Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Vocational guidance in professional development of employees

General data

Course ID: WNP-PE-DZPR
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Vocational guidance in professional development of employees
Name in Polish: Doradztwo w rozwoju zawodowym pracownika
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

P_WD1_05

P_WD1_07

P_UD1_03

P_UD1_04

P_KD1_02

P_KD1_04

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest wyjaśnienie roli doradztwa w rozwoju zawodowym pracownika, scharakteryzowanie funkcji poradnictwa zawodowego i obszarów działania doradcy w nowoczesnym przedsiębiorstwie; wyposażenie Studentów w podstawowe umiejętności analizy europejskiego rynku pracy oraz ich zaktywizowanie do budowania warsztatu pracy doradcy zawodowego pracującego z osobami dorosłymi.

Full description: (in Polish)

1. Rola doradztwa w rozwoju zawodowym współczesnego pracownika - wprowadzenie w problematykę zajęć - 2 godz.

2. Modele (typy i wzory) przebiegu kariery zawodowej. Czynniki wpływające na zarządzanie karierą - wymiar indywidualny oraz organizacyjny - 4 godz.

3. Problematyka zarządzania talentami - 4 godz.

4. Źródła oraz formy rozwoju kompetencji nowoczesnego pracownika (uczenie się w miejscu pracy, coaching, mentoring) - 4 godz.

5. Modele (typy i wzory) przebiegu kariery zawodowej. Planowanie własnej kariery - prezentacja indywidualnych projektów studenckich - 6 godz.

6. Doradztwo zawodowe w systemach pozaszkolnych - dobre praktyki krajowe i zagraniczne - 4 godz.

7. Poradnictwo zawodowe promujące edukację pozaszkolną skierowaną na rozwój świadomości ekologicznej pracowników - 4 godz.

8. Wyzwania dla doradców w obszarze zarządzania karierą (przemiany pracy ludzkiej oraz karier zawodowych) - 2 godz.

Bibliography: (in Polish)

1. Armstrong M., Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków 2010.

2. Baraniak B., Współczesna pedagogika pracy z perspektywy edukacji. Pracy i badań, Warszawa 2013

3. Kargulowa A. (red.), Poradoznawstwo - kontynuacja dyskursu: podręcznik akademicki, Warszawa 2009.

4. Paszkowska-Rogacz A. i in., Doradztwo zawodowe a wyzwania międzykulturowe, Warszawa 2006.

5. Stańczyk I., Doradztwo personalne i zawodowe, Warszawa 2013.

Proponowana literatura dodatkowa:

1. Bańka A., Psychologiczne doradztwo karier, Poznań 2007.

2. Baraniak B., Edukacja w przygotowaniu człowieka do pracy zawodowej, Warszawa 2008.

3. Guichard J., Poradnictwo zawodowe i życiowe a etyka, przeł. L. Demkowicz, [w:] Poradnictwo między etyką a techniką, red. V. Drabik – Podgórna, Kraków 2007.

4. Holliday M., Coaching, mentoring i zarządzanie. Jak rozwiązywać problemy i budować zespół, Gliwice 2006.

5. Kargulowa A., O poradnictwie społeczeństwa sieci, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2010, nr 2.

6. Kożusznik B., Zachowanie człowieka w organizacji, Warszawa 2007.

7. Suchar M., Kariera i rozwój zawodowy, Gdańsk 2003.

8. Szumigraj M., Poradnictwo kariery: systemy i sieci, Warszawa 2012.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

WIEDZA:

Student zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów, zna teorie i modele rozwoju zawodowego z ukierunkowaniem praktycznego ich zastosowania w pracy z klientem (planowanie, projektowanie i wdrażanie programów rozwoju kariery zawodowej przez całe życie).

Student ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, posiada kompetencje w zakresie kierowania klientów do ośrodków szkoleniowych, prowadzenia doradztwa na polu działalności gospodarczej, współpracy z instytucjami samorządowymi i pozarządowymi realizującymi zakres ustawicznej edukacji zawodowej.

UMIEJĘTNOŚCI:

Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz nowoczesnych technologii (ICT); potrafi korzystać z technologii informatycznych w celu aktualizowania i wymiany informacji zawodowych i edukacyjnych.

Student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin; posiada umiejętność diagnozy i analizy rynku pracy w Polsce, Unii Europejskiej.

KOMPETENCJE:

Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie doradztwa zawodowego i edukacji ustawicznej.

Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; jest przygotowany do współpracy z instytucjami rynku pracy-władzami, przedsiębiorstwami, instytucjami kształcenia, agencjami headhuntingowymi.

Planowany godzinowy nakład pracy (rozliczenie punktów ECTS): 3 punkty ECTS razy 25 godzin pracy Studenta

- godziny kontaktowe - konwersatorium - 30h

- prace domowe - 15h

- przygotowanie projektu - 25h

- udział w konsultacjach (także zdalnych) - 5h

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów:

- Prace domowe wspomagające realizację projektu (P_WD1_05, P_KD1_02);

- Projekt studencki indywidualny "Plan kariery" (P_WD1_07, P_UD1_04);

- Obecność i aktywny udział w zajęciach, dyskusja (P_UD1_03, P_KD1_04).

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)