Edukacja i wychowanie w kulturach świata
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-EIW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja i wychowanie w kulturach świata |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | WIEDZA: K_W03 K_W09 K_W14 UMIEJĘTNOŚCI: K_U07 K_U11 KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K_K01 K_K08 |
Skrócony opis: |
Cel nauczania (efekty kształcenia): Student poznaje systemy edukacyjno-wychowawcze w kulturach świata, ukształtowanych przez religie. Uczy się tolerancji oraz szacunku dla poglądów ludzi żyjących w określonej kulturze, wyznających daną religię oraz kierujących się określonym świątopoglądem. Potrafi opisać różne formy edukacji i zasady wychowania właściwe dla konkretnej kultury. Dzięki temu może odpowiedzialnie uczestniczyć w dialogu międzykulturowym. Potrafi wskazać podobieństwa i różnice między pedagogiką chrześcijańską a pedagogiką innych tradycji i kultur. Wymagania wstępne: Student powinien zapoznać sie z podstawami edukacji i wychowania, właściwymi dla chrześcijaństwa (przedmioty: Biblia i wychowanie; Pedagogika chrześcijańska). Powinien posiadać ugruntowaną wiedzę z zakresu historii myśli pedagogicznej (wychowania). |
Pełny opis: |
Program nauczania (treści kształcenia): W ramach wykładów zostaną przedstawione następujące zagadnienia: pojęcia edukacji i wychowania (aspekty: religijny, społeczny, pedagogiczny); uniwersalne własności kultury i religii, funkcja religii (dziedzina kultury) w życiu społecznym. Po przedstawieniu powyższych tematów będą zaprezentowane systemy edukacyjno-wychowawcze w kulturach inspirowanych przez różne religie. W kolejności zostaną opisane edukacja i wychowanie w: Biblii; judaizmie; chrześcijaństwie; islamie; hinduizmie; buddyzmie; konfucjanizmie; taoizmie; tradycyjnych religiach afrykańskich; nowych ruchach religijnych; ruchu New Age. |
Literatura: |
Anczyk A., Grzymała-Moszczyńska H. i in., Idea edukacji w wybranych religiach: w chrześcijaństwie, islamie, buddyzmie i konfucjanizmie, "Psychologia Wychowawcza" 2012 nr 1-2, s. 131-145; Bagrowicz J., Wychowanie w świetle Biblii, w: Rynio A., Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycja a współczesnością, Lublin 2007, s. 39-60; Fic L., Wychowanie w hinduizmie, w: Babicki Z., Stępkowski D. (red.), Pedagogika wobec duchowości - duchowość wobec pedagogiki, Warszawa 2016, s. 27-60; Grzesiak H., Wychowanie i edukacja dziecka w starożytnym Izraelu, "Kwartalnik Pedagogiczny" 56(2011) nr 2, s. 157-164; Janik R., Pedagogiczne aspekty oddziaływania hinduistycznych i buddyjskich systemów filozoficzno-religijnych w okresie globalizacji, "Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika" 2014 t. 23, s. 119-139; Kopytek E., Tradycje i wzorce wychowania w rodzinie żydowskiej, "Państwo i Społeczeństwo" 6(2006) nr 2, s. 23-33; Mastalski J., Wychowanie w kulturze chrześcijańskiej, w: Pilch T. (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 7, Warszawa 2008, s. 482-488; Płatek D., Wychowanie i edukacja w krajach muzułmańskich, w: Pilch T. (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 7, Warszawa 2008, s. 364-374; Poznańska M.W., Pedagogika alternatywna New Age. Propozycje pedagogicznej koncepcji osobowości i wychowania, Toruń 2001; Sakowicz E., Edukacja religijna w islamie i judaizmie, w: Babicki Z., Stępkowski D. (red.), Pedagogika wobec duchowości - duchowość wobec pedagogiki, Warszawa 2016, s. 15-26; Sakowicz E., Wychowanie i kształcenie młodego pokolenia w religii biblijnego Izraela, "Paedagogia Christiana" 2011 nr 1, s. 25-47; Sakowicz E., Wychowanie w kulturach i religiach świata, w: Śmiechowska-Petrovskij E. (red.), Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku. Aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych, Warszawa 2016, s. 67-99; Sakowicz E., Wychowanie w religiach świata, w: Rogowski C. (red.), Leksykon pedagogiki religijnej, Warszawa 2007, s. 876-891; Tomaszewski T., Nauczanie i wychowanie w Biblii, "Rocznik Skrzatuski" 2015 t. 3, s. 13-21; Wielobób M.J., System wychowawczy jogi klasycznej, w: Melosik Z., Śliwerski B. (red.), Edukacja alternatywna w XXI wieku, Poznań-Kraków 2010, s. 259-263; Wronka S., Wychowanie w Biblii, "Ruch Biblijny i Liturgiczny" 68(2015) nr 4, s. 313-332; Wrzesińska A., Wychowanie tradycyjne w kulturach afrykańskich, w: Pilch T. (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 7, Warszawa 2008, s. 474-482; Zielińska A., Wartości wychowawcze w systemach filozoficzno-religijnych Tybetu, "Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika" 2011 t. 20, s. 99-111; Zieliński P., Ideały wychowania taoistycznego w kontekście założeń i kierunków pedagogiki zachodniej, "Kultura i Edukacja" 2015 nr 3, s. 110-131; Zieliński P., Wychowanie i systemy edukacyjne w kulturach Dalekiego Wschodu, w: Pilch T. (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 7, Warszawa 2008, s. 374-392. |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca pisemna. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.