Vocational guidance in professional development of employees
General data
Course ID: | WNP-PE-DZPR |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Vocational guidance in professional development of employees |
Name in Polish: | Doradztwo w rozwoju zawodowym pracownika |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | P_WD1_05 P_WD1_07 P_UD1_03 P_UD1_04 P_KD1_02 P_KD1_04 |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest wyjaśnienie roli doradztwa w rozwoju zawodowym pracownika, scharakteryzowanie funkcji poradnictwa zawodowego i obszarów działania doradcy w nowoczesnym przedsiębiorstwie; wyposażenie Studentów w podstawowe umiejętności analizy europejskiego rynku pracy oraz ich zaktywizowanie do budowania warsztatu pracy doradcy zawodowego pracującego z osobami dorosłymi. |
Full description: |
(in Polish) 1. Rola doradztwa w rozwoju zawodowym współczesnego pracownika - wprowadzenie w problematykę zajęć - 2 godz. 2. Modele (typy i wzory) przebiegu kariery zawodowej. Czynniki wpływające na zarządzanie karierą - wymiar indywidualny oraz organizacyjny - 4 godz. 3. Problematyka zarządzania talentami - 4 godz. 4. Źródła oraz formy rozwoju kompetencji nowoczesnego pracownika (uczenie się w miejscu pracy, coaching, mentoring) - 4 godz. 5. Modele (typy i wzory) przebiegu kariery zawodowej. Planowanie własnej kariery - prezentacja indywidualnych projektów studenckich - 6 godz. 6. Doradztwo zawodowe w systemach pozaszkolnych - dobre praktyki krajowe i zagraniczne - 4 godz. 7. Poradnictwo zawodowe promujące edukację pozaszkolną skierowaną na rozwój świadomości ekologicznej pracowników - 4 godz. 8. Wyzwania dla doradców w obszarze zarządzania karierą (przemiany pracy ludzkiej oraz karier zawodowych) - 2 godz. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Armstrong M., Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków 2010. 2. Baraniak B., Współczesna pedagogika pracy z perspektywy edukacji. Pracy i badań, Warszawa 2013 3. Kargulowa A. (red.), Poradoznawstwo - kontynuacja dyskursu: podręcznik akademicki, Warszawa 2009. 4. Paszkowska-Rogacz A. i in., Doradztwo zawodowe a wyzwania międzykulturowe, Warszawa 2006. 5. Stańczyk I., Doradztwo personalne i zawodowe, Warszawa 2013. Proponowana literatura dodatkowa: 1. Bańka A., Psychologiczne doradztwo karier, Poznań 2007. 2. Baraniak B., Edukacja w przygotowaniu człowieka do pracy zawodowej, Warszawa 2008. 3. Guichard J., Poradnictwo zawodowe i życiowe a etyka, przeł. L. Demkowicz, [w:] Poradnictwo między etyką a techniką, red. V. Drabik – Podgórna, Kraków 2007. 4. Holliday M., Coaching, mentoring i zarządzanie. Jak rozwiązywać problemy i budować zespół, Gliwice 2006. 5. Kargulowa A., O poradnictwie społeczeństwa sieci, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2010, nr 2. 6. Kożusznik B., Zachowanie człowieka w organizacji, Warszawa 2007. 7. Suchar M., Kariera i rozwój zawodowy, Gdańsk 2003. 8. Szumigraj M., Poradnictwo kariery: systemy i sieci, Warszawa 2012. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) WIEDZA: Student zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów, zna teorie i modele rozwoju zawodowego z ukierunkowaniem praktycznego ich zastosowania w pracy z klientem (planowanie, projektowanie i wdrażanie programów rozwoju kariery zawodowej przez całe życie). Student ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, posiada kompetencje w zakresie kierowania klientów do ośrodków szkoleniowych, prowadzenia doradztwa na polu działalności gospodarczej, współpracy z instytucjami samorządowymi i pozarządowymi realizującymi zakres ustawicznej edukacji zawodowej. UMIEJĘTNOŚCI: Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz nowoczesnych technologii (ICT); potrafi korzystać z technologii informatycznych w celu aktualizowania i wymiany informacji zawodowych i edukacyjnych. Student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin; posiada umiejętność diagnozy i analizy rynku pracy w Polsce, Unii Europejskiej. KOMPETENCJE: Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie doradztwa zawodowego i edukacji ustawicznej. Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; jest przygotowany do współpracy z instytucjami rynku pracy-władzami, przedsiębiorstwami, instytucjami kształcenia, agencjami headhuntingowymi. Planowany godzinowy nakład pracy (rozliczenie punktów ECTS): 3 punkty ECTS razy 25 godzin pracy Studenta - godziny kontaktowe - konwersatorium - 30h - prace domowe - 15h - przygotowanie projektu - 25h - udział w konsultacjach (także zdalnych) - 5h |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów: - Prace domowe wspomagające realizację projektu (P_WD1_05, P_KD1_02); - Projekt studencki indywidualny "Plan kariery" (P_WD1_07, P_UD1_04); - Obecność i aktywny udział w zajęciach, dyskusja (P_UD1_03, P_KD1_04). |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.