(in Polish) Etyczne aspekty opieki, wsparcia i wychowania
General data
Course ID: | WNP-PE-EA |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Etyczne aspekty opieki, wsparcia i wychowania |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Full description: |
(in Polish) 1. Nieodzowna znajomość problemów teoretycznych, stojących u podłoża oddziaływania wychowawczego. Potrzeba znajomości antropologii, etyki, aksjologii, religii itp. 2. Natura ludzka i cel wychowania 3. Potencjalność człowieka i potrzeba rozwoju 4. Rola sprawności moralnych w życiu człowieka 5. Edukacja humanistyczna i zawodowa 6. Dziedzictwo kulturowe w wychowaniu 7. Współczesna krytyka etyki normatywnej 8. Autonomia, autokreacja, tożsamość 9. Pluralizm, tolerancja, demokracja 10. Samowychowanie dopełnieniem wychowania |
Bibliography: |
(in Polish) Podstawowa: 1. Gałkowski S., Odpowiedzialność i rozwój. Antropologiczne podstawy koncepcji wychowania moralnego, Wyd. KUL, Lublin 2003; 2. Łobocki M., Wychowanie moralne w zarysie, Oficyna Wyd. "Impuls", Kraków 2002; 3. Zubelewicz J., Dwie filozofie edukacji: Aksjocentryzm i pajdocentryzm, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2003; Uzupełniająca: 1. Autorytet prawdy. Wychowanie dzieci i młodzieży, red. M. Ryś, Wyd. UKSW, Warszawa 2006; 2. Gryżenia K., Postmodernistyczna ironia - szansa czy zagrożenie dla rozwoju i wychowania, w: Dziecko a zagrożenia współczesnego świata, red. S. Guz, Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2008, s. 109-122; 3. Gryżenia K., Klasyczne rozumienie tożsamości wobec współczesnej krytyki, w: Filozofia wychowania w XX wieku, red. S. Sztobryn, E. Łatacz, J. Bochomulska, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010, s. 181-194; 4. Gogacz M., Osoba zadaniem pedagogiki. Wykłady bydgoskie, Oficyna Wyd. "NAVO", Warszawa 1997; 5. Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańskie Wyd. Psychologiczne, Gdańsk 2003; 6. Robaczewski A., Doskonałość człowieka celem wychowania, "Człowiek w kulturze" 1999 nr 12, s. 31-35; 7. Wychowanie a wyzwania ponowoczesności, red. E. Osewska, Wyd. UKSW, Warszawa 2011; 8. Zawadzki R., Wychowanie do podmiotowości i kreatywności, Wyd. Salezjańskie, Warszawa 2011. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: 1. Posiada teoretyczną wiedzę na temat wsparcia, opieki i wychowania, szczególnie zna ten nurt myślowy (filozofia klasyczna), który najbardziej uzasadnia cel wychowawczy - moralne urobienie człowieka. 2. Jest w stanie wykazać związek między określoną doktryną teoretyczną i wynikającymi z niej konsekwencjami wychowawczymi. 3. Zna kluczowe i ważne problemy z punktu widzenia pedagogii i potrafi wskazać różne orientacje filozoficzne i etyczne, z których jedne prowadzą do dojrzałości, inne do deprawacji. Umiejętności: 1. Potrafi wykorzystać wiedzę czysto teoretyczną w analizie, interpretacji i ocenie programów edukacyjnych. 2. Potrafi wskazać teoretyczne założenia dotyczące wizji człowieka, jakie kryją się za konkretną działalnością pedagogiczną poszczególnych wychowawców i instytucji. 3. Precyzyjnie i jasno wypowiada się na tematy wychowawcze z wykorzystaniem określonych doktryn etycznych. Kompetencje: 1. Docenia znaczenie wiedzy humanistycznej i ją wykorzystuje dla utrzymania i rozwoju prawidłowych relacji międzyludzkich. 2. Jest świadomy istnienia założeń filozoficznych w konstruowaniu odpowiednich koncepcji wychowawczych. 3. Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje działania wychowawcze i potrafi je uzasadnić. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) - wykład konwersacyjny - aktywny udział w zajęciach - analiza tekstów - prezentacja określonych wcześniej zagadnień - kolokwium (forma do uzgodnienia) ocena ndst (2) - nie zna podstawowych pojęć na temat etyki i wychowania, wizji człowieka i celu jego rozwoju; ocena dost (3) - w ograniczonym stopniu potrafi przedstawić główne zagadnienia z zakresu etyki i pedagogiki; ocena db (4) - potrafi właściwie zreferować problemy etyczne i wychowawcze, wyjaśnić ich wzajemny związek; ocena bdb (5) - kompetentnie przedstawia zagadnienia pedagogiczne i jest w stanie wskazać z jakich założeń teoretycznych, z jakich nauk one wynikają; zna współczesne tendencje kulturowe i ukazuje implikacje pedagogiczne. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.