Elements of Speech Therapy
General data
Course ID: | WNP-PE-ELLOG |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Elements of Speech Therapy |
Name in Polish: | Elementy logopedii |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: W ramach przedmiotu student winien: -poznać miejsce logopedii wśród nauk związanych z rewalidacją -poznać budowę narządów słuchu i mowy -poznać zasady powstawania głosu i mowy -poznać rodzaje zaburzeń mowy -poznać podstawy postępowania logopedycznego w różnych rodzajach zaburzeń mowy. Wymagania wstępne: brak |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: -Przedmiot logopedii -Zarys dziejów logopedii -Anatomia, fizjologia i patologia mowy, głosu i słuchu -Zjawiska fizyczne w powstaniu dźwięków mowy -Rozwój mowy dziecka -Podstawy fonetyki artykulacyjnej, akustycznej, audytywnej i wizualnej -Zaburzenia mowy -Zaburzenia mowy w wyniku uszkodzenia słuchu -Reedukacja mowy - postępowanie logopedyczne Metody oceny: Aktywność , praca zaliczeniowa |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: 1) Styczek I., Logopedia, Warszawa 1980 2) Skorek E., Oblicza wad wymowy, Warszawa 2001 3) Emiluta-Rozya D., Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2006 4) Rocławski B.(red.), Opieka logopedyczna od poczęcia, Gdańsk 1998 Literatura uzupełniająca: 1) Kania T., Szkice logopedyczne, Warszawa 1982. 2) Emiluta-Rozya D, Mierzejewska H., Atys P., Badanie przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero- i sześcioletnich 3) Demel G., Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1978 4) Rodak H., 1992, Terapia dziecka z wadą wymowy, Warszawa. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK 1 - student zna podstawową terminologię z zakresu logopedii i nie tylko(ortodoncja,fonologia,foniatria,ortofonia) EK 2 - student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień logopedycznych (dyslalia, budowa aparatu artykulacyjnego, zaburzenia artykulacyjne, wady narządu żucia, słuch fonematyczny, rozwój językowy dziecka) EK 3 - student posiada wiedzę na temat zaburzeń rozwoju mowy oraz wad wymowy. Zna sposoby ich korekcji. Umiejętności: EK 4 - student potrafi rozpoznawać najprostsze wady wymowy oraz zaburzenia artykulacyjne. EK 5 - student potrafi zastosować konkretne ćwiczenia: usprawniające aparat artykulacyjny, oddechowe oraz ćwiczenia słuchu fonematycznego odpowiednio do wady wymowy. EK 6 - student umiejętnie wykorzystuje literaturę zaproponowaną na wykładzie. Kompetencje: EK 7 - student aktywnie angażuje się podczas zajęć prowadząc udział w dyskusjach. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.