Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Voice Emisjon

General data

Course ID: WNP-PE-EMGŁ
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Voice Emisjon
Name in Polish: Emisja głosu
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 3.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika, studia I stopnia:


NP1_W08, NP1_W22, NP1_U07,

NP1_K01

Preliminary Requirements:

(in Polish) podstawowa wiedza dityczaca budowy anatomicznej układu narządow mowy

podstawowa wiedza na temat prawidlowej dykcji , artykulacji w języku polskim ,świadomośc melodyki języka, , prawidłowej akcentacji i realizacji znaków interpunkcji.

Swiadomość prawidłowej pracy aparatem głosowym w rożnej dynamice , tempie i emocjach

Full description: (in Polish)

1. Najważniejsze informacje z zakresu budowy aparatu głosu: układ oddechowy, krtań aparat artykulacyjny i rezonatory.

2. Praca z ciałem i głosem w połączeniu z wiedzą na temat budowy poszczególnych elementów aparatu głosu.

3. Praca głosem w komfortowych warunkach rozluźnionego ciała (likwidacja napięć mięśni wywołanych stresem, oraz zwrócenie uwagi na prawidłową postawę ciała).

4. Przekazanie podstawowej wiedzy na temat zależności sposobu wyrażania myśli od niezakłóconego przekazu informacji z mózgu przez układ nerwowy.

5. Mówienie zawsze z emocjami.

6. Omówienie podstaw pracy aparatu artykulacyjnego na samogłoskach i spółgłoskach: teoria i praktyka.

7. Praca głosem – ćwiczenia dykcyjne na różnych zbitkach głosek. Praca nad tekstami z literatury pięknej (nośna mowa, prawidłowa dykcja, przekaz emocjonalny, zróżnicowane tempo i dynamika mowy, świadoma budowa formy wypowiedzi – początek , rozwinięcie i zakończenie z puentą z zastosowaniem interpunkcji, akcentacji i melodyki języka polskiego). Ćwiczenia: dialogowanie, odbieranie emocji, plastyka głosu i nośność, czytelność przekazu na wybranym materiale w różnych konfiguracjach uczestników ćwiczenia.

8. Wprowadzenie emisji głosu w śpiewie, wykorzystanie samogłosek do prowadzenia melodii a spółgłosek do czytelności czyli dykcji w śpiewie. Praca nad dynamiką, emocjami, barwami itd.

9. Przygotowanie piosenek dziecięcych – sposoby pracy nad nimi, umiejętność samodzielnego korzystania z instrumentu klawiszowego lub nośnika elektronicznego.

10. Wprowadzanie elementów ruchu i zabawy przy uczeniu dzieci piosenek.

11. Ćwiczenia umożliwiające pozbywanie się stresu, uczące skupienia oraz otwarcia na słuchacza, zaangażowanie emocjonalne spójne z wypowiedzią, nawiązywanie kontaktu wzrokowego ze słuchaczem.

12. Świadomość i konieczność prawidłowej emisji głosu co prowadzi do zdrowej i długiej pracy głosem, nawet w ekstremalnie trudnych warunkach. Informacje na temat higieny głosu, umiejętności zauważenia niepokojących zmian w aparacie głosowym, kontrolowanie stanu zdrowia strun głosowych – wizyty u foniatry.

Bibliography: (in Polish)

-Bogumiła Tarasiewicz – „Mówię i śpiewam świadomie”

-Kristin Linklater – „Uwolnij swój głos” tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową

-Bogumiła Toczyska – „Łamańce z dedykacją czyli makaka ma Kama”

-Mieczysława Walczak-Deleżyńska – Aby język giętki…”

-Halina Sobierajska – Uczymy się śpiewać

Ewa Lipska, Maria Przychodzińska – Drogi do muzyki

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

wiedzy:

W_1. Student zna budowę i działanie aparatu mowy.

W_2. Student zna zależność współdziałania poszczególnych elementów aparatu mowy

W_3. Student zna ćwiczenia rozluźniające przygotowujące aparat głosowy i ciało do komfortowej pracy

W_4. Student zna sposoby ćwiczenia dykcji

W_5. Student zna i ma opanowany pamięciowo tekst literacki oraz proponowane ćwiczenia dykcyjne

W_6. Student ma opanowaną pamięciowo oraz emisyjnie wybraną piosenkę dziecięcą, (zróżnicowana barwa, tempo, dynamika mowy z zastosowaniem formy wypowiedzi i melodyki języka polskiego)

W_7. Student zna możliwości dbania o swój aparat mowy oraz posiada wiedzę na temat higieny głosu

umiejętności:

U_1. Student umie wykorzystać prawidłowo pracę poszczególnych elementów aparatu mowy, zna ich zależności w działaniu i potrafi zastosować w praktyce

U_2. Student umie na podstawie zaproponowanych ćwiczeń rozluźniających przygotować swój aparat głosowy i ciało do komfortowej pracy

U_3. Student umie prawidłowo wykorzystać pracę nad dykcją i artykulacją w mowie potocznej

U_4. Student sprawnie posługuje się aparatem artykulacyjnym co przedstawia na wskazanym materiale literackim – dykcja , nośność głosu, świadomość przekazu, intencje, emocjonalność, zróżnicowana barwa, tempo, dynamika mowy z zastosowaniem formy wypowiedzi i melodyki języka polskiego

U_5. Student umie wykonać w prawidłowy sposób emisyjny wybraną piosenkę dziecięcą z elementami ruchu (indywidualnie lub w małych grupach-do 3 osób)

U_6. Student umie w prawidłowy sposób wykorzystać nabytą wiedzę z zakresu emisji głosu w mowie potocznej i komunikacji z otoczeniem

Kompetencje:

K_1. Student troszczy się o prawidłową mowę uczniów

K_2. Student potrafi zauważyć problemy z głosem i zwrócić na to uwagę rodziców

K_3.Student potrafi ukierunkować rodziców co do kierunku leczenia dziecka

K_4. Student stosuje w pracy z dziećmi nabytą wiedzę i pilnuje prawidłowej pracy głosem w grupie

K_5. Student zachęca do zabawy ruchowej podczas śpiewania co w konsekwencji poprawia komfort pracy głosu a także rozluźnia i uplastycznia ciało

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kryteria oceniania (Określenie poziomu osiągnięcia - wg skali ocen - założonych dla

przedmiotu efektów kształcenia; opis składowych oceny końcowej):

W_1, W_2, W_3, W-4, W_7 – test pisemny (kolokwium pisemne) z wiedzy teoretycznej

Zaliczenie poniżej 50% - ocena 2 (ndst)

Zaliczenie na 51 % - 60% - ocena 3 (dst)

Zaliczenie na 61-80 % - ocena 4 (db)

Zaliczenie na 81-100 % ocena 5 (bdb)

Zaliczenie ustne :

- Przedstawienie wybranych ćwiczeń dykcyjnych, krótkiego tekstu z zastosowaniem uzyskanej wiedzy na temat prawidłowej pracy głosem – indywidualnie

- Przedstawienie wybranej piosenki dziecięcej z wykorzystaniem wiedzy na temat emisji głosu w śpiewie – (świadomość frazowania, dynamiki, artykulacji i zastosowanie prawidłowych emocji, prawidłowa intonacja)

Kryteria oceny prezentacji:

• Poprawność – zgodność z tekstem

• Właściwe tempo wykonania

• Precyzja wykonania i umiejętność korygowania swoich działań

• Walory interpretacyjne

• Własny pomysł na wykorzystanie ruchu lub tańca

Ocena końcowa jest średnią czterech elementów:

Test pisemny (kolokwium pisemne)

Ocena z ćwiczeń dykcyjnych i krótkiego tekstu

Ocena prezentacji muzycznej

Prezentacja długiego tekstu w małych grupach z zastosowaniem ruchu

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 60 places more information
Coordinators: Małgorzata Kustosz-Piątosa
Group instructors: Małgorzata Kustosz-Piątosa
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)