(in Polish) Diagnoza w pracy opiekuńczo-wychowawczej
General data
Course ID: | WNP-PE-DPOP |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Diagnoza w pracy opiekuńczo-wychowawczej |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę niezbędną do diagnozowania dzieci i młodzieży w szkole, w rodzinie i placówce opiekuńczo-wychowawczej, zapoznanie z narzędziami diagnostycznymi i sposobami ich wykorzystywania oraz interpretacji. |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne przedmiotu: Studenci poznają teoretyczne podstawy diagnozy opiekuńczo-wychowawczej, metody, techniki i narzędzia stosowane w rozpoznawaniu sytuacji dzieci i młodzieży w środowiskach wychowawczych, w tym diagnozowanie trudności szkolnych i wychowawczych, diagnozowanie uczniów zdolnych, diagnozowanie w placówce opiekuńczo-wychowawczej, diagnozowanie sytuacji rodzinnej dziecka, diagnoza dziecka krzywdzonego. Omówione będą najważniejsze metody i narzędzia diagnostyczne obejmujące metodę projekcyjną, dialogową, obserwacji, psychometryczną i socjometryczną, a także sposób ich zastosowania i interpretowania zebranych danych, służących do projektowania odpowiedniego oddziaływania pedagogicznego. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Jarosz E. (2001), Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice. Lisowska E (2008), Diagnostyka pedagogiczna w pracy z dzieckiem i rodziną, Kielce. Skałbania B. (2011), Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiazania praktyczne, Kraków. Stemplewska-Zakowicz K. (2013), Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna, GWP, Gdańsk (rozdz. 3-4) Tomczak J. (2005), Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej, Kraków. Literatura uzupełniająca: J. Nikitorowicz, K. Sawicki, T. Bajkowski (red.) (2003), Współczesne dylematy diagnostyczne i metodyczne w opiece i wychowaniu. Olecko. Herbert M. (2004), Rozwój społeczny ucznia. Rozpoznanie potrzeb dzieci i ich problemów. GWP, Gdańsk. Frydrychowicz A., (1996), Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych. Warszawa. Socha W. (1984), Wybrane problemy z diagnostyki i organizacji środowiska wychowawczego. Lublin. Kozłowska A. (2000), Znaczenie relacji rodzinnych dla pozytywnego rozwoju dziecka. Diagnoza i terapia. Warszawa 2000. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: W01 - zna i opisuje specyfikę i procesy zachodzące w różnych środowiskach wychowawczych, W02 - wymienia, opisuje i wyjaśnia elementy diagnozy opiekuńczo-wychowawczej, jej metody, narzędzia i sposoby ich stosowania. Umiejętności: U01 - potrafi stawiać trafne diagnozy w oparciu o narzędzia diagnostyczne badania dzieci i młodzieży, U02 - umie prawidłowo dobrać oraz stosować narzędzia i metody diagnostyczne. Kompetencje: K01 - ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do podopiecznych |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.