Voice Emisjon
General data
Course ID: | WNP-PE-EMGŁ |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Voice Emisjon |
Name in Polish: | Emisja głosu |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
3.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika, studia I stopnia: NP1_W08, NP1_W22, NP1_U07, NP1_K01 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) podstawowa wiedza dityczaca budowy anatomicznej układu narządow mowy podstawowa wiedza na temat prawidlowej dykcji , artykulacji w języku polskim ,świadomośc melodyki języka, , prawidłowej akcentacji i realizacji znaków interpunkcji. Swiadomość prawidłowej pracy aparatem głosowym w rożnej dynamice , tempie i emocjach |
Full description: |
(in Polish) 1. Najważniejsze informacje z zakresu budowy aparatu głosu: układ oddechowy, krtań aparat artykulacyjny i rezonatory. 2. Praca z ciałem i głosem w połączeniu z wiedzą na temat budowy poszczególnych elementów aparatu głosu. 3. Praca głosem w komfortowych warunkach rozluźnionego ciała (likwidacja napięć mięśni wywołanych stresem, oraz zwrócenie uwagi na prawidłową postawę ciała). 4. Przekazanie podstawowej wiedzy na temat zależności sposobu wyrażania myśli od niezakłóconego przekazu informacji z mózgu przez układ nerwowy. 5. Mówienie zawsze z emocjami. 6. Omówienie podstaw pracy aparatu artykulacyjnego na samogłoskach i spółgłoskach: teoria i praktyka. 7. Praca głosem – ćwiczenia dykcyjne na różnych zbitkach głosek. Praca nad tekstami z literatury pięknej (nośna mowa, prawidłowa dykcja, przekaz emocjonalny, zróżnicowane tempo i dynamika mowy, świadoma budowa formy wypowiedzi – początek , rozwinięcie i zakończenie z puentą z zastosowaniem interpunkcji, akcentacji i melodyki języka polskiego). Ćwiczenia: dialogowanie, odbieranie emocji, plastyka głosu i nośność, czytelność przekazu na wybranym materiale w różnych konfiguracjach uczestników ćwiczenia. 8. Wprowadzenie emisji głosu w śpiewie, wykorzystanie samogłosek do prowadzenia melodii a spółgłosek do czytelności czyli dykcji w śpiewie. Praca nad dynamiką, emocjami, barwami itd. 9. Przygotowanie piosenek dziecięcych – sposoby pracy nad nimi, umiejętność samodzielnego korzystania z instrumentu klawiszowego lub nośnika elektronicznego. 10. Wprowadzanie elementów ruchu i zabawy przy uczeniu dzieci piosenek. 11. Ćwiczenia umożliwiające pozbywanie się stresu, uczące skupienia oraz otwarcia na słuchacza, zaangażowanie emocjonalne spójne z wypowiedzią, nawiązywanie kontaktu wzrokowego ze słuchaczem. 12. Świadomość i konieczność prawidłowej emisji głosu co prowadzi do zdrowej i długiej pracy głosem, nawet w ekstremalnie trudnych warunkach. Informacje na temat higieny głosu, umiejętności zauważenia niepokojących zmian w aparacie głosowym, kontrolowanie stanu zdrowia strun głosowych – wizyty u foniatry. |
Bibliography: |
(in Polish) -Bogumiła Tarasiewicz – „Mówię i śpiewam świadomie” -Kristin Linklater – „Uwolnij swój głos” tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową -Bogumiła Toczyska – „Łamańce z dedykacją czyli makaka ma Kama” -Mieczysława Walczak-Deleżyńska – Aby język giętki…” -Halina Sobierajska – Uczymy się śpiewać Ewa Lipska, Maria Przychodzińska – Drogi do muzyki |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) wiedzy: W_1. Student zna budowę i działanie aparatu mowy. W_2. Student zna zależność współdziałania poszczególnych elementów aparatu mowy W_3. Student zna ćwiczenia rozluźniające przygotowujące aparat głosowy i ciało do komfortowej pracy W_4. Student zna sposoby ćwiczenia dykcji W_5. Student zna i ma opanowany pamięciowo tekst literacki oraz proponowane ćwiczenia dykcyjne W_6. Student ma opanowaną pamięciowo oraz emisyjnie wybraną piosenkę dziecięcą, (zróżnicowana barwa, tempo, dynamika mowy z zastosowaniem formy wypowiedzi i melodyki języka polskiego) W_7. Student zna możliwości dbania o swój aparat mowy oraz posiada wiedzę na temat higieny głosu umiejętności: U_1. Student umie wykorzystać prawidłowo pracę poszczególnych elementów aparatu mowy, zna ich zależności w działaniu i potrafi zastosować w praktyce U_2. Student umie na podstawie zaproponowanych ćwiczeń rozluźniających przygotować swój aparat głosowy i ciało do komfortowej pracy U_3. Student umie prawidłowo wykorzystać pracę nad dykcją i artykulacją w mowie potocznej U_4. Student sprawnie posługuje się aparatem artykulacyjnym co przedstawia na wskazanym materiale literackim – dykcja , nośność głosu, świadomość przekazu, intencje, emocjonalność, zróżnicowana barwa, tempo, dynamika mowy z zastosowaniem formy wypowiedzi i melodyki języka polskiego U_5. Student umie wykonać w prawidłowy sposób emisyjny wybraną piosenkę dziecięcą z elementami ruchu (indywidualnie lub w małych grupach-do 3 osób) U_6. Student umie w prawidłowy sposób wykorzystać nabytą wiedzę z zakresu emisji głosu w mowie potocznej i komunikacji z otoczeniem Kompetencje: K_1. Student troszczy się o prawidłową mowę uczniów K_2. Student potrafi zauważyć problemy z głosem i zwrócić na to uwagę rodziców K_3.Student potrafi ukierunkować rodziców co do kierunku leczenia dziecka K_4. Student stosuje w pracy z dziećmi nabytą wiedzę i pilnuje prawidłowej pracy głosem w grupie K_5. Student zachęca do zabawy ruchowej podczas śpiewania co w konsekwencji poprawia komfort pracy głosu a także rozluźnia i uplastycznia ciało |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria oceniania (Określenie poziomu osiągnięcia - wg skali ocen - założonych dla przedmiotu efektów kształcenia; opis składowych oceny końcowej): W_1, W_2, W_3, W-4, W_7 – test pisemny (kolokwium pisemne) z wiedzy teoretycznej Zaliczenie poniżej 50% - ocena 2 (ndst) Zaliczenie na 51 % - 60% - ocena 3 (dst) Zaliczenie na 61-80 % - ocena 4 (db) Zaliczenie na 81-100 % ocena 5 (bdb) Zaliczenie ustne : - Przedstawienie wybranych ćwiczeń dykcyjnych, krótkiego tekstu z zastosowaniem uzyskanej wiedzy na temat prawidłowej pracy głosem – indywidualnie - Przedstawienie wybranej piosenki dziecięcej z wykorzystaniem wiedzy na temat emisji głosu w śpiewie – (świadomość frazowania, dynamiki, artykulacji i zastosowanie prawidłowych emocji, prawidłowa intonacja) Kryteria oceny prezentacji: • Poprawność – zgodność z tekstem • Właściwe tempo wykonania • Precyzja wykonania i umiejętność korygowania swoich działań • Walory interpretacyjne • Własny pomysł na wykorzystanie ruchu lub tańca Ocena końcowa jest średnią czterech elementów: Test pisemny (kolokwium pisemne) Ocena z ćwiczeń dykcyjnych i krótkiego tekstu Ocena prezentacji muzycznej Prezentacja długiego tekstu w małych grupach z zastosowaniem ruchu |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU CW
CW
W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 60 places
|
|
Coordinators: | Małgorzata Kustosz-Piątosa | |
Group instructors: | Małgorzata Kustosz-Piątosa | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.