), Znaczenie relacji rodzinnych dla pozytywnego rozwoju dziecka. Diagnoza i terapia. Warszawa 2000. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: W01 - zna i opisuje specyfikę i procesy zachodzące w różnych środowiskach wychowawczych, W02 - wymienia, opisuje i wyjaśnia elementy diagnozy opiekuńczo-wychowawczej, jej metody, narzędzia i sposoby ich stosowania. Umiejętności: U01 - potrafi stawiać trafne diagnozy w oparciu o narzędzia diagnostyczne badania dzieci i młodzieży, U02 - umie prawidłowo dobrać oraz stosować narzędzia i metody diagnostyczne. Kompetencje: K01 - ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. K_W08 ,K_W12 zna istotę i zakres diagnozy niedostosowania społecznego K_U03 -potrafi zaprojektować i zastosować w praktyce: wywiad diagnostyczny, obserwację, skalę i ankietę w odniesieniu do osoby niedostosowanej społecznie, rodzica/opiekuna prawnego, wychowawcy w placówce resocjalizacyjnej oraz - w celu rozpoznania skali niedostosowania społecznego w społeczności lokalnej i instytucjonalnej |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Student, który realizuje założone efekty kształcenia na ocenę: niedostateczną (2.0), w zakresie: - wiedzy (W01, W02) - nie rozróżnia zjawisk zachodzących w różnych środowiskach wychowawczych, nie zna elementów diagnozy ani jej metod i narzędzi diagnostycznych, - umiejętności (U01, U02) - nie potrafi stawiać diagnozy ani dobrać i stosować podstawowych narzędzi diagnostycznych, - kompetencji (K01) - nie ma świadomości konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami dostateczną (3,0) w zakresie : - wiedzy (W01, W02) - rozróżnia procesy zachodzące w różnych środowiskach wychowawczych, wymienia, elementy diagnozy opiekuńczo-wychowawczej, jej metody, narzędzia i sposoby ich stosowania, - umiejętności (U01, U02) - potrafi stawiać diagnozy i prawidłowo dobrać oraz stosować podstawowe narzędzia i metody diagnostyczne, - kompetencji (K01) - ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami dostateczną plus (3,5) w zakresie: - wiedzy (W01, W02) - rozróżnia i wymienia procesy zachodzące w różnych środowiskach wychowawczych, oraz elementy diagnozy opiekuńczo-wychowawczej, jej metody, narzędzia i sposoby ich stosowania, - umiejętności (U01, U02) - potrafi stawiać diagnozy w oparciu o różne kryteria i prawidłowo dobrać oraz stosować narzędzia i metody diagnostyczne, - kompetencji (K01) - ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i wychowawczymi, wykazuje się zrozumieniem dla odmienności. dobrą (4,0) w zakresie: - wiedzy (W01, W02) - zna, wymienia i opisuje specyfikę i procesy zachodzące w różnych środowiskach wychowawczych, a także elementy diagnozy opiekuńczo-wychowawczej, jej metody, narzędzia i sposoby ich stosowania w oparciu o różne koncepcje teoretyczne - umiejętności (U01, U02) - potrafi samodzielnie dobierać i wykorzystywać różne metody i narzędzia diagnostyczne, wyciągając przy tym poprawne wnioski oraz analizuje problemy przed postawieniem diagnozy - kompetencji (K01) - ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami, jest empatyczny i wyrozumiały. dobrą plus (4,5) w zakresie: - wiedzy (W01, W02) - zna, wymienia, opisuje i wyjaśnia specyfikę i procesy zachodzące w różnych środowiskach wychowawczych, a także elementy diagnozy opiekuńczo-wychowawczej, jej metody, narzędzia i sposoby ich stosowania w oparciu o różne koncepcje teoretyczne - umiejętności (U01, U02) - potrafi samodzielnie dobierać i wykorzystywać, różne metody i narzędzia diagnostyczne, wyciągając przy tym poprawne wnioski oraz analizuje problemy przed postawieniem diagnozy, a także projektuje wynikające z diagnozy odpowiednie działania wychowawcze i opiekuńcze - kompetencji (K01) - ma świadomość odpowiedzialności za proces diagnostyczny i konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami, jest empatyczny i wyrozumiały. bardzo dobrą w zakresie: - wiedzy (W01, W02) - zna i opisuje, wyjaśnia i analizuje specyfikę i procesy zachodzące w różnych środowiskach wychowawczych, wykraczając wiedzą poza materiał podawany na zajęciach, bezbłędnie, wymienia, opisuje i ocenia elementy diagnozy opiekuńczo-wychowawczej, jej metody, narzędzia i sposoby ich stosowania w oparciu o literaturę przedmiotu i różne koncepcje teoretyczne, - umiejętności (U01, U02) - samodzielnie dobiera a w razie potrzeby konstruuje odpowiednie narzędzia diagnostyczne, potrafi zaplanować i zrealizować całościowy proces diagnozy, wyciągając przy tym twórcze i złożone wnioski, analizuje, problemy przed postawieniem diagnozy, jest przy tym kreatywny i ostrożny oraz projektuje i realizuje wynikające z diagnozy konieczne działania wychowawcze i opiekuńcze, - kompetencji (K01) - odznacza się świadomością odpowiedzialności za podejmowane decyzje dotyczące zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami, jest wyrozumiały i empatyczny. Efekty kształcenia weryfikowane są na podstawie - aktywności i pracy na zajęciach (W01, W02, K01) - pracy zaliczeniowej - studium przypadku (U01, U02, K01) |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.