Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Etyczne aspekty opieki, wsparcia i wychowania

General data

Course ID: WNP-PE-EA
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Etyczne aspekty opieki, wsparcia i wychowania
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Full description: (in Polish)

1. Nieodzowna znajomość problemów teoretycznych, stojących u podłoża oddziaływania wychowawczego. Potrzeba znajomości antropologii, etyki, aksjologii, religii itp.

2. Natura ludzka i cel wychowania

3. Potencjalność człowieka i potrzeba rozwoju

4. Rola sprawności moralnych w życiu człowieka

5. Edukacja humanistyczna i zawodowa

6. Dziedzictwo kulturowe w wychowaniu

7. Współczesna krytyka etyki normatywnej

8. Autonomia, autokreacja, tożsamość

9. Pluralizm, tolerancja, demokracja

10. Samowychowanie dopełnieniem wychowania

Bibliography: (in Polish)

Podstawowa:

1. Gałkowski S., Odpowiedzialność i rozwój. Antropologiczne podstawy koncepcji wychowania moralnego, Wyd. KUL, Lublin 2003;

2. Łobocki M., Wychowanie moralne w zarysie, Oficyna Wyd. "Impuls", Kraków 2002;

3. Zubelewicz J., Dwie filozofie edukacji: Aksjocentryzm i pajdocentryzm, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2003;

Uzupełniająca:

1. Autorytet prawdy. Wychowanie dzieci i młodzieży, red. M. Ryś, Wyd. UKSW, Warszawa 2006;

2. Gryżenia K., Postmodernistyczna ironia - szansa czy zagrożenie dla rozwoju i wychowania, w: Dziecko a zagrożenia współczesnego świata, red. S. Guz, Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2008, s. 109-122;

3. Gryżenia K., Klasyczne rozumienie tożsamości wobec współczesnej krytyki, w: Filozofia wychowania w XX wieku, red. S. Sztobryn, E. Łatacz, J. Bochomulska, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010, s. 181-194;

4. Gogacz M., Osoba zadaniem pedagogiki. Wykłady bydgoskie, Oficyna Wyd. "NAVO", Warszawa 1997;

5. Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańskie Wyd. Psychologiczne, Gdańsk 2003;

6. Robaczewski A., Doskonałość człowieka celem wychowania, "Człowiek w kulturze" 1999 nr 12, s. 31-35;

7. Wychowanie a wyzwania ponowoczesności, red. E. Osewska, Wyd. UKSW, Warszawa 2011;

8. Zawadzki R., Wychowanie do podmiotowości i kreatywności, Wyd. Salezjańskie, Warszawa 2011.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

1. Posiada teoretyczną wiedzę na temat wsparcia, opieki i wychowania, szczególnie zna ten nurt myślowy (filozofia klasyczna), który najbardziej uzasadnia cel wychowawczy - moralne urobienie człowieka.

2. Jest w stanie wykazać związek między określoną doktryną teoretyczną i wynikającymi z niej konsekwencjami wychowawczymi.

3. Zna kluczowe i ważne problemy z punktu widzenia pedagogii i potrafi wskazać różne orientacje filozoficzne i etyczne, z których jedne prowadzą do dojrzałości, inne do deprawacji.

Umiejętności:

1. Potrafi wykorzystać wiedzę czysto teoretyczną w analizie, interpretacji i ocenie programów edukacyjnych.

2. Potrafi wskazać teoretyczne założenia dotyczące wizji człowieka, jakie kryją się za konkretną działalnością pedagogiczną poszczególnych wychowawców i instytucji.

3. Precyzyjnie i jasno wypowiada się na tematy wychowawcze z wykorzystaniem określonych doktryn etycznych.

Kompetencje:

1. Docenia znaczenie wiedzy humanistycznej i ją wykorzystuje dla utrzymania i rozwoju prawidłowych relacji międzyludzkich.

2. Jest świadomy istnienia założeń filozoficznych w konstruowaniu odpowiednich koncepcji wychowawczych.

3. Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje działania wychowawcze i potrafi je uzasadnić.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

- wykład konwersacyjny

- aktywny udział w zajęciach

- analiza tekstów

- prezentacja określonych wcześniej zagadnień

- kolokwium (forma do uzgodnienia)

ocena ndst (2) - nie zna podstawowych pojęć na temat etyki i wychowania, wizji człowieka i celu jego rozwoju;

ocena dost (3) - w ograniczonym stopniu potrafi przedstawić główne zagadnienia z zakresu etyki i pedagogiki;

ocena db (4) - potrafi właściwie zreferować problemy etyczne i wychowawcze, wyjaśnić ich wzajemny związek;

ocena bdb (5) - kompetentnie przedstawia zagadnienia pedagogiczne i jest w stanie wskazać z jakich założeń teoretycznych, z jakich nauk one wynikają; zna współczesne tendencje kulturowe i ukazuje implikacje pedagogiczne.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)