Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Elements of Speech Therapy

General data

Course ID: WNP-PE-ELOG
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Elements of Speech Therapy
Name in Polish: Elementy logopedii
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Poziom przedmiotu: podstawowy

Cele przedmiotu:

W ramach przedmiotu student winien:

-poznać miejsce logopedii wśród nauk związanych z rewalidacją

-poznać budowę narządów słuchu i mowy

-poznać zasady powstawania głosu i mowy

-poznać rodzaje zaburzeń mowy

-poznać podstawy postępowania logopedycznego w różnych rodzajach zaburzeń mowy.

Wymagania wstępne: brak

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:

-Przedmiot logopedii

-Zarys dziejów logopedii

-Anatomia, fizjologia i patologia mowy, głosu i słuchu

-Zjawiska fizyczne w powstaniu dźwięków mowy

-Rozwój mowy dziecka

-Podstawy fonetyki artykulacyjnej, akustycznej, audytywnej i wizualnej

-Zaburzenia mowy

-Zaburzenia mowy w wyniku uszkodzenia słuchu

-Reedukacja mowy - postępowanie logopedyczne

Metody oceny:

Aktywność , praca zaliczeniowa

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

1) Styczek I., Logopedia, Warszawa 1980

2) Skorek E., Oblicza wad wymowy, Warszawa 2001

3) Emiluta-Rozya D., Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2006

4) Rocławski B.(red.), Opieka logopedyczna od poczęcia, Gdańsk 1998

Literatura uzupełniająca:

1) Kania T., Szkice logopedyczne, Warszawa 1982.

2) Emiluta-Rozya D, Mierzejewska H., Atys P., Badanie przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero- i sześcioletnich

3) Demel G., Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1978

4) Rodak H., 1992, Terapia dziecka z wadą wymowy, Warszawa.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

EK 1 - student zna podstawową terminologię z zakresu logopedii i nie tylko(ortodoncja,fonologia,foniatria,ortofonia)

EK 2 - student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień logopedycznych (dyslalia, budowa aparatu artykulacyjnego, zaburzenia artykulacyjne, wady narządu żucia, słuch fonematyczny, rozwój językowy dziecka)

EK 3 - student posiada wiedzę na temat zaburzeń rozwoju mowy oraz wad wymowy. Zna sposoby ich korekcji.

Umiejętności:

EK 4 - student potrafi rozpoznawać najprostsze wady wymowy oraz zaburzenia artykulacyjne.

EK 5 - student potrafi zastosować konkretne ćwiczenia: usprawniające aparat artykulacyjny, oddechowe oraz ćwiczenia słuchu fonematycznego odpowiednio do wady wymowy.

EK 6 - student umiejętnie wykorzystuje literaturę zaproponowaną na wykładzie.

Kompetencje:

EK 7 - student aktywnie angażuje się podczas zajęć prowadząc udział w dyskusjach.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)