Voice production
General data
Course ID: | WNP-PE-EG-III |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Voice production |
Name in Polish: | Emisja głosu |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem spotkań jest uwrażliwienie na głos postrzegany jako element struktury psychofizycznej człowieka. Koncentrują się one na odkrywaniu niepowtarzalnego, właściwego każdej osobie piękna naturalnego głosu. Zajęcia służą poszerzeniu możliwości wokalnych, zwiększają świadomość ciała, poprawiają technikę mowy i wyrazistość wypowiedzi, kształcą umiejętności w zakresie przezwyciężania złych nawyków emisyjnych oraz ochrony narządów służących jego wydawaniu.Techniki relaksacyjne, praca z ciałem, masaż, śpiew i ruch sprawiają, że głos staje się mocniejszy i dźwięczniejszy.Ćwiczenia mają również charakter terapeutyczny, uczą samoświadomości i samoakceptacji, pomagają w odkryciu własnej osobowości. |
Full description: |
(in Polish) 1. Budowa i działanie układu oddechowego i aparatu artykulacyjnego z punktu widzenia ich optymalnego wykorzystania.Zagrożenia wynikające z nieprawidłowej emisji oraz patologii głosu. Higiena pracy głosem. 2. Ćwiczenia postawy umożliwiającej prawidłową emisję 3. Rozluźnienie ciała (techniki relaksacyjne), automasaż, masaż artykulacyjny. 4. Zwiększenie świadomości ciała, jego koordynacji i motoryki. technika ruchu, 5. Pobudzenie rezonatorów. 6. Typy oddychania. 7. Fonacja. Techniki emisyjne. 8. Ćwiczenia na otwarcie samogłoskowe i wyrazistość artykulacyjną. 9. Emisja w śpiewie. 10. Emisja w mówieniu. 11. Praca z tekstem. 12. Elementy autoprezentacji. Osobowość nauczyciela 13. Głos jako narzędzie pracy nauczyciela. |
Bibliography: |
(in Polish) Fragmenty wybranych pozycji, indywidualnie dobrane do grupy oraz potrzeb poszczególnych osób: K. Gawęda, J. Łazewski, Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa 1995Głos narzędziem pracy. Poradnik dla nauczycieli, red. M.Śliwińska-Kowalska, Łódź 1999.B. Tarasiewicz, Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Kraków 2003.B. Toczyska, Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1997.M. Zalesska-Kręcicka, T. Kręcicki, E. Wierzbicka, Głos i jego zaburzenia: zagadnienia higieny i emisji głosu, Wrocław 2004.M. Oczkoś, Sztuka mówienia bez bełkotania i faflunienia, Warszawa 2016 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) WIEDZA Student:- zna i omawia mechanizmy tworzenia głosu;- zna i omawia budowę narządu mowy i sposób tworzenia dźwięków mowy.- zna i wymienia ćwiczenia relaksacyjne, oddechowe, fonacyjne i usprawniające aparat artykulacyjny;-zna i wymienia wskazania i przeciwwskazania do pracy z głosem, wykonywania ćwiczeń oddechowych i głosowych;- zna i wymienia zasady utrzymania prawidłowej higieny głosu;- zna zależności między procesami mentalnymi i fizycznymi wpływającymi na indywidualną jakość głosu.UMIEJĘTNOŚCI Student:- rozpoznaje nawyki emisyjne;- modyfikuje nieprawidłowe nawyki emisyjne i artykulacyjne;- prezentuje ćwiczenia relaksacyjne, oddechowe, fonacyjne i usprawniające aparat artykulacyjny;- ocenia pod względem poprawności i estetyki wypowiedzi języka mówionego;- kształtuje swoje wypowiedzi zgodnie z normą wysoką języka mówionego; KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student:- ma świadomość złożoności problemów związanych z emisją głosu i wpływu jej zaburzenia na komunikację oraz estetykę wypowiedzi;- akceptuje różnice wynikające z indywidualnych zdolności i możliwości głosowych;- promuje wzorce zdrowego posługiwania się glosem. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Aktywność na zajęciach, twórcze realizowanie zadań, obecność. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.